misofonie

07-09-2026 23:37 181 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb misofonie en ik weet niet hoe ik ermee moet om gaan in een bepaalde situatie.
Ik ga namelijk 1x in de maand eten bij mijn ouders en ik stoor mij dan ontzettend aan mijn neefjes en nichtje die veel eetgeluiden maken.
Ik kan daardoor niet ontspannen eten en heb al aangegeven dat er echt wat moet veranderen.

Mijn zus zegt steeds het te begrijpen maar doet er niets aan. Het zijn niet alleen de kinderen maar soms ook de volwassenen die de misofonie triggeren. Ik vind het erg dat er geen rekening wordt gehouden en vraag mij af of ze dit wel serieus nemen??
Stacey86 schreef:
08-09-2026 12:49
Daarbij hebben wij een tienjarige met autisme die ticks heeft waaronder snuiven slikken.
Goede kans dat het niet heel toevallig is dat hij precies deze tiks heeft ontwikkeld. Kinderen zijn er vaak heel goed in om de spanning bloot te leggen.

Ik vind dat je het mooi beschrijft, wat jullie er allemaal aan doen om de beperkingen van je man leefbaar te houden.
Ik heb zelf misofonie in behoorlijk pittige mate. Dit is overigens natuurlijk geen ziekte, kom op zeg.

Aangezien ik heb geleerd me te gedragen in gezelschap en ik niet verwacht dat de wereld is ingericht op mijn persoonlijke comfort en andere mensen dus geen rekening met mijn rare afwijking hoeven te houden, heb ik meerdere trucjes om met mijn misofonie om te gaan, varierend van buffers tussen mij en degene wiens eetgeluiden mij het meeste storen tot een noise cancelling koptelefoon in het OV waar in de spits altijd wel iemand zit te eten/hard zit te praten/snurken etc.

En heel soms kan ik er niet zoveel aan verhelpen. Mijn oudste zoon eet bijvoorbeeld met echt veel geluid (terwijl hij echt zijn best doet zo netjes mogelijk te eten). Als hij bij mij komt eten, dan probeer ik mijn aandacht te verleggen door bijvoorbeeld een verhaal te vertellen over iets wat ik meegemaakt heb, of muziek aan te zetten en me daarop te richten. Hij vindt altijd dat ik zo enorm weinig eet en dat klopt: als ik mijn trucjes aanwend om zijn eetgeluiden niet te hoeven horen, heb ikzelf geen tijd meer om te eten. Doe ik wel als hij weer weg is.

Zou jij ook kunnen doen, zoiets.
missunderstood wijzigde dit bericht op 08-09-2026 13:17
32.06% gewijzigd
Sisi schreef:
08-09-2026 11:02
Ik eet altijd alleen en ik ga ook nooit uit eten. Dit is het enige moment dat ik samen met anderen eet. Voordat mijn neefjes en nichtjes er waren had ik daar plezier van, af en toe weleens een trigger maar veel minder dan nu. Dat vind ik jammer.

Het uit de slof schieten is meer het gevolg van de ziekte, ik krijg sterke gevoelens van walging en boosheid van onbehoorlijke tafelmanieren.
Ik heb niet alles gelezen, maar saus langs de mondhoeken heeft niks met misofonie te maken.
Ik heb misofonie en veel mensen met mij. Ik heb wel eens een collega een hoek willen verkopen, omdat hij naast mij zijn koffie zat te slurpen. Maar ik heb me in kunnen houden. Misschien kun je bij het eten een muziekje als achtergrond opzetten, zodat de meeste eetgeluiden wegvallen. Maar verder is het jouw probleem, niet die van de kinderen/
Lady*Voldemort schreef:
08-09-2026 12:46
Wat doen die kinderen dan precies? En hoe oud zijn ze?
Hard smakken bijvoorbeeld. Geluiden waar ik de hele maaltijd naar zit te luisteren. Tijdens het kauwen doorpraten, waardoor er bij ieder woord eten uit komt vliegen.

Dan die mond die rondom helemaal onder de saus zit. En als er dan een snotneus is, wordt die met de hand afgeveegd en vervolgens gaan die vingers weer terug naar het eten. Daar kan ik heel boos om worden.

Ze knoeien ook veel. Niet alleen naast het bord. Soms vinden we zelfs botjes en andere eetresten terug in de bloempotten die mijn ouders op de eettafel hebben staan.

Ze zijn 7, 8 en 10.
Sisi schreef:
08-09-2026 10:23
Wat een onbegrip heel naar. Dat is nu juist de ziekte dat je er zo boos van kunt worden. Hoop dat je het zelf nooit krijgt.
En dat weet je, dus ga je de situatie uit de weg. De wereld gaat zich echt niet aan jou aanpassen, jij zult moeten gaan uitvinden hoe jij in de wereld past.
Ik heb het ook, ik voel het opkomen als mijn man aan het eten is (en die eet dus met zijn mond dicht en erg netjes), dus ik ga ergens anders zitten waar ik er geen last van heb.

Daarnaast zou ik als het mij zo erg zou belemmeren er therapie voor gaan volgen. Dat je het hebt is 1, maar er niets mee doen en verwachten dat de rest van de wereld zich aanpast aan jou is 2, want ik denk dat het verder gaat dan Misofonie aangezien je ook klaagt over hoe ze de saus om haar mond heeft zitten.
Pelle schreef:
08-09-2026 13:14
Ik heb niet alles gelezen, maar saus langs de mondhoeken heeft niks met misofonie te maken.
Ik heb misofonie en veel mensen met mij. Ik heb wel eens een collega een hoek willen verkopen, omdat hij naast mij zijn koffie zat te slurpen. Maar ik heb me in kunnen houden. Misschien kun je bij het eten een muziekje als achtergrond opzetten, zodat de meeste eetgeluiden wegvallen. Maar verder is het jouw probleem, niet die van de kinderen/
Dan heb je niets van misofonie begrepen.
Sisi schreef:
08-09-2026 13:16
Hard smakken bijvoorbeeld. Geluiden waar ik de hele maaltijd naar zit te luisteren. Tijdens het kauwen doorpraten, waardoor er bij ieder woord eten uit komt vliegen.

Dan die mond die rondom helemaal onder de saus zit. En als er dan een snotneus is, wordt die met de hand afgeveegd en vervolgens gaan die vingers weer terug naar het eten. Daar kan ik heel boos om worden.

Ze knoeien ook veel. Niet alleen naast het bord. Soms vinden we zelfs botjes en andere eetresten terug in de bloempotten die mijn ouders op de eettafel hebben staan.

Ze zijn 7, 8 en 10.

Het vetgedrukte is misofonie. De rest niet.
Sisi schreef:

Ze zijn 7, 8 en 10.
Dit is geen misofonie.

Heb je wellicht een vorm van neurodivergentie?
Sisi schreef:
08-09-2026 13:18

Wat Pelle beschreef is nou juist precies wat misofonie is. Aangezien jij het zelfs over etensresten in bloempotten hebt, vermoed ik dat jij degene bent die van misofonie niet zoveel begrepen heeft.
Sisi schreef:

Geef je nog even antwoord op de vraag of jij rekening houdt met alle dingen waar een ander last van heeft?

Pas jij je volledig aan aan anderen? Ik heb je die vraag een aantal keer gesteld.
Sisi, wat rot dat jij dat hebt en moet vaak eenzaam voelen en beperkend. Ik weet hoe het voelt als anderen geen rekening met je willen houden. Ik heb een heel riedeltje aan diagnoses waarin ik echt niet altijd in ben gesteund of waarmee men rekening mee wilde houden. Dat voelt heel rot. Maar van de andere kant kan ik ook niet van anderen verwachten altijd rekening met mij te moeten houden. Zij zijn er zelf ook nog. Dus is het geven en nemen soms. Ik weet bijvoorbeeld ook dat mijn omgeving vaak meer rekening met mij probeert te houden dan ik dat doorheb. Je kunt jezelf de hele tijd als slachtoffer zien en gedragen en vinden dat iedereen zich aan jou moet aanpassen, maar dat gaat niet. En al helemaal niet bij kinderen.
The ocean healed my soul
Sisi schreef:
misofonie heeft met geluid te maken, niks met knoeien, saus rondom de mond, een snotneus met de hand afvegen enz.
Daar kun je je ook aan ergeren, maar heeft niks met misofonie te maken.

Nogmaals, ik heb misofonie. Mijn man vraagt regelmatig of hij nog wel mag ademen.
naar schatting heeft 5-10% van de mensen misofonie.

Ik zou jou niet eens meer uitnodigen om te komen eten.

Misofonie is een aandoening waarbij specifieke, vaak alledaagse geluiden extreme gevoelens van woede, walging of haat oproepen.
Sisi schreef:

Ze zijn 7, 8 en 10.
Dit heeft weinig met misofonie te maken.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Pelle schreef:
08-09-2026 13:28
misofonie heeft met geluid te maken, niks met knoeien, saus rondom de mond, een snotneus met de hand afvegen enz.
Daar kun je je ook aan ergeren, maar heeft niks met misofonie te maken.

Nogmaals, ik heb misofonie. Mijn man vraagt regelmatig of hij nog wel mag ademen.
naar schatting heeft 5-10% van de mensen misofonie.

Ik zou jou niet eens meer uitnodigen om te komen eten.

Misofonie is een aandoening waarbij specifieke, vaak alledaagse geluiden extreme gevoelens van woede, walging of haat oproepen.
Misofonie staat vooral bekend om triggers rondom eetgeluiden, maar het is veel breder. Als je het zelf hebt, zou je je daar wat verder in moeten verdiepen voordat je er stellige uitspraken over doet. Niet prettig.
Sisi schreef:
08-09-2026 13:36
Misofonie staat vooral bekend om triggers rondom eetgeluiden, maar het is veel breder. Als je het zelf hebt, zou je je daar wat verder in moeten verdiepen voordat je er stellige uitspraken over doet. Niet prettig.
Hoe jij reageert op anderen is ook niet prettig.
The ocean healed my soul
Dat smakken kan met misofonie te maken hebben. De rest is gewoon gedrag waar de ouders beter in zouden kunnen (moeten) opvoeden; want daar zijn deze kids wel wat te oud voor inmiddels.
Sisi schreef:
Misofonie staat vooral bekend om triggers rondom eetgeluiden, maar het is veel breder.
Dat klopt, in die zin dat naast eetgeluiden ook andere geluiden die nare gevoelens op kunnen wekken. De term misofonie komt uit het grieks en betekent letterlijk geluidenhaat. Het heeft dus te maken met geluiden, niet met rondvliegende etenswaren of snotterige kindervingertjes.
Niet quoten ajb
Sisis, oke, je geeft dus geen antwoord op mijn vraag. Je kunt niet rekening houden met iedereen, dat kan niemand. Jij dus ook niet. En de kinderen van je zus ook niet.

Je zit in de slachtofferrol, je verwacht dat mensen rekening houden met jou, maar houdt ook geen rekening met anderen.

Succes verder!
Sisi schreef:
Ik hoef me er niet verder in te verdiepen. Ik weet wat het is.
En het gaat vaak om alledaagse geluiden.

Iemand met misofonie ervaart walging bij een specifiek geluid. Het gaat vaak om een van de onderstaande geluiden:

kauwen, smakken, slikken of andere eetgeluiden
ademen, gapen en snurken
tikken van handen, voeten, of voorwerpen zoals een pen
kraken of krassen
het geluid van typen

Dit soort geluiden kom je de hele dag door tegen, zeker als je niet alleen woont. Ook op je werk bijvoorbeeld.
Je hebt er veel meer aan als je voor jezelf manieren vindt om er mee om te gaan. Je kunt moeilijk mensen om je heen vragen om te stoppen met ademen of slikken.
Sisi schreef:
Breder dan eetgeluiden, maar het gaat wel altijd om geluid.
Niet om ergernis over verstopte botjes of het knoeien van saus.
Jiske schreef:
08-09-2026 13:21
Geef je nog even antwoord op de vraag of jij rekening houdt met alle dingen waar een ander last van heeft?

Pas jij je volledig aan aan anderen? Ik heb je die vraag een aantal keer gesteld.
Vrijwel alle voorbeelden die je geeft zijn gemakkelijk rekening mee te houden, veel gemakkelijker dan het is om je eetgewoontes aan te passen. Dat kan je beter vergelijken met je looppatroon aanpassen, of bepaalde woorden niet gebruiken oid.

Ik heb ook ervaring met misofonie (zelf in lichte mate, maar veel extremer in mijn omgeving), en echt, ik zou het willen kunnen: eten zodat die persoon zich niet ergert. Dat is alleen vrijwel onmogelijk, en het is al helemaal onmogelijk om mijn kinderen zo te drillen dat ze aan de eisen voldoen.
Sisi schreef:

Ze zijn 7, 8 en 10.
Dat geeft geen geluid toch?

Maar gewoon een keer een goede beuk, oordoppen, niet gaan (voor de rest ook gezelliger denk ik).
Everything is possible for the one who believes.
__appelbloesem__ schreef:
08-09-2026 13:57
Vrijwel alle voorbeelden die je geeft zijn gemakkelijk rekening mee te houden, veel gemakkelijker dan het is om je eetgewoontes aan te passen. Dat kan je beter vergelijken met je looppatroon aanpassen, of bepaalde woorden niet gebruiken oid.

Ik heb ook ervaring met misofonie (zelf in lichte mate, maar veel extremer in mijn omgeving), en echt, ik zou het willen kunnen: eten zodat die persoon zich niet ergert. Dat is alleen vrijwel onmogelijk, en het is al helemaal onmogelijk om mijn kinderen zo te drillen dat ze aan de eisen voldoen.

Gemakkelijk rekening te houden met alle ergernissen en fobieën van een ander? Natuurlijk niet.,

Hou jij rekening met een alcoholist door geen drank te drinken? Omdat diegene het moeilijk vindt jou iets te zien drinken? Of met iemand met een eetprobleem door geen lekkere dingen te eten waar die persoon bij is?

Jij snapt heus wel dat je geen rekening kunt houden met alle ergernissen, allergieën of fobieën van een ander. Het is onmogelijk om iedereen tevreden te stellen. Je weet helemaal niet waar een ander last van heeft namelijk. Misschien doe jij nu al onbewust dingen waar een ander last van heeft. En ik ook, ik weet ook niet waar een ander last van heeft, maar net zo goed dat iemand geen rekening met mij hoeft te houden, kan en wil ik geen rekening houden met alle ergernissen van een ander.
Als ik wat jonger was, begon ik een punkrockband en die noemde ik dan 'botjes in de bloempotten.' Maar dat terzijde.

TO: je kunt beter niet meer komen eten bij je familie.
Si abra la puerta hay lobos.
Sisi schreef:
08-09-2026 12:20
Dat is een totaal andere situatie waarin je niet iedereen tevreden kunt stellen. Mijn zus doet de moeite niet eens om haar kinderen tafelmanieren bij te brengen. De volwassenen maken ook af en toe een raar geluid en dat is ook vervelend maar dat kan ik nog managen. De kinderen maken het veel te bont.
Als jouw zus daar de moeite niet voor doet, dan vind ze het blijkbaar niet een belangrijk punt in de opvoeding.
En daar kun jij iets van vinden, maar het zijn niet jouw kinderen dus jij kunt niet voor hun bepalen dat ze daar wel de moeite voor moeten nemen.
Als “die kinderen” het veel te bont maken; moet je gewoon weg blijven. Zo simpel is het. Of op een ander moment daar gaan eten, zonder je zus+kids er bij.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven