Ruzie om katje

04-01-2010 10:20 188 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey dames!

Graag zou ik jullie kijk op mijn 'probleem' eens willen zien..

't gaat om het volgende:

Vriendlief en ik zijn al 3 jaar samen. We hebben het leuk, wonen sinds een aantal maanden samen, zijn nog steeds verliefd en vinden elkaar onze 'liefde van ons leven'. Wat dat betreft gaat het prima.

Probleem is echter dat ik écht heel erg graag een katje als huisdier wil, terwijl mijn vriend dit absoluut niet wil. Ik zal voor de duidelijkheid even onze visies tegen elkaar uitzetten.

Ik: ben opgegroeid met katten en heb jarenlang al de wens gehad om, zodra de mogelijkheid daar was een eigen katje in huis te halen. Een schattig katje is een ontzettende aanvulling en kan je zoveel liefde en plezier geven.

Hij: is ook opgegroeid met katten en heeft tijdens zijn vorige relatie buiten zijn wil om met twee katten geleefd (ex heeft deze opgehaald terwijl hij aangegeven had dit niet te willen). Hij ziet alleen de nadelen: kapotte meubels, stank en zorg die je aan het beestje moet besteden.

Hierin staan we dus lijnrecht tegenover elkaar. Ik heb al van alles geprobeerd om hem op andere gedachten te brengen, maar hij blijft bij zijn standpunt, net als ik. We zijn beiden errug ontzettend koppig, maar hierdoor wel gelijkwaardig aan elkaar.

Gister kwam het tot een knallende ruzie, ik vond dat hij het best wel kon proberen, zo'n katje in huis. Wie zegt dat het katje dat wij halen alle meubels kapot krabt en vervelend is? Daarentegen vond hij dat ik zijn afkeer jegens katten moest begrijpen.

Ik word er moe van, dit is al een half jaar een issue. Het klinkt misschien raar, maar ik word zó verdrietig van de gedachte dat ik nooit een katje in huis zal kunnen hebben. Daarentegen besef ik ook dat ik mijn geliefde niet kwijt wil en dus misschien die wens opzij zal moeten zetten als hij het écht niet wil.

Wat vinden jullie ervan? Ik twijfel namelijk of ik nog langer hem moet proberen te overtuigen of hem in deze maar zijn gelijk moet geven, hoe moeilijk dat ook zal zijn.
''proberen'' bestaat niet met een dier. Of bedoel je dan hij het de komende 15 jaar moet ''proberen''?
Stel je voor zeg, dat hij een slang wil of een vogelspin....en jij wil dat niet?

Ga desnoods bij het asiel werken, kun je heel veel om katjes geven, die daar zitten, omdat "men" een katje wilde, maar de partner dit niet leuk vindt of allergisch is...
Oh sorry, overheen gelezen.

Nee dan is het een ander verhaal. Het is ook zijn huis dus als hij geen kat in zijn huis wil dan houdt het denk ik op.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Katje is toch geen eufemisme voor kind he?

Nee zonder gekheid, met een dier in huis halen moet je het alletwee eens zijn, en dat dus ook alletwee willen.

Ik ben een kattenmens, Hulk een hondenman. We hebben ze dus alletwee, maar als een van ons twee er niet achter had gestaan dan waren ze er niet gekomen.
Mijn kat kan me overigens inderdaad veel liefde en plezier geven, maar als hij het nieuwe vloerkleed weer eens onderkotst, nadat hij het oude helemaal stuk heeft gekrabt, kan ik hem behoorlijk achter het behang plakken. Om niet te spreken van zijn nachtelijke krijssessies. Katten zijn echt niet alleen maar leuk, dat ziet je vriend duidelijker dan jij.
quote:Fluffiej schreef op 04 januari 2010 @ 10:20:

Hij ziet alleen de nadelen: kapotte meubels, stank en zorg die je aan het beestje moet besteden.

Wat een onzinargumenten van je vriend; voldoende speelgoed/krabpalen/nagels kort houden e.d. zorgt o.a. ervoor dat je kat niet aan meubels gaat krabben. Een kat hoeft niet te stinken, elke dag de kattenbak uitscheppen en een goede kattenbakvulling (absorberend/klontvormig) gebruiken. Wat betreft de zorg: Dan spreek je toch af dat jij die zorg op je neemt?

Denk dat je vriend negatieve ervaringen heeft gehad met z'n vorige katten, en daardoor geen katten wil. Geen kat is hetzelfde hoor......
gaat het om een katje of over iets anders
quote:Xander68 schreef op 04 januari 2010 @ 10:35:

[...]

Wat een onzinargumenten van je vriend; voldoende speelgoed/krabpalen/nagels kort houden e.d. zorgt o.a. ervoor dat je kat niet aan meubels gaat krabben. Een kat hoeft niet te stinken, elke dag de kattenbak uitscheppen en een goede kattenbakvulling (absorberend/klontvormig) gebruiken. Wat betreft de zorg: Dan spreek je toch af dat jij die zorg op je neemt?

Denk dat je vriend negatieve ervaringen heeft gehad met z'n vorige katten, en daardoor geen katten wil. Geen kat is hetzelfde hoor......Niet iedereen wil z'n woning ontsieren met krabpalen en kattenbakken.
En sommige mensen willen gewoon geen huidieren, dat kan toch ook gewoon gerespecteerd worden? Of is dat ook ''kul''...
De situatie zou misschien anders zijn als hij nooit katten gehad heeft, maar hij heeft heel zijn leven al katten gehad, en vindt ze blijkbaar echt niet leuk. Dan kan je ook niet gaan opdringen om te gaan leven met katten.

Het lijkt me beter idd een compromis te sluiten en een ander soort huisdier te nemen, als jij dat ook graag wil.
Hey, bedankt voor jullie reacties tot nu toe! heb er veel aan..Omdat dit soort meningsverschillen altijd wat gekleurd zijn door je eigen visie vind ik het fijn om ook eens objectieve uitspraken van jullie te horen, dank daarvoor!

Ik zie zelf ook in dat ik dit niet zó ver moet drijven dat ik mijn vriend van me af duw oid..Verder is het namelijk perfect. Het probleem is alleen dat ik soms heel koppig kan zijn en vriend ook. Ik besef dat je niemand kan dwingen inderdaad.. Denk dat ik de wens opzij moet zetten en een compromis probeer te sluiten over misschien een ander huisdier.
Hij wil het niet. Dat lijkt me duidelijk.
Wij hebben 2 katten, allebei bewust voor gekozen. Onderling loopt het de ene keer heel goed, de andere keer krijgen ze beiden enorm de behoeft hun territorium binnen af te bakenen. Dit is iets wat je niet van te voren weet, ik kan me voorstellen dat je vriend je dan gaat verwijten dat 'jij zo nodig een kat moest hebben!'
quote:loomii schreef op 04 januari 2010 @ 10:32:

[...]

Stank en kapotte meubels kun je prima voorkomen. Blijft over de zorg voor de kat. Als jij die op je neemt is dat probleem ook uit de wereld.

Mijn betere helft is gek van katten, ik kan er prima zonder. We hebben er vijf en ik heb er -letterlijk en figuurlijk- geen omkijken naar.

En wat dan als TO een weekendje weg gaat zonder vriend? Moet de kat dan in een pension of moet er iemand komen om hte beestje te verzorgen? TO zou immers alle zorg op zich nemen?

En ook al zou dat mogelijk zijn, dan nog ondervind vriend de gevolgen van een kat in huis. Haren, een uitgekotste haarbal, kosten die een kat met zich meebrengt etc.
quote:Xander68 schreef op 04 januari 2010 @ 10:35:

[...]

Denk dat je vriend negatieve ervaringen heeft gehad met z'n vorige katten, en daardoor geen katten wil. Geen kat is hetzelfde hoor......

HELEMAAL MEE EENS.

Maar dat zegt iemand die dus niet zonder katten kan leven. Mijn katten zouden nooit voor een kerel de deur uit gaan, sterker nog, als mijn 'toekomstige potentiele vriend' niet van katten houdt dan ga ik niet eens daten met hem.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:elninjoo schreef op 04 januari 2010 @ 10:37:

Niet iedereen wil z'n woning ontsieren met krabpalen en kattenbakken.

Dat kan, maar dat waren niet de argumenten van de vriend van TO. Als hij alleen geen kat wil vanwege stank en kapotte meubels, dan is dat dus prima te voorkomen.

Als hij geen kattenbak en krabpaal in huis wil, dan is het idd een ander verhaal.
Hier sinds kort als compromis 2 cavia's. Ik wil(de) vreselijk graag een kat, maar vriend niet, dus daar heb ik me dan bij neer te leggen. Vind in een dergelijk geval inderdaad dat een 'nee' zwaarder weegt dan een 'ja'.

De cavia's zijn mijn verantwoordelijkheid, dus geen gedoe voor vriend. Geen rommel in huis, ze stinken niet als je gewoon een keer per week het hele hok schoon maakt, en ze maken je spullen niet kapot. En zijn wel lief en aaibaar en knuffelig. Zelfs vriend (die geen ervaring heeft met huisdieren) is weg van ze...en veel enthousiaster dan ik ooit had gedacht :o).
Heb hem die argumenten ook voorgelegd; ik zorg voor de kat, plaats kattenbak op het balkon, laat het beestje niet in de woonkamer als wij weg zijn/krabpalen etc. Alles om zijn argumenten te weerleggen. Maar zijn afkeer blijft..
Een kat betekent ook wat meer werk, door het haarverlies enz... Daarenboven moet je voor huisdieren ook altijd iets regelen als je op vakantie gaat, of zelfs maar een weekendje weg.

Ik neem aan dat het daar ook om gaat?
quote:loomii schreef op 04 januari 2010 @ 10:39:

[...]

Dat kan, maar dat waren niet de argumenten van de vriend van TO. Als hij alleen geen kat wil vanwege stank en kapotte meubels, dan is dat dus prima te voorkomen.

Soms blijven katten toch de nagels in de bank zetten, ook al is er een krabpaal. Ook katten plassen vaak her en der in huis, ook al staat er een kattenbak. Is dus zeker niet altijd te voorkomen.

Haren verliezen doen ze ook, ik kan het wel begrijpen.

Als hij geen kattenbak en krabpaal in huis wil, dan is het idd een ander verhaal.
quote:Fluffiej schreef op 04 januari 2010 @ 10:42:

Heb hem die argumenten ook voorgelegd; ik zorg voor de kat, plaats kattenbak op het balkon, laat het beestje niet in de woonkamer als wij weg zijn/krabpalen etc. Alles om zijn argumenten te weerleggen. Maar zijn afkeer blijft..

Dus: HIJ WIL HET NIET.

Valt het kwartje al?

Nou, dan is er geen compromis daarin mogelijk. Resten alleen de opties geen kat of uit elkaar gaan nog.

Ik hoop dat jullie eensgezinder over kinderen zijn (tzt), want dan kom je er echt niet met 'geen kinderen in de huiskamer, speelgoed op het balkon en ik doe alle zorg'
Als ik jou was zou ik me er eerst maar eens bij neer leggen. misschien denk hij er na een jaar of zo anders over.

Kun je niet vrijwilliger worden bij het asiel? Kun je katten knuffelen zoveel je wilt en je hebt er thuis niet de nadelen van.

In ieder geval als hij er zo faliekant tegen is zou ik er niet zo maar aan beginnen....

Maar zijn afkeer blijft..Als hij gewoon een afkeer van katten heeft, dan houdt het idd op. Een beetje kat voelt dat en schijt vervolgens alleen de spullen van je vriend onder. Zo zijn ze dan ook wel weer.
Mocht je besluiten dat je wel een kat neemt, realiseer dan goed dat je elke keer opnieuw ruzie krijgt met je vriend over die kat! Je vriend weet heel goed hoe het is om met katten te wonen en hij geeft terecht redenen om geen kat te willen.

Elke keer als de kat iets doet krijg JIJ de schuld! Als je nu al ruzie krijgt over een kat die er nog niet is... wacht dan maar af tot de kat er wel is.

Neem een goudvis.. of een schildpad!! Dat zijn nou leuke huisdieren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven