In Grootmoeders tijd..

28-12-2009 21:40 481 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door zwangere Erwtje kwamen de gesprekken los. Over de hilarische, ontaarde, nu niet meer denkbare dingen die onze moeders deden. Omdat dat toen gewoon was, omdat ze niet beter wisten, de tijd anders was of ze geen forum hadden om raad te plegen.

En of je het nu vreselijk vindt of eigenlijk best begrijpelijk, grappig is de vergelijking wel.

Dus vertel hier over ‘oma’s tijd’. Toen moeders hun kinderwagen nog buiten de AH lieten staan (inclusief baby) om boodschappen te doen. Er binnen gerookt werd. Een babyfoon overbodig was en je huis babyproof maken nog helemaal niet bestond, laat staan nodig gevonden.
Ik heb nog foto's van een gezinsvakantie dat ik als baby in een reiswieg achterin de Eend lag.

Op die vakantie werd ik trouwens gebadderd in een emmer.

Thuis ging ik gewoon met mijn broertjes tegelijk in bad.

Een van mijn broertjes hield van timmeren; hij zaagde, timmerde en schroefde in zijn eentje van alles in elkaar tien hij nog maar 7 was (gewoon met het gereedschap van pa).

Toen ik 9 was mocht ik heul alleen op ponykamp aan de andere kant van het land. Naar huis bellen was er die week niet bij (geen mobieltjes hè). Ik sturude haleverwege de week gewoon een ansichtkaart. Ik kreeg ook maar 1 gulden per dag zakgeld mee, want dan kon ik elke dag een ijsje kopen en dat was dat.

Mijn moeder werkte in het ziekenhuis en toen ze eens op oudejaarsavond dienst had, hebben we gewoon daar oud en nieuw gevierd.

Als de hele familie bij opa en oma op bezoek was, werden de kinderen naar buiten gestuurd, zodat de volwassenen rustig konden praten. Als je kon lopen, moest je opzouten (vanaf een jaar of twee dus).

Toen mijn moeder moest bevallen van mijn broertje vroor het dat 't kraakte. Ze moest zelf nog de Eend (die van de vakantie) aanduwen.

We gingen wel eens logeren bij vriendinnen van mijn moeder. dan mochten we bij de videotheek films uitzoeken. Dan namen we een disney voor mijn broertje en wij zochten dan 'enge' films als De Lift of Amsterdammed uit (de scene dat de lift iemand onthoofd spoelden we steeds terug om hetm vertraagd af te spelen, hilarisch vonden we het). Later zochten we ook 'vieze' films uit (Flodder, wahahaha. 'Buurman, wat doet u nu?'). All time favourite (en de enige film waar moeder bezwaar tegen maakte) was Schatjes.

En last but not least: we gingen elke zondag naar de kerk.
chips in een koffiefiltertje
Als ik mijn bord niet leeg wilde eten, dan at ik toch gewoon niet?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Mijn tante had een huilbaby en werd stapelgek, ze vertelde het volgende:

- s'nachts werd hij in de kinderwagen in het halletje gezet en s' morgens lag de telegraaf op zijn kop.

- toen ze naar de supermarkt ging en baby alleen thuis liet (wat de gewoonste zaak van de wereld was) kwam er een vrouw naar haar toe: mevrouw ik liep net langs uw huis en u baby huilt. ' Die huilt altijd' : beet ze haar dorpsgenote toe en ging verder met winkelen.
Wat een verademing zeg, vergeleken met het geneuzel van nu.
quote:hiltje schreef op 28 december 2009 @ 22:38:

- toen ze naar de supermarkt ging en baby alleen thuis liet (wat de gewoonste zaak van de wereld was) kwam er een vrouw naar haar toe: mevrouw ik liep net langs uw huis en u baby huilt. ' Die huilt altijd' : beet ze haar dorpsgenote toe en ging verder met winkelen.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 28 december 2009 @ 22:38:

Als ik mijn bord niet leeg wilde eten, dan at ik toch gewoon niet?Ik propte al mijn eten achter de verwarming!
LOL!
quote:hiltje schreef op 28 december 2009 @ 22:38:

Mijn tante had een huilbaby en werd stapelgek, ze vertelde het volgende:

- s'nachts werd hij in de kinderwagen in het halletje gezet en s' morgens lag de telegraaf op zijn kop.

- toen ze naar de supermarkt ging en baby alleen thuis liet (wat de gewoonste zaak van de wereld was) kwam er een vrouw naar haar toe: mevrouw ik liep net langs uw huis en u baby huilt. ' Die huilt altijd' : beet ze haar dorpsgenote toe en ging verder met winkelen.haha dat zei mijn moeder ook tegen een jong meisje die in de buurt woonde en mijn moeder was naar mij op zoek (tja nog geen gsm) t meisje zei Mevrouw uw baby huilt in de tuin.. Ja klopt doet ze al 4 maanden lang
quote:HoiPippiLangkous schreef op 28 december 2009 @ 22:38:

Als ik mijn bord niet leeg wilde eten, dan at ik toch gewoon niet?O dat heeft mijn moeder wel eens verteld dat toen zijzelf een kind was en niet wilde eten dan zei mijn oma: je hebt je kont dik genoeg dan eet je maar niet en anders maar een bord brij (pap)
Bij oma in bad?? Ja in de keuken in een teil! En als ik mezelf had opgemaakt met van die hardblauwe oogschaduw dan werdt dat eraf gehaald met boter..
quote:Zuigstengel schreef op 28 december 2009 @ 22:40:

[...]

Ik propte al mijn eten achter de verwarming!

Als ik niet wilde eten moest ik rondje om de tafel lopen en elke keer als ik bij mijn bord kwam moest ik een hap nemen .. ongeveer halverwege t rondje stond een hele grote plant (fycus ?) en daar spuugde ik t dan snel in..

Totdat pa mij eens betrapte en kneep mijn neus dicht zodat ik mijn mond wel open moest doen en duwde hij er snel eten in.. En ik moest dan daarna mijn lege mond laten zien zodat ik t echt door had geslikt
Ik kreeg op mijn 16de rijles van mijn ouders (niet dat ze daarvoor de papieren hadden), omdat ze dat zo handig leek, dat ik kon autorijden.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 28 december 2009 @ 22:40:

Wat een verademing zeg, vergeleken met het geneuzel van nu.In tegenstelling tot mijn opvoeding vroeger, doe ik net zo hard mee aan het geneuzel van nu
Ja, dat vind ik echt.
quote:Zuigstengel schreef op 28 december 2009 @ 22:42:

Bij oma in bad?? Ja in de keuken in een teil! Bij oma in de teil idd! Thuis hadden we het sjiek voor elkaar, daar hadden we een lavet in de bijkeuken.
quote:Zespri79 schreef op 28 december 2009 @ 22:42:

[...]

Als ik niet wilde eten moest ik rondje om de tafel lopen en elke keer als ik bij mijn bord kwam moest ik een hap nemen .. ongeveer halverwege t rondje stond een hele grote plant (fycus ?) en daar spuugde ik t dan snel in..

Totdat pa mij eens betrapte en kneep mijn neus dicht zodat ik mijn mond wel open moest doen en duwde hij er snel eten in.. En ik moest dan daarna mijn lege mond laten zien zodat ik t echt door had gesliktJe reinste kindermishandeling...
Die ene keer dat mijn broertje met trappelzak en al uit de wieg was geklommen en in de vensterbank van 1,30 hoog toen hij 2 was en het raam open stond was minder leuk. Dat vond mijn moeder ook wel eng, overigens lang niet zo eng als die paniekerige mensen die aanbelden om haar dat te vertellen.
en dan die zinnetjes die opa en oma altijd zeiden : Vroeger was alles beter
Ik ben van iets later dus bij deze:

-DAT JONGEREN HUN KOP KAAL SCHOREN, EEN TRAININGSPAK AANTROKKEN EN ZICH GABBER NOEMDEN?

-DAT HET COOL WAS OM "YO" TE ZEGGEN?

-DAT WE BANG WAREN VOOR HET JAAR 2000?

-DAT WE NIET WISTEN WAT EEN STILLE TOCHT WAS?

-DAT WE IN DE REGEN STONDEN VOOR EEN TELEFOONCEL?

-DAT 11 SEPTEMBER NOG GEWOON 11 SEPTEMBER WAS?

-DAT WE ELKE ZATERDAG OCHTEND OPSTONDEN VOOR TELEKIDS?

-DAT JE NOG GEWOON KON ZEGGEN WAT JE DACHT?

-DAT JE KON GAAN STAPPEN ZONDER GEFOUILLEERD TE WORDEN?

-DAT JE NIET BEGREEP WAAROM JE MOEDER 1 KEER PER MAAND ZO ONTZETTEND CHAGERIJNIG WAS?

-DAT WE HET HADDEN OVER "DUPJES", "SNIPJES", "JOETJES", "KWARTJES" EN "GEELTJES"?

-DAT HET COOL WAS OM EEN MOBIEL TE HEBBEN ... MODEL KOELKAST?

-DAT JE HET ONGELOOFLIJK STOER VOND OM 16 TE WORDEN?

-DAT JE VOOR 10 GULDEN KRANTJES GING BEZORGEN?

-DAT JE HET COOL VOND OM OP TE BLIJVEN VOOR MEDISCH CENTRUM WEST?

-JE JE NIET VOOR KON STELLEN DAT "PETER" EN "ARNIE" OOK WELEENS WAT BUITEN GTST DEDEN?

-DAT DE SPICE GIRLS HUN 1E HIT SCOORDEN?

-DAT JE VOOR 1.50 GULDEN EEN FRIETJE GING ETEN?

-JE NIET WIST WIE DUTROUX, FOURNIRET EN VOLKERT VAN DER G. WAREN?

-JE VOOR HET EERST VAN PIM FORTUYN HOORDE?

-DAT TROLLEN DE VERZAMELHIT VAN HET JAAR WAREN?

-JE OP DE BASISSCHOOL ZAT EN JE GEEN WEET HAD VAN DE "ECHTE" PROBLEMEN IN DE WERELD EN JE JE NERGENS DRUK OM HOEFDE TE MAKEN?

-JE JE 1E AUTORIJLES KREEG?

-WAAR JIJ WAS TOEN PRINSES DIANA, PIM FORTUYN, SYLVIA MILLECAM, GUUSJE NEDERHORST, ANDRE HAZES EN THEO VAN GOGH HUN LAATSTE ADEM UITBLIEZEN?

-DAT IEDER MEISJE ROND LIEP IN LEGGINGS EN SKIBROEKEN?

-DAT L.A. GEARS ONTZETTEND HIP WAREN?

-DE KUIF ONTZETTEND IN WAS?

-JE STOND TE DANSEN OP DE BACKSTREETBOYS, THAKE THAT, BOYZONE, NEW KIDS ON THE BLOCK, DE DOLLY DOTS OF DOE MAAR?

-DAT JE IN JE SCHOOLAGENDA HARTJES TEKENDE MET "I LOVE ... "?

-DAT ER GEEN INTERNET WAS?

-DAT JE THUIS NOG MET MS DOS WERKTE EN SPELLETJES ALS PRINCE EN DAVE ONTZETTEND COOL VOND?

-DAT WE ALLEMAAL PUNIKA DRONKEN?

-DAT IEDEREEN EEN RAIDERS AT I.P.V. EEN TWIX?

Voor de jongeren onder ons! Voor iedereen die denkt dat ze nog jong zijn, eh, helaas. Open je ogen. De meeste studenten die dit jaar beginnen op de universiteit zijn geboren in: 1991!

Zij hebben nooit: " We are the world, we are the children... of Sunday bloody Sunday " gezongen. Ze zijn te jong om zich de explosie van de Challenger te herinneren. Voor hen hebben AIDS en werkloosheid altijd bestaan. Een Twix heeft nooit een Raider geheten. Ze hebben nog nooit gedemonstreerd tegen kernraketten. Ze hebben nooit met een Atari of Commodore 64 gespeeld, ze hebben zelfs nog nooit van Pac-Man of Pong gehoord! Ze hebben nog nooit een 5 1/4 inch diskette gezien. De CD kwam op de markt toen zij net een jaar oud waren. Ze hebben nooit een single van Doe Maar gehad. Ze weten niet wat het is om op de lange golf naar de radio te luisteren. De meesten weten niet hoe vroeger de TV's eruit zagen, ze kunnen zelf niet verklaren hoe ze zonder afstandsbediening kunnen functioneren en hoe je zwart-wit kunt kijken. Ze hebben nog nooit "Startrek", "Wicky de Viking", "Maja de bij" gekeken. Ze denken dat James Bond altijd Pierce Brosnan is geweest. Een studiebeurs die geen lening is en waar je niet voor hoeft te presteren is voor hen een utopie. Ze denken nooit aan de tune van "Jaws" als ze in zee zwemmen. Ze denken de een telefoon "met draad" science fiction is. Rolschaatsen hebben voor hen altijd wieltjes op 1 rij gehad. Voor hen is Michael Jackson altijd al wit geweest. Ze weten niet dat Travolta kan dansen (op zaterdagavond). Ze weten niet wat voor klootzak JR is (en wie op hem geschoten heeft). Ze denken dat "Charlie's Angels" en Mission Impossible gewoon films zijn die de afgelopen jaren zijn uitgekomen. Ze weten niet dat de regisseur Ron Howard Richie speelde in Happy Days. Ze denken dat Picasso een naam van een auto is. Ze weten niet beter dan dat Den Uyl een vogel is. En dan te bedenken dat dit de mensen zijn die nu gaan studeren. Zij zijn de jongeren van nu
quote:Mevrouwdekees schreef op 28 december 2009 @ 22:44:

Die ene keer dat mijn broertje met trappelzak en al uit de wieg was geklommen en in de vensterbank van 1,30 hoog toen hij 2 was en het raam open stond was minder leuk. Dat vond mijn moeder ook wel eng, overigens lang niet zo eng als die paniekerige mensen die aanbelden om haar dat te vertellen.

ehhmmm... zo stond de achterbuurvrouw 28 jaar geleden met mij op haar handen .. bij de voordeur van mijn ouders.. Mams was aan het bellen omdat ze zoveel jaar getrouwd waren , iemand die hun dus kwam feliciteren.. Ondertussen was ik naar boven geklauterd de trap op (geen traphekje natuurlijk) en was ik uit het raam gesprongen/gevallen...

Niks aan overgehouden (geloof ik)
quote:Mamasaar schreef op 28 december 2009 @ 22:43:

[...]

In tegenstelling tot mijn opvoeding vroeger, doe ik net zo hard mee aan het geneuzel van nu Ik denk dat zowel kids als ouders er heel veel baat bij zouden hebben als ouders niet zo zouden mutsen
quote:Zespri79 schreef op 28 december 2009 @ 22:45:

en dan die zinnetjes die opa en oma altijd zeiden : Vroeger was alles beterEn dat zeggen we nu weer!
Mijn moeder heeft ons overigens vermoordt vroeger.

Ik werd als baby in een lekker voorverwarmde kamer gelegd met een fijn dik dekbed op, zodat ik het niet koud kreeg natuurlijk. En helemaal bovenin het bedje, zodat ik altijd onder de dekens zou liggen, mocht ik per ongeluk gaan wiebelen en woelen.

Liga met sinaasappelsap ook met 6 weken en later de lakenspanners zodat we de lakens niet los zouden woelen. Broertje heeft dus bovenaan de trap gestaan met het matras op zijn rug

Voorhuidjes werden dus ook heen en weer bewogen, anders groeiden ze misschien vast. Nagelriemen werden hardhandig terug geduwd zodat het netter uitzag.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Starshine schreef op 28 december 2009 @ 22:37:

Later zochten we ook 'vieze' films uit (Flodder, wahahaha. 'Buurman, wat doet u nu?'). All time favourite (en de enige film waar moeder bezwaar tegen maakte) was Schatjes.

Misschien had je dan beter het vervolg kunnen kijken van 'Schatjes':

'Mama is boos!'
quote:Zuigstengel schreef op 28 december 2009 @ 22:46:

[...]

En dat zeggen we nu weer!

haha jah

Zusje zei toen ze zwanger was .. als ik zo ga lopen mutsen als die moeders van tegenwoordig dan moet je het mij zeggen..

En elke keer als ik bij haar ben heeft ze weer iets mutserigs om haar zoontje.. En dan roep ik : ZUS STOP HO wat zou oma doen ?

Oja oma zou gewoon der zoon buiten zetten in kinderwagen ga daar maar lopen janken.. En dus zet zusje ook kinderwagen met kind buiten (in de sneeuw wel dik aangekleed heur) en gaat ze lekker koffie drinken met mij ..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven