Dames, het is redeN

11-01-2010 13:01 193 berichten
Jaja, het is weer even tijd voor een algemene spellingstip!



Ik kom het steeds vaker tegen in topics: "Ik snap die rede niet" e.d. En dan gaat het niet om een onbegrijpelijke toespraak, maar een reden, oorzaak. En dat klopt niet he.



Dus: reden = oorzaak, motivatie, argument

en rede = redevoering, toespraak, verstand (niet voor rede vatbaar zijn)



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Quinty schreef op 11 januari 2010 @ 13:42:

Vraag mij überhaupt wel eens af om men wel de posting eerst goed doorleest voordat er op 'versturen' wordt gedrukt.

Helemaal als je een nieuw topic post. Zo vaak dat er knollen van fouten in staan, alleen al in de titel. --> Nu b.v. Minderale poeder...

Dat zie je toch? Of je denkt dat het goed is.
Alle reacties Link kopieren
quote:robo schreef op 11 januari 2010 @ 13:45:

[...]



Opnieuw of overAh, dank, Robo. In Van Dale Groot Woordenboek Nederlands staat 'overnieuw' trouwens wel vermeld, als zijnde variant op 'opnieuw' (met als toevoeging: gewestelijk).
Alle reacties Link kopieren
quote:Quinty schreef op 11 januari 2010 @ 13:42:

Vraag mij überhaupt wel eens af om men wel de posting eerst goed doorleest voordat er op 'versturen' wordt gedrukt.

Helemaal als je een nieuw topic post. Zo vaak dat er knollen van fouten in staan, alleen al in de titel. --> Nu b.v. Minderale poeder...

Dat zie je toch?

Minderale poeder is goed hoor.



Even voor de mensen die niet weten wat minderale make-up is: Het is make-up dat helemaal natuurlijk is en geen parfum en conserveringsmiddelen bevat. Het is dus veel beter voor je huid. (bron Beautylikes)
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gebakkie schreef op 11 januari 2010 @ 13:40:

Aan 'enigste' kan ik me ook echt dood ergeren.Of 'omstebeurt'
maar wat is mineraal nou?
Alle reacties Link kopieren
quote:Gebakkie schreef op 11 januari 2010 @ 13:48:

[...]



Minderale poeder is goed hoor.



Even voor de mensen die niet weten wat minderale make-up is: Het is make-up dat helemaal natuurlijk is en geen parfum en conserveringsmiddelen bevat. Het is dus veel beter voor je huid. (bron Beautylikes)Volgens mij gaat het om minerale make-up.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gebakkie schreef op 11 januari 2010 @ 13:48:

[...]



Minderale poeder is goed hoor.



Even voor de mensen die niet weten wat minderale make-up is: Het is make-up dat die helemaal natuurlijk is en geen parfum en conserveringsmiddelen bevat. Het is dus veel beter voor je huid. (bron Beautylikes)Nee, het is een spelfout, ook op de website die jij opgeeft: het is minerale make-up.
Alle reacties Link kopieren
quote:robo schreef op 11 januari 2010 @ 13:50:

[...]





Nee, het is een spelfout, ook op de website die jij opgeeft: het is minerale make-up.Oh, oke dan. Ik dacht vandaag weer iets nieuws te hebben geleerd
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Nou, dat is dus erg, op een speciale website ervoor! Gooi er dan even een spellingschecker overheen. Lopen we straks allemaal in de winkel te zoeken naar de 'minderale poeder'.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gebakkie schreef op 11 januari 2010 @ 13:48:

[...]



Minderale poeder is goed hoor.



Even voor de mensen die niet weten wat minderale make-up is: Het is make-up dat helemaal natuurlijk is en geen parfum en conserveringsmiddelen bevat. Het is dus veel beter voor je huid. (bron Beautylikes)





I rest my case....
Alle reacties Link kopieren
quote:Quinty schreef op 11 januari 2010 @ 13:55:

[...]







I rest my case.... En hier is dan weer sprake van anglisering.
sja, dan weet je dus ook niet wat mineraal is.. Kan hoor, kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynn schreef op 11 januari 2010 @ 13:57:

[...]

En hier is dan weer sprake van anglisering.

Schuldig!

Maar... wel zonder spelfouten....
Alle reacties Link kopieren
quote:Quinty schreef op 11 januari 2010 @ 13:58:

[...]



Schuldig!

Maar... wel zonder spelfouten....
Alle reacties Link kopieren
http://beautylikes.web-log.nl/mijn_webl ... index.html



Ik zie nergens minDerale poeder/make-up/foundation staan....
Alle reacties Link kopieren
Anders had ik de beheerders van de website namelijk even een mail gestuurd...
Alle reacties Link kopieren
Jawel hoor, zie hier:

MinDerale poeder!



Ze gebruikt allebei de woorden in dit stukje, mineraal en minderaal.
Alle reacties Link kopieren
http://beautylikes.web-lo ... 8/02/catrice-beaut-1.html



Het staat er dus echt. Kijk maar goed. Ik had het stukje gekopieerd.



Ik had dus even gezocht op minderale en ik kreeg een heleboel hits dus daarom dacht ik...hmmm minderale is een soort van mineraal maar blijkbaar zijn óók de websites niet te vertrouwen.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Quinty schreef op 11 januari 2010 @ 13:42:

Vraag mij überhaupt wel eens af om men wel de posting eerst goed doorleest voordat er op 'versturen' wordt gedrukt.

Helemaal als je een nieuw topic post. Zo vaak dat er knollen van fouten in staan, alleen al in de titel. --> Nu b.v. Minderale poeder...

Dat zie je toch? Als ik voor mezelf spreek is dat dus mijn manco. Fanatiek tikken, op "verstuur bericht" klikken en daarna pas die koei van een fout zien... Oeps!
Alle reacties Link kopieren
quote:Gebakkie schreef op 11 januari 2010 @ 13:48:

[...]



Minderale poeder is goed hoor.



Even voor de mensen die niet weten wat minderale make-up is: Het is make-up dat helemaal natuurlijk is en geen parfum en conserveringsmiddelen bevat. Het is dus veel beter voor je huid. (bron Beautylikes)



Waarom geloven mensen alles wat op internet/in de krant staat? En vergeten prompt dat ze zelf ook nog hersenen hebben om mee te denken?



Als je meer dan 2 regels leest dan zie je dat ze het hebben over minerale make up. Gewoon een typefout dus. Omdat google iets vindt o.b.v. je zoekterm maakt niet dat het bestaat en (zeker) niet dat het waar is.



Wordt er tegenwoordig (zo vraagt oma zich af) op basis- en middelbaar onderwijs geen extra aandacht besteed aan het soort bron waarvan je je informatie haalt?
Alle reacties Link kopieren
Ook vaak: eensgezinswoning in plaats van eengezinswoning.
Alle reacties Link kopieren
Eensgezind in de eengezinswoning!
en hoe komt het dat de spelling zo verslechtert? Ineens kunnen heel veel mensen dat niet meer. En volgens mij heeft het niets met sms-taal te maken, want dat kan ik ook, maar dat betekent niet dat ik spontaan de regels vergeet.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij denken veel mensen gewoon niet na over hoe je iets schrijft, waarschijnlijk interesseert het ze niet.



Ik heb al regelmatig op het punt gestaan om een topic als dit te openen, maar dan deed ik het toch maar niet.... Het allerergst vind ik topictitels die je amper kan lezen door de spelfouten. Op nummer 2 het gebruik van "na" in plaats van "naar". "Ik ga na de kapper" of zo, grrrrrrr!!!!
Alle reacties Link kopieren
De spelling verslechtert zo, omdat er slecht opgeleide leraren voor de klas staan. Een lerarenopleiding stelt tegenwoordig niets meer voor. Leraren weten zelf niet hoe het hoort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven