Opvoeding van vriendinnen
zaterdag 11 juli 2026 om 14:22
Ik ben op zoek naar tips. Ik heb twee goede vriendinnen die er qua opvoeding van de pubers een andere stijl op na houden dan ik. Met de meeste andere vriendinnen met kinderen in dezelfde leeftijd zit ik meer op één lijn. Ik merk dat ik regelmatig op mijn tong zit te bijten en me ook wel een beetje zorgen maak en daarom overweeg ik om het toch bespreekbaar te maken maar hoe. Het zijn allebei hele goede vriendinnen en ik zou hun vriendschap absoluut niet willen kwijtraken. Ze zijn allebei echt mega beschermend en behandelen hun tieners in sommige opzichten echt nog als kinderen. Bijvoorbeeld de tanden van de 14-jarige op zijn eigen verzoek voor hem poetsen voor een bezoek aan de tandarts. Hem nog bij haar in bed laten slapen. De telefoon van een 16-jarige regelmatig controleren op bijv appjes en sms-jes. Een google alert instellen voor als het kind bepaalde termen googlet. Sowieso hebben ze beide live 360 of hoe dat ook heet om hun kinderen altijd te kunnen volgen. Ik krijg het plaatsvervangend benauwd. Mijn eigen kinderen J16 en M18 hebben al heel lang geen vaste bedtijden of schermtijd meer en gaan nu ook zonder ouders op vakantie naar het buitenland. Voorwaarde is wel communicatie over waar je bent en met wie. Gaat meestal prima en zo niet dan leren ze daar hopelijk van. Het zijn zelfstandige mondige kinderen met veel vrienden en een goede band met ons als ouders. Van één van de kinderen van deze vriendinnen weet ik dat ze best lijdt onder het strenge regime en ze doet ook regelmatig dingen stiekem waar mijn vriendin natuurlijk altijd achterkomt. Met name om die situatie maak ik me zorgen. Ik ben een enorme conflictvermijder maar soms zou ik willen dat ik dit wel durfde te bespreken.
zaterdag 11 juli 2026 om 21:46
zaterdag 11 juli 2026 om 22:29
Tot ze meeleest en ze ziet dat je schrijft dat ze met haar zoon in bed slaapt.Koffieleut123 schreef: ↑11-07-2026 18:49Sorry dit vind ik echt een ongekend onaardige reactie. Als ik het allemaal zo goed zou weten zou ik niet om tips vragen. Ik kan zo 10 dingen van beide vriendinnen opnoemen die ik fantastisch vind en ben absoluut niet van plan om ze op wat voor manier dan ook af te breken
zaterdag 11 juli 2026 om 22:35
Dat is ongeveer net zo ongewoon of normaal als het hebben van een specifieke haarkleur.
Oké, daar doen mensen minder spastisch en geheimzinnig over.
Herstel:
Dat is ongeveer net zo ongewoon of normaal als het dragen van strings van de zeeman.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 11 juli 2026 om 23:12
Vinden jij en ik. Een heleboel mensen echter niet. Kijk voor de gein eens naar de reacties als David Beckham zijn 14-jarige een kus op haar mond geeft.
zondag 12 juli 2026 om 08:13
Hier even een andere kant. Ik ben alleenstaande moeder en vind het juist heel fijn om (ongevraagd) advies/ de mening te horen van vrienden/ vriendinnen over mijn opvoeding. Andersom denk ik ook wel. Omdat ik zo ongeveer alleen maar vrienden met kinderen heb is de opvoeding dan ook regelmatig onderwerp van gesprek. Ik haal daar dus heel veel uit. Ook al zijn we het zeker niet over alles eens en levert het soms wat gezonde discussie op. Ook dat vind ik fijn, het helpt me om dingen vanuit een ander perspectief te bekijken. Ik ervaar het dan ook eigenlijk nooit als kritiek, of een “kijk mij het eens beter doen dan jij”.
Zie trouwens ook mijn post over de opvoeding van mijn, inmiddels ex, partner. Ik vond het ook heel lastig om me daar niet mee te “bemoeien”. Dus ik snap je wel dat je je soms zorgen kunt maken TO. Maar het is denk ik wel de toon die de muziek maakt mocht je het willen gaan bespreken.
Zie trouwens ook mijn post over de opvoeding van mijn, inmiddels ex, partner. Ik vond het ook heel lastig om me daar niet mee te “bemoeien”. Dus ik snap je wel dat je je soms zorgen kunt maken TO. Maar het is denk ik wel de toon die de muziek maakt mocht je het willen gaan bespreken.
zondag 12 juli 2026 om 08:15
zondag 12 juli 2026 om 08:46
Nieuweling93 schreef: ↑12-07-2026 08:13Hier even een andere kant. Ik ben alleenstaande moeder en vind het juist heel fijn om (ongevraagd) advies/ de mening te horen van vrienden/ vriendinnen over mijn opvoeding. Andersom denk ik ook wel. Omdat ik zo ongeveer alleen maar vrienden met kinderen heb is de opvoeding dan ook regelmatig onderwerp van gesprek. Ik haal daar dus heel veel uit. Ook al zijn we het zeker niet over alles eens en levert het soms wat gezonde discussie op. Ook dat vind ik fijn, het helpt me om dingen vanuit een ander perspectief te bekijken. Ik ervaar het dan ook eigenlijk nooit als kritiek, of een “kijk mij het eens beter doen dan jij”.
Ik snap dat gehak op to echt niet. Vrienden die eerlijk durven te zijn daar heb je tenminste wat aan.
zondag 12 juli 2026 om 09:10
Ligt er wel een beetje aan hoe iemand de eerlijkheid brengt. Ik heb ook wel vriendinnen die heel eerlijk en kritisch kijken naar wat ik vertel over mijn relatie, mijn manier van opvoeden, en ik vind de opmerkingen ook niet altijd makkelijk maar ik weet dat ze oprecht met mij begaan zijn en dus voelen hun opmerkingen voor mij als meedenken, steun geven, andere inzichten bieden. Ze vragen ook door op het hoe en waarom erachter. Dat stukje lees ik bij TO in de openingspost niet terug.
Dus als ik TO een tip mag geven: vraag je vriendinnen over waaróm ze hun kind niet meer durven of willen loslaten, welk gevoel daarachter zit etc. Of ze daarin met hun partner op dezelfde lijn zitten. Of ze het anders zouden willen doen. Waar ze bang voor zijn. Hoe ze zelf daarin zijn grootgebracht.
Dat is allemaal veel interessanter dan een tiener die wordt nagepoetst of bij zijn ouders in bed slaapt.
zondag 12 juli 2026 om 09:12
Hoe je het brengt is inderdaad heel belangrijk. We weten allemaal dat een getypt stuk tekst heel anders over kan komen dan hoe to het bedoelt. Ze vraagt in mijn ogen juist om advies omdat ze het goed wil doen.cognac schreef: ↑12-07-2026 09:10Ligt er wel een beetje aan hoe iemand de eerlijkheid brengt. Ik heb ook wel vriendinnen die heel eerlijk en kritisch kijken naar wat ik vertel over mijn relatie, mijn manier van opvoeden, en ik vind de opmerkingen ook niet altijd makkelijk maar ik weet dat ze oprecht met mij begaan zijn en dus voelen hun opmerkingen voor mij als meedenken, steun geven, andere inzichten bieden. Ze vragen ook door op het hoe en waarom erachter. Dat stukje lees ik bij TO in de openingspost niet terug.
Dus als ik TO een tip mag geven: vraag je vriendinnen over waaróm ze hun kind niet meer durven of willen loslaten, welk gevoel daarachter zit etc. Of ze daarin met hun partner op dezelfde lijn zitten. Of ze het anders zouden willen doen. Waar ze bang voor zijn. Hoe ze zelf daarin zijn grootgebracht.
Dat is allemaal veel interessanter dan een tiener die wordt nagepoetst of bij zijn ouders in bed slaapt.
zondag 12 juli 2026 om 09:18
Klopt ook. Maar de viorbeelden die to noemt zijn van die onbelangrijke details, boeien of een kind van 14 nog af een toe bij ouders in bed ligt, over dat soort dingen zou ik echt geen meningen van anderen hoeven. Nouja, mag, maar ik zou niet weten waarom.
Als ik me zorgen maak over mijn kinderen, en met een vriendin over die zorgen praat, en zij denkt dat bepaald gedrag van mij van invloed is, dan ben ik blij met eerlijke kritische meningen. Maar als mijn kinderen gewoon prima gaan, alleen een vriendin krijgt kromme tenen, tja. Hoeft van mij niet perse besproken te worden.
zondag 12 juli 2026 om 09:24
Als iemand die nabij mij staat zou zien dat mijn kinderen lijden door iets uit mijn opvoeding, zou ik het toch wel heel fijn vinden als die persoon mij dat ook zou laten weten.
Ik ben echt best wel onzeker over opvoeding en vind het ook enorm lastig en maak regelmatig fouten. En soms zie je dingen gewoon zelf niet of ontwikkelen je kinderen sneller dan jijzelf in de opvoeding.
Ik heb met een van mijn kinderen ook weleens een fout gemaakt en ben daar op aangesproken. En ik vond dat eigenlijk ook wel enorm fijn, omdat ik het oprecht niet gemerkt had. Liever dat iemand mij dan aanspreekt, op een moment, dat ik nog kan bijsturen, dan dat ik er jaren later zelf achter kom.
Ik ben echt best wel onzeker over opvoeding en vind het ook enorm lastig en maak regelmatig fouten. En soms zie je dingen gewoon zelf niet of ontwikkelen je kinderen sneller dan jijzelf in de opvoeding.
Ik heb met een van mijn kinderen ook weleens een fout gemaakt en ben daar op aangesproken. En ik vond dat eigenlijk ook wel enorm fijn, omdat ik het oprecht niet gemerkt had. Liever dat iemand mij dan aanspreekt, op een moment, dat ik nog kan bijsturen, dan dat ik er jaren later zelf achter kom.
zondag 12 juli 2026 om 09:31
In de OP staat dat een van de kinderen eronder lijdt. Daarnaast heb je het toch over de kinderen en kan het prima besproken worden zonder dat het meteen een groot ding is.Lilla schreef: ↑12-07-2026 09:18Klopt ook. Maar de viorbeelden die to noemt zijn van die onbelangrijke details, boeien of een kind van 14 nog af een toe bij ouders in bed ligt, over dat soort dingen zou ik echt geen meningen van anderen hoeven. Nouja, mag, maar ik zou niet weten waarom.
Als ik me zorgen maak over mijn kinderen, en met een vriendin over die zorgen praat, en zij denkt dat bepaald gedrag van mij van invloed is, dan ben ik blij met eerlijke kritische meningen. Maar als mijn kinderen gewoon prima gaan, alleen een vriendin krijgt kromme tenen, tja. Hoeft van mij niet perse besproken te worden.
zondag 12 juli 2026 om 09:58
zondag 12 juli 2026 om 10:01
De oordelen druipen van de vragen af.cognac schreef: ↑12-07-2026 09:10Ligt er wel een beetje aan hoe iemand de eerlijkheid brengt. Ik heb ook wel vriendinnen die heel eerlijk en kritisch kijken naar wat ik vertel over mijn relatie, mijn manier van opvoeden, en ik vind de opmerkingen ook niet altijd makkelijk maar ik weet dat ze oprecht met mij begaan zijn en dus voelen hun opmerkingen voor mij als meedenken, steun geven, andere inzichten bieden. Ze vragen ook door op het hoe en waarom erachter. Dat stukje lees ik bij TO in de openingspost niet terug.
Dat soort gesprekken kan echt alleen maar als TO dan ook openstaat voor eventuele kritiek van die ander. En het is duidelijk dat TO niet op een gelijkwaardige manier naar die opvoeding kijkt. Dan kun je je er beter niet mee bemoeien.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 12 juli 2026 om 10:02
Maar dat het kind eronder lijdt is hier ook de invulling van TO.
zondag 12 juli 2026 om 10:03
De meeste hier zijn duidelijk: Helemaal niet mee bemoeien. En daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk met respect. Dat zeg ik ook. Dat TO het niet met resepect zal doen is een aanname. Ze vraagt hier juist om advies hoe dit aan te pakken.
zondag 12 juli 2026 om 10:08
Zolang TO het wil bespreken omdat ze vindt dat het anders moet, is dat per definitie met (te) weinig respect.
Pas als TO de manier van vriendin echt prima vindt, maar zich er wel over verbaast bijv, dan kan er een gesprek op basis van gelijkwaardigheid ontstaan.
En die indruk wekt TO voorlopig niet.
zondag 12 juli 2026 om 10:17
Ze vindt de manier van vriendin niet prima en dat hoeft ook niet. Ze maakt zich zorgen en denkt dat een van de kinderen onder de opvoeding lijdt. Een goede vriendin maakt dit juist bespreekbaar. To vraagt hier hoe ze het bespreekbaar moet maken. Ze wil dit dus op een juiste manier doen.Solomio schreef: ↑12-07-2026 10:08Zolang TO het wil bespreken omdat ze vindt dat het anders moet, is dat per definitie met (te) weinig respect.
Pas als TO de manier van vriendin echt prima vindt, maar zich er wel over verbaast bijv, dan kan er een gesprek op basis van gelijkwaardigheid ontstaan.
zondag 12 juli 2026 om 10:19
zondag 12 juli 2026 om 10:22
Advies geef je als het gevraagd wordt, niet als jij iets vindt van de opvoedstijl van een ander.
zondag 12 juli 2026 om 10:23
In heel veel gevallen is het ook projectie van hoe diegene het zelf doet of (vroeger) deed. Je moet namelijk echt wel een behoorlijk goede band hebben, een vertrouwensband, om te weten of die kinderen onder de opvoeding lijden. Tenzij je echt ziet dat die kinderen onder de blauwe plekken zitten en geen eten meer krijgen.Solomio schreef: ↑12-07-2026 10:08Zolang TO het wil bespreken omdat ze vindt dat het anders moet, is dat per definitie met (te) weinig respect.
Maar volgens mij is dit gewoon een gevalletje:
"Oh, toen die van mij elf waren regelden ze al zelf hun kappers- en tandartsafpraken hoor."
"Waarom fiets je nog mee met jouw kind, die van mij deed dat al alleen toen die vier was."
Zonder dat je verder dat type kind echt een beetje kent.
Een oprecht gesprek hierover kan trouwens best interessant zijn. Maar ik denk er in heel veel gevallen ook een oordeel achter zit die een beetje neerkijkt op die ander, die je doet laten denken: tsss, ik ben blij dat ik niet zo'n ouder ben.
Dan dat het echt een hele oprechte zorg is dat dat kind echt slecht terecht komt.
zondag 12 juli 2026 om 10:24
Het zijn haar zaken niet. Als ze denkt dat de kinderen mishandeld worden, kan ze een melding bij Veilig Thuis doen. Maar de voorbeelden die ze noemt zijn nou niet bepaald wereldschokkend ( en dan doe ik even de aanname dat ze de meest schokkende eruit heeft gekozen om haar vraag kracht bij te zetten.)Sabine schreef: ↑12-07-2026 10:17Ze vindt de manier van vriendin niet prima en dat hoeft ook niet. Ze maakt zich zorgen en denkt dat een van de kinderen onder de opvoeding lijdt. Een goede vriendin maakt dit juist bespreekbaar. To vraagt hier hoe ze het bespreekbaar moet maken. Ze wil dit dus op een juiste manier doen.
zondag 12 juli 2026 om 10:32
Het is voor ons heel lastig om in te schatten of kind er echt onder lijdt. Daar ben ik het mee eens. Waar ik vooral op aan sla hier is dat de meeste vinden dat je je er vooral niet mee moet bemoeien en je mening niet mag geven. Terwijl ik vind dat in een goede vriendschap het juist normaal moet zijn om het hier met elkaar over te hebben.cognac schreef: ↑12-07-2026 10:23In heel veel gevallen is het ook projectie van hoe diegene het zelf doet of (vroeger) deed. Je moet namelijk echt wel een behoorlijk goede band hebben, een vertrouwensband, om te weten of die kinderen onder de opvoeding lijden. Tenzij je echt ziet dat die kinderen onder de blauwe plekken zitten en geen eten meer krijgen.
Maar volgens mij is dit gewoon een gevalletje:
"Oh, toen die van mij elf waren regelden ze al zelf hun kappers- en tandartsafpraken hoor."
"Waarom fiets je nog mee met jouw kind, die van mij deed dat al alleen toen die vier was."
Zonder dat je verder dat type kind echt een beetje kent.
Een oprecht gesprek hierover kan trouwens best interessant zijn. Maar ik denk er in heel veel gevallen ook een oordeel achter zit die een beetje neerkijkt op die ander, die je doet laten denken: tsss, ik ben blij dat ik niet zo'n ouder ben.
Dan dat het echt een hele oprechte zorg is dat dat kind echt slecht terecht komt.
zondag 12 juli 2026 om 10:32
De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.Sabine schreef: ↑12-07-2026 10:17Ze vindt de manier van vriendin niet prima en dat hoeft ook niet. Ze maakt zich zorgen en denkt dat een van de kinderen onder de opvoeding lijdt. Een goede vriendin maakt dit juist bespreekbaar. To vraagt hier hoe ze het bespreekbaar moet maken. Ze wil dit dus op een juiste manier doen.
Een goede vriendin weet ook dat, hoe goed en juist je iets wil doen, je wellicht een betere vriendin bent als je steunt en verlichting in de situatie kunt bieden. Mededelen dat haar kind lijdt onder haar opvoeding en ze het anders moet doen, hoe subtiel je dat ook denkt te doen, levert je hoe dan ook geen vriendinnenpunten op.
Die OP staat vol van oordelen plus genoegzaamheid dat háár kinderen het zoveel beter doen omdat zij het anders aanpakt.
Als je je daadwerkelijk zo ongerust maakt en echt advies wil vlieg je dat niet op deze manier aan op een forum. TO loopt hier al wat langer rond.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in