Mijn euthanasie traject mogelijk triggers
vrijdag 17 juli 2026 om 21:45
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.
Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.
Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.
Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.
Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !
Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.
Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.
Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.
Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.
Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !
Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
zondag 2 augustus 2026 om 11:39
Hier zat ik ook aan te denken, je zoon is erfgenaam. ( Broer volgens mij niet omdat zoon er is). Hij zal dus verantwoordelijk worden gesteld voor de afhandeling. Tenzij je in een testament een executeur aanstelt.Maisnon3 schreef: ↑02-08-2026 06:43Is er een buur die de sleutel zou kunnen beheren, en die formeel de deur voor de uitvaartondernemer kan openen (al is het maar van buitenaf)? Ook al zou ik je helemaal niet kennen zou ik hier als buur prima aan mee willen werken.
Er is ook een website waar je vragen kan stellen aan experts rondom uitvaarten, zou dat een mogelijkheid zijn om met je mee te denken? De vragen worden we openbaar gepubliceerd, maar wel anoniem.
Als ik het goed begrepen heb zijn je broer en zoon namelijk wel erfgenaam, en daarmee verantwoordelijk voor de afhandeling van zaken na jouw overlijden. Niet per se het regelen of bijwonen van de uitvaart, maar wel de dingen daaromheen (en eventuele kosten).
Als je hun hier zo min mogelijk mee wil belasten kunnen de experts op deze website misschien aangeven wat de beste route is?
Hieronder een voorbeeld vraag, die niet helemaal van toepassing is op jouw situatie, maar je kan dus ook zelf vragen indienen.
https://www.uitvaart.nl/juridisch/overi ... len/68757
zondag 2 augustus 2026 om 12:49
Ja, lijkt me eigenlijk ook wel. Het gebeurt toch wel vaker dat mensen alles hebben geregeld, maar overlijden en dat er niemand is om open te doen.
zondag 2 augustus 2026 om 13:20
Als ik groen licht heb neem ik contact op met zoon om te laten weten dat ik binnenkort er niet meer ben. Hij erfgenaam is en ik graag wil weten wat hij hier wel en juist vooral wat niet wil.
Wil hij erfenis niet, wat ik verwacht dan moet ik dat vastleggen zodat hij er ook zo min mogelijk last van heeft.
Wat ik begreep kan dit ook via een codicil want een testament onder de 10000 euro doen de meeste notarissen niet. En ik zit ruim onder die tienduizend. Ik heb geen schulden en er blijft , denk ik nu , een paar duizend euro over.
Mocht zoon erfenis niet willen dan zijn ouders erfgenaam.
En dan gaat het wat ingewikkelder worden. Mijn vader heb ik al 10 plus jaar geen contact mee. Wil ik ook nooit meer zien of spreken en wil ik uitsluiten. Dat hun ik dat codicil.
Mijn moeder, woont in verzorgingshuis en is dementerende en parkinson. Mijn zoon behartigt haar belangen .
Broer wil niets met euthanasie te maken hebben. Ik ben ook wel klaar met hem dus hem dingen laten regelen.. liever niet. Hij woont ook op 2 uur rijden , dat is een praktische hobbel. En hij zal hier zeker geen vrij voor nemen .
De 2 grootste hobbels zijn : deur opendoen en sleutels beheren .
En huis leeg opleveren .
Financieel is niet heel veel en ingewikkeld. Ik zorg dat bijna alles geregeld is en wat niet dat dit op papier staat wat waar en hoe.
zondag 2 augustus 2026 om 14:03
Zoon zal zelf de erfenis moeten verwerpen.
Een handgeschreven , zelfopgesteld document heeft zonder de notaris geen juridische werking.
https://www.erfwijzer.nl/nieuws/rechtba ... eldig.html
Een handgeschreven , zelfopgesteld document heeft zonder de notaris geen juridische werking.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 2 augustus 2026 om 14:06
https://www.carlavanderburg.nl/de-uitva ... uthanasie/
https://www.uitvaart.nl/juridisch/overi ... eemt/66163
https://uitvaartflevoland.nl/2022/11/08 ... al-alleen/
Zou dit een oplossing voor een van je zorgen kunnen zijn ?
https://www.uitvaart.nl/juridisch/overi ... eemt/66163
https://uitvaartflevoland.nl/2022/11/08 ... al-alleen/
Zou dit een oplossing voor een van je zorgen kunnen zijn ?
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 02-08-2026 14:37
51.65% gewijzigd
zondag 2 augustus 2026 om 14:14
. Als er echt niemand is, dan wordt de gemeente de opdrachtgever. In dat geval krijg je een gemeentelijke uitvaart. Als je voldoende middelen hebt en/of een uitvaartverzekering, dan kan ook de gemeente rekening houden met je wensen.
https://www.biemans-uitvaartzorg.nl/wie ... amilie-is/
Ik neem aan dat de arts ( of de uitvaartverzorger ) de gemeente belt direct na het overlijden. Zou het een optie zijn als die op het moment aanwezig is ? ( hoeft niet op het randje van je bed, uiteraard)
Ik neem aan dat de arts ( of de uitvaartverzorger ) de gemeente belt direct na het overlijden. Zou het een optie zijn als die op het moment aanwezig is ? ( hoeft niet op het randje van je bed, uiteraard)
zondag 2 augustus 2026 om 14:49
Sleutels: sleutels kluisje.
Veel gebruikt ook in zorg.
Uitvaart onderneemster zal toch vaker te maken hebben met eenzame mensen, met of zonder euthanasie. Hoe doet ze dat normaal, als het ook nog eens onverwachts is?
Huis leegmaken? Bedrijf inhuren, datum afspreken zodra je die hebt, evt vooruit betalen, code sleutelkluis geven. Bedankenvelop neerzetten op de kast met bedrijfsnaam erop.
Erfenis mag je zoon zelf verwerpen. Als je vandaag een ongeluk krijgt moet hij dat ook. Bovendien, als je onterft heeft hij nog steeds recht op een deel van zijn wettige kindsdeel, dus zinloos.
Daarnaast geeft het hem de kans om op dat moment na te voelen wat hij wil.
Vantevoren iets bedenken is iets anders dan achteraf spijt hebben en dan onterft zijn.
Ik zou hem aangeven wanneer je euthanasie datum is, welke data je nog waar opgebaard ligt, voor als hij afscheid wil nemen, en wanneer het huis leeggehaald wordt, voor als er nog spullen zijn die hij zou willen hebben/erven.
En dan weer code sleutelkluis erbij.
Dan vraag je geen antwoord, en geeft hem alle ruimte en opties om na te voelen wat hij wil, zonder dat hij dat aan jou kenbaar hoeft te maken. (Wat een keuze toch weer kan beïnvloeden).
Uitvaart onderneemster zal toch vaker te maken hebben met eenzame mensen, met of zonder euthanasie. Hoe doet ze dat normaal, als het ook nog eens onverwachts is?
Huis leegmaken? Bedrijf inhuren, datum afspreken zodra je die hebt, evt vooruit betalen, code sleutelkluis geven. Bedankenvelop neerzetten op de kast met bedrijfsnaam erop.
Erfenis mag je zoon zelf verwerpen. Als je vandaag een ongeluk krijgt moet hij dat ook. Bovendien, als je onterft heeft hij nog steeds recht op een deel van zijn wettige kindsdeel, dus zinloos.
Vantevoren iets bedenken is iets anders dan achteraf spijt hebben en dan onterft zijn.
Ik zou hem aangeven wanneer je euthanasie datum is, welke data je nog waar opgebaard ligt, voor als hij afscheid wil nemen, en wanneer het huis leeggehaald wordt, voor als er nog spullen zijn die hij zou willen hebben/erven.
Dan vraag je geen antwoord, en geeft hem alle ruimte en opties om na te voelen wat hij wil, zonder dat hij dat aan jou kenbaar hoeft te maken. (Wat een keuze toch weer kan beïnvloeden).
zondag 2 augustus 2026 om 14:52
Huh?blijfgewoonbianca schreef: ↑02-08-2026 14:03Zoon zal zelf de erfenis moeten verwerpen.
Ik ga nog weer opzoeken maar ik had juist gevonden dat als je geen testament wilt omdat bv nalatenschap nihil is en geen koophuis enz hebt een codicil net zo rechtsgeldig is. Moet wel handgeschreven zijn .
Zucht. .
zondag 2 augustus 2026 om 14:58
Sleutelkluis heb ik ook genoemd naar begeleider maar ook dat mag niet . Ik weet niet of werkgever dit niet wil of dat het een wettelijk iets is. Moet ik dus uitzoekenAvocadeau schreef: ↑02-08-2026 14:49Sleutels: sleutels kluisje.
Je punt over zoon en van te voren willen regelen snap ik. Eigenlijk heel goed dat je dit noemt. Mijn intenties zijn goed maar kan hem ongewild wel tot een keuze dwingen waar hij later spijt van krijgt en dat is , natuurlijk, niet mijn doel, integendeel.
Bedrijf inhuren lijkt toch het meest haalbare. Het druist zo tegen mijn gevoel in. Maar als er geen andere optie is dan is dit het.
Dank voor je meedenken !
zondag 2 augustus 2026 om 15:04
Ik heb prima verzekering en alles wat ik wil is vastgelegd en kan, ruim, van verzekering.blijfgewoonbianca schreef: ↑02-08-2026 14:14. Als er echt niemand is, dan wordt de gemeente de opdrachtgever. In dat geval krijg je een gemeentelijke uitvaart. Als je voldoende middelen hebt en/of een uitvaartverzekering, dan kan ook de gemeente rekening houden met je wensen.
Het aan de gemeente overlaten.. dat is echt mijn allerlaatste optie.
Dan maar bedrijf die huis leeghalen. Met sleutelkastje .
Al mag mijn begeleider daar ook geen gebruik van maken.. en ja hij valt ook onder zorg en van mij mag hij er wel gebruik van maken. Zijn werkgever is erg van alle risico s uitsluiten en slaat daar soms een beetje in door naar mijn mening. Met haar om tafel om te kijken hoeveel bewegingsruimte er is en hoe we dat vastleggen.
Nu ff kijken waar je een sleutelkastje koopt ..
zondag 2 augustus 2026 om 15:54
De gemeente legt - bij voldoende geld - de bal weer neer bij de uitvaartonderneming.Almostdone schreef: ↑02-08-2026 15:04Ik heb prima verzekering en alles wat ik wil is vastgelegd en kan, ruim, van verzekering.
Het aan de gemeente overlaten.. dat is echt mijn allerlaatste optie.
Dan maar bedrijf die huis leeghalen. Met sleutelkastje .
Al mag mijn begeleider daar ook geen gebruik van maken.. en ja hij valt ook onder zorg en van mij mag hij er wel gebruik van maken. Zijn werkgever is erg van alle risico s uitsluiten en slaat daar soms een beetje in door naar mijn mening. Met haar om tafel om te kijken hoeveel bewegingsruimte er is en hoe we dat vastleggen.
Nu ff kijken waar je een sleutelkastje koopt ..
Als jij van te voren je huur niet op zou zeggen etc maakt de woningbouwvereniging ook echt je huis wel leeg.
zondag 2 augustus 2026 om 15:57
Nee, het klopt wat Bianca zegt.Almostdone schreef: ↑02-08-2026 14:52Huh?
Ik ga nog weer opzoeken maar ik had juist gevonden dat als je geen testament wilt omdat bv nalatenschap nihil is en geen koophuis enz hebt een codicil net zo rechtsgeldig is. Moet wel handgeschreven zijn .
Zucht. .
The ocean healed my soul
zondag 2 augustus 2026 om 16:06
Misschien is dit een rare insteek maar ik zie hier in de wijk regelmatig opkopers. Mensen die al je spullen of in ieder geval veel spullen meenemen voor geld. Misschien kan je zo iemand vinden en voor je overlijden al langs laten komen en een rondje door je huis kunnen lopen. Dingen die hij dan echt niet wil zou je dan zelf kunnen wegdoen maar met deze constructie voorkom je dat je in een leeg huis zit. Ik denk overigens dat als ze alles voor niks mee mogen nemen, er genoeg opkopers zijn die dat doen. Als iets gratis is...
Verder heb ik echt heel veel bewondering voor je en hoe je dingen wil afsluiten en ik hoop dat je de praktische kant ook kan oplossen. Want het is natuurlijk alles behalve praktisch, een hoop verdriet en confrontatie geeft dit. Sterkte vrouw.
Verder vroeg ik me af in welke regio je woont. Als je in mijn regio woont zou ik het echt geen probleem vinden om 2 of 3 x de deur open te doen. En misschien staan meer forummers er zo in. Wij wonen in Drenthe. Voel je vrij als ik daar iets in voor je kan betekenen.
Verder heb ik echt heel veel bewondering voor je en hoe je dingen wil afsluiten en ik hoop dat je de praktische kant ook kan oplossen. Want het is natuurlijk alles behalve praktisch, een hoop verdriet en confrontatie geeft dit. Sterkte vrouw.
Verder vroeg ik me af in welke regio je woont. Als je in mijn regio woont zou ik het echt geen probleem vinden om 2 of 3 x de deur open te doen. En misschien staan meer forummers er zo in. Wij wonen in Drenthe. Voel je vrij als ik daar iets in voor je kan betekenen.
zondag 2 augustus 2026 om 16:11
En TO, ik snap goed dat je je zorgen maakt en dat je het netjes wilt afsluiten.
Maar ik denk niet dat bijvoorbeeld een uitvaartondernemer bij geen toegang niets doet.
Sterker nog: betrokkenen die ervan weten moeten volgens mij in actie komen.
Daar zijn ze toe verplicht.
Dan verschaffen mensen zich eventueel toegang met hulp van politie en slotenmaker.
De tip van Blijfgewoonbianca om het eens aan de woningstichting voor te leggen vind ik ook een goede.
Maar ik denk niet dat bijvoorbeeld een uitvaartondernemer bij geen toegang niets doet.
Sterker nog: betrokkenen die ervan weten moeten volgens mij in actie komen.
Daar zijn ze toe verplicht.
Dan verschaffen mensen zich eventueel toegang met hulp van politie en slotenmaker.
De tip van Blijfgewoonbianca om het eens aan de woningstichting voor te leggen vind ik ook een goede.
zondag 2 augustus 2026 om 16:19
Ik twijfel niet aan BGB maar aan de tegenstrijdige info.
Ik dacht dus iets gevonden te hebben dat ik codicil kan opstellen en dan is dat toch weer niet zo.
Ik heb in mijn hoofd het allemaal wel iets meer helder. Wat er geregeld moet worden. En waar ik moet / kan zijn voor hulp. Dus bedankt iedereen die meedenkt en met opties komt !
Ik heb een actielijstje gemaakt. Ga ik komende week mee aan de slag
Vandaag ff niet meer, vannacht weer nauwelijks geslapen dus ga proberen wat ontspanning in mijn hoofd te krijgen .
zondag 2 augustus 2026 om 16:29
Je moet voorkomen dat je gezien wordt als opdrachtgever voor de uitvaart. En misschien door de deur open te doen voor de uitvaartverzorger word je als dusdanig beschouwd.Titono schreef: ↑02-08-2026 16:06Misschien is dit een rare insteek maar ik zie hier in de wijk regelmatig opkopers. Mensen die al je spullen of in ieder geval veel spullen meenemen voor geld. Misschien kan je zo iemand vinden en voor je overlijden al langs laten komen en een rondje door je huis kunnen lopen. Dingen die hij dan echt niet wil zou je dan zelf kunnen wegdoen maar met deze constructie voorkom je dat je in een leeg huis zit. Ik denk overigens dat als ze alles voor niks mee mogen nemen, er genoeg opkopers zijn die dat doen. Als iets gratis is...
Reservesleutel bij laten maken en dan vooraf met zoiets https://www.kringloop-goedkoopje.nl/kri ... alservice/ regelen dat de boel wordt leeggetrokken TO ?
Ik zou sws de woningstichting contacten. Er is namelijk ook niemand voor de sleuteloverdracht als de huur af is afgelopen.
zondag 2 augustus 2026 om 17:00
En als je zorgt dat er geen euro meer over is zodat niemand wat erft ? Dan kun je desnoods mensen die je vooraf op de hoogte stelt zeggen dat ze de erfenis met een gerust hart kunnen verwerpen.Almostdone schreef: ↑02-08-2026 13:20Als ik groen licht heb neem ik contact op met zoon om te laten weten dat ik binnenkort er niet meer ben. Hij erfgenaam is en ik graag wil weten wat hij hier wel en juist vooral wat niet wil.
Wil hij erfenis niet, wat ik verwacht dan moet ik dat vastleggen zodat hij er ook zo min mogelijk last van heeft.
Wat ik begreep kan dit ook via een codicil want een testament onder de 10000 euro doen de meeste notarissen niet. En ik zit ruim onder die tienduizend. Ik heb geen schulden en er blijft , denk ik nu , een paar duizend euro over.
Mocht zoon erfenis niet willen dan zijn ouders erfgenaam.
En dan gaat het wat ingewikkelder worden. Mijn vader heb ik al 10 plus jaar geen contact mee. Wil ik ook nooit meer zien of spreken en wil ik uitsluiten. Dat hun ik dat codicil.
Mijn moeder, woont in verzorgingshuis en is dementerende en parkinson. Mijn zoon behartigt haar belangen .
Broer wil niets met euthanasie te maken hebben. Ik ben ook wel klaar met hem dus hem dingen laten regelen.. liever niet. Hij woont ook op 2 uur rijden , dat is een praktische hobbel. En hij zal hier zeker geen vrij voor nemen .
De 2 grootste hobbels zijn : deur opendoen en sleutels beheren .
En huis leeg opleveren .
Financieel is niet heel veel en ingewikkeld. Ik zorg dat bijna alles geregeld is en wat niet dat dit op papier staat wat waar en hoe.
Je houdt een paar duizend euro “ over “ , toch ? Doe je moeder een bloemenabonnement kado. Desnoods nog wat andere mensen. Ga op een hoog gebouw staan en laat het vijfjes regenen, of schenk het aan een goed doel.
Maak 1 doos met dingen die voor zoon evt van waarde kunnen zijn en zorg dat die niet meer in de woning aanwezig zijn. Daar geef je hem dan bijv. 1 jaar de tijd voor voordat degene die er zorg voor wil dragen de spullen weg doet.
zondag 2 augustus 2026 om 17:31
Een handgeschreven codicil kan bij mijn weten alleen voor specifiek omschreven goederen, zoals sieraden en meubels etc. Geld kan in ieder geval niet met een codicil nagelaten worden.Almostdone schreef: ↑02-08-2026 14:52Huh?
Zucht. .
zondag 2 augustus 2026 om 17:37
Je kunt er bij mijn weten ook niemand mee onterven.
zondag 2 augustus 2026 om 17:41
Klopt, dat kan zeker niet.
zondag 2 augustus 2026 om 19:04
Wat een eenzaamheid TO, echt heel erg naar
. Misschien dat welzijnswerk nog organisaties weten die kunnen helpen bij die ingewikkelde stappen? En je buddy, heeft die geen plek waar die nog info kan vragen?
Je moet natuurlijk zelf afwegen wat je in je brief of mail aan je zoon wil schrijven maar ik denk dat het handig is om iets van uitleg over erven, aanvaarden en verwerpen erin te schrijven. Je wil namelijk aangeven dat hij ook spullen uit je huis mag dacht ik toch? Zodra hij dat doet heeft hij wel de erfenis aanvaard, dus wel fijn als hij zich daar dan van bewust is.
Stel dat er namelijk toch nog grote kosten gemaakt zijn na je overlijden dan zit die rekening ook in de erfenis.
Uiteraard. Driemaal raden wat ze daarvoor rekenen en naar wie de rekening gaat. Dat doen ze niet gratis natuurlijk. Dus geen optie voor TO, want die wil haar zoon hier helemaal niet mee belasten.
Je moet natuurlijk zelf afwegen wat je in je brief of mail aan je zoon wil schrijven maar ik denk dat het handig is om iets van uitleg over erven, aanvaarden en verwerpen erin te schrijven. Je wil namelijk aangeven dat hij ook spullen uit je huis mag dacht ik toch? Zodra hij dat doet heeft hij wel de erfenis aanvaard, dus wel fijn als hij zich daar dan van bewust is.
Stel dat er namelijk toch nog grote kosten gemaakt zijn na je overlijden dan zit die rekening ook in de erfenis.
blijfgewoonbianca schreef: ↑02-08-2026 15:54De gemeente legt - bij voldoende geld - de bal weer neer bij de uitvaartonderneming.
Als jij van te voren je huur niet op zou zeggen etc maakt de woningbouwvereniging ook echt je huis wel leeg.
Uiteraard. Driemaal raden wat ze daarvoor rekenen en naar wie de rekening gaat. Dat doen ze niet gratis natuurlijk. Dus geen optie voor TO, want die wil haar zoon hier helemaal niet mee belasten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in