misofonie
maandag 7 september 2026 om 23:37
Ik heb misofonie en ik weet niet hoe ik ermee moet om gaan in een bepaalde situatie.
Ik ga namelijk 1x in de maand eten bij mijn ouders en ik stoor mij dan ontzettend aan mijn neefjes en nichtje die veel eetgeluiden maken.
Ik kan daardoor niet ontspannen eten en heb al aangegeven dat er echt wat moet veranderen.
Mijn zus zegt steeds het te begrijpen maar doet er niets aan. Het zijn niet alleen de kinderen maar soms ook de volwassenen die de misofonie triggeren. Ik vind het erg dat er geen rekening wordt gehouden en vraag mij af of ze dit wel serieus nemen??
Ik ga namelijk 1x in de maand eten bij mijn ouders en ik stoor mij dan ontzettend aan mijn neefjes en nichtje die veel eetgeluiden maken.
Ik kan daardoor niet ontspannen eten en heb al aangegeven dat er echt wat moet veranderen.
Mijn zus zegt steeds het te begrijpen maar doet er niets aan. Het zijn niet alleen de kinderen maar soms ook de volwassenen die de misofonie triggeren. Ik vind het erg dat er geen rekening wordt gehouden en vraag mij af of ze dit wel serieus nemen??
dinsdag 8 september 2026 om 19:40
Ja dat kan inderdaad ook. Maar het zijn nu eenmaal (jonge) kinderen, en niet haar kinderen, dus het gaat toch niet helemaal zoals to het wenst. En dan is het aan to of ze dat los kan laten of niet.It-is-joysjuhhh schreef: ↑08-09-2026 19:38En eerst oefenen met een taartje samen eten, of een koekje/chocolaatje
dinsdag 8 september 2026 om 19:40
Deze is ook zo leuk, doet me denken aan hier thuis
Fucksels! Ff overnieuw:
https://www.facebook.com/share/r/1CCeF8 ... tid=wwXIfr
Fucksels! Ff overnieuw:
https://www.facebook.com/share/r/1CCeF8 ... tid=wwXIfr
‘t Hoost
dinsdag 8 september 2026 om 19:55
Net zo erg als iemand die op wortels kauwt op werk. Maar ja, we moeten allemaal eten.noglangnietjarig schreef: ↑08-09-2026 19:37Ik had eens een hele poos, elke dinsdag ofzo, iemand bij mij op kantoor zitten en die had een lunchtrommel met hele augurken mee.
Buiten de stank bracht dat ook aardig wat lawaai te weeg.
dinsdag 8 september 2026 om 19:57
Ik herken het wel. Mijn ex ademde heel zwaar, tijdens het eten maar ook in rust en daar heb ik mij erg aan geërgerd. Ik wist dat hij er niets aan kon doen, dus ’s nachts deed ik mijn oordoppen in. We aten om die reden ook nooit samen, dat vond ik soms wel verdrietig voor hem, maar ook voor mezelf, omdat ik het graag zou willen om gezamenlijk te kunnen eten.Lady*Voldemort schreef: ↑08-09-2026 17:31Het is een aandoening ja. Maar mensen maken nou eenmaal geluid tijdens het eten, en je kunt ze moeilijk verbieden te eten. Dus hoe vervelend het ook voor je is allemaal, maar jij zult helemaal zelf een modus moeten vinden om met je aandoening om te gaan. Ik heb het zelf in lichte mate, in die zin dat ik de eetgeluiden van vreemden heel goed kan verdragen maar die van mijn huisgenoten brengen me soms tot razernij. Vooral die van mijn man als hij verkouden is, dan zit ie onder het eten te smakken en te hijgen en te snorken dat ik er moordneigingen van krijg. Maar ja, die man is niet voor zijn lol verkouden he, en hij moet toch eten. Dus in uiterste gevallen zet ik dan maar een koptelefoon op mijn harses of ik ga buiten eten als het weer een beetje meewerkt. Niet zo gezellig misschien, maar mijn commentaren op zijn eetgeluiden zijn nog een stuk minder gezellig.
De familie etentjes hoeven van mij ook niet meer zo nodig. Dan eet ik voortaan maar altijd alleen, maar heb ik tenminste wel mijn rust. Dat heb ik ook aangegeven bij mijn familie, maar dat vinden ze dan ook weer overdreven en ongezellig dat ik niet meer aanschuif.
dinsdag 8 september 2026 om 20:00
Maar je reageert ook overdreven op de kinderen, en dat is ook ongezellig. En zij willen/gaan zich ook niet aanpassen, dus trek je eigen plan: niet meer eten met de familie. Zo simpel is het.Sisi schreef: ↑08-09-2026 19:57Ik herken het wel. Mijn ex ademde heel zwaar, tijdens het eten maar ook in rust en daar heb ik mij erg aan geërgerd. Ik wist dat hij er niets aan kon doen, dus ’s nachts deed ik mijn oordoppen in. We aten om die reden ook nooit samen, dat vond ik soms wel verdrietig voor hem, maar ook voor mezelf, omdat ik het graag zou willen om gezamenlijk te kunnen eten.
De familie etentjes hoeven van mij ook niet meer zo nodig. Dan eet ik voortaan maar altijd alleen, maar heb ik tenminste wel mijn rust. Dat heb ik ook aangegeven bij mijn familie, maar dat vinden ze dan ook weer overdreven en ongezellig dat ik niet meer aanschuif.
dinsdag 8 september 2026 om 20:04
Dat zou inderdaad ook een goede optie kunnen zijn To.It-is-joysjuhhh schreef: ↑08-09-2026 19:38En eerst oefenen met een taartje samen eten, of een koekje/chocolaatje
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
dinsdag 8 september 2026 om 20:08
Je wilt niet alleen bepalen dat de kinderen niet meer komen als jij daar bent, maar ook hoe hier op jou gereageerd wordt.
Ik had een begripvolle post geplaatst met een kanttekening. Maar daar heb je niet op gereageerd.
The ocean healed my soul
dinsdag 8 september 2026 om 20:11
Dankjewel. Ik weet niet of ik het nog wil proberen. Mijn ouders hebben er veel begrip voor maar de rest helemaal niet. Die vinden snel dat je maar normaal moet doen ondanks dat het een aandoening is. Dus misschien maar accepteren dat de wereld nog niet zo ver is??It-is-joysjuhhh schreef: ↑08-09-2026 19:03TO, hier mijn tips; ik zou de exposure veel kleiner maken, maar wel vaker oefenen. Een heel bord avondeten is blijkbaar te veel gevraagd nu. (En dessert en kids erbij).
Eerst zonder mensen eetgeluiden verdragen, emoties leren herkennen en verdragen. Er zijn vast geluidsopnames van eten.
Gaat het goed, dan verder oefenen.
Keer een ijsje met de familie eten, dan geeft het ook niet als het even niet lukt en hoef je niet aan tafel, je kunt gewoon weglopen, ze kennen je inmiddels.
Lukt dat, een broodje samen/lunchbuffetje. Nodig ze uit voor een soepje met zachte broodjes of wat dan ook voor jou 'makkelijk' eten is qua geluid om te verdragen. Wie weet ga jij helemaal slecht op soepslurpen, maar dan heb je minder het 'crunch' horen bijvoorbeeld dus daarom dacht ik eraan. Dus kijk wat bij jou kan.
Leren omgaan met frustraties zou ook een tip zijn.
En verder te onderzoeken wat deze klacht allemaal met jou doet. Je zult je vast eenzaam voelen, of niet gezien, misschien nog wel veel meer dingen. Schaamte? Etc. Wat kun je met al die gevoelens.
dinsdag 8 september 2026 om 20:13
Misschien een beetje off topic, in Aziatische landen, China, Vietnam, Korea is juist slurpen, smakken, boeren een compliment dat het eten smaakt. Niet alleen in families, ook bij restaurantbezoek, zakelijke diners. Zijn daar ook mensen met misofonie?
Dichter bij huis, mijn nieuwe schoonzoon ging echt uit z'n bol als nichtje, neefje knoeide, een knakworstje at met hun vingers, likje ketchup erop en aflikken.
Mijn oplossing: Chinese soepkoppen en lepels voor slurpsoep. Kinderen blij en schoonzoon schoof aan na het geslurp. Nog steeds favoriet bij mijn kleinkinderen.
Dichter bij huis, mijn nieuwe schoonzoon ging echt uit z'n bol als nichtje, neefje knoeide, een knakworstje at met hun vingers, likje ketchup erop en aflikken.
Mijn oplossing: Chinese soepkoppen en lepels voor slurpsoep. Kinderen blij en schoonzoon schoof aan na het geslurp. Nog steeds favoriet bij mijn kleinkinderen.
Alles sal reg kom
dinsdag 8 september 2026 om 20:15
Dat is bij heel veel aandoeningen zo.
The ocean healed my soul
dinsdag 8 september 2026 om 20:16
Je doet alsof je iets statisch hebt wat nooit meer verandert. Dat is niet zo. Er zijn therapieën die je kunt volgen.
Het is wat het is.
dinsdag 8 september 2026 om 20:20
Mij is ooit verteld dat als een Chinees boert na het eten, dat hij/zij daar mee te kennen geeft dat het eten goed heeft gesmaakt.Sharing* schreef: ↑08-09-2026 20:13Misschien een beetje off topic, in Aziatische landen, China, Vietnam, Korea is juist slurpen, smakken, boeren een compliment dat het eten smaakt. Niet alleen in families, ook bij restaurantbezoek, zakelijke diners. Zijn daar ook mensen met misofonie?
Maar mss was dat poeppraat?
Edit:
Excuus Sharing, ik had niet gelezen dat je boeren al had genoemd.
‘t Hoost
dinsdag 8 september 2026 om 20:24
Dan heeft ze ofwel die therapieën niet goed gebruikt, ofwel dit is wat het is en dan moet ze daar mee leren dealen. Dat laatste heeft ze blijkbaar ook niet geleerd in therapie.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 8 september 2026 om 20:24
dinsdag 8 september 2026 om 20:27
Heb je vaker dat je je niet fijn voelt bij die andere familie, los van het eten? Dat je je niet geaccepteerd voelt? En kunnen jullie samen in gesprek hierover? Het is blijkbaar wel belangrijke familie. Misschien zitten zij ook ergens mee wat ze moeilijk vinden om te bespreken?
Kom je elke maand na het diner even op de koffie, is toch ook goed. Ikzelf zou het al gezellig vinden om je weer te zien als je belangrijk voor me was. Dan ga ik je geen diner aandoen met 'dit MOET' als ik weet dat je daar zoveel last van hebt.
dinsdag 8 september 2026 om 20:50
Misschien kan je nu beter leren dat de wereld niet om jou draait.
Nogmaals, je kan alleen jezelf of de situatie veranderen. Handel daar naar ipv in de zelfmedelijden modus te blijven hangen.
dinsdag 8 september 2026 om 20:51
dinsdag 8 september 2026 om 21:31
dinsdag 8 september 2026 om 21:39
Ik voel me geaccepteerd, in de zin dat ze mij overal bij betrekken en voor mij klaarstaan als ik iets nodig heb. Maar echt rekening houden met mijn aandoening, dat is er nooit geweest. Daardoor denk ik weleens dat het ze niet interesseert hoe ik mij voel. Ook de kinderen houden er daardoor geen rekening mee. Het is een kleine moeite om de kinderen aan te spreken op gedrag waarvan zij weten dat ik er veel last van heb. Inplaats daarvan zitten ze vrolijk door te kwekken alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Dat vind ik onbegrijpelijk. Zo ga je niet om met mensen waar je iets om geeft.It-is-joysjuhhh schreef: ↑08-09-2026 20:27Heb je vaker dat je je niet fijn voelt bij die andere familie, los van het eten? Dat je je niet geaccepteerd voelt? En kunnen jullie samen in gesprek hierover? Het is blijkbaar wel belangrijke familie. Misschien zitten zij ook ergens mee wat ze moeilijk vinden om te bespreken?
Kom je elke maand na het diner even op de koffie, is toch ook goed. Ikzelf zou het al gezellig vinden om je weer te zien als je belangrijk voor me was. Dan ga ik je geen diner aandoen met 'dit MOET' als ik weet dat je daar zoveel last van hebt.
dinsdag 8 september 2026 om 21:40
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in