**September 2009**

14-07-2009 20:45 2755 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meiden, ik maak een nieuw topic, zodat we Mayls ( ) niet lastig hoeven te vallen met gezeur over de tabel. Ik heb nog nooit een tabel gemaakt, dus het kan even duren voor het klopt.

NaamLeeftijdKind nr.GeborenNaamBijzonderhedenMayls28213 juliZaidEngeltje Nadine34226 augustusLuuk8500 gram

64 cmMinie2313 septemberMiniemeisje6980 gram

66 cmBieteltje3424 septemberSander6500 gram

63 cmMamasax2528 septemberBastiaan8340 gram

68 cmChoca33212 septemberTom7230 gram

64,5 cmKwimmie30115 septemberFinn8076 gram

69 cmVisje28117 septemberSilje6210 gram

66 cmSoshiva37118 septemberBink6500 gram

65 cmJojo35220 septemberDochter6010 gram

63 cmSaxmania31227 septemberSaxbaby8550 gram

69 cmLynx37130 septemberNick6920 gram

64 cmLinda29130 septemberThijs6540 gram

63 cmLieselotje3837 oktoberKeesje6985 gram

67 cm
Lieselotje heb voedingskussen overgenomen, het is in elk geval zo'n kussen met van die piepschuimen bolletjes, misschien niets voor tijdens de bv maar nu is dit worstvormige ding mn grote steun en toeverlaat. Shivaman wordt er bijna jaloers van...

Hier ook een heel druk kind, bij elke controle krijg ik het weer te horen, benieuwd of het wat zegt over hoe druk ie straks is : )

Hij is alleen nog niet ingedaald dus dat schiet nog niet op..

Wat een ctgers vandaag, zou me ook zorgen maken als ik hem niet meer voelde, ga het straks nog missen denk ik, helemaal als ie er is, zo'n lege buik. Vind het best gezellig dat golfslagbad : )

Zweer ook bij de slips van de Hema, die hele hoge zwangerschapsslips. Geen gezicht maar kan niets anders verdragen. Zal wel blij zijn als ik mn gewone spul weer aan kan, heb al een nieuw setje gekocht en heb natte dromen over mn spijkerbroek...

Hier niets te klagen over opa's of oma's en toch... kan ineens heel weinig van mn moeder hebben terwijl ze niets verkeerd doet eigenlijk. Baal ik van maar en voel me acuut schuldig maar zal hopelijk wel weer over gaan.

Tabel: 4 sept gyn
Hier een fan van de boxertjes vd Hema, ook maatje groter dan normaal. Overdag draag ik nog vnl strings, die lage kanten heupstrings vd hunkemoller vind ik erg fijn! Slips haat ik echt maar heb ook zo'n zangerschapsboxer vd Hema (tent) ook erg lekker!

Heb wel steeds meer last van afscheiding (jullie ook?) en haat inlegkruisjes dus heb soms 2 strings/boxers per dag aan!

Dat kraamverband is echt erg hè? Zooo groot maar je hebt het dan wel nodig...met zo'n mooi netbroekje, haha!

Vorige keer was ik na weekje van t ergste vloeien af en had ik gevraagd om manlief wat normaler maandverband wilde halen - medium ofzo zei ik. Kwam hij thuis met ieniemienie inlegkruisjes, hihi! Heb ik nu ook maar alvast zelf ingeslagen... Heb normaal nooit last van ongesteldheid (mirena-spiraal) dus wordt weer wennen allemaal!

We zijn nu klaar met klussen, babykamer is helemaal klaar: ben er helemaal blij mee!!!

Zometeen dochter ophalen en frietjes eten en dan lekker bankhangen.... morgen lekker niets gepland, zondag naar kermis bij mijn ouders: lekker mutsen met m'n moeder en relaxen: fijn weekendje dus als het goed is!

Jullie nog leuke plannen dit wknd?

@ minie: komt je moeder straks bij jou ook kramen dan? Zou wel super zijn denk ik!
Wat een ctg-ers! Gelukkig dat alles bij iedereen goed is. De kleine hier is ook nog druk aanwezig. Denk ook wel dat ik dat straks zal missen, al ben ik ook blij dat die buik dan niet meer in weg zit.

De voedingskussen is ook nu mijn grote vriend (samen met het toilet :-) ) Slaap er al een tijd mee. Heb overigens 1 van de Hema. Bevalt prima,

Haha en slips van de Hema worden hier ook gedragen. We zijn wel eensgezind hier he?

Wat betreft de opa's en oma's...helaas heeft de kleine straks 1 oma. Mijn ouders zijn allebei vlak na elkaar overleden enkele jaren geleden en mijn schoonvader zoals jullie weten vorige maand. Moet zeggen dat ik het wel jammer vind dat hij straks geen opa's heeft.

Gaan morgen maar eens stoeien met de klossen en het zeiltje. Ben benieuwd hoe het af gaat.
O ja voor het schema: 4, 10 en 16 sept. VK. En wat ik nog helemaal niet hebt gezegd is dat mijn uitrekendatum geschat wordt op 19-09.
Mijn schoonmoeder komt niet bij ons kramen hoor! Ik moet er niet aan denken dat ze naar mijn hechtingen gaat kijken. Ik ken mijn man nog niet zo lang dat ik het goed vind dat mijn schoonmoeder naar mijn vooronder (zo noemen mijn moeder en ik het sinds kort, dan smst mama: "gaat alles goed?" en sms ik terug: "nog geen gedonder in het vooronder." ) kijkt.

Maar ze heeft wel al toegezegd dat als er door omstandigheden minder kraamzorg is voor ons (vakanties ofzo), dat ze dan komt helpen. Dat is wel fijn.
Hahahaha Minie Je vooronder, had ik nog nooit gehoord

Kan me voorstellen dat dat best intien is als je moeder je hechtingen zou moeten controleren. Maar een beetje hulp bij kramen is inderdaad niet gek!

Choca: inderdaad, die moet ik ook nog halen! Maandverband! En ik moet ook van die dingen halen voor in mijn BH denk ik?

Heb van de week ook een bus flesvoeding gehaald

Ik heb zo'n idee dat ik de helft nog niet heb

SHiva: natte dromen van je spijkerbroek Heeeeeeel herkenbaar. Ik was gisteren bij de competitie in de tennishal en had mijn vriendin zo;n heel cute pakje aan. Zag ter plekke groen van jaloezie... Ik wil ook :(

En over je moeder: joh.... dat zijn je hormonen Mijn moeder krijgt ook regelmatig de volle laag Maar zij reageert gelukkig niet en laat me gewoon lullen. Een minuut later ben ik aan het brullen dat ik zo moe ben en zo weinig slaap. Ach.... ik spoor op het moment gewoon niet helemaal.

Heb vannacht trouwens goed geslapen. maar 1 x wezen plassen!

Hier ook zoveel afscheiding. En ik kan niet tegen inlegkruisjes, dus best een smerige boel af en toe. Ik heb ook meerdere onderbroeken per dag aan......

Ik was ook alles heeeeeeeeeeeel snel, want ik zou het vreselijk vinden als de kraamhulp die vieze onderbroeken moet wassen.... Lekker verhaal zo in de ochtend

Hoe zou het met Bieteltje zijn?????? Ik vind het nu iedere morgen spannend om te kijken hier.

Ik had zelf het idee dat ik gisteren of vandaag zou bevallen. Gaat nergens over want ikmoet nog precies 4 weken vandaag. Maar ik wil gwoon graag
hah bieteltje zt nog gewoon in de afwachtende houding.............. Nou ja, haha, baal er stiekem enorm van, maar ja je doet er zo weinig aan. Heb al overwogen een boordje uitgang te plaatsen zodat ukkie weet waar hij/zij heen moet

Wordt erg moe van de dagelijkse sms-jes, mailtjes/opmerkingen met: Joh wil je soms niet dat het een augustus baby wordt, waarom laat je het zo lang duren, jeetje nog niets etc etc. jahaaaaaaaaaaaa wi willen een zo kort mogelijke tijd met de baby voor ik weer moet werken, dus doe maar een week of 6 te laat. Geniet er namelijk enorm van dat ik met een zere zware buik op de bank zit en naar de overkant lopen al teveel is....... zo klaagmodus weer uity, maar vermoeiend is het wel.

Ohhhhhhhhhhh je eigen spijkerbroek!!! jajajajajajajajaja ik wil.

Minnie:Goede benaming vooronder Kan mij goed voorstellen dat je weinig zin hebt om je schoonmoeder daar te laten controleren. moet ik ook niet aan denken (en ken mijn schoonmoeder toch al 9 jaar...........

Verder niet veel te melden. Gisteren was de CTG weer goed, gelukkig een gyn die een stuk aardiger was dan die van donderdag. Zei ook dat ik gewoon kan bellen voor een ctg als ik mij zorgen maak.

Zijn er hier trouwens ook zoveel verkouden mensen? Zowel zoon als ik lopen met een snotneus en zere keel (gelukkig geen koorts/griepverschijnselen.

Morgen gaat zoon voor een nachtje naar mijn ouders zodat wij even kunnen uitslapen (stiekem hoop ik dat het weinig uitslapen en veel bevallen wordt maar ja)
Kan me zo voorstellen dat je het zat bent. En natuurlijk vreselijk nieuwschierig wat het uiteindelijk gaat worden. Wat denk je zelf??

Hier niet verkouden.

Heb net gedouched en ben gelijk bekaf :(.
O Bieteltje, ik weet nog zo goed van mijn 1e zwangerschap dat je het elke dag meer zat wordt dat je over tijd loopt. Ik zou gewoon de telefoon niet meer opnemen. Spreek gewoon je antwoordapparaat in : NEE!!!!!!!! Ik ben nóg niet bevallen

Misschien komt de boodschap over, hahaha.
Kan me goed indenken Minie, dat je je schoonmoeder niet tussen je benen wil, hahaha. Maar misschien heb je helemaal geen hechtingen. Waarom van het ergste uitgaan (ik praat gelijk mezelf moed in hoor!).

Lieselotje, ik wil je niet blij maken met een dode mus, maar las net in het boek Veilig bevallen dat je vlak voor je bevalling veel meer heldere dunne afscheiding kunt krijgen. Dit komt doordat er weer meer oestrogenen worden aangemaakt. Dus wie weet. Zou trouwens betekenen dat het bij mij nog wel even duurt, want hier nergens last van.

Had me gisteren geinstalleerd voor Popstars (erg hè), opeens zo ziek als een hond. Rillerig, tegen flauw vallen aan. Dus een paar dextro's en maar gaan slapen. Was kennelijk nodig, want niet een keer wakker geweest afgelopen nacht. Ook wel eens fijn.

Ik had trouwens dat boek Veilig bevallen maar eens uit de kast gepakt, maar heb het ook heel snel weer terug gezet. Ik zou graag dat gedeelte van een kind krijgen overslaan!
Hoi dames, voor mij is het nu een hele spannende tijd. Vannacht om half drie kreeg ik ineens ontzettende kramp in mijn buik. Wel vreemd want het was voornamelijk aan de rechterkant. Ongeveer om het kwartier en ik viel ook op een gegeven moment ook weer even in slaap. Werd half vijf wakker en toen was het heftiger en om de tien minuten. Twijfelde heel erg of ik het ziekenhuis zou bellen, gezien ik geen verloskundige heb. Besloot het nog even af te wachten. Dacht het zijn vast oefenweeen. Half zes dacht ik nu bel ik,deed echt zeer. Eerst maar even met de hond naar buiten gegaan zodat we wel gelijk konden vertrekken als ze het nodig vonden dat we komen. Terwijl ik met de hond aan het lopen was zwakte het af en sinds zes uur geen kramp meer gehad. Wel nog even ziekenhuis gebeld. Zij bevestigde inderdaad dat het vast oefenweeen waren. Nog wel veel harde buiken vandaag en ook een heel klein druppeltje bloedverlies. Het is dus wel flink aan het rommelen. Ben benieuwd of het doorzet. Op zich ben ik natuurlijk pas 24 September uitgerekend!

Ga nu lekker in bad hopelijk wordt mijn buik iets minder hard.

Ik hou jullie op de hoogte!
owwwww.. Visje wat spannend

Hou ons vooral op de hoogte!

Saxmania: ik heb die afscheiding nu al een paar weken hoor... dus ik denk niet dat het iets met de bevalling te maken heeft.
Toch een dode mus dus, Lieselotje.

Spannend hoor, Visje!!!
Wie o wie zal de volgende zijn

Hier de laatste dagen steeds meer pijn aan het vooronder (geweldige benaming) en ik heb werkelijk waar geen idee wat dit kan zijn. Zijn er meiden die dit herkennen? Denk zelf dat het komt omdat meneer z'n koppie nu helemaal ingedaald is en er zwaar op rust. Fijn is anders iig.

Ik ga lekker vanavond en morgen nog even naar het festival hier in de stad ben benieuwd hoe lang ik dit ga volhouden, denk dat ik met een uur al heel blij ben
Is het een beetje stekend Kwimmie? Niet dat ik dan weet wat het is hoor , maar dat herinner ik me nog wel. Alleen was mijn zoon toen niet ingedaald, dus ik weet niet of het daar van kwam.

Wat voor festival is het waar je heen gaat?

Ik ga over 1,5 week invallen in de big band waar ik vroeger samen met mijn man in heb gespeeld. Wie weet brengt het iets op gang
Even een update van mij. Hier is het weer rustig. Heb wel nog steeds harde buiken maar niet meer die pijnlijke kramp. Ga er dus vanuit dat het rustig blijft vannacht, maar je weet nooit. Ik ben nu 36 weken en 2 dagen ze zou volgens mij dus wel in een couvouse moeten als ze nu geboren wordt. Dat lijkt me wel erg naar. Het beste is dus eigenlijk dat ze het in ieder geval uit houdt tot donderdag. De kans is ook vrij groot denk ik. Het waren tenslotte maar oefenweeen.

Ik ga nu proberen te slapen.

Tot snel
Goedemorgen!

Nou Visje, dat is toch wel erg spannend! Heb je al nieuws vanochtend? Het is beter inderdaad als ze nog even blijft zitten, maar ze kan het leven buiten de buik al wel aan hoor. En misschien is je lijf al wat voorwerk aan het verrichten, gaat het straks misschien wat sneller als het echte werk begint!

Hier gister ook een hele berg harde buiken, maar toch lekker geslapen en vanochtend was het weer kalm. Na het douchen heeft Minieman mijn benen ingesmeerd terwijl ik even op bed ging liggen en toen ineens was het weer alsof ik een steen had ingeslikt! Hopelijk wat voorwerk, en niet gewoon loze harde buiken. Ik ben vandaag 38 weken, dus ons meisje mag al wel komen.

Ik moet wel zeggen dat nu ze weer gewoon regelmatig beweegt en het niet zo heet is buiten, ik het weer veel beter trek. Nu ben ik alleen nog heel nieuwsgierig naar ons meisje, maar heb nergens last meer van. Aangezien het nog maximaal 4 weken duurt vanaf vandaag, denk ik wel dat ik het overleef.

38 weken!
Bieteltje, bij jou nog alles rustig? Had jij ook niet een Phil&Ted's-wagen gekocht? Ik ben er heel blij mee, maar vraag me alleen af hoe ik de kleinste telg alleen in de wagen moet vervoeren (als grote broer op het KDV is bijv). Beetje raar als hij/zij in dat nestje ligt met een leeg stoeltje erboven. Hoe ga jij dat doen?

Visje en Minie: flink wat beweging bij jullie dus. Hier ook vaak harde buiken, maar dat heb ik al een paar weken, dus ik hecht er weinig waarde aan. Vaak bij een volle blaas, als de uk flink beweegt of als ik veel in touw ben. Ik ga er vooralsnog maar vanuit dat ik nog 4,5 week zwanger ben (hoewel ik daar helemaal geen zin in heb).

Schoonmoeder maakt zich vooral druk of het niet op haar verjaardag (vlg week zondag) geboren wordt. Mijn oudste is op de verjaardag van haar overleden man geboren. Is al meer dan 20 jaar dood. Persoonlijk zou ik het zelf hartstikke leuk vinden, maar het eerste wat ze zei toen ze een dag na zijn geboorte kwam kijken "Hier was ik al bang voor". Vervolgens heeft ze een uur zitten zuchten en steunen. Jullie begrijpen denk ik uit mijn verhaal wel hoe de band met míjn schoonmoeder is, hahaha.
Ook hier gisteravond pijnlijke oefenweeen gehad. Duurde bij elkaar toch wel een uur of 2,5. En wederom zo om de tien minuten. Niet zo erg dat ik moest puffen ofzo hahahahahah, maar er was wel wat gaande. Denk dat meneer gewoon nog wat verder ingedaald is. Zal het woensdag wel horen bij de VK

Vannacht en vanmorgen niks meer aan het handje.

Wel goed geslapen trouwens! Volgens mij heeft dat inderdaad met het weer te maken Minie. Ik voel me ook weer een stuk beter.

Jij kan inderdaad al makkelijk bevallen nu. De eerste was bij mij 12 dagen te vroeg. En dat is voglens mij redelijk normaal.

Maar eerst Bieteltje denk ik.
Zoonlief is hier erg rustig vandaag. Maak me dan best een beetje zorgen, terwijl ik m af en toe wel heel lichtjes voel. Heb m misschien gisteren toch teveel gepest door bij harde muziek te staan, veel verschillende podia met optredens door het centrum hier heen. Buik was ook zo hard als steen toen we thuiskwamen. Doe vandaag ook super rustig en sla de jordaanmiddag over (tja als raseindhovense vind ik dat geweldig).

@ Saxmania, het lijkt mij juist super bijzonder als allebei je kinderen op de verjaardag van 1 van de grootouders geboren zijn. Jammer dat je schoonmoeder er niet zo over denkt.

Voor de tabel, vk houdt mijn uitgerekende datum op 12-09
Hé meiden,

Het heeft even geduurd, maar ik wil jullie dan toch m'n bevallingsverhaal niet onthouden...

Na een heerlijke nacht slaap, moest ik woensdag om 7 uur de verloskamer bellen in het ziekenhuis. Er was plek dus we mochten komen. Daar gingen we weer....

Daar aangekomen even kennisgemaakt met de verloskundige en de verpleegster. Meteen een uurtje aan de ctg en plan van aanpak doorgenomen.

Het worden wee-opwekkers via het infuus met een ruggeprik ter ondersteuning (zeker na de heftige bevalling van vorige keer...)

Om een uurtje of 10.00-10.30 zitten alle slangen weer waar ze zitten moeten en kunnen we van start. Gelukkig zit deze keer de ruggeprik WEL goed. Ik had op zich wel goede weeën maar ze deden toch niet helemaal hun werk, nl. snel voor ontsluiting zorgen... Na overleg met de verloskundige hebben we besloten om een pethidinespuit te zetten zodat ik me (ook tussen de oren) helemaal kan ontspannen en me kan overgeven aan het bevallen. Door de nare ervaring van de vorige keer, lukt dat onderbewust toch niet helemaal en hou ik het toch een beetje tegen. De spuit doet z'n werk en de weeën doen wat ze moeten doen. Na het lezen van een aantal boekjes begin ik (ondanks de ruggeprik) toch wat weeën te voelen aan de rechterkant die behoorlijk heftig zijn en lastig weg te puffen. Ik stuur mijn man om 19.00 uur naar de verloskundige om te vragen of de dosering van de ruggeprik omhoog mag. Ze komt en zegt dat ze eerst maar eens gaat kijken hoever ik eigenlijk ben. Nou, na inwendig onderzoek blijkt dat ik in no-time van 5 naar 9 cm ben gegaan. Ze zegt: jij krijgt niks meer bij, je puft nog maar eens een paar weeën weg, ik ga m'n schort aantrekken!!!

Dan blijkt dat bij elke wee, de hartslag van de baby erg ver daalt. Ik moet snel op m'n rechterzij gaan liggen om het voor de baby zo optimaal te maken. Ook krijg ik een zuurstofbrilletje om het de baby wat makkelijker te maken. Dit werkt goed gelukkig. Om 19.45 is het zover en mag ik gaan persen. De verpleegster roept nog: kom op Nadine, zet 'm op, voor het 8 uur journaal is ie er! de grapjas! Het persen ging goed, maar telkens tijdens een wee daalde de hartslag van de baby te ver naar hun zin. Bij de laatste wee zette ze snel een knip en voila, daar was hij dan om 19.59 uur, onze zoon Luuk! Hij had de navelstreng om z'n nek, dus vandaar het wegvallen van de hartslag, maar nu hij eruit was, begon hij ook meteen te huilen; en wij ook!!

Tjonge, wat een ervaring en hoe positief kan dan een tweede bevalling gaan tov de eerste.

Ik heb helaas nog wel tot vrijdag in het ziekenhuis moeten blijven ivm bacteriegevaar door de lange gebroken vliezen. Maar we zijn nu gelukkig thuis en het gaat super! We hebben gelukkig een fijne kraamhulp t/m woensdag. Het blijft wel ff zoeken naar een ritme, maar de bv is prima op gang (ik heb nog wel voor 2 kindjes als het moet!!!) en het lijkt wel slagroom want Luuk is al weer bijna op z'n geboortegewicht!

Vandaag de 2de verjaardag van onze oudste, hij vind het fantastisch! Het grote feest hebben we afgezegd en alleen de familie komt vandaag. We maken het volgend jaar wel goed!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet veel heb teruggelezen, daar kom ik nog ff niet aan toe, maar ik denk aan jullie... Zet 'm op!!

Ik ga nog even liggen voor de volgende visite komt. Hoop hier snel weer terug te zijn.

liefs Nadine
Ik zeg maar zo(o), dat is korter dan dierentuin... :-D
Nadine wat leuk om van je te horen. Nogmaals gefeliciteerd met jullie zoon Luuk! En wat fijn om te lezen dat je tweede bevalling zo positief is gegaan. Hoe reageert je oudste op de baby? O en natuurlijk gefeliciteerd met de verjaardag van jullie oudste.

Hier gaat het allemaal zozo. Het slapen gaat hier de afgelopen 2 nachten zeer beroerd. Gelukkig lijdt mijn humeur er nog niet onder en slaap ik 'smiddags maar even bij. Wat betreft de harde buiken/oefenweeën, ik heb geen idee wat ik moet voelen. Voel wel heel vaak een naar gevoel in mijn onderbuik. Maar voor de rest...ik heb geen idee, voel me echt een leek hoor op dat gebied. Rug is waardeloos en daar baal ik enorm van. Van mij mag de kleine ook komen hoor. Haha volgens oudste van vriendlief komt hij as donderdag. Ik hoop dat hij gelijk heeft.

Hoe is het nu met je benen Minie?

Bieteltje hoe is het met je?

Geen zorgen hoor Kwimmie. Hier is zoon soms ook erg rustig. Volgens mij af en toe een rustdag. Misschien slapen?

Saxmania: Jammer dat je schoonmoeder er zo over denkt, maar als de kleine komt hou je het toch niet tegen :-)

Hier een rustige zondag. Beetje voetbal kijken en lekker scrappen.
Nadine, goed om te horen dat je het zo positief ervaren hebt. Je klinkt als een gelukkige moeder Wij willen ook allemaal zo graag hahahahah

En inderdaad gefeliciteerd met je zoontje! Hij heeft nu natuurlijk een prachtig kado gehad: een broertje!

A.s. donderdag zou lekker zijn lynx! Afwachten maar
Lynx, wel op je beurt wachten hè!

Fijn, Nadine, dat je tevreden terugkijkt op je bevalling. Ik hoop dat we dat zo begin oktober allemaal kunnen zeggen! Hoe vindt de oudste het dat er een broertje bij is? Ik zag op je hyves een paar foto's waar hij er erg trots op staat. Geniet heerlijk van je kraamtijd! Ging jij nu ook een kraamfeest doen?

Hmmmm, Bieteltje, ben je stiekem aan het bevallen? Mag natuurlijk ook onderhand wel, maar ik ben wel nieuwsgierig!
Hoera Nadine, goed gedaan!!

En Bieteltje, al een beetje actie downunder?

Spannend allemaal hoor!

Ik ben me er erg bewust van dat het hier komende weken echt gaat gebeuren, misschien dat het nog even duurt maar over 4 weken zal mn leven er toch echt anders uitzien.

Uk wordt met de dag drukker, vooral armpjes en beentjes gaan tekeer, ik maak me een beetje zorgen om zn rust, dit kan toch niet goed zijn? Of maakt ie zich misschien op voor de laatste spurt, dat zou mooi zijn..

Verder ook hier keiharde buiken maar dat heb ik al 4 maanden dus dat zegt nix.

Ben wel heel benieuwd naar die oefenweeen, of kan ik die ook gewoon overslaan?

Iedereen succes met de laatste loodjes en vooral met goed slapen!

Shiva

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven