misofonie

07-09-2026 23:37 208 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb misofonie en ik weet niet hoe ik ermee moet om gaan in een bepaalde situatie.
Ik ga namelijk 1x in de maand eten bij mijn ouders en ik stoor mij dan ontzettend aan mijn neefjes en nichtje die veel eetgeluiden maken.
Ik kan daardoor niet ontspannen eten en heb al aangegeven dat er echt wat moet veranderen.

Mijn zus zegt steeds het te begrijpen maar doet er niets aan. Het zijn niet alleen de kinderen maar soms ook de volwassenen die de misofonie triggeren. Ik vind het erg dat er geen rekening wordt gehouden en vraag mij af of ze dit wel serieus nemen??
Lady*Voldemort schreef:
08-09-2026 17:31
Het is een aandoening ja. Maar mensen maken nou eenmaal geluid tijdens het eten, en je kunt ze moeilijk verbieden te eten. Dus hoe vervelend het ook voor je is allemaal, maar jij zult helemaal zelf een modus moeten vinden om met je aandoening om te gaan. Ik heb het zelf in lichte mate, in die zin dat ik de eetgeluiden van vreemden heel goed kan verdragen maar die van mijn huisgenoten brengen me soms tot razernij. Vooral die van mijn man als hij verkouden is, dan zit ie onder het eten te smakken en te hijgen en te snorken dat ik er moordneigingen van krijg. Maar ja, die man is niet voor zijn lol verkouden he, en hij moet toch eten. Dus in uiterste gevallen zet ik dan maar een koptelefoon op mijn harses of ik ga buiten eten als het weer een beetje meewerkt. Niet zo gezellig misschien, maar mijn commentaren op zijn eetgeluiden zijn nog een stuk minder gezellig.
Dit doet mijn man dus ook en soms dan heeft hij commentaar op hoe ik nootjes eet terwijl hij ze ook lekker zit te eten. en dan zeg ik ook gewoon je maakt zelf net zoveel geluid deal ermee of ga ergens anders zitten. En dan loopt hij even weg en 5 minuten later zegt die sorry was niet zo bedoeld. Ik houd er al rekening mee door tegelijk met hem te eten. Maar we kunnen niet alles beheersen. En een koptelefoon met heavy metal doet in het ergste geval wonderen 🤣 het is geven en nemen ook als je met familie gaat eten. Het is soms ook best lastig om met iemand aan tafel te zitten die elk geluidje van je jn de gaten houd. Soms gaat dat toch van het gebieten af. Ik stop nooit achteloos een handje chips in mijn mond. Omdat ik weet dat hij er last van heeft.

Maar als ik eerlijk ben denk ik ook dat er iets meer aan de hand is dan alleen misofonie.
Rabarbara schreef:
08-09-2026 14:08
Als ik wat jonger was, begon ik een punkrockband en die noemde ik dan 'botjes in de bloempotten.' Maar dat terzijde.

TO: je kunt beter niet meer komen eten bij je familie.
:HA:
‘t Hoost
Sisi schreef:
08-09-2026 17:28
Een ervaringsdeskundige reageert meestal vanuit begrip en herkenning. Jouw reactie komt op mij erg gebeten over. Professioneel is het in ieder geval niet.
Vind je jezelf wel aardig? Vind je het echt normaal hoe je jezelf opstelt naar anderen. Doe wat met de tips die allemaal hetzelfde zijn ook van de mensen die de aandoening ook hebben en probeer ipv de kinderen meer aanpassingsvermogen te verwachten iets aan je eigen houding doen.
Lady*Voldemort schreef:
08-09-2026 17:32
Jij betaalt haar om op je te reageren?

Als ze mijn tikkie betaalt zal ik meer begrip tonen en meeleven.
Voor gratis zeg ik gewoon wat ik er echt van vind.
Lady*Voldemort schreef:
08-09-2026 17:31
Het is een aandoening ja. Maar mensen maken nou eenmaal geluid tijdens het eten, en je kunt ze moeilijk verbieden te eten. Dus hoe vervelend het ook voor je is allemaal, maar jij zult helemaal zelf een modus moeten vinden om met je aandoening om te gaan. Ik heb het zelf in lichte mate, in die zin dat ik de eetgeluiden van vreemden heel goed kan verdragen maar die van mijn huisgenoten brengen me soms tot razernij. Vooral die van mijn man als hij verkouden is, dan zit ie onder het eten te smakken en te hijgen en te snorken dat ik er moordneigingen van krijg. Maar ja, die man is niet voor zijn lol verkouden he, en hij moet toch eten. Dus in uiterste gevallen zet ik dan maar een koptelefoon op mijn harses of ik ga buiten eten als het weer een beetje meewerkt. Niet zo gezellig misschien, maar mijn commentaren op zijn eetgeluiden zijn nog een stuk minder gezellig.
Heb ik ook!
Altijd gedacht dat ik de enige was.

Ik erger me groen en grijs, maar ik hou mn bek nog wel.
‘t Hoost
Je zult maar in de overgang zitten, wordt het nog erger.
TO, wat heb je precies tegen je zus gezegd? Heb je alleen aangegeven niet ontspannen te kunnen eten of heb je ook aangegeven dat je zoveel spanning ervaart tijdens het eten, dat je er waarschijnlijk niet meer bij kan zijn?
Is dit echt? Ik kan niet het geloven hoe TO zich opstelt.
Sisi schreef:
08-09-2026 17:21
Het is een ziekte/aandoening. Niet aan jou om te bepalen hoe dat voor een ander moet voelen. Als je geen empathie ervoor kunt opbrengen kun je ook wegblijven uit mijn topic, want je klinkt nogal gefrusteerd en onaardig.
Rekening houden moet niet alleen van een kant komen. Je bent niet de enige waar het om draait. Wat een toon sla je toch aan! Of uitvallen tegen de kinderen. Doe je dat vaker? Colère!
madamebijoux wijzigde dit bericht op 08-09-2026 19:16
10.31% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
TO, hier mijn tips; ik zou de exposure veel kleiner maken, maar wel vaker oefenen. Een heel bord avondeten is blijkbaar te veel gevraagd nu. (En dessert en kids erbij).

Eerst zonder mensen eetgeluiden verdragen, emoties leren herkennen en verdragen. Er zijn vast geluidsopnames van eten.

Gaat het goed, dan verder oefenen.
Keer een ijsje met de familie eten, dan geeft het ook niet als het even niet lukt en hoef je niet aan tafel, je kunt gewoon weglopen, ze kennen je inmiddels.

Lukt dat, een broodje samen/lunchbuffetje. Nodig ze uit voor een soepje met zachte broodjes of wat dan ook voor jou 'makkelijk' eten is qua geluid om te verdragen. Wie weet ga jij helemaal slecht op soepslurpen, maar dan heb je minder het 'crunch' horen bijvoorbeeld dus daarom dacht ik eraan. Dus kijk wat bij jou kan.

Leren omgaan met frustraties zou ook een tip zijn.

En verder te onderzoeken wat deze klacht allemaal met jou doet. Je zult je vast eenzaam voelen, of niet gezien, misschien nog wel veel meer dingen. Schaamte? Etc. Wat kun je met al die gevoelens.
Ik zou dan eerst maar een paar keer gaan eten met de potentiële verkering.
Je hebt ook zoiets als leefgeluiden To hé. Je kunt niet helemaal voorkomen dat je geen geluiden maakt tijdens het eten. Anders zou je het ongekauwd door moeten slikken met het gevaar je te verslikken.
MadameBijoux schreef:
08-09-2026 19:03
Colère!

Oh! Die is mooi!
Fucupcake schreef:
08-09-2026 19:08
Oh! Die is mooi!
👍
Ik lees dit topic al kauwend op Maoam :heart:
:popcorn:
ShaunTheSheep schreef:
08-09-2026 19:22
:popcorn:

Wel graag met je mond dicht hè.
Star⁴ schreef:
08-09-2026 19:20
Ik lees dit topic al kauwend op Maoam :heart:
Smakkert!
There is always something happening, and it's usually right now
MadameBijoux schreef:
08-09-2026 19:07
Je hebt ook zoiets als leefgeluiden To hé. Je kunt niet helemaal voorkomen dat je geen geluiden maakt tijdens het eten. Anders zou je het ongekauwd door moeten slikken met het gevaar je te verslikken.
Slikken kan trouwens ook enorm smerige geluiden met zich meebrengen.
Niet quoten ajb
Fucupcake schreef:
08-09-2026 19:23
Wel graag met je mond dicht hè.
En niet druipen graag.
Niet quoten ajb
Waarom ga je niet op bezoek zonder daar te gaan eten? Als het voor jou zo lastig is, en daarom voor jouw familie ook, dan kan je beter afspreken zonder met elkaar te gaan eten.
Lady*Voldemort schreef:
08-09-2026 19:28
Slikken kan trouwens ook enorm smerige geluiden met zich meebrengen.
Of klikkende kaken! Kan je nog zo ondruipend eten.
Ik had eens een hele poos, elke dinsdag ofzo, iemand bij mij op kantoor zitten en die had een lunchtrommel met hele augurken mee.
Buiten de stank bracht dat ook aardig wat lawaai te weeg.
‘t Hoost
Mousse28 schreef:
08-09-2026 19:35
Waarom ga je niet op bezoek zonder daar te gaan eten? Als het voor jou zo lastig is, en daarom voor jouw familie ook, dan kan je beter afspreken zonder met elkaar te gaan eten.
En eerst oefenen met een taartje samen eten, of een koekje/chocolaatje
En je zegt dat er wat moet veranderen; je kan alleen jezelf veranderen. En dat lukt ook niet, dus dan verander je de situatie: niet meer samen eten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven