Mijn euthanasie traject mogelijk triggers

17-07-2026 21:45 263 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.

Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.

Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.

Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.

Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !

Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
Maisnon3 schreef:
02-08-2026 06:43
Is er een buur die de sleutel zou kunnen beheren, en die formeel de deur voor de uitvaartondernemer kan openen (al is het maar van buitenaf)? Ook al zou ik je helemaal niet kennen zou ik hier als buur prima aan mee willen werken.

Er is ook een website waar je vragen kan stellen aan experts rondom uitvaarten, zou dat een mogelijkheid zijn om met je mee te denken? De vragen worden we openbaar gepubliceerd, maar wel anoniem.
Als ik het goed begrepen heb zijn je broer en zoon namelijk wel erfgenaam, en daarmee verantwoordelijk voor de afhandeling van zaken na jouw overlijden. Niet per se het regelen of bijwonen van de uitvaart, maar wel de dingen daaromheen (en eventuele kosten).
Als je hun hier zo min mogelijk mee wil belasten kunnen de experts op deze website misschien aangeven wat de beste route is?
Hieronder een voorbeeld vraag, die niet helemaal van toepassing is op jouw situatie, maar je kan dus ook zelf vragen indienen.

https://www.uitvaart.nl/juridisch/overi ... len/68757
Hier zat ik ook aan te denken, je zoon is erfgenaam. ( Broer volgens mij niet omdat zoon er is). Hij zal dus verantwoordelijk worden gesteld voor de afhandeling. Tenzij je in een testament een executeur aanstelt.
Ik raad je vooral aan dit met de uitvaartbegeleiding te bespreken. Zaken die zij niet weten kunnen ze vast elders vragen. Er is vast vaker met dit bijltje gehakt.
Sebedeüs schreef:
02-08-2026 12:40
Ik raad je vooral aan dit met de uitvaartbegeleiding te bespreken. Zaken die zij niet weten kunnen ze vast elders vragen. Er is vast vaker met dit bijltje gehakt.
Ja, lijkt me eigenlijk ook wel. Het gebeurt toch wel vaker dat mensen alles hebben geregeld, maar overlijden en dat er niemand is om open te doen.
ambra schreef:
02-08-2026 11:39
Hier zat ik ook aan te denken, je zoon is erfgenaam. ( Broer volgens mij niet omdat zoon er is). Hij zal dus verantwoordelijk worden gesteld voor de afhandeling. Tenzij je in een testament een executeur aanstelt.
Als ik groen licht heb neem ik contact op met zoon om te laten weten dat ik binnenkort er niet meer ben. Hij erfgenaam is en ik graag wil weten wat hij hier wel en juist vooral wat niet wil.
Wil hij erfenis niet, wat ik verwacht dan moet ik dat vastleggen zodat hij er ook zo min mogelijk last van heeft.

Wat ik begreep kan dit ook via een codicil want een testament onder de 10000 euro doen de meeste notarissen niet. En ik zit ruim onder die tienduizend. Ik heb geen schulden en er blijft , denk ik nu , een paar duizend euro over.

Mocht zoon erfenis niet willen dan zijn ouders erfgenaam.
En dan gaat het wat ingewikkelder worden. Mijn vader heb ik al 10 plus jaar geen contact mee. Wil ik ook nooit meer zien of spreken en wil ik uitsluiten. Dat hun ik dat codicil.
Mijn moeder, woont in verzorgingshuis en is dementerende en parkinson. Mijn zoon behartigt haar belangen .
Broer wil niets met euthanasie te maken hebben. Ik ben ook wel klaar met hem dus hem dingen laten regelen.. liever niet. Hij woont ook op 2 uur rijden , dat is een praktische hobbel. En hij zal hier zeker geen vrij voor nemen .

De 2 grootste hobbels zijn : deur opendoen en sleutels beheren .
En huis leeg opleveren .
Financieel is niet heel veel en ingewikkeld. Ik zorg dat bijna alles geregeld is en wat niet dat dit op papier staat wat waar en hoe.
Zoon zal zelf de erfenis moeten verwerpen.
Een handgeschreven , zelfopgesteld document heeft zonder de notaris geen juridische werking.

https://www.erfwijzer.nl/nieuws/rechtba ... eldig.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
https://www.carlavanderburg.nl/de-uitva ... uthanasie/

https://www.uitvaart.nl/juridisch/overi ... eemt/66163
https://uitvaartflevoland.nl/2022/11/08 ... al-alleen/

Zou dit een oplossing voor een van je zorgen kunnen zijn ?
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 02-08-2026 14:37
51.65% gewijzigd
. Als er echt niemand is, dan wordt de gemeente de opdrachtgever. In dat geval krijg je een gemeentelijke uitvaart. Als je voldoende middelen hebt en/of een uitvaartverzekering, dan kan ook de gemeente rekening houden met je wensen.

https://www.biemans-uitvaartzorg.nl/wie ... amilie-is/

Ik neem aan dat de arts ( of de uitvaartverzorger ) de gemeente belt direct na het overlijden. Zou het een optie zijn als die op het moment aanwezig is ? ( hoeft niet op het randje van je bed, uiteraard)
Sleutels: sleutels kluisje.
Veel gebruikt ook in zorg.

Uitvaart onderneemster zal toch vaker te maken hebben met eenzame mensen, met of zonder euthanasie. Hoe doet ze dat normaal, als het ook nog eens onverwachts is?

Huis leegmaken? Bedrijf inhuren, datum afspreken zodra je die hebt, evt vooruit betalen, code sleutelkluis geven. Bedankenvelop neerzetten op de kast met bedrijfsnaam erop.

Erfenis mag je zoon zelf verwerpen. Als je vandaag een ongeluk krijgt moet hij dat ook. Bovendien, als je onterft heeft hij nog steeds recht op een deel van zijn wettige kindsdeel, dus zinloos.
Daarnaast geeft het hem de kans om op dat moment na te voelen wat hij wil.
Vantevoren iets bedenken is iets anders dan achteraf spijt hebben en dan onterft zijn.

Ik zou hem aangeven wanneer je euthanasie datum is, welke data je nog waar opgebaard ligt, voor als hij afscheid wil nemen, en wanneer het huis leeggehaald wordt, voor als er nog spullen zijn die hij zou willen hebben/erven.
En dan weer code sleutelkluis erbij.

Dan vraag je geen antwoord, en geeft hem alle ruimte en opties om na te voelen wat hij wil, zonder dat hij dat aan jou kenbaar hoeft te maken. (Wat een keuze toch weer kan beïnvloeden).
blijfgewoonbianca schreef:
02-08-2026 14:03
Zoon zal zelf de erfenis moeten verwerpen.
Een handgeschreven , zelfopgesteld document heeft zonder de notaris geen juridische werking.

https://www.erfwijzer.nl/nieuws/rechtba ... eldig.html
Huh?
Ik ga nog weer opzoeken maar ik had juist gevonden dat als je geen testament wilt omdat bv nalatenschap nihil is en geen koophuis enz hebt een codicil net zo rechtsgeldig is. Moet wel handgeschreven zijn .

Zucht. .
Avocadeau schreef:
02-08-2026 14:49
Sleutels: sleutels kluisje.
Veel gebruikt ook in zorg.

Uitvaart onderneemster zal toch vaker te maken hebben met eenzame mensen, met of zonder euthanasie. Hoe doet ze dat normaal, als het ook nog eens onverwachts is?

Huis leegmaken? Bedrijf inhuren, datum afspreken zodra je die hebt, evt vooruit betalen, code sleutelkluis geven. Bedankenvelop neerzetten op de kast met bedrijfsnaam erop.

Erfenis mag je zoon zelf verwerpen. Als je vandaag een ongeluk krijgt moet hij dat ook. Bovendien, als je onterft heeft hij nog steeds recht op een deel van zijn wettige kindsdeel, dus zinloos.
Daarnaast geeft het hem de kans om op dat moment na te voelen wat hij wil.
Vantevoren iets bedenken is iets anders dan achteraf spijt hebben en dan onterft zijn.

Ik zou hem aangeven wanneer je euthanasie datum is, welke data je nog waar opgebaard ligt, voor als hij afscheid wil nemen, en wanneer het huis leeggehaald wordt, voor als er nog spullen zijn die hij zou willen hebben/erven.
En dan weer code sleutelkluis erbij.

Dan vraag je geen antwoord, en geeft hem alle ruimte en opties om na te voelen wat hij wil, zonder dat hij dat aan jou kenbaar hoeft te maken. (Wat een keuze toch weer kan beïnvloeden).
Sleutelkluis heb ik ook genoemd naar begeleider maar ook dat mag niet . Ik weet niet of werkgever dit niet wil of dat het een wettelijk iets is. Moet ik dus uitzoeken

Je punt over zoon en van te voren willen regelen snap ik. Eigenlijk heel goed dat je dit noemt. Mijn intenties zijn goed maar kan hem ongewild wel tot een keuze dwingen waar hij later spijt van krijgt en dat is , natuurlijk, niet mijn doel, integendeel.

Bedrijf inhuren lijkt toch het meest haalbare. Het druist zo tegen mijn gevoel in. Maar als er geen andere optie is dan is dit het.

Dank voor je meedenken !
blijfgewoonbianca schreef:
02-08-2026 14:14
. Als er echt niemand is, dan wordt de gemeente de opdrachtgever. In dat geval krijg je een gemeentelijke uitvaart. Als je voldoende middelen hebt en/of een uitvaartverzekering, dan kan ook de gemeente rekening houden met je wensen.

https://www.biemans-uitvaartzorg.nl/wie ... amilie-is/

Ik neem aan dat de arts ( of de uitvaartverzorger ) de gemeente belt direct na het overlijden. Zou het een optie zijn als die op het moment aanwezig is ? ( hoeft niet op het randje van je bed, uiteraard)
Ik heb prima verzekering en alles wat ik wil is vastgelegd en kan, ruim, van verzekering.

Het aan de gemeente overlaten.. dat is echt mijn allerlaatste optie.

Dan maar bedrijf die huis leeghalen. Met sleutelkastje .

Al mag mijn begeleider daar ook geen gebruik van maken.. en ja hij valt ook onder zorg en van mij mag hij er wel gebruik van maken. Zijn werkgever is erg van alle risico s uitsluiten en slaat daar soms een beetje in door naar mijn mening. Met haar om tafel om te kijken hoeveel bewegingsruimte er is en hoe we dat vastleggen.

Nu ff kijken waar je een sleutelkastje koopt ..
Almostdone schreef:
02-08-2026 15:04
Ik heb prima verzekering en alles wat ik wil is vastgelegd en kan, ruim, van verzekering.

Het aan de gemeente overlaten.. dat is echt mijn allerlaatste optie.

Dan maar bedrijf die huis leeghalen. Met sleutelkastje .

Al mag mijn begeleider daar ook geen gebruik van maken.. en ja hij valt ook onder zorg en van mij mag hij er wel gebruik van maken. Zijn werkgever is erg van alle risico s uitsluiten en slaat daar soms een beetje in door naar mijn mening. Met haar om tafel om te kijken hoeveel bewegingsruimte er is en hoe we dat vastleggen.

Nu ff kijken waar je een sleutelkastje koopt ..
De gemeente legt - bij voldoende geld - de bal weer neer bij de uitvaartonderneming.
Als jij van te voren je huur niet op zou zeggen etc maakt de woningbouwvereniging ook echt je huis wel leeg.
Almostdone schreef:
02-08-2026 14:52
Huh?
Ik ga nog weer opzoeken maar ik had juist gevonden dat als je geen testament wilt omdat bv nalatenschap nihil is en geen koophuis enz hebt een codicil net zo rechtsgeldig is. Moet wel handgeschreven zijn .

Zucht. .
Nee, het klopt wat Bianca zegt.
The ocean healed my soul

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven