Bosbranden in Europa. Begin van het einde?
zaterdag 25 juli 2026 om 16:57
Op de reispeiler is al een topic geopend over de bosbranden die nu in Europa woeden, en of je nog wel op reis moet gaan naar risicogebieden. Gaat dit het nieuwe normaal worden in de zomer, of hebben we de komende jaren weer gewoon wisselvallige en koele zomers? Feit is wel dat die koele zomers steeds minder vaak voorkomen en de hete droge zomers steeds vaker.
Kunnen/mogen we überhaupt nog op reis in de toekomst als het klimaat op hol slaat? En is er nog wat te doen aan verdere opwarming terwijl onder de meerderheid de wil ontbreekt om dingen te laten?
Kunnen/mogen we überhaupt nog op reis in de toekomst als het klimaat op hol slaat? En is er nog wat te doen aan verdere opwarming terwijl onder de meerderheid de wil ontbreekt om dingen te laten?
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
vrijdag 31 juli 2026 om 00:33
Waarom niet én én?nlies schreef: ↑30-07-2026 23:50Airco's worden 99 van de 100 keer te laag gezet. je krijgt5, vooral in winkels een klap in je gezicht als je binnenkomt door het grote verschil, en dan nog eens als je naar buiten gaat. Ik haat die dingen dus, zal er ook nooit een aanschaffen, en daarom mag van mezelf in de winter de thermostaat een graadje hoger.
Ik begrijp dat soort 'compensatie'-argumentatie niet.
Je haat airco's, dus het kost je geen enkele moeite om er geen te hebben.
Maar dat is dan toch geen vrijbrief om iets wat lastiger is dan maar niet te doen?
En nee, ik doe ook lang niet alles zoals dat het beste zou zijn.
Ik eet vlees en andere dierlijke producten. En daar worstel ik mee, omdat ik weet dat dat anders zou moeten.
En dat ik dat niet goedmaak door niet te vliegen en geen auto te hebben.
Zolang het nog zo ingewikkeld blijft om gewoon toe te geven dat je dingen doet die slecht voor het milieu zijn, lijkt een oplossing verder weg dan ooit.
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
vrijdag 31 juli 2026 om 00:59
Ik vind het altijd een beetje hypocriet om te zeggen dat ik een kleine footprint heb vanwege het klimaat. Nee, ik heb geen kinderen op de wereld gezet, geen auto, geen verre reizen. Maar heb ik niet perse voor gekozen, heel eerlijk. Had wel gekund als ik echt had gewild, doe ik idd niet.madamzonderm schreef: ↑30-07-2026 22:17Goed blijkbaar maken andere mensen op basis van andere dingen keuze dan ik. Dat maakt het dan wel weer wat begrijpelijker dat mensen kiezen voor kinderen; de prioriteiten/beweegredenen liggen anders.
Prioriteiten in je leven, waar je invloed op hebt bepaal je zelf idd.
Maar ik ben niet zo ambitieus en dat komt klimaattechniisch toevallig goed uit.
Ik eet wel vlees en kip trouwens (biologisch) en vis.
En als het aan mijn partner ligt gaan we nooit meer met het vliegtuig weg. Gaat mij te ver want heb enorme behoefte aan een Middellandse zee of Atlantische oceaan eens in de zoveel jaar.
En ik vind dat dat kan. Maar wie ben ik. Ook maar een egoïstisch persoon uit het rijke westen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in