borstvoeding of flesvoeding en waarom?

18-09-2009 15:09 396 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag willen weten wie van de moeders kiest voor borstvoeding of flesvoeding, en waarom???

Ik ben zelf niet zwanger, maar ik vraag het me gewoon af, omdat ik weleens hierover nadenk wat ik later zou doen....
Zo ik leer hier een hoop dat ik echt niet wist over BV.

Maar nu natuurlijk de hamvraag: ik heb nu mooie ronde borsten, zou ik die dan behouden of kan ik dan maar beter een een foto maken als herinnering?
Iris, ik had mooie ronde borsten en heb ze nog steeds. Ik zie geen enkel verschil (ze zijn alleen maar groter geworden, maar dat komt door gewichtstoename).
Nu we toch lekker bezig zijn: wat ik me afvraag is of je psychisch kunt sturen of er wel of geen melk uit je borsten komt. Dat ik zeg maar mijn lichaam onbewust het signaal geven om maar niets aan te maken omdat het idee me niet aanstaat.... Gewoon een hersenspinseltje.
Mijne waren groot en zijn groot... Niks aan veranderd tot nog toe. Ik pas nog steeds mijn 'oude' beha's. Alleen draag ik die nu even niet omdat zo'n klepbeha veel handiger is met voeden.
quote:iris1969 schreef op 18 september 2009 @ 23:13:

Zo ik leer hier een hoop dat ik echt niet wist over BV.

Maar nu natuurlijk de hamvraag: ik heb nu mooie ronde borsten, zou ik die dan behouden of kan ik dan maar beter een een foto maken als herinnering? met of zonder kinderen.. ik zou die foto maar maken. De kans dat ze zo blijven als ze zijn is gewoon erg klein
Later is nu
quote:iris1969 schreef op 18 september 2009 @ 23:18:

Nu we toch lekker bezig zijn: wat ik me afvraag is of je psychisch kunt sturen of er wel of geen melk uit je borsten komt. Dat ik zeg maar mijn lichaam onbewust het signaal geven om maar niets aan te maken omdat het idee me niet aanstaat.... Gewoon een hersenspinseltje.

Nee, ik denk niet dat het zo werkt. Je maakt melk aan door hormonen. Door de eerste keer zo snel mogelijk aan te leggen na de bevalling, krijgen je hersenen een seintje melk te gaan maken. Dat komt zo rond de vierde dag op gang en dan krijg je stuwing. Leg je niet aan, dan zal de melk vanzelf gaan verdwijnen, lijkt mij.

Maar... Ik vind het bizar: een nog nooit bevallen vrouw schijnt dus met veel pijn en moeite ook borstvoeding te kunnen geven aan haar adoptiekind. Dat is pas maf, dat het lichaam dat kan...
Beetje vaag verhaal, maar die beginvoorraad is er gewoon, bedoel ik. Of dat zich uit gaat breiden of langzaam uitdooft, is aan de moeder.
Aha, mijn zus en moeder hadden geen druppel, vandaar mijn vraag. Het zou natuurlijk ook nog erfelijk kunnen zijn...

Nee hoor, ook ik zal waarschijnlijk melk maken net als velen anderen. En wie weet leg ik dan onder invloed van mijn moedergevoelens pardoes mijn baby aan de borst, wie zal het zeggen?
Waarom zou je het geen poging willen geven dan? Wie weet heb jij wel een heuse melkfabriek, you'll never know if you'll never try.

Die onuitlegbare weerstand zeg maar, die ik nu voel.

Ik was trouwens in het begin best een beetje bang voor de BV-maffia om mijn mening te geven over mijn voorkeur voor FV, maar ik vond het eerlijk gezegd een hele leuke en leerzame discussie....
Dat is mooi. Het is jammer dat er vaak zo'n angst is voor de zogenoemde 'maffia.' Terwijl het over het algemeen best meevalt!

(Tenzij er echt onjuiste argumenten worden aangevoerd over borstvoeding, dan komt de Don Corleone in mij nog wel eens bovendrijven...)!
Zo zie je maar weer Iris!

Over die weerstand: het is nu ook nog wel heel erg abstract het idee van EEN kind aan je borst. Als JOUW kind wordt geboren is het misschien wel heel anders. En vlak de uitwerking van hormonen niet uit.

En dit alles heb ik getyped terwijl mijn kind aan mijn borst lag. (Ook een voordeel van borstvoeding: je kunt er mee multitasken.)
quote:iris1969 schreef op 18 september 2009 @ 23:30:

Aha, mijn zus en moeder hadden geen druppel, vandaar mijn vraag. Het zou natuurlijk ook nog erfelijk kunnen zijn...

Ehm, op welke dag constateerden zij dat ze geen druppel hadden?? Misschien op dag 1,2, of 3 na de bevalling (of zelfs nog later daarna)? 99% van de vrouwen is qua lijf prima in staat haar eigen kind te voeden, lijkt me sterk dat jullie allemaal tot die ene procent zouden horen. Wel moet de borstvoeding heel vaak nog op gang komen, en hebben veel vrouwen bijna niets op de eerste dagen na de bevalling. En dan een slechte begeleiding of iemand die meteen zegt dat een flesje net zo goed is; dag bv. Mijn moeder had zogenaamd ook geen bv; bij mijn broer nog geprobeerd maar ik kreeg direct de fles. Tja, de jaren zeventig he. (en ja, ik ben gezond, maar heb wel een klein beetje overgewicht en heb jaren medicatie tegen hoge bloeddruk geslikt --> vraag me wel eens af of ik dat ook had gehad bij bv als baby)

Dat zat ik me verder nog te bedenken; borstvoeding geven was voor mij heel natuurlijk, en bevredigend/trots makend. Het idee dat ik mijn baarmoeder en borsten had gebruikt waar die voor zijn, gaf mij een trots bevredigend gevoel. Ik kan het misschien niet helemaal uitleggen, maar ik voelde me er super vrouwelijk door.
.
Iris, zelfs met die weerstand zou je het tegen die tijd natuurlijk kunnen proberen. Misschien valt het reuze mee en ga je het zelfs leuk vinden na een tijdje, misschien bevestigt het je in je weerstand, weet je dat ook weer. Klaar, fles erin.

(jaa, ook ik vind dat als je geen bv wil geven, je best een fles mag geven. Jouw lijf, jouw borsten, jouw kind. Dat ik het niet snap is een tweede, ik snap wel meer niet)

En hormonen doen gekke dingen met je Ik vond het prachtig om te zien hoe mijn dochter helemaal vanzelf wist waar ze de voeding kon halen, terwijl ze nog maar een paar minuten geleden geboren was. Die ontroering had ik nooit verwacht, ook niet als pro-bv-er.

Ik las trouwens elders dat je kraamverzorgende bent (geweest?). Vind je dat niet lastig, om dan kraamvrouwen te helpen met de borstvoeding?
.
Iris ben jij echt kraamverzorgende geweest? Hoe gaat het dan als je bij een BV moeder komt, kan je dan wel goed uitleggen hoe iemand moet aanleggen of wordt je alleen naar FV moeders gestuurd. Ik zou eerlijk gezegd helemaal gen pro FV kraamverzorgende willen hebben.
Stressed is just desserts spelled backwards
.
.
quote:qwertu schreef op 19 september 2009 @ 11:48:

[...]

Ik denk dat je jezelf niet gek moet maken met die vraag. De kans dat borstvoeding op deze zaken van invloed is in jóuw geval, is minimaal. Áls het al van invloed is, want er is weliswaar samenhang aangetoond tussen bv en overgewicht en hoge bloeddruk, maar zoals het RIVM schrijft: "Het is nog onbekend of de borstvoeding zelf beschermt tegen overgewicht en hoge bloeddruk of dat er een andere verklaring is voor de samenhang."Nee joh, ik maak mezelf niet gek ermee. Het is zoals het is en ik ben nu alweer een paar maanden zonder medicatie voor mijn bloeddruk, o wonder. Maar dan kan ik het nog wel jammer vinden dat mijn moeder gewoon dacht dat fv net zo goed was. Verder geen big deal; ik ben er een grote meid van geworden.
Aha er is een beetje verwarring ontstaan tijdens mijn afwezigheid.

Ik heb inderdaad geen kinderen en gezien mijn leeftijd (40 jaar) zullen die er waarschijnlijk ook niet meer komen. Ik heb nooit een acute kinderwens gehad en ik woonde samen met een man die ook geen acute kinderwens had en dus was het helemaal prima zo.

Maar als ik bijvoorbeeld zwanger zou zijn geraakt door een ongelukje was het wel gewoon welkom geweest, want ik ben niet anti-kind of zo. Ik gaf dus gewoon mijn hypothetische gevoel weer en wie weet was dat wel klinkklare onzin geweest als dat kindje er wel was gekomen

En nee ik ben geen kraamverzorgster geweest. Dat lijkt me trouwens ook geen goed idee, aangezien de meeste vrouwen uiteraard wel gewoon voor BV kiezen en ik daar dus iets anders tegenover sta. Al ben ik niet van het opdringerige soort, want ik heb samengewoon met een vleeseter terwijl ik zelf vegetariër ben en dat ging ook prima. Ieder zijn meug toch?

O ja, ik ben werkzaam in de dierenwereld en ik heb o.a. op een kinderboerderij gewerkt. De hele dag dus (kleine) kinderen om me heen, met en zonder hun ouders.

Tenslotte nog even over de borstvoeding van mijn moeder en mijn zus: mijn moeder was inderdaad het typische product van de jaren 70 en aangezien ze een tweeling kreeg (ik en mijn zus) vond ze het wel prima om geen BV te kunnen geven en lekker makkelijk samen met haar man ieder een kindje te voeden. Mijn zus is veel te ijdel en ook te ongeduldig voor al dat gefrut aan haar borsten, dus daar paste het helemaaaal niet bij.
Te ijdel? Het is jammer dat niemand haar heeft verteld dat je er niet lelijker op wordt.

@Qwertu: Ik heb destijds wel eens postings van je gelezen waarin je verklaarde dat je niet van plan was om borstvoeding te geven. Ik vond het dat je je later ontpopte als borstvoedingsvraagbraak op deze pijler!
Haha, ik bedoel te ijdel om met voedings-BH's en zo te gaan lopen. Ze was meer geschikt voor een nanny voor dat soort zaken en dan zelf pronken met het eindresultaat . Dat is gelukkig later helemaal goedgekomen en nu is ze een prima moeder.
Ah, duidelijk. Nou in de nieuwe Viva bij Anybody zar ik me al weer te storen aan de twee dames die zeiden; gelukkig hebben we allebei wel heel stevige borsten. We hebben allebei geen borstvoeding gegeven. Zo krijg je de vooroordelen de wereld wel in. Ik heb trouwens wel BV gegeven en heel lang ook nog, maar ik heb zeker geen theezakjes eraan over gehouden. Eigenlijk zijn ze nog hetzelfde en net zo mooi als voor mijn zwangerschap.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ja, dat stukje las ik net ook Maleficent. Van 'gelukkig hebben we geen borstvoeding gegeven'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven