Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2812 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Eberesche schreef:
21-07-2026 13:24
cowboylaarzen is ook niks en veel te heet, maar dat kan ik soms nog wel ok vinden. ik heb het echt over van de stevige stappers met dikke zolen.

nog een standje lomper

https://img.ltwebstatic.com/v4/j/spmp/2 ... 50x999.jpg
Ik denk altijd: daar wil je niet bij in de buurt zijn als die schoenen vanavond uitgaan.
Lijkt me enorm warm en zweterig en stinkerig in die warme laarzen.
Wat eten we vanavond?
Joppie schreef:
21-07-2026 13:49
Hoezo niet goed? Heel normaal hier in Groningen hoor. Wij noemen hier een mug 'neefje' en een vlieg 'mug'.
Voor veel mensen uit andere regionen raar maar voor ons heel normaal. Zelfs mijn 'aangetrouwde' Haagse en Rotterdamse familieleden zijn er inmiddels aan gewend.
Taalkundig is het niet goed.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Het is regionale (of andere) taalvariatie, daar is taalkundig niks goed (of fout) aan lijkt me?
Wat eten we vanavond?
calvijn1 schreef:
21-07-2026 17:13
Taalkundig is het niet goed.
Taalkundig is er helemaal niets mis mee. Hooguit is jouw definitie van het begrip 'broodje' wat enger dan die van sommige anderen. Maar die anderen kunnen met evenveel recht stellen dat 'boterham' een stom woord is, omdat er geen boter of ham te bekennen is in dat broodje.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
calvijn1 schreef:
21-07-2026 13:32
Een boterham een broodje noemen is gewoon niet goed.

Een boterham is een snee/plak van een heel brood.
Een broodje is een zelfstandig baksel

Als ik bij jou kom eten en ik vraag een broodje, dan is het raar opkijken als je een boterham krijgt
En een stuk kaas op een stuk van een Frans-achtig stuk brood of ander soort luxebrood? Een boterham dekt dan ook niet de lading.

En niet goed? Volgens staat het niet ergens in een wetboek opgeschreven dat een broodje altijd een zelfstandig gebakken stuk brood moet zijn.
Lady*Voldemort schreef:
21-07-2026 17:47
Taalkundig is er helemaal niets mis mee. Hooguit is jouw definitie van het begrip 'broodje' wat enger dan die van sommige anderen. Maar die anderen kunnen met evenveel recht stellen dat 'boterham' een stom woord is, omdat er geen boter of ham te bekennen is in dat broodje.
Precies.

En met de rest ook eens. Boterham gebruik ik ook nooit. Het woord brood wel.
Paradise schreef:
21-07-2026 18:07
En een stuk kaas op een stuk van een Frans-achtig stuk brood of ander soort luxebrood? Een boterham dekt dan ook niet de lading.

En niet goed? Volgens staat het niet ergens in een wetboek opgeschreven dat een broodje altijd een zelfstandig gebakken stuk brood moet zijn.
Ik heb er even De Dikke Van Dale voor uit de boekenkast gehaald.

brood'je, o. (-s), 1. klein brood: fijne broodjes; kadetje of snede brood.

Dus.
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
21-07-2026 19:17

Dus.
Ha! :yes:
Jankerd
Djessy schreef:
21-07-2026 19:43
Ha! :yes:
Ik vind 'broodje' eigenlijk ook een kadetje, of pistoletje.
En een snee brood is een boterham.

Maar: ik zeg dus wel dat ik even een broodje ga eten. Als ik een boterham bedoel.

En dat realiseer ik me door dit topic.
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
21-07-2026 19:17

Dus.
Ah!
Solomio schreef:
21-07-2026 19:49
Ik vind 'broodje' eigenlijk ook een kadetje, of pistoletje.
En een snee brood is een boterham.

Maar: ik zeg dus wel dat ik even een broodje ga eten. Als ik een boterham bedoel.

En dat realiseer ik me door dit topic.
Ja, dat heb ik ook.
Hoe vaak je het woord " kanker " hoort hier. Bij de jeugd, maar ook volwassenen die boos zijn.
Mephishardstylez schreef:
21-07-2026 20:29
Hoe vaak je het woord " kanker " hoort hier. Bij de jeugd, maar ook volwassenen die boos zijn.
Geen onzinnige ergernis wat mij betreft, gewoon een heel erg terechte.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lady*Voldemort schreef:
21-07-2026 17:47
Dat is waar
Lieneke schreef:
18-07-2026 12:34
Dat lijkt mij best interessant! Maar hoe rook het daar???
Naar eau de cologne (water uit Köln).

Ja was best interessant.
Pieremachochel
makreel schreef:
21-07-2026 16:55
Ik denk altijd: daar wil je niet bij in de buurt zijn als die schoenen vanavond uitgaan.
Lijkt me enorm warm en zweterig en stinkerig in die warme laarzen.
yup. dat moet een slagveld zijn daarbinnen
Joppie schreef:
19-07-2026 08:48
Nou echt hè. Ik heb er ook erg veel last, soms is het net alsof ik scheel ben :wtf:
Nu denk ik iedere keer als ik verkeerd type dat ik scheel ben :cry:

(Zou kunnen hoor)
Cum non tum age
Eberesche schreef:
21-07-2026 09:42

mijn onzinnige ergernis: vrouwen in zomerkleding en daar donkergekleurde winterlaarzen onder.
ja ze mogen dragen wat ze willen en ja het is een onzinnige ergernis, en dus ontopic, maar het ziet er niet uit en dat zit toch niet lekker?

Ben het zo met jou eens! Denk dan altijd dat ze wel enorme zweetvoeten moeten hebben. Ik heb wel ooit zomerlaarsje gehad. Die waren van een dunne stof, lila kleur en zaten gaatjes in. Maar i.d.d. die donker gekleurde leren winterlaarzen onder lichtgekleurde zomerkleding vind ik ook geen gezicht.
MaanZon schreef:
21-07-2026 12:59
Ik denk dat ik nog nooit in mijn leven heb gezegd ' wil je een boterham'- in mijn gezin en omgeving was er niemand die boterham zei.
Boterham was voor mij iets wat ze in het Westen zeggen, of het was voor 'kakkers'/mensen met geld.
Dus 'wil je brood' of 'wil je een broodje' - dat is dan de boterham.
Is het een ander soort brood, dan zeg ik ' wil je een kaiserbroodje', 'wil je een pistoletje' etc.

Ik ook nog nooit dat woord gebruikt. Maar wij wonen wel in het westen. Ik zeg ook altijd een broodje. Nu hoorde ik mijn zus laatst wel boterham zeggen, ik vind dat een vreselijk woord.
Gisselle schreef:
22-07-2026 09:09
Ben het zo met jou eens! Denk dan altijd dat ze wel enorme zweetvoeten moeten hebben. Ik heb wel ooit zomerlaarsje gehad. Die waren van een dunne stof, lila kleur en zaten gaatjes in. Maar i.d.d. die donker gekleurde leren winterlaarzen onder lichtgekleurde zomerkleding vind ik ook geen gezicht.
Dit soort laarzen onder een kort broekje/shorts/jorts of whatever is echt dè festivallook van dit jaar. Lekker uitwasemen 's nachts in je krappe tentje :facepalm:
En nú in één keer goed
Jonge mannen met zo'n vlassig snorretje. Daar dragen ze een bomberjacket bij en belachelijke broeken met ballonpijpen. Ze dragen er een katoenen tas bij en aan de broek hangt een soort ketting. Zelfs Jacob Elordi, geen opknappe man, draagt dit nu.
22-07-2026 14:37
Jonge mannen met zo'n vlassig snorretje. Daar dragen ze een bomberjacket bij en belachelijke broeken met ballonpijpen. Ze dragen er een katoenen tas bij en aan de broek hangt een soort ketting. Zelfs Jacob Elordi, geen opknappe man, draagt dit nu.
Haha, je beschrijft precies mijn schoonzoon :lol:

Maar dat is een schat van een jongen dus zijn uitmonstering vind ik ook leuk. Het past ook prima bij hem.
22-07-2026 14:37
Inclusief kruisje in oor en kettinkjes. Ik vind het ook niet leuk
calvijn1 schreef:
22-07-2026 15:43
Inclusief kruisje in oor en kettinkjes. Ik vind het ook niet leuk
Dat verwachtte ook niemand hoor, dat jij mannen met kettinkjes leuk zou vinden.
calvijn1 schreef:
20-07-2026 13:51
Welke Diana?
😅
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven