misofonie

07-09-2026 23:37 189 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb misofonie en ik weet niet hoe ik ermee moet om gaan in een bepaalde situatie.
Ik ga namelijk 1x in de maand eten bij mijn ouders en ik stoor mij dan ontzettend aan mijn neefjes en nichtje die veel eetgeluiden maken.
Ik kan daardoor niet ontspannen eten en heb al aangegeven dat er echt wat moet veranderen.

Mijn zus zegt steeds het te begrijpen maar doet er niets aan. Het zijn niet alleen de kinderen maar soms ook de volwassenen die de misofonie triggeren. Ik vind het erg dat er geen rekening wordt gehouden en vraag mij af of ze dit wel serieus nemen??
Of gewoon iets gaan doen zonder eten. Je hoeft het niet bewust op te zoeken hè.
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
08-09-2026 14:04

niet gaan (voor de rest ook gezelliger denk ik).
De beste tip (en inderdaad win-win).
Misschien kan je bij je ouders eten als zus en kinderen er niet zijn? En voor een gezelligmoment met he zus af en toe ergens wat gaan eten of drinken zodat je geen last hebt van die vreselijke kinderen?
TO, ben je ook in het AMC geweest voor behandeling van de misofonie? Daar ligt de bakermat van de therapieën die gegeven wordt bij deze klacht.
Mijn zoon is daar ook geweest, heel wat jaren geleden toen ze net met de groepstherapie voor misofonie begonnen.
Juist groepstherapie wordt aanbevolen..
ambra schreef:
08-09-2026 16:40
TO, ben je ook in het AMC geweest voor behandeling van de misofonie? Daar ligt de bakermat van de therapieën die gegeven wordt bij deze klacht.
Mijn zoon is daar ook geweest, heel wat jaren geleden toen ze net met de groepstherapie voor misofonie begonnen.
Juist groepstherapie wordt aanbevolen..
Ja, ik heb alle soorten therapieën gehad. Ook groepstherapie. Daar is mij ook geleerd om eetmomenten met anderen niet helemaal te vermijden. Dus bijvoorbeeld af en toe met familie mee te eten, ook al weet ik van tevoren dat ik daar behoorlijk last van kan hebben.

Ik doe dat nu ongeveer één keer per maand met familie. Maar als er verder niets verandert, ben ik bang dat ik dat toch weer ga vermijden, omdat het me anders te veel frustratie oplevert.
Je kan toch ook alleen met je ouders eten.
Sisi schreef:
08-09-2026 16:53
Ja, ik heb alle soorten therapieën gehad. Ook groepstherapie. Daar is mij ook geleerd om eetmomenten met anderen niet helemaal te vermijden. Dus bijvoorbeeld af en toe met familie mee te eten, ook al weet ik van tevoren dat ik daar behoorlijk last van kan hebben.

Ik doe dat nu ongeveer één keer per maand met familie. Maar als er verder niets verandert, ben ik bang dat ik dat toch weer ga vermijden, omdat het me anders te veel frustratie oplevert.
Maar, nogmaals, wat jij allemaal omschrijft heeft weinig met misofonie te maken, dus mss eens een andere therapie overwegen.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Sisi schreef:
08-09-2026 13:18
Dan heb je niets van misofonie begrepen.

Ervaringsdeskundige hier.

En ik vind dat de wereld niet om jou draait. Wat maak je jezelf belangrijk en het probleem groot. (Door het een ziekte te noemen ook..en als excuus om maar uit je plaat te gaan tegen die kinderen)

Hou op zeg.
Moiren schreef:
08-09-2026 17:05
Je kan toch ook alleen met je ouders eten.
Hoe meer mensen erbij zijn, hoe makkelijker het voor mij is om mijn aandacht te verdelen en me op iemand anders te focussen als er ergerlijke geluiden worden gemaakt.

Als ik alleen met mijn ouders zit, heb ik niet genoeg uitwijkmogelijkheid. Dan zit ik veel meer bovenop hun eetgeluiden en ga ik me daar ook steeds meer op focussen. Mijn vader heeft een apart klikgeluid tijdens het kauwen en als ik daar eenmaal op let, hoor ik het bij iedere hap.

Dus voor mij is met zijn tweeën/ drieën eten soms veel lastiger dan met een hele groep(maar alleen nu dus niet met de kinderen).

Ik had voorgesteld om alleen met de volwassenen te eten. Dus mijn ouders en siblings, maar dat vonden ze teveel gedoe met het regelen van oppas.
Als je alle mogelijke therapie voor misofonie gehad hebt en nog altijd de neiging om tafelgenoten een beuk te verkopen, is dan een agressiebeheersingstherapie niet een optie?
Heel naar voor je dat je misofonie hebt, kan me voorstellen dat je er niet blij van wordt, maar het is wel iets waar jij moet zult moeten dealen. Niet de rest van de wereld.
En hoe bedoel je dat mensen wel rekening houden met andere aandoeningen? Bij mij moet bij heel simpele ingrepen en procedures ergens rekening mee gehouden worden. Dat leg ik bij binnenkomst uit en ik krijg altijd de toezegging. Maar op het moment dat het erop aankomt, moet ik soms wel heeeel veel moeite doen om ze aan die afspraak te houden. Hun schuld? Of mijn pech dat ze even niet op de automatische piloot kunnen werken? Ik ga uit van het laatste.
Fucupcake schreef:
08-09-2026 17:14
Ervaringsdeskundige hier.

En ik vind dat de wereld niet om jou draait. Wat maak je jezelf belangrijk en het probleem groot. (Door het een ziekte te noemen ook..en als excuus om maar uit je plaat te gaan tegen die kinderen)

Hou op zeg.
Het is een ziekte/aandoening. Niet aan jou om te bepalen hoe dat voor een ander moet voelen. Als je geen empathie ervoor kunt opbrengen kun je ook wegblijven uit mijn topic, want je klinkt nogal gefrusteerd en onaardig.
Sisi schreef:
08-09-2026 17:18
Hoe meer mensen erbij zijn, hoe makkelijker het voor mij is om mijn aandacht te verdelen en me op iemand anders te focussen als er ergerlijke geluiden worden gemaakt.

Als ik alleen met mijn ouders zit, heb ik niet genoeg uitwijkmogelijkheid. Dan zit ik veel meer bovenop hun eetgeluiden en ga ik me daar ook steeds meer op focussen. Mijn vader heeft een apart klikgeluid tijdens het kauwen en als ik daar eenmaal op let, hoor ik het bij iedere hap.

Dus voor mij is met zijn tweeën/ drieën eten soms veel lastiger dan met een hele groep(maar alleen nu dus niet met de kinderen).

Ik had voorgesteld om alleen met de volwassenen te eten. Dus mijn ouders en siblings, maar dat vonden ze teveel gedoe met het regelen van oppas.
En dus is het aan jou om jezelf te trainen daar NIET op te letten.
Sisi schreef:

Natuurlijk. De wereld draait niet om jou hè. Deal with it.
Sisi schreef:
08-09-2026 17:21
Het is een ziekte/aandoening. Niet aan jou om te bepalen hoe dat voor een ander moet voelen. Als je geen empathie ervoor kunt opbrengen kun je ook wegblijven uit mijn topic, want je klinkt nogal gefrusteerd en onaardig.
Want? de wereld draait wél om jou?
Sisi schreef:

Oooh ík klink gefrustreerd en onaardig.
:HA:
Fucupcake schreef:
08-09-2026 17:23
Een ervaringsdeskundige reageert meestal vanuit begrip en herkenning. Jouw reactie komt op mij erg gebeten over. Professioneel is het in ieder geval niet.
Sisi schreef:
08-09-2026 17:28
Een ervaringsdeskundige reageert meestal vanuit begrip en herkenning. Jouw reactie komt op mij erg gebeten over. Professioneel is het in ieder geval niet.
Betaal je haar dan voor haar diensten?

Nee hoor, waarom zou alles maar vol begrip en herkenning moeten zijn? Jij gedraagt je afwijkend.
Fucupcake schreef:
08-09-2026 17:23
Altijd toch?
Sisi schreef:
Holy crap, volgens mij mankeer jij meer dan alleen misofonie.
Sisi schreef:
Het is een aandoening ja. Maar mensen maken nou eenmaal geluid tijdens het eten, en je kunt ze moeilijk verbieden te eten. Dus hoe vervelend het ook voor je is allemaal, maar jij zult helemaal zelf een modus moeten vinden om met je aandoening om te gaan. Ik heb het zelf in lichte mate, in die zin dat ik de eetgeluiden van vreemden heel goed kan verdragen maar die van mijn huisgenoten brengen me soms tot razernij. Vooral die van mijn man als hij verkouden is, dan zit ie onder het eten te smakken en te hijgen en te snorken dat ik er moordneigingen van krijg. Maar ja, die man is niet voor zijn lol verkouden he, en hij moet toch eten. Dus in uiterste gevallen zet ik dan maar een koptelefoon op mijn harses of ik ga buiten eten als het weer een beetje meewerkt. Niet zo gezellig misschien, maar mijn commentaren op zijn eetgeluiden zijn nog een stuk minder gezellig.
Niet quoten ajb
Sisi schreef:
Jij betaalt haar om op je te reageren?
Niet quoten ajb
Sisi schreef:
Nou moet je ophouden hoor. Het vivaforum is zeer professioneel en bovendien van alle markten thuis.
Sisi schreef:

nee, ik snap dat ze geen oppas gaan regelen.

Ik had trouwens als tip gegeven om een achtergrondmuziekje op te zetten.
En verder kunnen jullie ook gezellig kletsen natuurlijk, dan hoor je de andere geluiden ook minder.
Het is geen ziekte.
Het is wat het is.
Houd je zelf ook zoveel rekening met mensen ?
Met die kennis bv op wiens vriend je je zinnen hebt gezet ?
Hopelijk maakt hij geen geluiden tijdens het eten en drinken .

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven