**September 2009**

14-07-2009 20:45 2755 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meiden, ik maak een nieuw topic, zodat we Mayls ( ) niet lastig hoeven te vallen met gezeur over de tabel. Ik heb nog nooit een tabel gemaakt, dus het kan even duren voor het klopt.

NaamLeeftijdKind nr.GeborenNaamBijzonderhedenMayls28213 juliZaidEngeltje Nadine34226 augustusLuuk8500 gram

64 cmMinie2313 septemberMiniemeisje6980 gram

66 cmBieteltje3424 septemberSander6500 gram

63 cmMamasax2528 septemberBastiaan8340 gram

68 cmChoca33212 septemberTom7230 gram

64,5 cmKwimmie30115 septemberFinn8076 gram

69 cmVisje28117 septemberSilje6210 gram

66 cmSoshiva37118 septemberBink6500 gram

65 cmJojo35220 septemberDochter6010 gram

63 cmSaxmania31227 septemberSaxbaby8550 gram

69 cmLynx37130 septemberNick6920 gram

64 cmLinda29130 septemberThijs6540 gram

63 cmLieselotje3837 oktoberKeesje6985 gram

67 cm
Arme Finn, hopelijk wordt hij snel beter. Fijn dat je vriend thuis kan blijven, zo kan hij inderdaad niet naar het KDV.

Linda spannend woensdag sollicitatie. Ik ben in spanning aan het wachten op een telefoontje van jeugdzorg of ik op tweede gesprek mag komen.

Gisteren hebben wij Silje voor het eerst rijstebloem gegeven. Heb er maar twee (kinder)eetlepeltjes ingedaan. Silje vond het heerlijk! Ze heeft voor het eerst 180 cc gedronken en de hele nacht doorgeslapen! Ze sliep van 21.00 tot 06.30!

Helaas ben ik alsnog de hele nacht opgeweest. Ben zo druk in mijn hoofd. Zit echt in de dubio wat ik moet doen m.b.t werken. Nou eerst maar dat telefoontje afwachten van jeugdzorg, dan kijk ik wel verder.
@kwimmie; had je de huisarts hierover al gebeld? Ik kan het even niet terugvinden.. Als ze zo jong niet lekker zijn, willen ze dat in ieder geval wel graag horen..

@Minie: hier ook een bv-mama, maar ik zou het advies overnemen om dan naar vijf voedingen te gaan (ipv vier) en gewoon kleinere voedingen te geven. En ik zou ook echt niet gaan bijvoeden: want in het begin bakken ze daar helemaal niets van.. Als je gaat bijvoeden, betekent niet dat er ineens een fles af gaat oid en ze eten net een paar hapjes... Het is voor hen GEEN voeding nog. Tot negen maanden blijft melk nl. de belangrijkste voeding voor de kinderen.

Ik had altijd van mijn zusjes (die fv gaven) altijd begrepen dat je max 200 (180ml + 6 scheppen) zou mogen geven.

Ik kreeg nl. een keer een bezorgd telefoontje van mijn zusje omdat ik toen voor mijn oudste een flesje van 210 ml bv had meegegeven (hij dronk dat allemaal op). En toen vertelde ze dat.

Sosh en Sax: mijn litteken ziet er weer hetzelfde uit als de eerste keer: dik en rood.. Dat wordt er niet mooier op. En dat verdoofde gevoel herken ik ook.

De gyn had gehoopt dat het er nu beter uit zou zien. Ik heb bij een vriendin van mij wel een veel mooier litteken gezien, maar ik schijn iets te hebben waardoor al mijn littekens er lelijk uit gaan zien (schijnt een afrikaanse vrouwenkwaal te zijn... toch gek aangezien ik zeer blank ben.. :-))

@Sosh: ik snap niet heel goed wat je bedoeld met de dagvoedingen kolven tijdens het voeden? Bedoel je dat je je kind te eten geeft en tegelijkertijd kolft?

Drinkt hij niet uit twee borsten dan?

Als ik dat zou doen, kolf ik helemaal niets... Soms (wanneer ik een keertje thuis kolf) leg ik haar wel aan na het kolven (zodat de borst helemaal leeg is, omdat er bij kolven wat minder uit komt) maar dan drinkt ze misschien een minuutje... dan is mijn borst gewoon echt leeg.

Dus als je het op deze manier doet, denk ik dat hij inderdaad minder voeding binnen krijgt...

Ik kolf tijdens mijn werk 2x per dag (soms 3x) op de tijden dat de kleine normaal gesproken zou eten bij mij. Met kolven krijg je er trouwens over het algemeen ook minder uit dan wanneer de kleine zou drinken....

Maar mijn kleine drinkt uit de fles veel minder dan jullie kinderen uit de fles drinken dus ik voor mij is het niet zo heel erg...

Wel is het kolven belangrijk om de productie op gang te houden.

Dus Sosh ik weet niet goed hoe jij dat dus doet...
@Nadine: succes met je sollicitatie!

Helaas viel mijn avondje weg een beetje in het water. Het was super gezellig tot vriendlief belde dat de jongste 39,4 graden koorts had en heel erg huilerig.... Ik maakte me uiteraard meteen erg zorgen.

Hij heeft haar toen een zetpil gegeven en de HAP gebeld... Om 22.00 kwam ze toen weer voor een voeding en had hij haar getemperatuurd en bleek ze nog maar 37,5 te hebben... pff... hij belde me meteen op, zodat ik wat rustiger de nacht in kon. Ik heb alleen geen alcohol gedronken (en kon dus taxi spelen), omdat ik naar huis wilde kunnen wanneer het met de kleine slechter zou gaan.

Gelukkig heeft ze eigenlijk nergens meer last van gehad van het weekend dus zonder zorgen vandaag weer naar KDV gebracht.
Oja: vandaag voor nacontrole bij huisarts geweest ivm plaatsen van Mirena-spiraal.. Hij had expres de draadjes langer gelaten, maar kon ze niet vinden vandaag!!!

Ik moet nu volgende week dinsdag voor een echo bij de gyn om te kijken waar dat spiraaltje nu zit... Ik heb het er in ieder geval niet uit zien komen... :-)... Maar ja, de huisarts wist wel meteen te melden dat ik er maar vanuit moest gaan dat ik nu niet beschermd ben...

Ik zit meteen wel een beetje (erg) in de stress... hoop dat het allemaal loos alarm is en dat het spiraaltje gewoon goed werkt...

ik vind kinderen leuk, maar wil toch niet graag nu weer zwanger worden/zijn.. Twee is echt genoeg.

Heb misschien ivm de borstvoeding nog wat extra bescherming (vorige keer ben ik ook niet zwanger geworden toen ik borstvoeding gaf), maar ja daar mag je niet van uit gaan...
Hoi Meiden,

Harstikke bedankt voor de uitnodiging! Maar stiekem lees ik liever mee dan reageren . Maar soms denk ik even een herkenningsberichtje sturen! Dat is echt wel super van een forum he! Dat je allemaal in hetzelfde schuitje zit. Helpt om je weerbaarder te maken tegen alle onzekerheden en goed bedoelde adviezen.

Heel veel succes met alle sollicitaties, ritmes, kdv's, etc!

Groeten appel
heej,

sneu zo'n ziek kindje...hier ook een niet al te fit mannetje....spugen..vieze diaree...van voeten tot nek....brrr...

en dan heb ik ook nog een koortslip...mogen we niet eens kussen....

sax: ik heb een sollicitatiegesprek op de clientenadministratie van het bedrijf waar ik nu ook voor werk...eerst maar eens horen of het geen tijdelijke functie is en welke dagen....en dan denken we weer verder..

kwimmie: beterschap voor finn. wel erg fijn dat je vriend thuis kan blijven....

visje: wat fijn dat silje doorgeslapen heeft....nu jij nog....

twijfel je over de hoeveelheid van het werk???

jojo:/ op de verpakking van de voeding staat dat kindjes max een liter mogen hebben op een dag....en bij 4 voedingen is dat dan meer dan 180 water....maar thijs zou ook niet tevreden zijn met minder...Maar advies moet je niet helemaal in de wind slaan. Ze geven niet voor niets adviezen.

jammer van je advondje...maar zieke kids is iets waar moeders zenuwachtig van raken. terecht hoor!

En dan ook nog schrikken bij de huisarts...pffff....ik hoop dat het allemaal gewoon goed zit...

vanmorgen boodschappen gedaan en nu probeer ik het huis aan kant te krijgen..maar is nogal lastig met zo'n handenbindertje....

x
Nadine: Succes met de sollicitatie! En ga vooral op je gevoel af hoor. Je moet echt doen wat het beste voelt en niet wat het meest praktische is,klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is echt zo.

Visje: oei das koud! Weet niet of je gordijnen hebt, maar deze anders maar flink dichthouden, dat scheelt alweer wat in de kou. Hier hebben we op onze slaapkamer geen verwarming (bij de jongens wel hoor) en das elke avond bij het naar bed gaan en 's ochtends bij het opstaan weer rillen.

Jojo: Gelukkig, jullie meisje alweer wat beter Het blijft altijd schrikken met koorts.

Shos: tja HA, wij niet van die hardlopers er naartoe, dus ben niet bepaald het beste voorbeeld ben ik bang. In het begin met de oudste een paar keer voor verkoudheid er heen geweest en dat bleek nutteloos. Zijn reactie: zolang ze vrolijk zijn, geen langdurige of extreme koorts hebben (let op, een kind heeft zomaar 40 graden en dat is dus geen drama, zolang het maar binnen 48 uur zakt geloof ik) en gewoon drinken/eten is het gewoon neussprayen, luuf smeren en uien onder het bed. Sommige artsen zijn makkelijk met antibiotica, maar daar zijn wij dan weer erg op tegen ivm opbouwen weerstand. En wat Sax zegt, kindjes op een kdv zijn 99% van de tijd verkouden (en mama dan 80% dus dubbel voorbereiden haha) Maar feit blijft ook hier op je gevoel afgaan. Als je twijfelt naar de HA en ook als je alleen ff gerustgesteld wilt worden.

Sax: Waardeloos dat je niet meer mag hardlopen. Maar dan toch iets anders gevonden, petje af. Wil graag sporten (in gedachten) maar mijn wil heeft nog niet van mijn luiheid gewonnen ben ik bang.

Minnie: Zag je topic. Hoop dat je veel an de tips daar hebt, want 340cc is echt veel te veel hoor! hier hebben we (de oudste) ook een veelvraat gehad, maar dan toch de voedingen in meerdere voedingen verdeeld ipv 1 grote voeding. Want het is een hele plens die ze in haar buikje krijgt. En je moet ook onthouden dat je door zo'n grote voeding een maagje kan oprekken en ze dan gewend raakt aan (te)veel eten, wat later weer problemen kan geven.Vind wel dat je kinderen zelf moet laten aangeven hoeveel ze opkunnen (zelfs baby's) maar bij teveel zul je zelf de grens moeten stellen. Wij moeten bij onze oudste regelmatig zeggen dat hij na 3 boterhammen tussen de middag echt niet meer krijgt (hij is pas 2........!) Hij at zijn flessen ook altijd snel leeg en leek dan nog honger te hebben, maar wat wij wel eens deden wat een paar slokjes water tussendoor. Daaruit bleek later dat hij gewoon dorst had en geen honger.

Appel: Meelezen/reageren is allebei goed. lees ook vaak mee bij andere fora zonder te reageren, is gewoon leuk!

Jojo: Oei een Mirena aan de wandel, Niet leuk. Hier twijfel of ik de pil zal vervangen door een mirena (vind andere stappen net ff te drastisch) maar als ik hoor dat die dingen kunnen gaan wandelen..............iehhhhhhhhhhhhh

Hier gaat het verder prima. Sander doet het lekker en is super eigenwijs. Als ik hem in de box leg dan ziet hij alle hoeken van de box door zich constant om zijn as te draaien. Hij lacht heel veel en het kdv vind hij geweldig. Hij heeft nu ook een ritme gevonden. Krijgt 4 voedingen (3*200+6scheppen+2nutriton en 1*210+7scheppen+3rijstebloem. Deze laatste om een uur of 10 en dan slaapt hij tot 08:30 (met 1a2 keer wakker voor een speen 's nachts dat dan weer wel)

Zijn grote broer heeft het ook leuk en is een heuse comediant. Voert leuke toneelstukjes op, klimt nu zelf in en uit bed (denk aan het traphekje is nu ons mantra) en heeft de meest hilarische uitspraken. Zo hebben we vetbollen voor de vogels gemaakt en die opgehangen, alleen stond er ook een bakje met sokjes naast, want volgens Wessel hebben de vogels koude voeten en moeten ze sokken aan........tja wat kan je dan zeggen. Op KDV hebben ze ook aangegeven dat hij het theater in moet gaan want hij is een echte clown. Nou ja, beter dan een sjaggerijn toch...........

Nou, ga mij aan de huishoudelijke vlijt onderwerpen.
hahahahaha sokjes........

hier net de kleine in bad gedaan...hele fles uitgespuugd.....alles maar dan ook alles smerig....3e was voor vanmdaag aangezet....

nu in bed na een halve fles en een zetpil.....hopen dat hij eventjes slaapt....voelt hij zich zo vast weer beter.

en kan mama een kopje thee drinken.

x
Oh veel zieke kindjes lees ik! Meis was een maand ofzo geleden heel erg niet lekker, toen dronk ze zo weinig dat ze ook niet meer plaste. Dat was eng... Maar HA zei dat er niets aan de hand was behalve zeer verkouden. Ze had ook net voor we daarheen gingen een beetje geplast, na 13 uur niet geplast te hebben.

Ik was trouwens niet van plan om bijvoeding in plaats van een fles te geven hoor! Ik dacht gewoon wat extra hapjes pap tussendoor. Maar hebben het nu anders opgelost. Soms word ik wel een beetje gek van alle adviezen, want verder drinkt Meis nooit zoveel en ze is hartstikke lief en leuk en alert en blij en ontwikkelt zich keigoed. Gister heeft ze zich zelfs 3x van haar buik naar haar rug gedraaid. Maar ik kan me ook wel wat voorstellen bij het grote plens-idee. Dus ja.
lieve meiden,

ik lees nog steeds mee, maar ben erg druk.. dus vanaf nu ga ik weer reageren.. Ik lees veel zieke kindjes. hopelijk snel weer allemaal beter, het is zooo zielig!!

Hier erg druk. de combi werk en thuis en sociaal valt me best zwaar..( al lees ik hier veel drukkere meiden ;)) maar het komt allemaal goed!!

Wij hebben trouwens de zomervakantie geboekt. na 4 jaar niet echt op vakantie te zijn geweest vonden we dat we het wel verdiend hadden.

We gaan 2 weken naar de franse Loire. In een stacaravan van Vacanse Soleil. kids een eigen slaapkamertje, en gewoon keuken en douche etc. met een grote houten overdekte veranda. ik heb er toch zin in!! heerlijk met de kids naar het zwembad en wat moooie kastelen en dorpjes in de buurt bekijken!! is het al 21 augustus??

x
quote:saxmania schreef op 10 januari 2010 @ 13:04:

Even vraagje, Nadine, bedoel je met 210 aangemaakte voeding of 210 met 7 scheppen? Ik kom dan nml op 240cc uit met die scheppen erin. Sax, ik bedoel 210 water + 7 scheppen, dat is idd 235-240cc, maar Luuk zit ook al op 4 voedingen dus dan kan dat hè?! 's morgens zou ik hem wel 180cc met 6 scheppen kunnen geven, hij laat eigenlijk standaard 50-60 cc staan.
Ik zeg maar zo(o), dat is korter dan dierentuin... :-D
Wat sneu allemaal zieke kindjes, heel veel beterschap allemaal! Vooralsnog piepen we er hier mooi doorheen, afkloppen dus! Wel verkouden enzo, maar gezien het seizoen waarin onze kids geboren zijn, kun je er haast vanuit gaan dat ze de hele winter verkouden zijn, zeker tot het voorjaar! (weet ik nog van zoon 1)

@ Bietel, is een "knuffel je speen" wellicht iets voor jou? scheelt misschien 'snachts 1 a 2 keer je bed uitgaan....

Hier gaat alles z'n gangetje. Ben met de oudste (28 mnd)begonnen met potje-training. Hij heeft in totaal nu 5 keer op de pot geplast (2x bij oma, 2x thuis en 1x op het kdv) waarvan 2 keer vandaag! We hebben het peuterplasboekje en bij elke plas mag ie een stickertje plakken, dat maakt het natuurlijk wel interessant voor onze bandiet! So far so good zullen we maar zeggen. Hoop dat de tendens zich voortzet!

Oh, zoon 1 roept vanuit bad dat ie klaar is, ik zal eens een helpende hand gaan bieden in de badkamer....
Even kort, want duik zo mijn bedje in:

Voor de tabel 66 cm 7710 gram. Arts gaf aan dat we 5 flessen van 210 + 7 scheppen mogen gaan geven. Hebben ze bij elk CB andere regels of zo? Of zou het afhangen van het gewicht? Mij staat van onze oudste nml ook nog bij dat hij max 1 liter per dag mocht ivm evt nierproblemen. Nu had de kinderarts al wel gezegd dat we meer mochten geven hoor, maar vind het gewoon vreemd dat elk CB zijn eigen richtlijnen heeft.

Nu laatste fles erin gieten en dan morgen om 06.00 weer op, gaap!
Grr, heel stuk geschreven alles weg. Nou even snel opnieuw, want ik ga zo met mijn stiefmoeder en Silje naar de stad. We gaan balletspullen kopen voor mijn halfzusje van vier. Zo schattig.

Sax bij ons op het CB kijken ze inderdaad naar het gewicht van de kleine om te bepalen hoeveel hij/zij mag hebben.

Hahahaha Bieteltje, wat een grappig ventje heb je zeg! Ik lag helemaal in een scheur. Sokken voor de volgels! Wat een fantastische uitspraken heeft dat manneke van jou toch!

Nou ik ga maar Silje wakker maken. Pff, vannacht was er trouwens om het halfuur /drie kwartier speenalarm. Pff, hopelijk is de volgende een duimzuiger. Scheelt weer enorm aan wallen volgens mij.

Fijne dag iedereen!
wat een verschrikkelijke nacht....10x uit bed......2 keer poep....1 keer spugen.....verder speenalarm....

pffff best zwaar...blij dat ik vandaag nog vrij ben.

net ook nog gespuugd..ik zag het aankomen en was op tijd met hem omdraaien...was hij zelf niet vies....scheelt weer...

ligt nu heerlijk te slapen in de maxicosi....het is even niet anders...wil wel dat hij genoeg slaapt...

maar volgens mij heerst het...mijn moeder was vannacht ook op geweest en mijn man gister al de hele nacht....ik hoop dat ik gespaard blijf.

heb net wel de fysio afgezegd..vind het sneu om actief met hem te gaan doen nu....dus blijf lekker thuis.

mamasax wat een heerlijk vooruitzicht!!! wij zijn ook druk bezig met de vakantie...zal toch zuid frankrijk worden.

nadine wat goed zeg nu al aan de zindelijkheidstraining!! zou mooi zijn als hij het snel door heeft.....

saxmania: ik heb ook al eens gehoord dat het per gewicht anders is....maar ook elk cb is anders....

x
Nadine: hee dat is wel netjes met 28 maanden! Vooralsnog heeft onze oudste een keer een grote drol op de wc met wc-verkleiner gedaan. Daarna is het alleen nog maar gebleven bij op de wc spelen: wc papier afscheuren en in de wc gooien terwijl hij er op zit en een boekje lezen op de wc (heeft hij van ons gezien natuurlijk). Gekke is dat hij wel heel goed weet wanneer er een drol aankomt, want hij gaat zo ver mogelijk van iedereen vandaan staan (liefst in een andere ruimte). Wanneer we dan aangeven dat hij dat ook op de wc mag doen, wil hij dat (nog) niet.

Misschien dat stickers inderdaad gaan helpen bij hem.. En misschien moeten we er toch iets meer aandacht aan besteden dan we nu doen... Hij is overigens net 24 maanden dus... misschien spelenderwijs doen.
@ Jojo, misschien is de wc wat overweldigend voor zo'n klein manneke. Wij hebben een potje van Fischer price waar je een geluidje hoort als er 'iets' gedaan is. Hij geeft het ook nog niet zelf aan hoor, maar na het eten en slapen zetten we hem gewoon even op de pot en we zien wel. Soms wil ie ook niet, nou dan niet, het komt vanzelf. Daarstraks zei hij wel ineens: hé Nick heeft geplast, dus hij wordt zich er nu wel meer van bewust. Hij was al eerder geïnteresseerd, maar door al die trubbels met Luuk hebben we daar eerder niks mee gedaan. Het peuterplasboekje incl. stickers kun je zo kopen bij de prénatal, erg leuk!

@ Linda & Visje, wat een nacht meiden, kheb medelijden met jullie (en al die andere mama's met zieke kindjes. Ik hoop zo dat het ons bespaard blijft... we hebben al genoeg getobt met Luuk vind ik

@ Saxmania, ik vind het ook wel raar dat ze je 5 x 210 + 7 scheppen adviseren. Ik weet ook niet beter dan max. 1 liter per dag, daar ga je dan wel overheen. Volgens mij staat het zelfs op de pakken babyvoeding! Wellicht kun je nog 1 of 2 van de 5 flessen 180 + 6 geven?

@ Bieteltje, die sokjes voor de vogels is idd een erg grappig verhaal!

Vanmorgen even met de kids wezen shoppen voor het kraampakket voor 'n vriendenstel van ons. Die zijn afgelopen zondag 6,5 week te vroeg bevallen dus we hadden nog niks klaar... Het kindje (jongetje) moet zeker nog een paar weken in het ziekenhuis blijven en moeder mag t/m zondag blijven, maar het kan allemaal maar gekocht zijn....

Oh, Luuk heeft honger, die zal ik eens van melk gaan voorzien!

Beterschap voor alle zieke kindjes!
nadine: dat is inderdaad grappig. Dat zou bij onze zoon ook wel goed helpen... zo'n ding wat geluid maakt wanneer je er iets op doet... ik zie het al helemaal voor me... :-)...
Even inbreken (mag wel he )

Saxmania, onze zoon is ook zo'n grote jongen en had ook een periode dat hij meer wilde dan de liter. Mij is verteld dat baby's niet meer dan een liter vocht mogen. 5 x 210+7 (en 10 laten staan) mag dus wel volgens mijn CB.
Heej meiden,

Heel even snel weer, naast zoon is nu ook mama ziek. Het komt werkelijk uit m'n tenen. Weet nu zo hoe mijn binkie zich heeft gevoeld. Die is overigens aan de beterende hand. Alleen meer dan 100cc per fles gaat er nog niet in.

Later meer en dan reageer ik weer op iedereen.
Overigens zie ik het als ontslakken en goed voor de lijn
Kwimmie, heul veul beterschap!!!
nadine: dat zal schrikken zijn geweest zeg! Maar wel super leuk....alles goed met moeder en kindje??

beterschap voor kwimmie.

Ik geloof dat ik onder het griepje uit ga komen....manlief is weer beter en Thijs is aan de beterende hand. vannacht er maar 2 keer uit voor speen....niet meer gespuugd......

vanmorgen heb ik afgesproken met de meiden van de gym. zou balen zijn als ik er weer niet bij kon zijn...maar zoals het er nu uit ziet ga ik straks gezellig met thijs.

Vanmiddag sollicitatiegesprek...ben heel benieuwd..

Visje: jij nog wat gehoord??

nou ik ga maar uit bed.....kan ik als Thisj zo weer slaapt nog even schilderen...manlief heeft gister behangen.....bijna klaar op zolder....alleen de slaapkamer dan...de rest moeten we nog doen, maar hebben we minder haast mee.

x
linda, veel succes met de sollicitatie.. ben benieuwd!

en kwimmie: beterschap.. hier kwakkelt ook iedereen, maar heb echt geen zin in buikgriep.. al is het idd wel goed voor de lijn :P

vanochtend was manlief al om 6 uur naar het werk, dus moest de kindjes alleen doen. ontbijten, aankleden en naar het kdv. Ivm de sneeuw durf ik niet in de auto te stappen(watje!!) en dus moest ik met de wagen en 1 kind aan de hand!!(het is kleine 10 min lopen) en het is gewoon allemaal best relaxt verlopen. best trots op mezelf eigenlijk. hihihi...

nu aant werk..
goed zo mamasax!! lopen is ook heel sportief!!

manlief is van de buikgriep een kilo extra afgevallen.....we hebben een week lang netjes gelet op het eten en ik was 1,2 kilo afgevallen en hij 2,2.....dus we gaan de goede kant op...

terwijl we zondag allebei een stuk taart hebben gegeten op de verjaardag van mijn nichtje....dus het loont.

tot later meiden!

x

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven