Bosbranden in Europa. Begin van het einde?

25-07-2026 16:57 224 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de reispeiler is al een topic geopend over de bosbranden die nu in Europa woeden, en of je nog wel op reis moet gaan naar risicogebieden. Gaat dit het nieuwe normaal worden in de zomer, of hebben we de komende jaren weer gewoon wisselvallige en koele zomers? Feit is wel dat die koele zomers steeds minder vaak voorkomen en de hete droge zomers steeds vaker.
Kunnen/mogen we überhaupt nog op reis in de toekomst als het klimaat op hol slaat? En is er nog wat te doen aan verdere opwarming terwijl onder de meerderheid de wil ontbreekt om dingen te laten?
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
madamzonderm schreef:
30-07-2026 20:33
Ik ben niet kritisch op mensen die kinderen krijgen, ze doen maar. Maar ik begrijp het niet. Sommige mensen hebben voorkeuren die ik niet begrijp, dat maakt niet dat ik er kritisch op ben. En het had gekund dat ik wel kinderen heb. Dan had ik mezelf niet begrepen want oeps foutje. Had dan beter moeten opletten. Of ze prikte een gaatje in het condoom, kan ook he.

Ik zie niet wat het boeit of ik "goede" of "minder goede" dingen doe m.b.t. het klimaat.

Mijn grootste zorg is watervoorziening. Goed, ik vind het mild storend als mensen water verspillen.
Waarom noem je het dan in een topic over het klimaatprobleem?
Dan neem ik aan dat je het krijgen van kinderen daaraan koppelt.
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik denk vaak: Was er maar geen industriële revolutie geweest.
Het leven ging langzamer en meer met de seizoenen mee. Alles was handwerk.
Gewoon dichtbij, er was bijna geen afval. Het klopte veel meer.
Mensen leefden in het hier en nu.
Zuid Europa verandert in een woestijn, water wordt schaars, de vraag is niet of er een nieuwe epidemie komt maar wanneer doordat mens en dier veel te dicht op elkaar leven, grote armoede en oorlogen maken dat mensen (terecht, ik geef ze gelijk) vluchten naar delen van de wereld waar welvaart, werk en vrede is…..
En tegelijkertijd in Nederland:
Lukt het op geen enkele manier om maatregelen te nemen om bijvoorbeeld de uitstoot van stikstof tegen te gaan; is een klein groepje debiele boeren in staat om dit tegen te houden; vliegen we met zijn allen de wereld rond omdat we daar recht op hebben, wordt er niets gedaan aan de bio industrie; is het heel gewoon om bewegingen en partijen die hier iets aan willen doen (ER, PvdD) belachelijk te maken; is een talkshow waar men klimaatmaatregelen onzin vindt het meest bekeken; staat Schiphol het hele jaar vol met grijze boomers die rondreizen maken ( ik zou zeggen: gun dat dan de jongeren zo lang het kan); zijn windmolens iets waar je tegen protesteert; heeft iedereen bij mij in de straat airco terwijl je met de gordijnen dicht doen een oud huis in een boomrijke buurt koel kunt houden; zijn heel veel mensen als de dood voor vluchtelingen, want we hebben het hier al zo slecht; snapt men nog steeds niet dat zo lang het verschil tussen arm en rijk in de wereld groot is, er vluchtelingen zullen zijn; zijn politieke partijen die dit wel snappen in de minderheid.
En dan heb ik het niet eens over de rest van de wereld waar vervuilende industrie blijft bestaan en de kap van regenwouden doorgaat.

Natuurlijk zijn deze branden het begin van het einde. De mensheid maakt zichzelf kapot.
De mensheid is ook inventief. Waar ik woon, heel warm, zijn ontziltings installaties, aangesloten op zonne-energie. Zo doen ze dat ook in Saoedi arabie en quatar. Het probleem is een feit, maar talloze oplossingen gaan er komen. Wel jammer dat het geld afhankelijk is.
Onkruit schreef:
30-07-2026 20:51
Ik denk vaak: Was er maar geen industriële revolutie geweest.
Het leven ging langzamer en meer met de seizoenen mee. Alles was handwerk.
Gewoon dichtbij, er was bijna geen afval. Het klopte veel meer.
Mensen leefden in het hier en nu.
Ach, er klopte helemaal niets van. De natuur was misschien meer in balans, de verhoudingen tussen mensen des te minder.
In ieder geval in Europa niet.

Leuk alles dichtbij als je geen keuze had als lijfeigene.

Ik weet dat er nu veel aan de hand is, maar het romantiseren van een verleden brengt ons helemaal nergens.
Redhead70* schreef:
30-07-2026 21:19
De mensheid is ook inventief. Waar ik woon, heel warm, zijn ontziltings installaties, aangesloten op zonne-energie. Zo doen ze dat ook in Saoedi arabie en quatar. Het probleem is een feit, maar talloze oplossingen gaan er komen. Wel jammer dat het geld afhankelijk is.
Ik denk dat het te laat is. Ik hoop natuurlijk dat je gelijk hebt.
Paradise schreef:
30-07-2026 21:19
Ach, er klopte helemaal niets van. De natuur was misschien meer in balans, de verhoudingen tussen mensen des te minder.
In ieder geval in Europa niet.

Leuk alles dichtbij als je geen keuze had als lijfeigene.

Ik weet dat er nu veel aan de hand is, maar het romantiseren van een verleden brengt ons helemaal nergens.
Uiteindelijk heeft Onkruit wel gelijk. Voor individuen was het leven zwaar en afschuwelijk, maar de IR het begin van de vervuiling en uitbuiting op grote schaal.
Solomio schreef:
30-07-2026 20:46
Waarom noem je het dan in een topic over het klimaatprobleem?
Dan neem ik aan dat je het krijgen van kinderen daaraan koppelt.
Ik denk dat de volgende generatie het (veel) zwaarder krijgt dan de huidige en voor een belangrijk deel door klimaatverandering.
Miro45 schreef:
30-07-2026 21:28
Uiteindelijk heeft Onkruit wel gelijk. Voor individuen was het leven zwaar en afschuwelijk, maar de IR het begin van de vervuiling en uitbuiting op grote schaal.
Nee, Onkruit heeft alleen gelijk als het aankomt op die vervuiling.

Uitbuiting bestond ook voor de industriële revolutie al op grote schaal. Zie de lijfeigenen waar ik het over had.

Maar ook de transatlantische slavenhandel bestond toen al eeuwen.

De industriële revolutie heeft niet alleen maar ellende gebracht, maar ook de emancipatie van veel mensen. Wel met horten en stoten, maar toch.

Ik had in ieder geval niet graag in de middeleeuwen geleefd.

Als je echt terug wilt naar een periode van balans, dan moet je misschien wel terug naar de periode van jagers en verzamelaars.
Je kan niet snappen dat mensen kinderen krijgen, omdat ze waarschijnlijk geen makkelijke toekomst tegemoet gaan.
En je kan niet snappen dat mensen kinderen krijgen, omdat je daarmee nog meer vervuilers op de wereld zet.
Of om allebei de redenen natuurlijk.
madamzonderm schreef:
30-07-2026 21:32
Ik denk dat de volgende generatie het (veel) zwaarder krijgt dan de huidige en voor een belangrijk deel door klimaatverandering.
Ik denk dat uiteindelijk mensen zullen moeten leren omgaan met een totaal kapot gemaakte planeet die zichzelf herstelt. Ik zag gisteren op tv een verhaal dat de monocultuur van naaldbomen die de mens geplant heeft leidt tot snelle en heftige branden. Grote kans dat daar de oorspronkelijke begroeiing terug zal keren en dat daar veel minder mensen kunnen leven.
Dit is natuurlijk de verre toekomst. Ik denk en hoop dat mijn kinderen en evt kleinkinderen dit niet mee zullen maken.
Edda schreef:
30-07-2026 21:43
Je kan niet snappen dat mensen kinderen krijgen, omdat ze waarschijnlijk geen makkelijke toekomst tegemoet gaan.
En je kan niet snappen dat mensen kinderen krijgen, omdat je daarmee nog meer vervuilers op de wereld zet.
Of om allebei de redenen natuurlijk.
Of omdat je sowieso al geen kinderen wilt.
Solomio schreef:
30-07-2026 21:46
Dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk.
Paradise schreef:
30-07-2026 21:40
Nee, Onkruit heeft alleen gelijk als het aankomt op die vervuiling.

Uitbuiting bestond ook voor de industriële revolutie al op grote schaal. Zie de lijfeigenen waar ik het over had.

Maar ook de transatlantische slavenhandel bestond toen al eeuwen.

De industriële revolutie heeft niet alleen maar ellende gebracht, maar ook de emancipatie van veel mensen. Wel met horten en stoten, maar toch.

Ik had in ieder geval niet graag in de middeleeuwen geleefd.

Als je echt terug wilt naar een periode van balans, dan moet je misschien wel terug naar de periode van jagers en verzamelaars.
De trans-Atlantische slavenhandel hangt samen met de IR. Die begon niet voor niets in GB.
IR betekende ook modern imperialisme, op zoek naar grondstoffen en afzetmarkten. Racisme en sociaal darwinisme hangen nauw samen met kolonisatie
Verder heb je natuurlijk gelijk als je kijkt naar het geluk van individuen. Uiteindelijk is de mensheid vooruit gegaan door industrialisatie, maar de wereld is er niet beter van geworden.
Solomio schreef:
30-07-2026 21:46
Ja, daarom zou je ook niet kunnen snappen dat anderen wel kinderen willen, maar dat heeft niet met het klimaat te maken, dus dat past wat minder in dit topic.
Het ging over bosbranden toch?
Paradise schreef:
30-07-2026 21:47
Dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk.
Dat is wel wat ik vaak zie.

Ik begrijp niet dat mensen nog steeds met het vliegtuig op vakantie gaan.

Tja, ik wil sowieso niet op vakantie, dus ik heb makkelijk praten. Maar ik kan natuurlijk ook doen alsof ik super milieubewust ben, want ik ga nooit vliegen.

Dus. Zeggen dat je niet begrijpt dat mensen kinderen willen in een topic over klimaarmtproblemen wekt de indruk dat je dat aan elkaar koppelt.
Maar als je sowieso niet begrijpt dat mensen kinderen willen is het natuurlijk een heel andere lading bij zo'n opmerking.
Miro45 schreef:
30-07-2026 21:49
De trans-Atlantische slavenhandel hangt samen met de IR. Die begon niet voor niets in GB.
IR betekende ook modern imperialisme, op zoek naar grondstoffen en afzetmarkten. Racisme en sociaal darwinisme hangen nauw samen met kolonisatie
Verder heb je natuurlijk gelijk als je kijkt naar het geluk van individuen. Uiteindelijk is de mensheid vooruit gegaan door industrialisatie, maar de wereld is er niet beter van geworden.
De trans-atlantische slavenhandel hangt zeker samen met de industriële revolutie, maar de slavenhandel is niet het gevolg van die industriële revolutie. De trans-atlantische slavenhandel begon veel eerder en maakte de industriële revolutie deels mogelijk. En ondertussen betekende de industriële revolutie ook het einde van de trans-atlantische slavenhandel.

Ik vind de stelling dat de wereld niet beter geworden is van de industriële revolutie een lastige, omdat alles zo met elkaar samenhangt. Wat je zelf ook zegt.

De mens heeft sowieso de neiging er een potje van te maken. Verwijzen naar een specifiek moment dat het misging vind ik ingewikkeld.
paradise wijzigde dit bericht op 30-07-2026 21:58
9.47% gewijzigd
Edda schreef:
30-07-2026 21:52
Ja, daarom zou je ook niet kunnen snappen dat anderen wel kinderen willen, maar dat heeft niet met het klimaat te maken, dus dat past wat minder in dit topic.
Dabedoelik.
Miro45 schreef:
30-07-2026 21:43
Ik denk dat uiteindelijk mensen zullen moeten leren omgaan met een totaal kapot gemaakte planeet die zichzelf herstelt. Ik zag gisteren op tv een verhaal dat de monocultuur van naaldbomen die de mens geplant heeft leidt tot snelle en heftige branden. Grote kans dat daar de oorspronkelijke begroeiing terug zal keren en dat daar veel minder mensen kunnen leven.
Dit is natuurlijk de verre toekomst. Ik denk en hoop dat mijn kinderen en evt kleinkinderen dit niet mee zullen maken.
Ja er komen langzaam initiatieven om meer diverse vegetatie te hebben op weilanden. Hopelijk helpt dat.
Minder mensen betekent wel dat wat nu is opgebouwd moeilijker te onderhouden is.
Solomio schreef:
30-07-2026 21:55
Dus. Zeggen dat je niet begrijpt dat mensen kinderen willen in een topic over klimaarmtproblemen wekt de indruk dat je dat aan elkaar koppelt.
Ja ik koppel het aan elkaar. Maar dus niet volledig.
Negen doden bij bestorming Ceuta.
Dit lijkt een ander onderwerp, maar past helaas in het sombere toekomstbeeld. Mij maakt het heel bang. Branden in Spanje en ook Noord Afrika. Jonge mannen die een zwemtocht maken om te kunnen werken en te delen in de welvaart. Het heeft op zich niets met elkaar te maken (ze vluchten niet voor brand) maar voor mijn gevoel ook weer wel.
madamzonderm schreef:
30-07-2026 22:00
Ja ik koppel het aan elkaar. Maar dus niet volledig.
Het willen krijgen van kinderen is nauwelijks rationeel, dus dat hele klimaat maakt daar denk ik maar bij heel weinig mensen verschil in.
madamzonderm schreef:
30-07-2026 21:57
Ja er komen langzaam initiatieven om meer diverse vegetatie te hebben op weilanden. Hopelijk helpt dat.
Minder mensen betekent wel dat wat nu is opgebouwd moeilijker te onderhouden is.
Ik vrees dat er gewoon heel veel mensen om zullen komen door overstromingen, branden, epidemieen. Nogmaals, dat is de verre toekomst.
De discussie over wel of niet kinderen is heel klein in dit verband.
miro45 wijzigde dit bericht op 30-07-2026 22:11
0.21% gewijzigd
Solomio schreef:
30-07-2026 22:04
Het willen krijgen van kinderen is nauwelijks rationeel, dus dat hele klimaat maakt daar denk ik maar bij heel weinig mensen verschil in.
Dat zou kunnen. Ik kan alleen voor mezelf spreken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven