eiceldonor

29-10-2009 09:17 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik, resp. 44 en 40 jaar oud, zijn nu 3 1/2 jaar aan het proberen een kindje te krijgen. We hebben een lang ziekenhuistraject achter de rug met IUI's, IVF's en daar tussendoor veel wachten,wachten en teleurstellingen.

Nu hebben we recentelijk te horen gekregen dat het voor ons niet is weggelegd een genetisch eigen kindje te krijgen: mijn eicelletjes zijn te oud geworden en van een te slechte kwaliteit. We waren geschokt, het deed pijn, we waren een tijdje boos en nu blijft de leegte.

Gelukkig zijn we geen mensen die bij de pakken neer gaan zitten. Volgens de fertiliteitsarts is het met eicellen van een jonge donor heel goed mogelijk zwanger te worden omdat mijn baarmoeder prima in orde is. Alleen: wij hebben geen geschikte donor in onze familie of vriendenkring en daarom staat er een oproep op het prikbord.
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 29-10-2009 10:21
Reden: Oproepje verplaatst naar het prikbord.
% gewijzigd
quote:HoiPippiLangkous schreef op 29 oktober 2009 @ 09:52:

Nastik, mijn moeder was 40 toen ze mij kreeg, mij pa 50. Ik ben nu 40, mijn ouders leven nog steeds. Dit itt mijn zus, die vroeg kids kreeg en op haar 53 stierf..... Het zegt dus helemaal niks.

Ik begrijp wel dat elke situatie anders is. Ik schetste een voorbeeld uit mijn eigen omgeving.

Er is, helaas, niks zeker in 't leven. :-)
quote:HoiPippiLangkous schreef op 29 oktober 2009 @ 09:53:

[...]

Als dat cadeau een mooie Mercedes S is, mag ze mijn eieren hebben hoor.
quote:Stoeptegel schreef op 29 oktober 2009 @ 09:53:

[...]

En betaald draagmoederschap?

* zoekt een bijbaan *ook verboden
Elninjoo, ik denk dat als je daar een vergoeding voor mag laten betalen. Dat dan het einde zoek is. Dan gaan mensen dus ook organen afstaan voor geld. Want wat is dan het verschil tussen een eicel afstaan en een nier?
Stressed is just desserts spelled backwards
Nou lekker dan, was een mooie kans om wat centjes te verdienen
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:elninjoo schreef op 29 oktober 2009 @ 09:54:

[...]

Vind dat bezopen dat het wettelijk niet mag. Maar waarom zou je het niet gewoon zwart doen, zoals op alle fronten zwart wordt bijverdiend? Ik vind het echt van de zotte dat mensen gratis zouden moeten meewerken aan dit soort praktijken. Voor wat hoort wat en dat gaat veel verder dan 'n onkostenvergoeding als men 'n biologische nakomeling van jou wil gaan produceren.

Er is een risico op infertiliteit na de procedures van de eicellen pickup.

het zou dus heel kwalijk zijn als bijvoorbeeld veel studentes uit geldnood hun eicellen zouden verkopen, omdat het zeer ongunstig kan uitpakken voor hun eigen kinderwens.
Je mag hier (in NL) ook helemaal niks he...
Een eicel is geen levensbehoefte en die nier wel Male

Moet nu in veragdering, straks is het topic ws weg. Jammer, want leuk onderwerp
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:Maleficent schreef op 29 oktober 2009 @ 09:56:

Elninjoo, ik denk dat als je daar een vergoeding voor mag laten betalen. Dat dan het einde zoek is. Dan gaan mensen dus ook organen afstaan voor geld. Want wat is dan het verschil tussen een eicel afstaan en een nier?

Niets, ook dat moet mogen natuurlijk!

Vraag en aanbod: de een heeft dringend geld nodig, de ander 'n nier. Zo zullen er ongetwijfeld minder tekorten aan nieren komen, dus 'n positieve zaak als dat gewoon zou mogen.
Da's dan ook de reden dat jij het niet zou moeten doen EN. Omdat jij het 'dit soort praktijken' vindt. Clean and simple.

En omdat het niet betaald mag zijn, zul je dus als donor een bepaalde overtuiging moeten hebben om het te willen doen, zodat er geen vertroebeling van motivatie kan ontstaan (of allerlei vage juridische procedures in overeenkomsten-recht etc achteraf).

Ik zou het ook niet doen, een eicel doneren, en ik zou het ook niet willen ontvangen. Gelukkig kwam ik mijn man op tijd tegen, en kreeg ik begin dit jaar het idee dat ik graag over een tijd een kind van ons samen zou willen zien opgroeien. Niet dat ik verschrikkelijk aan het rammelen was, maar op tijd beginnen: daar is veel voor te zeggen. Mits je de wens én de mogelijkheden op dat moment ook daadwerkelijk hebt...
quote:Nastik schreef op 29 oktober 2009 @ 09:50:

Zoals ik het lees is TO 44 en partner 40.

Ik vond het al een beetje vreemd dat er alleen gezocht werd naar een lieve donor, en niet naar, bijvoorbeeld, een gezonde donor, maar TO heeft zo te zien heel subtiel een intelligentietestje in de eerste zin verstopt Nastik, wat jij leest staat er niet.
Wat raar.. de behandelende artsen krijgen betaald, die mensen die dankzij jouw zwanger worden krijgen betaald (een kindje) maar de donor, die best een heel traject moet aflopen, die krijgt helemaal niets??

Wat vaag geregeld!!

Daarbij, het is dan toch ook een beetje jouw kindje? daar moet toch een soort "psychische opvang" voor zijn, voor die donoren? Stel dat dat kind over 18 jaar op de stoep staat?
Krijg je transplantatietoeristme, net als in Azie.. :s
quote:Kabouter23 schreef op 29 oktober 2009 @ 09:59:

Wat raar.. de behandelende artsen krijgen betaald, die mensen die dankzij jouw zwanger worden krijgen betaald (een kindje) maar de donor, die best een heel traject moet aflopen, die krijgt helemaal niets??

Wat vaag geregeld!!

als bloeddonor krijg ik ook alleen een koekje en een kopje thee
Dat een donor 'niks' krijgt (onkostenvergoeding) heeft te maken met dat men ethisch zeker wil zijn dat een donor het doet vanwege de juiste motivatie. Anders kunnen er idd hele toestanden ontstaan over een kind.
Dan draait het programma Spoorloos nog steeds denk ik Kabouter23
quote:Yamuna schreef op 29 oktober 2009 @ 09:56:

[...]

Er is een risico op infertiliteit na de procedures van de eicellen pickup.

het zou dus heel kwalijk zijn als bijvoorbeeld veel studentes uit geldnood hun eicellen zouden verkopen, omdat het zeer ongunstig kan uitpakken voor hun eigen kinderwens.Volgens mij was er toch 'n minimum leeftijd waarop men mag doneren? Bovendien vind ik dat iemand boven de 20 wel zou moeten weten of ze al dan niet ooit kinderen wil. Rammelende eierstokken op latere leeftijd is 'n puur biologisch hormonaal iets, dus geen rationele keus.
Maar goed, ik snap TO wel, stel dat er niet eerder mogelijkheid was. Dat ze elkaar nog niet zo lang kennen bijvoorbeeld. Juist omdat het hier geplaatst wordt, geeft de wanhoop wel aan.
Ja ik heb er echt geen verstand van daarom klinkt mijn berichtje misschien zo "dom" maar ik wil altijd graag dingen leren!

Bedankt voor de uitleg Malificent!
quote:HoiPippiLangkous schreef op 29 oktober 2009 @ 09:57:

Een eicel is geen levensbehoefte en die nier wel Male

Moet nu in veragdering, straks is het topic ws weg. Jammer, want leuk onderwerpmisschien een idee om er een algemeen topic over te openen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Kabouter23 schreef op 29 oktober 2009 @ 09:59:

Wat vaag geregeld!!Precies! Er wordt heel wat van je verlangd terwijl je er niets voor terug krijgt. Zoiets doe je hooguit voor iemand van wie je zielsveel houdt, niet voor 'n vreemde. Tenzij je er misschien juist op kickt dat 'n ander jouw ei uit wil broeden en er toch 'n biologische nakomeling van jou op de wereld rond loopt.
Het lijkt mij ook heel erg zuur dat je het op jonge leeftijd doet, vanwege het geld, en dat je dan onvruchtbaar raakt (het risico is trouwens niet heel groot, maar wel aanwezig). Daarom is het goed dat het niet voor geld gedaan mag worden.
quote:Miffy schreef op 29 oktober 2009 @ 09:58:

[...]

Ik vond het al een beetje vreemd dat er alleen gezocht werd naar een lieve donor, en niet naar, bijvoorbeeld, een gezonde donor, maar TO heeft zo te zien heel subtiel een intelligentietestje in de eerste zin verstopt Nastik, wat jij leest staat er niet.

Ja, maar ik ben dan ook niet intelligent.

Jaja, respectievelijk nu zie ik het....
quote:Maleficent schreef op 29 oktober 2009 @ 10:02:

Dat een donor 'niks' krijgt (onkostenvergoeding) heeft te maken met dat men ethisch zeker wil zijn dat een donor het doet vanwege de juiste motivatie. Anders kunnen er idd hele toestanden ontstaan over een kind.Het lijkt mij dat iemand uit liefde haar ei afstaat meer betrokken zal zijn bij de mensen die het uitbroeden en de uiteindelijke nakomeling (met dus meer kans op nadelige gevolgen omdat ze het biologische kind misschien wil claimen) dan iemand voor wie het gewoon 'n zakelijke deal is.
In het kader van dat kinderen die heel lelijk zijn, LIEF genoemd worden, is het 'lieve donor gezocht' trouwens wel grappig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven