In Grootmoeders tijd..

28-12-2009 21:40 481 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door zwangere Erwtje kwamen de gesprekken los. Over de hilarische, ontaarde, nu niet meer denkbare dingen die onze moeders deden. Omdat dat toen gewoon was, omdat ze niet beter wisten, de tijd anders was of ze geen forum hadden om raad te plegen.

En of je het nu vreselijk vindt of eigenlijk best begrijpelijk, grappig is de vergelijking wel.

Dus vertel hier over ‘oma’s tijd’. Toen moeders hun kinderwagen nog buiten de AH lieten staan (inclusief baby) om boodschappen te doen. Er binnen gerookt werd. Een babyfoon overbodig was en je huis babyproof maken nog helemaal niet bestond, laat staan nodig gevonden.
De medicijnen van mijn moeder lagen gewoon voor het grijpen. Niets op 'kinderveilige' plekken. Net zoals de fles chloor, de fles spiritus en de fles terpetine.

Nooit iets gebeurd overigens.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Nee joh,als er bij ons op verjaardagen stevig gedampt (iedereen rookte) dan ging er als je mazzel had 1 klapraampje open voor wat frisse lucht,verder rookte je vrolijk mee..
En dan ging je op schoolreis. Kreeg een broodje mee, en een gulden zakgeld. Insmeren met factor 30? Welnee joh. Snoep mee? Daar heb je toch die gulden voor. Drinken mee? Met een beetje mazzel een pakje appelsap en voor de rest kon je water drinken.

En je had maar te zorgen dat je weer op tijd bij de bus was. Niks geen mobieltje om pa te bellen.

Ik paste trouwens op mijn zusje toen ik 8 jaar was (en zij 2), terwijl mijn ouders rustig een paar biertjes/wijntjes dronken bij een tante, 20 km verderop.
quote:superstar_2 schreef op 28 december 2009 @ 23:23:

[...]

O gruwel mijn vader had casettebandjes met zeemansliedjes dus hoorde je de hele autorit meisje ik ben een zeeman enz.. Wij hadden wel ´hippe´ Earth, Wind & Fire. enzo..............
Erik is de Mol en HPL de Lul.
quote:diaantje1971 schreef op 28 december 2009 @ 23:22:

Ik verfde mn haar met crepe papier

nat maken, en alle kleuren in mn haar smerenMijn vader waste mijn haar met de hennashampoo van mijn moeder omdat ie dat grappig vond staan bij een 4 jarige. De schoolpleinmoeders spraken er schande van!
Een asbak op een standaard waarop je mocht drukken van je vader. Dan ging het plaatje draaien en verdwenen de as en de peuk in de asbak. Wij hadden zo'n zwarte...
IK smeer mijn kind nu heel zeikerig met factor 20 als ze naar school gaat in de zomer
Achter op de fiets met alleen voetsteuntjes?

MMM dan ben ik nog n beetje ouder, wij hadden geen voetsteuntjes en ma nam rustig 2!! kinderen achterop.

Goed vasthouden was de boodschap
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik krijg gewoon de slappe lach van die bus!
Wat een sentiment!

Mijn moeder zat inderdaad altijd met de kaart op schoot als we op vakantie gingen en dat leidde steevast tot knallende ruzie tussen mijn ouders! Mijn zusje en ik waren daarop ingesteld en lazen stil een boek op de achterbank als het zo ver was.

Mijn vader heeft mij en mijn zusje ergens in Frankrijk uit de auto gezet omdat we aan een stuk door ruzie maakten. We zijn gewoon bramen gaan plukken en na een tijdje (geen idee hoelang) kwam mijn vader weer terug om ons op te halen.
quote:Norre schreef op 28 december 2009 @ 23:26:

Een asbak op een standaard waarop je mocht drukken van je vader. Dan ging het plaatje draaien en verdwenen de as en de peuk in de asbak. Wij hadden zo'n zwarte...

Zwart met zilverachtig.

Geweldig als je daarop mocht drukken.
Wat een heerlijk topic!

Ben ik nou de enige die denkt "god, wij hadden het als kind veel leuker dan de kinderen van nu?"

Ik heb trouwens vandaag met mijn zoon (5, bijna 6) afgesproken dat ie in de lente alleen een boodschapje mag gaan doen en/of alleen naar school mag lopen. Hij vond het retestoer dat ik dat al mocht toen ik 5 was. Ik ging elke dag tussen de middag "een halfje lichtbruin gesneden" halen bij de bakker, kreeg ik een gulden mee naar school en dan op weg naar huis eerst brood halen. En op woensdagmiddag kreeg ik een riks voor saucijzenbroodjes.
Am Yisrael Chai!
Ik moest altijd kotsen in de auto. Ma boos en pa hielp me altijd.

Broer lag al na 10 minuten te pitten en ik hing lekker met mijn kop tussen de voorstoelen.

Wij zaten altijd helemaal klem, op de slaapzakken, hoofdkussen in de rug, voeten in de afwasteil en op de terug weg was het nog erger dan moesten de flessen wijn er ook nog bij.

Wij waren net de FT drankenservice.
quote:nikkinuts schreef op 28 december 2009 @ 23:28:

[...]

Zwart met zilverachtig.

Geweldig als je daarop mocht drukken.

Precies die! :-)

En van die kniekousen aan met gaatjes erin van een ongelooflijke stugge stof. Die kriebelden! Maar ja, je moest op zondag je "goeie goed" aan... Dat hing de rest van de week in de kast.
quote:fashionvictim schreef op 28 december 2009 @ 23:28:

Wat een heerlijk topic!

Ben ik nou de enige die denkt "god, wij hadden het als kind veel leuker dan de kinderen van nu?"

Nee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Er was nog geen afwasmachine dus we moesten na het eten altijd helpen met de afwas. En mijn moeder maar klagen dat we dat nou nooit eens 'spontaan' deden.

En buiten spelen...op een sloopterrein leuk huisjes bouwen met oude asbestplaten.
quote:nikkinuts schreef op 28 december 2009 @ 23:18:

Als wij bij Parijs aankwamen moest de autoradio uit!Wij reden altijd een paar rondjes over de Periferique ; ging al-tijd fout!
quote:Norre schreef op 28 december 2009 @ 23:31:

[...]

En van die kniekousen aan met gaatjes erin van een ongelooflijke stugge stof. Die kriebelden! Maar ja, je moest op zondag je "goeie goed" aan... Dat hing de rest van de week in de kast.

Ja die breide mijn oma of mijn moeder en dan met zo'n gehaakt koordje door de boord heen

En zwarte lakschoentjes.
Elastieken. Met een dubbel elastiek om je voeten...
Mocht er een tijdmachine bestaan, stap ik direct in, en wil weer terug naar die tijd!
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:Norre schreef op 28 december 2009 @ 23:31:

[...]

Dat werd bij ons afgeschaft in het jaar dat ik 10 cm groeide. Toen vond mijn moeder dat de kleren daar toch te duur voor waren. Met pasen kreeg ik een nieuw setje, en dat mocht ik daarna gewoon dragen. Ook mochten we dan onze nieuwe schoenen aan. Pasen al in maart en daarna regen? Tja, na pasen was het zomerschoenen dragen. Weer of geen weer.

In tegenstelling tot mijn eigen dochter, die per seizoen minimaal 4 paar heeft
quote:hiltje schreef op 28 december 2009 @ 23:11:

Mijn vader was ook oost indisch doof, met name in de auto met ons op de achterbank: pap?...pap?......pahap?....halooooo papaaaa hoor je mij?.............PAPAAAAAA?........papa....?.en dat tot in het oneindige.

Als je lastig was op de achterbank en je broertjes aan het kelen was mepte je vader naar achter en raakte dan altijd het slachtoffer en nooit de dader. Je moeder had dan eerst al proberen te sussen: shhhht jongens, papa moet autorijden! Zo'n actie gaf wel verbondenheid met je broertjes want na zo'n verkeerd gemikte knal, nam je het wel voor elkaar op.

Ook werd er regelmatig gedreigd met het stoppen en je uit de auto gooien, ook als je 200 km van huis was. Soms werd dan even op de vluchtstrook flink geremd om het dreigement kracht bij te zetten.Dit is één groot incestueus forum ; kan niet anders!
quote:nikkinuts schreef op 28 december 2009 @ 23:31:

Ik moest altijd kotsen in de auto. Ma boos en pa hielp me altijd.

Broer lag al na 10 minuten te pitten en ik hing lekker met mijn kop tussen de voorstoelen.

Wij zaten altijd helemaal klem, op de slaapzakken, hoofdkussen in de rug, voeten in de afwasteil en op de terug weg was het nog erger dan moesten de flessen wijn er ook nog bij.

Wij waren net de FT drankenservice.

Ja, inderdaad: met je kleine kinderkoppie tegen het plafond aan en je kon je knietjes niet meer buigen dus je voetjes staken recht naar voren omdat je op de slaapzakken en kussens van 5 personen zat.

En als je dan op de camping was ging je snel nieuwe vriendjes maken, want je vader ging vloekend en steunend na de lange rit de vouwwagen opzetten.

En elke dag uit eten was veel te duur dus je moeder kookte aardappelen en bruine bonen op het campinggasje.

En als brugpieper had je al franse les en dus moest ik voor mijn vader vertalen in de supermarkt.
Over Pasen gesproken: Dan ging de zomerjas aan, weer of geen weer.

Net zoals de winterjas na de herfstvakantie aanging.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Oja, als het elastiek van mijn onderbroek knapte dan zette mijn moeder er gewoon een stuk nieuwe elastiek in. Met een veiligheidsspeld trok ze die dan erdoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven