Bosbranden in Europa. Begin van het einde?

25-07-2026 16:57 201 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de reispeiler is al een topic geopend over de bosbranden die nu in Europa woeden, en of je nog wel op reis moet gaan naar risicogebieden. Gaat dit het nieuwe normaal worden in de zomer, of hebben we de komende jaren weer gewoon wisselvallige en koele zomers? Feit is wel dat die koele zomers steeds minder vaak voorkomen en de hete droge zomers steeds vaker.
Kunnen/mogen we überhaupt nog op reis in de toekomst als het klimaat op hol slaat? En is er nog wat te doen aan verdere opwarming terwijl onder de meerderheid de wil ontbreekt om dingen te laten?
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Ladyinblauw schreef:
30-07-2026 11:26
Wat een raar draadje is dit.
Gaat het nou bewust over leeftijden, hersenen, gras en het egoïsme van ánderen?
Het fenomeen bosbranden staat natuurlijk niet op zichzelf.
Solomio schreef:
30-07-2026 10:27
Dat zeg ik.

Kun je niet scrollen?
dat jij weer iets verkeerd begrijpt zou me niet zo moeten verbazen....
Ladyinblauw schreef:
30-07-2026 11:26
Wat een raar draadje is dit.
Gaat het nou bewust over leeftijden, hersenen, gras en het egoïsme van ánderen?
ja. het is triest, maar ze moeten ook nog allemaal even over 1 woordje van de ander plassen. treurig.
Eberesche schreef:
30-07-2026 11:42
dat jij weer iets verkeerd begrijpt zou me niet zo moeten verbazen....
:blabla:
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind het eigenlijk wel ironisch dat je je zorgen maakt (terecht denk ik), maar dat dan wel een van de belangrijkste vragen is ‘kunnen we nog op reis in de zomer?’.
Ik denk dat kunnen reizen nog wel de minste zorg is voor de toekomst.
De aarde wordt uiteindelijk onleefbaar, de klimaatverandering is in mijn ogen onomkeerbaar en uiteindelijk sterft de mens een keer uit. Zelf veroorzaakt! Gezien de grote puinhoop die mensen van de wereld maken is dit waarschijnlijk eigenlijk maar gewoon het beste dat er kan gebeuren. De aarde herstelt uiteindelijk wel weer en dan komen er langzaam weer nieuwe dieren etc. Hopelijk geen mensen meer.
Don’t grow up, it’s a trap
Miss-Pippi schreef:
30-07-2026 14:01
Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind het eigenlijk wel ironisch dat je je zorgen maakt (terecht denk ik), maar dat dan wel een van de belangrijkste vragen is ‘kunnen we nog op reis in de zomer?’.
Ik denk dat kunnen reizen nog wel de minste zorg is voor de toekomst.
De aarde wordt uiteindelijk onleefbaar, de klimaatverandering is in mijn ogen onomkeerbaar en uiteindelijk sterft de mens een keer uit. Zelf veroorzaakt! Gezien de grote puinhoop die mensen van de wereld maken is dit waarschijnlijk eigenlijk maar gewoon het beste dat er kan gebeuren. De aarde herstelt uiteindelijk wel weer en dan komen er langzaam weer nieuwe dieren etc. Hopelijk geen mensen meer.
De mens zal niet uitsterven door klimaatverandering. Maar delen zullen onbewoonbaar worden. Waarbij de mensen met middelen zich kunnen wapenen of kunnen vluchten.

Het scenario is dan ook niet een uitsterven van de mens waarbij de wereld is verlost van de mensheid, maar een hoop lijden voor de armste mensen op de planeet.

Die opwarming kent dus geen goede afloop.
Ik denk dat het door dominoeffecten uiteindelijk alleen maar sneller en sneller zal gaan (bosbranden, maar bijvoorbeeld ook smeltend ijs en verdwijnen van belangrijke gletsjers e.d), opwarming van de zee, etc. etc.).
En wat denk je dat er zal gebeuren als heel veel mensen in steeds minder en kleinere gebieden samen moeten leven? Het zijn niet weinig of kleine gebieden die onleefbaar worden. En veel gebieden zijn al ontzettend overbevolkt.
Het gaat gewoon niet goed aflopen en wordt geen fijne wereld voor bijvoorbeeld kinderen die nu geboren worden.
Miss-Pippi schreef:
30-07-2026 14:26
Ik denk dat het door dominoeffecten uiteindelijk alleen maar sneller en sneller zal gaan (bosbranden, maar bijvoorbeeld ook smeltend ijs en verdwijnen van belangrijke gletsjers e.d), opwarming van de zee, etc. etc.).
En wat denk je dat er zal gebeuren als heel veel mensen in steeds minder en kleinere gebieden samen moeten leven? Het zijn niet weinig of kleine gebieden die onleefbaar worden. En veel gebieden zijn al ontzettend overbevolkt.
Het gaat gewoon niet goed aflopen en wordt geen fijne wereld voor bijvoorbeeld kinderen die nu geboren worden.
Daarom begrijp ik de keus voor het hebben van kinderen nu niet zo goed.
madamzonderm schreef:
30-07-2026 18:40
Zo hebben we allemaal wat.

Ik begrijp de keuze voor (verre) vakanties niet.
Voor het hebben van een auto.
Enz.

Maar ik heb dan weer wel kinderen en ik eet vlees.

Mss gewoon allemaal een beetje ons best doen en hopen dat anderen dat ook doen.
Ja ik denk dat dingen niet begrijpen en wel je best doen elkaar niet uit hoeven te sluiten
madamzonderm schreef:
Ik ook niet. Ik kán het niet snappen. Maar als ik merk hoe veel mensen de klimaatopwarming ontkennen snap ik het weer wel. Ik had vandaag nog een babbel met een 29 jarige vrouw die nu nog geen kinderen wil wegens haar carrière maar over enkele jaren zeker wel. Heb haar maar gelijk gegeven… ze leeft niet onder een steen.
Solomio schreef:
30-07-2026 18:42
Zo hebben we allemaal wat.

Ik begrijp de keuze voor (verre) vakanties niet.
Voor het hebben van een auto.
Enz.

Maar ik heb dan weer wel kinderen en ik eet vlees.

Mss gewoon allemaal een beetje ons best doen en hopen dat anderen dat ook doen.
Eens.
Flandrien schreef:
30-07-2026 19:02
Ik ook niet. Ik kán het niet snappen. Maar als ik merk hoe veel mensen de klimaatopwarming ontkennen snap ik het weer wel. Ik had vandaag nog een babbel met een 29 jarige vrouw die nu nog geen kinderen wil wegens haar carrière maar over enkele jaren zeker wel. Heb haar maar gelijk gegeven… ze leeft niet onder een steen.
Misschien hebben sommige mensen andere prioriteiten, als hun hormonen of alleen de eerste jaren van het leven van hun kind. Of inderdaad wel het vertrouwen dat hun kinderen ook een naar hun (=ouders) standaard kunnen leven.
Maar ik vind de keuze voor een kind dan wel weer zo persoonlijk dat ik het mooi voor hen vind dat ze die keus maken. De mensen die ik ken met kinderen zijn blij met hun kinderen.
madamzonderm wijzigde dit bericht op 30-07-2026 19:09
12.54% gewijzigd
OhMellie schreef:
30-07-2026 08:24
Gras gaat nooit dood. Het wordt altijd weer groen in de herfst en het voorjaar.
Nou, hier niet. Het 'onkruid' dat er inmiddels tussen staat wel ;-D
Flandrien schreef:
Er is volgens mij geen enkel verband tussen klimaatopwarming ontkennen en het krijgen van kinderen.
Paradise schreef:
30-07-2026 19:39
Er is volgens mij geen enkel verband tussen klimaatopwarming ontkennen en het krijgen van kinderen.
Het krijgen van kinderen heeft natuurlijk wél invloed op klimaatverandering.
Hoe meer mensen des te erger het wordt.
Onkruit schreef:
30-07-2026 19:54
Het krijgen van kinderen heeft natuurlijk wél invloed op klimaatverandering.
Hoe meer mensen des te erger het wordt.
Nee, we moeten anders leven.

Hoe we met de wereld omgaan is bepalend, niet met hoeveel mensen we zijn.

Je kunt voor klimaatverandering ook andere dingen invullen. Zoals slavernij. Of genocide.
Flandrien schreef:
Als niemand meer kinderen zou krijgen komt dat uiteindelijk het klimaat ten goede.
Maar wat mij betreft hoeft de mens niet uit te sterven.
Ander voorbeeld: voordat de mensheid riolering uitvond dumpten we alles in het kanaal/de gracht.
Gevolg: veel ziektes en veel doden.

De oplossing was die riolering.

Voordat die riolering er was woonden er veel minder mensen in steden dan nu.
madamzonderm schreef:
30-07-2026 18:55
Ja ik denk dat dingen niet begrijpen en wel je best doen elkaar niet uit hoeven te sluiten
Maar waarom alleen iets benoemen waar je zelf dan weer perfect op scoort?

Daarom zeg ik: iedereen heeft wel wat.
Solomio schreef:
30-07-2026 20:07
Maar waarom alleen iets benoemen waar je zelf dan weer perfect op scoort?

Daarom zeg ik: iedereen heeft wel wat.
Ik zeg dat ik iets niet begrijp. Hoe is dat iets noemen waar ik "perfect" op scoor?
madamzonderm schreef:
30-07-2026 20:13
Ik zeg dat ik iets niet begrijp. Hoe is dat iets noemen waar ik "perfect" op scoor?
Is het echt zo moeilijk te begrijpen?

Ik maak eruit op dat je zelf geen kinderen hebt. Klimaattechnisch is dat perfect.

Maar ik gok dat je vast ook dingen doet die klimaattechnisch minder perfect zijn.
Zou mooi zijn als je daar net zo kritisch op zou zijn.
Solomio schreef:
30-07-2026 20:21
Is het echt zo moeilijk te begrijpen?

Ik maak eruit op dat je zelf geen kinderen hebt. Klimaattechnisch is dat perfect.

Maar ik gok dat je vast ook dingen doet die klimaattechnisch minder perfect zijn.
Zou mooi zijn als je daar net zo kritisch op zou zijn.
Ik ben niet kritisch op mensen die kinderen krijgen, ze doen maar. Maar ik begrijp het niet. Sommige mensen hebben voorkeuren die ik niet begrijp, dat maakt niet dat ik er kritisch op ben. En het had gekund dat ik wel kinderen heb. Dan had ik mezelf niet begrepen want oeps foutje. Had dan beter moeten opletten. Of ze prikte een gaatje in het condoom, kan ook he.

Ik zie niet wat het boeit of ik "goede" of "minder goede" dingen doe m.b.t. het klimaat.

Mijn grootste zorg is watervoorziening. Goed, ik vind het mild storend als mensen water verspillen.
madamzonderm schreef:
Ik begrijp het persoonlijk ook niet. Je wilt toch een gelukkige toekomst en een goed leven voor je kind en ik zie dat persoonlijk niet meer gebeuren. Maar ook hoogopgeleide, intelligente mensen krijgen nog steeds kinderen. Ik denk dat kinderen krijgen en een kinderwens als het er op aankomt zulke volstrekt irrationele dingen zijn. Het is zo’n sterk biologisch iets voor mensen om zich voort te willen planten dat ze de rationale kant gewoon in hun hoofd naar achteren kunnen drukken en toch kunnen denken ‘het zal allemaal wel goed komen’. Of zo.
Ik weet het ook niet.
Ik vind de wereld momenteel op zoveel gebieden een totale puinhoop dat ik ook wel denk ‘oké…..jeetje’ als ik hoor dat iemand zwanger is. Maar ja.
Biologie denk ik.
Miss-Pippi schreef:
30-07-2026 20:36
Ik begrijp het persoonlijk ook niet. Je wilt toch een gelukkige toekomst en een goed leven voor je kind en ik zie dat persoonlijk niet meer gebeuren. Maar ook hoogopgeleide, intelligente mensen krijgen nog steeds kinderen. Ik denk dat kinderen krijgen en een kinderwens als het er op aankomt zulke volstrekt irrationele dingen zijn. Het is zo’n sterk biologisch iets voor mensen om zich voort te willen planten dat ze de rationale kant gewoon in hun hoofd naar achteren kunnen drukken en toch kunnen denken ‘het zal allemaal wel goed komen’. Of zo.
Ik weet het ook niet.
Ik vind de wereld momenteel op zoveel gebieden een totale puinhoop dat ik ook wel denk ‘oké…..jeetje’ als ik hoor dat iemand zwanger is. Maar ja.
Biologie denk ik.
Als je het goed voor elkaar hebt, is de kans groot dat je kinderen het ook goed voor elkaar hebben.
En dat geldt tot op zekere hoogte voor alle Nederlanders.

Ellende raakt ons niet allemaal even hard.

En de wereld is ook nog niet verloren/vergaan. Ik geloof daar in ieder geval niet in.

En voor een gedeelte is het ook biologie. Maar ik snap dan niet zo goed wat daar niet aan te begrijpen valt. Dat werkt dan dus gewoon zo.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven