Geheim houden?
dinsdag 11 augustus 2026 om 20:43
Mijn broer is gescheiden en heeft twee (begin pubertijd) kinderen die hij beperkt ziet. De kinderen hebben behoorlijk last gehad van zijn eerste relatie kort na de scheiding en de band met hun vader is kwetsbaar.
Inmiddels heeft hij sinds ongeveer een halfjaar, 6 maanden na z’n vorige parel, opnieuw een relatie met een heel veel jongere vrouw uit het buitenland. Zij komt over een week naar Nederland. Zijn kinderen weten dit nog steeds niet, terwijl een groot deel van de familie het inmiddels al maanden weet. Zelfs mijn kinderen weten ervan en er wordt verwacht dat zij daar niets over zouden zeggen.
Mijn broer zegt dat hij zelf wil bepalen wanneer en hoe hij het zijn kinderen vertelt. Over een week staan ze echter voor een voldongen feit en is ze gewoon in huis als zij langskomen. Ik vind het heel sneu voor de kinderen, naast dat hij ze maar beperkt ziet, gaan financiën en aandacht vooral naar haar. Dat terzijde, maar nu vragen mensen aan mij hoe het met hem is, ik zeg nu vaak, vraag maar aan m’n broer of goed, maar er staat een misleidend beeld. Ook vind ik het moeilijk zijn kinderen of ex te zien. Ik snap dat hij de regie wil hebben, maar ik vind niet dat hij eenzijdig kan bepalen dat ik geheimhoudingsplicht heb (en mijn jonge kinderen dus ook).
Ik wil er niet teveel details over geven, anders lezen ze het straks via het internet, nog erger, maar kunnen jullie met deze minimale info iets?
Inmiddels heeft hij sinds ongeveer een halfjaar, 6 maanden na z’n vorige parel, opnieuw een relatie met een heel veel jongere vrouw uit het buitenland. Zij komt over een week naar Nederland. Zijn kinderen weten dit nog steeds niet, terwijl een groot deel van de familie het inmiddels al maanden weet. Zelfs mijn kinderen weten ervan en er wordt verwacht dat zij daar niets over zouden zeggen.
Mijn broer zegt dat hij zelf wil bepalen wanneer en hoe hij het zijn kinderen vertelt. Over een week staan ze echter voor een voldongen feit en is ze gewoon in huis als zij langskomen. Ik vind het heel sneu voor de kinderen, naast dat hij ze maar beperkt ziet, gaan financiën en aandacht vooral naar haar. Dat terzijde, maar nu vragen mensen aan mij hoe het met hem is, ik zeg nu vaak, vraag maar aan m’n broer of goed, maar er staat een misleidend beeld. Ook vind ik het moeilijk zijn kinderen of ex te zien. Ik snap dat hij de regie wil hebben, maar ik vind niet dat hij eenzijdig kan bepalen dat ik geheimhoudingsplicht heb (en mijn jonge kinderen dus ook).
Ik wil er niet teveel details over geven, anders lezen ze het straks via het internet, nog erger, maar kunnen jullie met deze minimale info iets?
woensdag 12 augustus 2026 om 09:27
Ik vind het erg rot voor je dat je zo door je eigen broer met de rug tegen de muur wordt gezet. Hij zet jou in een onmogelijke situatie, waarin je het nooit goed kunt doen voor je gevoel. Terwijl hij zelf wel eisen stelt maar 0 verantwoordelijkheid neemt.
Heb je zelf kinderen? Probeer je in te leven in wat jij denkt dat voor hen nu het beste zou zijn. Je broer is nu (al dan niet door verliefdheid) niet in staat om rationele keuzes te maken.
Ik wens je ontzettend veel sterkte.
Heb je zelf kinderen? Probeer je in te leven in wat jij denkt dat voor hen nu het beste zou zijn. Je broer is nu (al dan niet door verliefdheid) niet in staat om rationele keuzes te maken.
woensdag 12 augustus 2026 om 09:31
Begin pubertijd, ik denk helemaal niet dat het goed komt, de eerste keer had hij ze gelijk ingelicht, met die vrouw was het meer een scharrel dan iets anders. Toen waren ze al bijna onherstelbaar boos. Deze situatie is nog veel erger, ik denk niet dat de relatie hersteld wordt. Ben daar vrij zeker van. En iedereen is de dupe, met name de kinderen. Ik denk dat ik hem nog een keer onder druk ga zetten vandaag.happyapple schreef: ↑12-08-2026 09:27Wat lastig zeg. Weet niet hoe oud / jong de kinderen zijn, maar omdat je net schrijft dat hij denkt dat het wel weer goed komt als ze wat ouder zijn, denk ik dat ze nog op een leeftijd zijn waarbij ik de moeder wel zou inlichten. Evt met het verhaal over dat visum erbij en dat broer het zelf zou zeggen, als uitleg dat je het niet eerder hebt laten weten. Maar pff eigenlijk kun je het gewoon nooit echt goed doen in dit geval. Maar de oorzaak ligt bij je broer natuurlijk, niet bij jou.
woensdag 12 augustus 2026 om 09:32
Ja zelfs mijn kinderen weten het, die zijn basisischool 4 en 6. Ik ben zo boos en verdrietig en voel die boosheid al zo lang.apiejapie schreef: ↑12-08-2026 09:27Ik vind het erg rot voor je dat je zo door je eigen broer met de rug tegen de muur wordt gezet. Hij zet jou in een onmogelijke situatie, waarin je het nooit goed kunt doen voor je gevoel. Terwijl hij zelf wel eisen stelt maar 0 verantwoordelijkheid neemt.
woensdag 12 augustus 2026 om 09:41
Hij gaat dwars tegen jouw waarden en normen in, anders zou het jou niet zo boos maken. Daar bij opgeteld de boosheid en het verdriet van de kinderen; geef de kinderen steun als tante
woensdag 12 augustus 2026 om 09:46
Ja helemaal, ik denk dat ik een ultimatum stel, al zei hij dat hij m’n berichten niet meer ging lezen. Ik heb je nog Pb gestuurd
woensdag 12 augustus 2026 om 10:05
Los van dat het niet oké is als die kinderen straks opeens een vreemde aantreffen bij hun vader, hoezo worden kinderen bijna onherstelbaar boos over het feit dat hun vader date?
Ik snap dat de kinderen wat tijd nodig hebben om te wennen aan de scheiding en dat je broer beter even wacht met het introduceren van een nieuwe relatie. Maar het klinkt ook als een nare dynamiek tussen ex en je broer.
Ik zou denk ik broer aanmoedigen om vriendin nog even buiten beeld te houden voor de kinderen en niet te snel te gaan met happy family willen spelen (en haar in hotel laten onderbrengen als de kinderen bij hem zijn). Maar verder snap ik de boosheid over een nieuwe relatie niet zo.
woensdag 12 augustus 2026 om 10:14
Vind het ook gek dat de kinderen vorige keer bijna onherstelbaar boos waren. Zat zijn ex daar misschien achter die de kinderen juist opstookt? Misschien denkt hij vorige keer heb ik het netjes aangepakt en alsnog waren de kinderen boos. Het maakt toch niet uit hoe ik het aanpak met een stokende ex doe ik het toch nooit goed?
Niet dat ik het daar uiteraard mee eens ben. Hij moet altijd de verstandigste blijven en daar dus boven staan en misschien moet je dat tegen hem zeggen.
Niet dat ik het daar uiteraard mee eens ben. Hij moet altijd de verstandigste blijven en daar dus boven staan en misschien moet je dat tegen hem zeggen.
woensdag 12 augustus 2026 om 10:23
Vorige vriendin was ook jong (20 jaar leeftijdsverschil) en uit het buitenland en kwam voor een paspoort. En het huwelijk was pas een half jaar over toen de nieuwe al in beeld kwam en de scheiding was/is nog steeds niet rond. Ex speelt daar natuurlijk een rol in. Maar nu is het een herhaling van zetten, en worden kinderen daardoor dus te laat ingelicht, tuurlijk uit angst voor de reactie, maar het is op meerdere vlakken ook niet echt de ideale vriendin.jojojo schreef: ↑12-08-2026 10:14Vind het ook gek dat de kinderen vorige keer bijna onherstelbaar boos waren. Zat zijn ex daar misschien achter die de kinderen juist opstookt? Misschien denkt hij vorige keer heb ik het netjes aangepakt en alsnog waren de kinderen boos. Het maakt toch niet uit hoe ik het aanpak met een stokende ex doe ik het toch nooit goed?
woensdag 12 augustus 2026 om 10:34
Maar is die nieuwe relatie dan direct zo serieus? Als ouder kun je prima daten zonder je kinderen erbij te betrekken en nieuwe vlam ertussen te schuiven als soort stiefmoeder. Sterker nog het is zo’n beetje de gangbare mening hier op Viva dat je vooral lang moet wachten voordat je iemand introduceert.
Ik vind transparantie overschat als het enkel zorgt voor meer drama met moeder.
woensdag 12 augustus 2026 om 10:47
Oké dus je broer gedraagt zich als een eikel, maar hij heeft geen zin in de consequenties van zijn gedrag. Totdat z'n scharrel in z'n huis is om z'n gemoed op te peppen....
En dan zadelt hij iedereen op met gewetenswroegingen, en als je dan tegen iemand vertelt wat voor eikelig gedrag je broer aan het vertonen is, heb JIJ het gedaan?
Zou heeeeeeeeeeeeeel snel klaar zijn met zo'n broer. Sterker nog.... ik ben klaar met zo'n broer. Ik zou het tegen z'n ex vertellen.
Echt hoor, al die mannen die kwaad worden om de (valide) reacties op hun eigen kutgedrag.... klaar mee!
En dan zadelt hij iedereen op met gewetenswroegingen, en als je dan tegen iemand vertelt wat voor eikelig gedrag je broer aan het vertonen is, heb JIJ het gedaan?
Zou heeeeeeeeeeeeeel snel klaar zijn met zo'n broer. Sterker nog.... ik ben klaar met zo'n broer. Ik zou het tegen z'n ex vertellen.
Echt hoor, al die mannen die kwaad worden om de (valide) reacties op hun eigen kutgedrag.... klaar mee!
woensdag 12 augustus 2026 om 10:49
Misschien houdt hij haar nu ook wel buiten beeld hoor. Maar dan zou het wel slim zijn om dat te zeggen tegen mij. Maar ik denk dat het na 5 maanden relatie waar iedereen van af weet, nog steeds handig is om te vertellen dat ze in Nederland is, en dat ze haar nog niet hoeven te ontmoeten, maar dat hij dus wel een relatie heeft.laiskuri schreef: ↑12-08-2026 10:34Maar is die nieuwe relatie dan direct zo serieus? Als ouder kun je prima daten zonder je kinderen erbij te betrekken en nieuwe vlam ertussen te schuiven als soort stiefmoeder. Sterker nog het is zo’n beetje de gangbare mening hier op Viva dat je vooral lang moet wachten voordat je iemand introduceert.
Anders krijg je ook zoiets als, zij was al hier, iedereen wist het, maar wij mochten het niet weten want papa was bang voor gedoe met mama.
woensdag 12 augustus 2026 om 11:19
ach, als het de zoveelste keer is, dat pa zijn kinderen teleurstelt. En zo lijkt het wel.Snap ik, dat de boosheid cumuleert en dat de kinderen op een bepaald moment "onherstelbaar" boos zijn.
Daar heb je geen stokende ex bij nodig, kinderen zijn niet achterlijk
woensdag 12 augustus 2026 om 11:20
maar waarom weten jouw kinderen het?
ik zou als ouder mijn kleuters in bescherming nemen en ze niet opzadelen met geheimen. Wat ik ook van de geheimen vind
woensdag 12 augustus 2026 om 11:25
Die hebben hem aan de telefoon gehoord terwijl hij met haar belde, volgens TO.Lila-Linda schreef: ↑12-08-2026 11:20maar waarom weten jouw kinderen het?
ik zou als ouder mijn kleuters in bescherming nemen en ze niet opzadelen met geheimen. Wat ik ook van de geheimen vind
Everything is possible for the one who believes.
woensdag 12 augustus 2026 om 11:29
woensdag 12 augustus 2026 om 11:30
Tsja. Volgens TO wel.Lila-Linda schreef: ↑12-08-2026 11:29een leeftijd dat ze in Sinterklaas geloven en dan plots van 1 kant van een verhaal snappen dat ome-Harry een te jonge nieuwe vriendin heeft??
Everything is possible for the one who believes.
woensdag 12 augustus 2026 om 11:40
Niet alleen dat, maar er wordt ook gewoon over gepraat in de familie, waar die kinderen bij zijn. Door het als moeder van deze kinderen (TO dus) niet te vertellen aan de ex van die broer zadelt TO haar eigen kinderen met een geheim op.
woensdag 12 augustus 2026 om 11:43
Ik las het als kinderen in groep 4 en groep 6: 7/8 en 9/10 jaar. Dus geen kleuters meer. Op die leeftijd kan ik me voorstellen dat ze wel wat chocola maken van dit soort half gehoorde telefoontjes.Lila-Linda schreef: ↑12-08-2026 11:29een leeftijd dat ze in Sinterklaas geloven en dan plots van 1 kant van een verhaal snappen dat ome-Harry een te jonge nieuwe vriendin heeft??
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
woensdag 12 augustus 2026 om 11:45
Jeetje wat een kut situatie.
Ik zou
1.
Zeggen dat ik MIJN kinderen nooit
wil hoeven laten liegen tegen hun neefjes of nichtjes, dus dat hij moet zorgen dat zijn geheimen bij je kinderen wegblijven, en dat hij anders dus pech heeft.
Loyaliteit aan eigen kinderen boven loyaliteit aan broer.
2.
Zeggen dat ik vanavond om x uur zijn ex bel om haar op de hoogte te stellen, zodat zij de kinderen voorzichtig in kan lichten, omdat de kinderen dit moeten weten voor vriendin voor hun neus staat.
Als hij dat niet wil, kan hij voor die tijd zelf zijn zaakjes regelen.
Maar nogal makkelijk praten vanaf de zijlijn... Wat een nachtmerrie.
Ik vind de bijdrages van ApieJapie (weer eens) erg goed.
Ik zou
1.
Zeggen dat ik MIJN kinderen nooit
wil hoeven laten liegen tegen hun neefjes of nichtjes, dus dat hij moet zorgen dat zijn geheimen bij je kinderen wegblijven, en dat hij anders dus pech heeft.
Loyaliteit aan eigen kinderen boven loyaliteit aan broer.
2.
Zeggen dat ik vanavond om x uur zijn ex bel om haar op de hoogte te stellen, zodat zij de kinderen voorzichtig in kan lichten, omdat de kinderen dit moeten weten voor vriendin voor hun neus staat.
Als hij dat niet wil, kan hij voor die tijd zelf zijn zaakjes regelen.
Maar nogal makkelijk praten vanaf de zijlijn... Wat een nachtmerrie.
Ik vind de bijdrages van ApieJapie (weer eens) erg goed.
woensdag 12 augustus 2026 om 11:58
Ze horen hem bellen met zijn vriendin, ze zien videobellen. M’n ouders zijn gastouder en hij is veel bij m’n ouders, dus er wordt ook wel over gepraat. Ik heb ze eerst wel gezegd dat ze maar even moeten wachten tot hun eigen vader het vertelt, maar dat ben ik zat, iedereen is de dupe.Lila-Linda schreef: ↑12-08-2026 11:20maar waarom weten jouw kinderen het?
woensdag 12 augustus 2026 om 12:01
Ze spreken super goed Engels, zo communiceren ze met vader ook, volgende maand 5 en december 7. Ze snappen dat gezwijmel echt wel. En er wordt ook in het Nederland over gepraat als in, wanneer komt je vriendin, ik denk niet dat ze het fijne ervan weten, maar ik moest wel zeggen heb het maar niet over de nieuwe vriendin van hem want dat is voor je neef en nicht niet fijn.Lila-Linda schreef: ↑12-08-2026 11:29een leeftijd dat ze in Sinterklaas geloven en dan plots van 1 kant van een verhaal snappen dat ome-Harry een te jonge nieuwe vriendin heeft??
woensdag 12 augustus 2026 om 12:01
nou dat dus
sommige dingen zijn kinderen gewoon nog te jong voor. Ingewikkelde liefdesrelaties is 1 van die dingen. Dat komt wel een keer
woensdag 12 augustus 2026 om 12:02
maar daar zadel je ze toch met een probleem op?Marchuba schreef: ↑12-08-2026 12:01Ze spreken super goed Engels, zo communiceren ze met vader ook, volgende maand 5 en december 7. Ze snappen dat gezwijmel echt wel. En er wordt ook in het Nederland over gepraat als in, wanneer komt je vriendin, ik denk niet dat ze het fijne ervan weten, maar ik moest wel zeggen heb het maar niet over de nieuwe vriendin van hem want dat is voor je neef en nicht niet fijn.
woensdag 12 augustus 2026 om 12:03
Ja vind ik ook, de jongste snapt het denk ik niet helemaal maar de oudste zeker weten wel.Lila-Linda schreef: ↑12-08-2026 12:01nou dat dus
sommige dingen zijn kinderen gewoon nog te jong voor. Ingewikkelde liefdesrelaties is 1 van die dingen. Dat komt wel een keer
woensdag 12 augustus 2026 om 12:04
Hoe vaak heeft hij haar zelf überhaupt gezien als zij in een visumplichtig buitenland woont? Is het vooral een online relatie gebaseerd op potentiele oplichting van een rijke westerling?Marchuba schreef: ↑12-08-2026 10:49Misschien houdt hij haar nu ook wel buiten beeld hoor. Maar dan zou het wel slim zijn om dat te zeggen tegen mij. Maar ik denk dat het na 5 maanden relatie waar iedereen van af weet, nog steeds handig is om te vertellen dat ze in Nederland is, en dat ze haar nog niet hoeven te ontmoeten, maar dat hij dus wel een relatie heeft.
Anders krijg je ook zoiets als, zij was al hier, iedereen wist het, maar wij mochten het niet weten want papa was bang voor gedoe met mama.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in