Afscheid van mijn prinses

10-09-2009 10:10 316 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben verdrietig. Ik wil mijn verhaal gewoon even kwijt. Voor het eerst als trouwe forumbezoekster sta ik hier met eigen naam. Ik wil mijn forumnaam graag prive houden omdat ik vrij vaak hier te vinden ben. Maar dit gaat mijn leven aan, dit raakt me in het diepste van mijn ziel. Geen alias, gewoon wie ik ben.

Je werd op straat geboren. Je bedje leek nergens op, en van kraamvisite was geen sprake. Je toekomst onzeker, geen melk in je flesje. Je moeder baarde je, ze stond op, bond je op haar rug en gaf je je leven. En God, wat hield ze van je!!! Trots was ze, zielsgelukkig met jou. Voor jou zou ze alles doen, voor jou zou ze leven! Acht jaar later stierf ze. Jij bleef alleen achter. Je vader kende je alleen van de keren dat hij dronken je moeder betastte. Je sloeg. Je herkende hem als geen ander toen hij die nacht kwam om je zus te halen. Hij verkocht haar aan een onbekende man. Hij kreeg er een fles whisky voor. Goedkope gore troep die hij toch niet lekker vond, maar dronk om zijn leven te vergeten. Je zus verdween, je zag haar nooit meer terug. Die verhalen kende jij maar al te goed. Je vriendinnetje werd eerder al op straat aangevallen. Haar ogen werden haar ontnomen, en de rest van haar lichaam was goed voor de prostitutie. Je stond erbij en keek ernaar, bevroren en niet in staat iets te doen. Huilen kon je niet. Niet meer.

Je moeder hield van je, lieve prinses, oh, wat hield ze van je! Uit liefde voor jou gaf ze je aan ons. Niets werd geregeld, niets op papier. We mochten je hebben, moesten je een toekomst geven. Dat zij je gedragen had was haar grote eer. Wij moesten zorgen dat je het leven kreeg wat je verdiende. Ik weet zeker dat je moeder nachtenlang gehuild moet hebben om het leven dat ze je niet kon geven. Om de afstand, maar ook om het mooie leven dat je zou gaan krijgen. Je verhuisde naar een opvanghuis. Je mocht naar school. Je groeide, ontwikkelde. Je moeder was trots op je. Wat moet ze gehuild hebben toen ze voelde dat ze dood zou gaan. Wat moet ze door een hel zijn gegaan toen ze voor jou verzweeg dat jullie elkaar niet meer zouden zien. Ze moet zich verscheurd hebben gevoeld toen ze je de laatste keer vertelde dat je nieuwe ouders zou krijgen die je mee zouden nemen naar de zee. Een grote zee die aan het einde samen zou komen met de hemel. Ze stierf op een mooie lentedag. Je vond haar toen je haar bezocht, haar wilde vertellen over je nieuwe school, je vriendinnetjes en je leven. Ze lag naast haar schamele inboedel. Overleden, helemaal alleen. Ze had gedaan wat ze kon lieve Prinses. En daarmee had ze jou het leven gegeven.

Je mocht met ons mee naar Nederland. Je had niemand meer. Je leerde spelen, krijten en tekenen. Je leerde wat het was om te lachen. Je leerde dat in Nederland poezen in een huis wonen en slapen in een warme mand. Je ging in bad, in echt warm water! Je kreeg een mooie jurk, de mooiste die je ooit had gehad. We leerden je zwemmen, voor het geval je in het water zou vallen. Voordat je ging slapen streken we over je haar en vertelden we over je moeder. Je lieve moeder, wat zou ze trots geweest zijn op je! We leerden dat je met haar kon praten als je naar de maan keek. Je mocht een kind zijn. We houden zoveel van je lieve Prinses, meer dan jij ooit kunt weten! We lazen je voor, over liefde “tot de maan en terug, zoveeeeeel!!!” We lachten om je lieve Nederlandse uitspraak, je lieve lach. We zijn zo gelukkig met je!

Dinsdag zag je voor het eerst in je leven de zee. Je had je mooiste jurk aangetrokken. De zee, met aan het einde de hemel. Je liet je vallen, plat op je buik, en genoot! Zelden heb ik je zo gelukkig gezien als toen je spatterde in zee! Oh lieve Prinses, je was prachtig! Aan het einde van de dag trokken je voetjes krom. Je kon niet meer lopen. We hebben je gedragen, zodat je toch nog kon genieten.

Je bent zo ziek. Gelukkig waren we er op tijd bij. Vijf weken nadat je met het grote vliegtuig in Nederland kwam werd de diagnose gesteld: je bent ernstig ziek. Zonder medicijnen heb je geen toekomst. Je zit opgesloten in je lichaam, en op den duur zullen ook je hersentjes achteruit gaan. Dat duurt niet eens zo lang. We hebben geen tijd te verliezen. Ziekenhuisbezoeken wisselen we af met mooie dagen. De dieren, je opblaasbadje,en de zee.

Je laat je vallen in de zee en schatert het uit! Precies 24 uur later komt het telefoontje: je mag niet bij ons blijven en moet terug naar Nepal. Daarmee is het vonnis getekend. Je gaat dood.

Je medicijnen zijn nog niet op orde, je bent nog niet ingesteld. Je kunt nog niet terug lieve Prinses. Waar moet je heen? Je vader dreigt je te verkopen, je moeder is niet meer. Je had je ouders gevonden, ze brachten je naar de zee! Lieverd, we hebben op de kop af nog drie weken! Drie weken om te vechten voor jouw leven. Lieverd, je grenzeloze vertrouwen in ons, in het leven en alles wat je mee hebt mogen maken…. hou het nog even vast!

En ondertussen… iedereen die ons helpen kan, alstublieft, help ons!!!!
Rhana, wat een afschuwelijk verhaal. Ik denk ook dat je een goede advocaat moet vinden en vechten, vechten, vechten om je prinses hier te houden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Iedereen zegt hier de media zoeken. Maar wat willen jullie daarmee bereiken? Wat kan de Nederlandse media hieraan doen? En wat haal je je dan op je hals? Je moet je afvragen of de energie die dat jouw en je dochter kost, of je die niet anders kunt gebruiken.

Aandacht in Nederland aan de zaak, daar bereik je in Nepal niets mee. Ik begrijp dat het probleem in Nepal ligt. En hun hebben nu eenmaal andere wetten en regelgeving dan wij.

Ik ben meer van de stille diplomatie. Het gebeurd vaker dat er kinderen naar Nederland komen voor een medische behandeling. Er zijn dus artsen en anderen die ervaring hebben met dit soort zaken. Wordt ze behandeld in een universitair ziekenhuis? Zij kunnen je vast verder helpen. Of klop eens aan bij het maatschappelijk werk van je eigen ziekenhuis.

Leg het eens neer bij de organisatie waar je visumverlenging aan moet vragen. Zij zijn vast vaker geconfronteerd met een dergelijke situatie.

Ook kun je bijvoorbeeld eens een politieke partij aanschrijven. Volgens mij is vooral de SP gevoelig voor persoonlijke verhalen. ZIj kunnen je misschien ook een advies geven.

Ik wens je succes!
Jeetje Rhana, wat een haken en ogen allemaal.

Eigenlijk begrijp ik dat je juridisch kunt proberen wat je wil, maar dat je haar daar nog steeds niet op de langere termijn mee helpt. Je maakt het eerder moeilijker omdat het voor jullie zelf dan lastiger is om in Nepal te zijn (vanwege de dorpsbewoners en vader). Die wil je eigenlijk zoveel mogelijk te vriend houden, heel begrijpelijk en heel moeilijk. Want je zou wel alles uit de kast willen trekken maar blijft eigenlijk heel afhankelijk van de goodwill (lees: whisky) van de vader. Pfff... echt heel lastig.
Dank jullie allemaal voor deze overdonderende reacties. Het sterkt ons ontzettend in onze strijd voor Prinses. Vanmorgen hebben we haar geprobeerd uit te leggen wat er aan de hand is, want zij ziet natuurlijk ook alle commotie ontstaan. We proberen op dit moment alle kanalen open te gooien waar we hulp van denken te kunnen krijgen. Het is veel werk, de telefoon staat roodgloeiend, maar het is fijn! Mijn moeder leest in stilte mee met dit forum en dankt jullie eveneens voor de lieve reacties!

Fijn dat ik in elk geval even van me af kon schrijven...
Het enige wat ik dan nog kan bedenken Rhana... is er voor proberen te zorgen dat het ziekenhuis keihard gaat verklaren dat ze op dit moment simpelweg niet vervoerd kan worden. Dat ze te ziek is om in het vliegtuig te stappen. Dan geef je toch het signaal af dat je de intentie houdt om haar terug naar Nepal te begeleiden en dat houdt de 'lieve vrede' met vader misschien gewoon in stand.
Als iemand hier is voor drie maanden met een toeristenvisa,dan zou je contact op kunnen nemen met de nederlandse ambassade in het land van herkomst? Die hebben toch het visum afgegeven?Volgens mij kan een toeristenvisa verlengd worden als er sprake is van bijzondere omstandigheden, en daar is hier toch duidelijk sprake van. Je zou ook contact op kunnen nemen met de IND in Nederland. Als je deze wegen al bewandeld hebt, en je hebt een negatief antwoord gekregen, dan zou ik ook de media inschakelen en de politiek.
@Rhana, ik heb er wel bewondering voor dat je onbaatzuchtig en voor eigen rekening probeert deze meisjes te helpen.

Wie weet wat er van ze terecht zou komen als jullie zich niet hadden ontfermd over ze.
Ik heb even gekeken op de site van de IND. Al het goed is heeft is ze hier op basis van een visum voor kort verblijf. Dit staat daarover op de site:

Verlenging visum kort verblijf

Verlenging van een visum voor kort verblijf is in principe niet mogelijk. U kunt het visum kort verblijf alleen verlengen in zeer bijzondere gevallen, bijvoorbeeld als u niet in staat bent om terug te keren door medische redenen. U kunt uw visum kort verblijf laten verlengen tot maximaal 3 maanden. Deze verlenging wordt aangevraagd bij één van de visumloketten. Voor de verlenging van het visum kort verblijf moet u eerst telefonisch een afspraak maken bij de IND. Als u de Surinaamse nationaliteit hebt en 65 jaar of ouder bent, dan gelden andere voorwaarden. Neem dan contact op met de IND.

De IND is telefonisch bereikbaar onder het nummer 0900 123 4561 (¤ 0,10 p.m. plus de kosten voor het bellen met een mobiele telefoon).
Wat een naar verhaal.

Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat je niet 'zomaar', zonder papieren van een geldige adoptie of iets dergelijks een kind kan meenemen uit Nepal.

Ik wens jullie veel sterkte.
Ik zou proberen om eerst alles "netjes"en volgens de regels te regelen.

Zou dit niet lukken, dan was ik onder gedoken met het kind

Ik zou geen kind terug sturen in de wetenschap dat ze daar zou sterven!
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
pff bianca, je moest eens weten hoe wereldwijd kinderen verhandeld worden voor prostitutie en andere zaken die het daglicht niet verdragen

is er in nepal echt geen mogelijkheid om verder te gaan met de medicatieopbouw e.d. in elk land zijn toch wel goede artsen en ziekenhuizen te vinden? zelf in de meest arme landen in afrika heb je vaak in de hoofdstad nog wel een goed ziekenhuis of een geleerde arts die er verder mee kan
@Rahna, jeetje, meid! Wat een situatie. Ontzettend veel succes en sterkte.

@Dahlia: publiciteit zoeken heeft zeker wel nuttig effect. Nog steeds blijkt in nederland mogelijk te zijn dat als je maar hard genoeg roept, je geholpen wordt. En wat roept er harder dan een "Hart van Nederland", een Telegraaf, een andere hotspot die roept dat het ronduit belachelijk is? Ik baal ervan dat het zo werkt, als je je netjes aan de regels houdt, krijg je het vaak niet voor elkaar. Via de media wel.

Dus Rahna, zoek die publiciteit, zorg dat de overheid ervan op de hoogte wordt gesteld. Wellicht kunnen ze die uitzondering maken van het verlengen van het paspoort. Wellicht kunnen ze de toezicht op het verkopen van kindjes aan de kaak stellen. Alle beetjes helpen zou ik zeggen in dit geval.

Enorm veel succes en sterkte, ook voor jullie kleine Prinses.
Volg je hart. Dat klopt.
Misschien veel te simpel gedacht hoor, maar kun je haar niet gewoon toch nog even hier houden nadat het visum is verlopen? Illegaal dus?
Lieve Rhana, ik vind je echt een heel dapper en lief mens en ik hoop echt dat 't goed komt voor Prinses.

Heel veel sterkte ermee, en niet opgeven, blijven vechten tot 't allerlaatste moment!
eerlijk gezegd zou ik toch echt proberen om hulp daar in nepal voor elkaar te krijgen, heb je dat al voldoende uitgezocht? of desnoods in een buurland ofzo. De hele media circus opzoeken, onderduiken met kind en dat soort dingen lijkt me niet echt wijs.

Je bracht het kind hier en wist dat het visum na 3 maanden af zou lopen. De enige reden dat jullie haar nog niet terug willen sturen is omdat haar medicatie nog niet goed is ingesteld. Ik ben ervan overtuigd dat hier een oplossing voor is die minder rigoreus is dan hart van nederland inschakelen. maarja, das mijn mening
quote:Moondancer schreef op 10 september 2009 @ 11:39:

Misschien veel te simpel gedacht hoor, maar kun je haar niet gewoon toch nog even hier houden nadat het visum is verlopen? Illegaal dus?

Hoe wou je dat doen met ziekenhuisbezoeken en medicijnen enzo dan?

Er moet toch een medisch dossier aangelegd worden.
want al het andere (die vader, verkopen, prostittutie etc) is ook zeker heel erg maar ik lees niet dat dit meespeelt om haar hier te houden.

Ze moet terug naar nepal en wordt daar goed opgevangen in het weeshuis van je moeder.

de enige reden waarom jullie haar nog niet willen/kunnen laten gaan is die medicatie.

dat lijkt me geen onoplosbaar probleem

maar ik val in herhaling...
Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar vind het toch best vreemd dat jullie het meisje zo uit Nepal hebben meegenomen.

Je had kunnen verwachten dat daar problemen van zouden komen. Zoiets kan gewoon niet.

Nu is het extra zuur voor haar, ze heeft een tijdje in een soort van 'paradijs' geleefd en moet nu waarschijnlijk weer terug. Daar begrijpt ze toch ook niks van denk ik?

Natuurlijk hoop ik dat ze hier kan blijven en goede medische zorg zal krijgen. Maar dat zal niet gemakkelijk te regelen zijn.
quote:royanne77 schreef op 10 september 2009 @ 11:37:

pff bianca, je moest eens weten hoe wereldwijd kinderen verhandeld worden voor prostitutie en andere zaken die het daglicht niet verdragen

Nou Royanne, ik ben niet echt naief aangelegd maar ik wist dus echt niet dat dit Nepal aan de orde is. Ik schrik er echt van en vraag me dan wederom af waar al het geld voor ontwikkelingshulp en vooral Humanitas enzo aan besteed wordt.
Wat een vreselijk verhaal!

Toch moet er een mogelijkheid zijn om haar hier te houden, nederland zend geen illegale vreemdelingen terug die ziek zijn, dat zou dan toch ook voor een kind moeten gelden.
Rhana, jouw verhaal komt me zo bekend voor, kan het zijn dat ik jou (of je moeder misschien?) samen met die twee meisjes midden juli een keer heb gezien in een grote speeltuin (ik zeg maar niet welke, in verband met de herkenbaarheid)? Ik was daar met mijn zoontje en vader, we zaten in de schommelbootjes, je hebt (als jij het was althans) een hele tijd met mijn vader staan praten over die meisjes, jouw ervaringen in Nepal en de ervaring die mijn vader via zijn werk heeft met een Nepalees kind.

Ben jij die vrouw?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het is maar 1 meisje.
Wat vreselijk.

Word er verdrietig van als ik het verhaal lees en de onmacht waar je tegenaan loopt.

Je schrijft dat ze een schildklierafwijking heeft.

Moet ze dan niet voor de rest van haar leven onder controle?

Ze zal dan toch iedere keer opnieuw gecontroleerd moeten worden en haar medicijnen moeten aanpassen.

Is dit dan niet een medisch probleem op langere termijn?

En kan dat daar echt niet goed geregeld worden.

Ik vind het dreigend gevaar van haar vader veel groter.

Of schat ik dat nu helemaal verkeerd in.
quote:Kwarktaart schreef op 10 september 2009 @ 12:05:

Het is maar 1 meisje.quote:Rhana schreef op 10 september 2009 @ 10:59:

Het gaat om twee meisjes, maar het oudste meisje heeft eenzelfde medische conditie maar in mindere mate en zij is "stabiel".

Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het blijft gewoon schreinend dat NL een ziek meisje van 8 terug wilt sturen naar land van herkomst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven