misofonie

07-09-2026 23:37 245 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb misofonie en ik weet niet hoe ik ermee moet om gaan in een bepaalde situatie.
Ik ga namelijk 1x in de maand eten bij mijn ouders en ik stoor mij dan ontzettend aan mijn neefjes en nichtje die veel eetgeluiden maken.
Ik kan daardoor niet ontspannen eten en heb al aangegeven dat er echt wat moet veranderen.

Mijn zus zegt steeds het te begrijpen maar doet er niets aan. Het zijn niet alleen de kinderen maar soms ook de volwassenen die de misofonie triggeren. Ik vind het erg dat er geen rekening wordt gehouden en vraag mij af of ze dit wel serieus nemen??
OK, ik ga het antwoord geven dat volgens mij het enige wenselijke antwoord is voor TO. Ik neem aan dat de laatste zin in de openingspost een vraag is, dus hier gaan we:

Jemig, TO, wat een ongelooflijk onattente, onverschillige, opvoedkundig uitgedaagde familieleden heb jij, zeg! Om over die everzwijntjes van een neefjes en nichtjes maar niet te spreken. Wat ongelooflijk knudde voor je.

Om je vraag maar gelijk te beantwoorden: nee, ze nemen je ziekte uiteraard in het geheel niet serieus. Ik zou gewoon alle contact verbreken en hen veel succes wensen in de rest van hun leven. Zijn ze nou helemaal gek geworden?

Zoiets?
Zoccellia schreef:
09-09-2026 14:38
- een aantal mensen die reageren in dit topic twijfelen of dit klopt: Heeft jouw omgeving echt niets ingeleverd in deze situatie? Die vraag wordt versterkt door het feit dat jij vrij streng bent in wat de enige oplossing is: de kinderen van je zus mogen er niet bij zijn. Als ze toch komen dan is de conclusie dat er geen rekening met je wordt gehouden en dat je niet geliefd bent.

- Of het topic mag blijven bestaan is niet aan jou. Zie forumregels viva. Dat forumregels worden nageleefd en je dit niet zelf mag beslissen betekent niet dat je niet geliefd bent.
Mijn ouders zijn wel degelijk begripvol, dat zei ik ook al. Mijn siblings hebben mijn aandoening nooit serieus genomen en ook geen grenzen daarin gerespecteerd die mijn ouders wel probeerde te zetten. En datzelfde herhaalt zich nu met de neefjes en nichtjes. Daar ben ik vaak het gesprek over aangegaan om ze wat meer te corrigeren maar dat gebeurt dan 1x en nooit weer. Vandaar dat ik zonder de kinderen geen ondenkbare oplossing vind. Ik ben daarin voor mijn gevoel al meegaand geweest omdat ik liever de brui aan had gegeven na al die jaren onbegrip.
Maar je bent nu wel de tante aan het worden waarvan ze later zeggen dat ze er absoluut geen band mee hadden en dat ze naar en krengerig naar ze was.

Jammer.

Focus eens op andere dingen en stop met dat samen MOETEN eten waar iedereen behalve jij aanpassingen moet doen.
MissUnderstood schreef:
09-09-2026 14:54
OK, ik ga het antwoord geven dat volgens mij het enige wenselijke antwoord is voor TO. Ik neem aan dat de laatste zin in de openingspost een vraag is, dus hier gaan we:

Jemig, TO, wat een ongelooflijk onattente, onverschillige, opvoedkundig uitgedaagde familieleden heb jij, zeg! Om over die everzwijntjes van een neefjes en nichtjes maar niet te spreken. Wat ongelooflijk knudde voor je.

Om je vraag maar gelijk te beantwoorden: nee, ze nemen je ziekte uiteraard in het geheel niet serieus. Ik zou gewoon alle contact verbreken en hen veel succes wensen in de rest van hun leven. Zijn ze nou helemaal gek geworden?

Zoiets?
Een greintje van deze empathie zou de meesten hier sieren. Velen schieten naar het andere uiterste, zonder enige empathie iemand in een hoekje drukken en haar realiteit vervolgens ontkennen.

Daar reageer ik inderdaad niet dankbaar en begripvol op.
Start een eetclub 'geen kakofonie voor mensen met misofonie'. Wordt vast gezellig.
Fucupcake schreef:
09-09-2026 14:59
Maar je bent nu wel de tante aan het worden waarvan ze later zeggen dat ze er absoluut geen band mee hadden en dat ze naar en krengerig naar ze was.

Jammer.

Focus eens op andere dingen en stop met dat samen MOETEN eten waar iedereen behalve jij aanpassingen moet doen.
Of de tante met een aandoening waar geen rekening mee werd gehouden en het zat raakte. Het etentje doen wij al heel lang, sinds ik uit huis ben. Dat was ook niet perfect en heb ik mij ook aangepast. Dus je kletst maar wat waar je geen weet van hebt.
Sisi schreef:
09-09-2026 15:06
Een greintje van deze empathie zou de meesten hier sieren.

:HA:

Lees het nou nog eens met hoe het bedoeld werd.
Maar Sisi, nu je weet dat je broer/zus geen (verdere) aanpassingen willen doen, hoe wil je het DAN oplossen? Het contact met je familie hierom verbreken lijkt me echt heel erg zonde. Ik heb geen familie (meer), ik zou graag willen dat ik eens per maand met mijn ouders en andere familie kon eten, ondanks mijn misofonie.

Alles wat hier aangedragen wordt, keur je af. Wat is dan je plan?
Sisi schreef:
09-09-2026 15:13
Of de tante met een aandoening waar geen rekening mee werd gehouden en het zat raakte. Het etentje doen wij al heel lang, sinds ik uit huis ben. Dat was ook niet perfect en heb ik mij ook aangepast. Dus je kletst maar wat waar je geen weet van hebt.

Ik weet maar al te goed hoe misofonie voelt. Helaas..
Maar ik weet wel dat de wereld niet om mij draait.

Aan jou de keus..blijf je onrealistische verwachtingen houden (van kleine kinderen notabene) en teleurgesteld en boos blijven op alles en en iedereen.

Of ga je zelf iets van je leven maken?
Maar eigenlijk denk ik dat je een beetje aan het trollen bent. Zonde van de tijd.
Dat denk ik eigenlijk ook.
Sisi schreef:
09-09-2026 14:11
De meesten zitten gewoon te kwallen in dit topic en zijn niet uit op iemand te helpen. Degene op wie ik reageerde gaf wel waardevol advies, maar dat zijn dingen die ik al eerder geprobeerd heb. Vandaar dat ik daar niet nog eens uitgebreid op ben ingegaan. Als de omgeving niet bereid is om iets in te leveren heeft blijven praten weinig zin.

Mensen die begripvol reageren vind ik prettig om te lezen. Dus het topic mag nog blijven staan.
:rofl:

Tientallen goede adviezen heb ik gelezen, maar jij wilt alleen horen hoe vreselijk onattent jouw familie is en hoe zielig jij bent.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Mijn tips heb je in ieder geval overgeslagen.

Verder wil je ook niet alleen met je ouders eten. Dus het ligt niet alleen aan de kinderen. Jij kunt niet bepalen/verwachten dat je siblings zonder kinderen komen.
Solomio schreef:
09-09-2026 15:33
:rofl:

Tientallen goede adviezen heb ik gelezen, maar jij wilt alleen horen hoe vreselijk onattent jouw familie is en hoe zielig jij bent.
Vergeet de onempathische forummers, die notabene uit ervaring posten, niet.

Maar goed, ik neig inmiddels ook naar rellen.
There is always something happening, and it's usually right now
Pelle schreef:
09-09-2026 15:40
Mijn tips heb je in ieder geval overgeslagen.

Verder wil je ook niet alleen met je ouders eten. Dus het ligt niet alleen aan de kinderen. Jij kunt niet bepalen/verwachten dat je siblings zonder kinderen komen.
Dat zou ik heel graag willen. Mijn misofonie gaat daardoor alleen in overdrive, zoals ik eerder al vertelde. Zonder de kinderen eten is een redelijk alternatief, maar dat willen zij niet, omdat het idee van mij afkomt. Dan hebben ze het gevoel dat ze iets voor mij moeten inleveren en daar hebben ze altijd moeite mee gehad.

Ik heb in de familieapp gedeeld dat ik erg teleurgesteld ben en stopt met de maandelijkse etentjes. Eigenlijk wil ik helemaal de nabijheid van mijn siblings niet meer zoals voorheen. Ik zie nu heel scherp hoe ze mij altijd hebben behandeld en het is niet ok.
Sisi schreef:
09-09-2026 16:16
Dat zou ik heel graag willen. Mijn misofonie gaat daardoor alleen in overdrive, zoals ik eerder al vertelde. Zonder de kinderen eten is een redelijk alternatief, maar dat willen zij niet, omdat het idee van mij afkomt. Dan hebben ze het gevoel dat ze iets voor mij moeten inleveren en daar hebben ze altijd moeite mee gehad.

Ik heb in de familieapp gedeeld dat ik erg teleurgesteld ben en stopt met de maandelijkse etentjes. Eigenlijk wil ik helemaal de nabijheid van mijn siblings niet meer zoals voorheen. Ik zie nu heel scherp hoe ze mij altijd hebben behandeld en het is niet ok.
Goed zo! Laat ze maar goed weten wat voor waardeloze mensen ze zijn!
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
09-09-2026 16:41
Goed zo! Laat ze maar goed weten wat voor waardeloze mensen ze zijn!
Ja hopelijk leren zij er wat van.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Ik heb alleen flarden uit het topic gelezen, dus misschien is dit al gezegd, maar het zou kunnen dat jouw familieleden zich moeilijk kunnen verplaatsen in jouw misofonie. Ik wist eigenlijk ook niet wat het precies inhield. Nou is het sowieso moeilijk om aan anderen duidelijk te maken wat een bepaalde aandoening concreet inhoudt: hoe jij het ervaart, welke emoties erbij komen kijken (waaronder het gevoel om niet begrepen te worden en niet serieus te worden genomen), maar daar kun je misschien hulp bij zoeken in de vorm van voorlichtingsfolders, boeken, filmpjes - iets om aan hen duidelijk en voelbaar te maken wat jíj voelt. Dat is voor mensen altijd moeilijk, vast ook wel eens voor jou. Want jij bent alleen 100% vertrouwd met jezelf en je eigen ervaringen, maar dat geldt ook voor anderen.

Dus bij misofonie denken zij misschien: ja, vervelend, maar ze gaat er niet dood aan en we hebben allemaal wel eens last van anderen. Ik zeg maar wat, hè? Dat is in dit geval dus te kort door de bocht, maar hoe kunnen zij navoelen wat jij tijdens het eten ervaart aan paniek, walging, woede en frustratie?
Sisi schreef:
09-09-2026 16:16

Ik denk dat er een zucht van opluchting door de familie gaat..
Sisi schreef:
09-09-2026 15:13
Hou op nou hoor. Fucup schrijft nota bene meerdere keren dat ze zelf flink last heeft van misofonie. Of je bedoelt natuurlijk dat ze geen weet heeft van jouw manier om met die misofonie om te gaan, maar dat lijkt me juist een pre.
Niet quoten ajb

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven