In Grootmoeders tijd..

28-12-2009 21:40 481 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door zwangere Erwtje kwamen de gesprekken los. Over de hilarische, ontaarde, nu niet meer denkbare dingen die onze moeders deden. Omdat dat toen gewoon was, omdat ze niet beter wisten, de tijd anders was of ze geen forum hadden om raad te plegen.

En of je het nu vreselijk vindt of eigenlijk best begrijpelijk, grappig is de vergelijking wel.

Dus vertel hier over ‘oma’s tijd’. Toen moeders hun kinderwagen nog buiten de AH lieten staan (inclusief baby) om boodschappen te doen. Er binnen gerookt werd. Een babyfoon overbodig was en je huis babyproof maken nog helemaal niet bestond, laat staan nodig gevonden.
quote:Lalie74 schreef op 29 december 2009 @ 00:44:

- Daar heb ik geen zin in!

- Dan maak je maar zin (of: dan doe je het maar zonder zin)

-Dat lust ik niet!

- "..." (daar werd niks op geantwoord, je kon gewoon een hengst krijgen)

-Mam, als ik zó doe dan doet het pijn

- Dan moet je maar niet zó doen Jaaaa!
Hehe Fash, Omdat IK het zeg .

De groene limo is hier bij de c1000 nog te krijgen, 50cent per fles ofzo . Ik vind het best als janenalleman bij ons binnenkomt vallen om te drinken.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Boro, hier ook hoor. Maar in een dorpje is dat toch wel eventjes anders dan in een stad. Hoewel mijn dochter dus niet uitkijkt voordat ze de straat oversteekt. Dus als ze bij oma logeert schrikt die zich regelmatig een hoedje
.
Wij wonen in idd in een ons kent ons dorp. ( Of, ik woon in de "oude kern" van ons dorp )

Ik word dus regelmatig gebeld door kennissen dat ze Tut op bezoek hebben . "Stuur ze maar weg als je er genoeg van hebt" is mijn antwoord dan.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
"omdat ik het zeg" heb ik dan weer nooit te horen gekregen. Dat vond mijn moeder echt te erg. Wil ik mijn kinderen ook liever niet zeggen. Overigens hield het na de uitleg wel op.

"Maar ik wihihil niet!"

"Dan doe je het maar zohohonder zihihihin!"
Bij gepiep dat je ergens pijn had:

"Maahaaam... als ik zo doe dan doet het zeeheer...."

"En als je aan je grote teen trekt, dan doet het zeker pijn in je linkerarm?"

"Nouhouhou...."

"Ja, doe dat dan ook niet." (Zwaar geirriteerd en dan wist je dat je je kop moest houden).
Am Yisrael Chai!
quote:Lalie74 schreef op 29 december 2009 @ 00:44:

- Daar heb ik geen zin in!

- Dan maak je maar zin (of: dan doe je het maar zonder zin)

-Dat lust ik niet!

- "..." (daar werd niks op geantwoord, je kon gewoon een hengst krijgen)

-Mam, als ik zó doe dan doet het pijn

- Dan moet je maar niet zó doen

Zakjes zin konden we kopen van ons zakgeld.

En ik hoor het mijn moeder nog zeggen:

-Mam, als ik ademhaal doet het zeer.

-Dan stop je maar met ademhalen. Welterusten.

En ik mocht, als ik eenmaal in bed lag, er niet meer uit. Ook niet als ik moest plassen. Met als resultaat dat ik dan maar onder het vloerkleed pieste. Later, veel later, heeft ze er eens naar gevraagd. Ze kon zich helemaal niet voorstellen dat ze me verbood om naar de wc te gaan. Dat doe ik dus absoluut anders
quote:fashionvictim schreef op 29 december 2009 @ 00:34:

Oh, en waaraan ik me stiekem steeds meer begin te ergeren bij "de jeugd van tegenwoordig": grote mensen heetten meneer, mevrouw, marietjezemoeder, tante Truus en ome Piet en u. En niet "Hey Fash!"**Excuseert zich voor haar kroost**
Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen, dan ....

Zei het zelf later ook tegen mijn kinderen...ggrrr

(Sorry, als die al genoemd is, heb niet teruggelezen.)
Hahahaha, "stuur ze maar weg als je er genoeg van hebt" , die ken ik ook nog. En geen hond die dan beledigd was of verhaal ging halen.
Am Yisrael Chai!
Als ik huilde om niks vroeg mijn moeder of ik een tik wilde, Dan had ik tenminste reden om te huilen.

Mijn moeder klinkt nou wel als een keiharde en ze was ook erg streng maar ook heel tof hoor.
.
quote:mocy schreef op 29 december 2009 @ 00:55:

Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen, dan ....

Zei het zelf later ook tegen mijn kinderen...ggrrr

(Sorry, als die al genoemd is, heb niet teruggelezen.)

Of:

"wanneer dan?"

"Met Sint Juttemis"
Am Yisrael Chai!
.
Om half vier uit school, thee/limonade met een koekje, spelen tot vijf uur. Eten, douchen en fris gewassen nog even naar de fabeltjeskrant kijken. De wáááát?? Jaja, ik heb het later nog eens terug gezien. Geen wonder dat ons Nederlands veel beter is dan van de kinderen van nu... Paulus de boskabouter, de berenboot...

En dan om zeven uur je bed in.

Welterusten trouwens
Om vier uur 's middags ging de fabriek uit. Met een grote toeter. Massa's mannen op straat en als er een schip te water werd gelaten was dat iets bjizonders om te zien (kom daar maar om bij de jongens van nu).

Mijn opa had een autorijschool en elke vrijdag(?)avond werden de klapstoeltjes en diascherm in de woonkamer klaargezet voor de theorieles.

Koffie en thee met 1 koekje. Of 1 bonbonnetje.

Kliekjes en zelfgejaste piepers. Champignons van de boer in Brabant.

Verplicht naar Die Fledermause kijken voor je culturele opvoeding. Stiekem samen met stiefpa en zus uit je dak gaan met Meat Loaf.

Zusje was beneden in de kelder alleen met de hond, was ook doodnormaal. Zusje pestte, beestje zei hap. Sowieso zaten we daar in die betonnen kelder met een schommel en alle gereedschap en piepkuikens onder een broedlamp.
Als ik als baby niet wilde slapen kreeg ik oud bruin bier te drinken en sliep als een roosje...
ik herken best veel dingen, maar ben toch echt van 1989. binnenkort moeder maar vertellen dat ze hartstikke ouderwets is!
quote:mamalelie schreef op 29 december 2009 @ 00:54:

[...]

Zakjes zin konden we kopen van ons zakgeld

Als ik iets moest doen en ik had er geen zin in dan zei mijn moeder: dat geeft niet dan doe je het maar met tegenzin.

Had ze van haar eigen moeder en soms hoor ik het mezelf ook wel eens zeggen tegen mijn dochter.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 december 2009 @ 00:42:

Er werd ook nooit verteld wat je die avond ging eten ; " husse knusse met je neus ertussen " .whahaha dat doe ik nog steeds, als íets ze kwaad maakt....hahahaha
quote:mamalelie schreef op 29 december 2009 @ 00:47:

[...]

Ach, wat zal ik zeggen.

Maandag aardappelen, worteltjes en een halve kotelet.

Dinsdag aardappelen, rode kool en een halve braadworst.

Woensdag frietjes met een frikandel en appelmoes.

Donderdag aardappelen met boontjes en een tartaartje.

Vrijdag iets aparts (spaghetti/nasi of boerenkool/hutspot/zuurkool).

Zaterdag brood.

Zondag aardappelen, bloemkool en een stukje biefstuk.

Dus eigenlijk hoefde ik alleen maar te vragen welke dag het was...Dat deed mijn moeder ook! vaste dagen, vaste gerechten. Alleen de zondag was seizoensafhankelijk!
quote:mamalelie schreef op 29 december 2009 @ 00:54:

[...]

-Mam, als ik ademhaal doet het zeer.

-Dan stop je maar met ademhalen. Welterusten.

mam als hier hier druk dan doet het zeer...

Blijf er dan van af!
[...]

Hebbiewataanjehandjes?

Of ook een mooie, ook vaak gebruikt in mijn huis (je wordt écht je eigen moeder, leuk is dat!):

Ik ben je werkster niet! en Het is hier geen hotel![/quote]

Haha, ja die zijn ook heel herkenbaar.[/quote]

als ik es wat moest doen en ik riep dat ik mn moeders slaafje was zei ze altijd: ok is goed, dan was ik jouw onderbroeken ook niet meer.

en op 'dat lust ik niet' zei ze altijd: dat is niet erg, je hoeft het alleen maar op te eten...'

(echt te consequent, met als gevolg dat wij nu bloedjes van kinderen zijn dat dan weer wel....)

leuk topic is dit trouwens... hihihihhi
quote:borodini schreef op 29 december 2009 @ 00:50:

Hehe Fash, Omdat IK het zeg .

De groene limo is hier bij de c1000 nog te krijgen, 50cent per fles ofzo . Ik vind het best als janenalleman bij ons binnenkomt vallen om te drinken.Ik rij 1x per maand naar de c1000 om mijn voorraad groene limonade aan te vullen. Koop ik gelijk rood en oranje, dus wel keus hier in huis.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven