Gezondheid alle pijlers

B12 tekort

26-04-2008 14:17 471 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik een B12-waarde heb van 92. Veel te laag natuurlijk en zeker voor mijn leeftijd (23). Ik heb er nog behoorlijk wat vragen over waarmee ik niet zo goed terecht kan bij mn huisarts (hij heeft er volgens mij niet zoveel verstand van). Wie heeft ook een B12 tekort?

Groetjes, Weelassie
quote:elninjoo schreef op 12 januari 2010 @ 22:37:

[...]

Je B12 kan tijdelijk te laag worden door o.a. een narcose (bij mij kwam het dus ook aan 't licht toen ik binnen 'n paar maanden 2 narcoses heb gehad), door roken en door zwangerschappen. Bij zwangerschappen schijnt men er nog meer last van te hebben omdat vrouwen hun B11 dan opvoeren, maar geen B12 bijslikken. Als de balans tussen die 2 niet in verhouding blijft worden de klachten nog erger, maar dat kan dus weer bij trekken na afloop mits je lichaam gewoon in staat is B12 op te nemen.

Intrinsic Factor is iets wat in je maag zit wat er voor zorgt dat B12 wordt opgenomen. Als dat niet meer werkt dan kun je hele potten B12 slikken maar dat zal geen effect hebben. Je moet dan de rest van je leven spuiten. Verder kan het blijkbaar geen kwaad dat dat IF niet meer werkt.

Ok, ik moet donderdag weer bellen voor de uitslag van bloedonderzoek. Dan zal ik meteen maar vragen over die intrinsic factor of dat nodig is om te testen bij mij.

Mag ik vragen hoe het zich verder uit bij iedereen? Want ik heb alleen vermoeidheid en erg last van droge mond en dorst (ben getest op suiker en dat is het niet) Ik zie die droge mond en dorst nergens voor komen op de symptomenlijsten.

En met de vermoeidheid valt het eigenlijk ook best mee. De dokter was verbaasd dat ik nog gewoon werk :s.

Ik heb die vermoeidheid nu al zolang dat ik eraan gewend ben. Het hoort er gewoon bij. Alleen sporten lukt me niet meer. Ben nu weer begonnen, rustig aan met 1 keer per week.
quote:elninjoo schreef op 12 januari 2010 @ 22:37:

[...]

Je B12 kan tijdelijk te laag worden door o.a. een narcose (bij mij kwam het dus ook aan 't licht toen ik binnen 'n paar maanden 2 narcoses heb gehad), door roken en door zwangerschappen. Bij zwangerschappen schijnt men er nog meer last van te hebben omdat vrouwen hun B11 dan opvoeren, maar geen B12 bijslikken. Als de balans tussen die 2 niet in verhouding blijft worden de klachten nog erger, maar dat kan dus weer bij trekken na afloop mits je lichaam gewoon in staat is B12 op te nemen.

Intrinsic Factor is iets wat in je maag zit wat er voor zorgt dat B12 wordt opgenomen. Als dat niet meer werkt dan kun je hele potten B12 slikken maar dat zal geen effect hebben. Je moet dan de rest van je leven spuiten. Verder kan het blijkbaar geen kwaad dat dat IF niet meer werkt.Hmm. Maar ik heb dan weer geen narcoses gehad, geen zwangerschap en mijn rookgedrag is zeg maar euh.. onveranderd
quote:everose schreef op 12 januari 2010 @ 23:05:

[...]

Ok, ik moet donderdag weer bellen voor de uitslag van bloedonderzoek. Dan zal ik meteen maar vragen over die intrinsic factor of dat nodig is om te testen bij mij.

Als B12 getest wordt, testen ze bij mijn weten ook meteen de IF. Anders weet je nog weinig.

Ik had duidelijk symptomen die met de zenuwen te maken hadden; moe, tintelingen, vergeetachtig etc. Geen dorst ofzo.
Heb de dokter vandaag niet kunnen bereiken dus weet nog niks.

Ben ook gestopt met zoeken en lezen op internet, want word niet echt blij van wat ik lees.

Zeker omdat ik gewoon nog helemaal niks over mijn situatie weet.
Ik heb aanstaande dinsdag een consult bij de huisarts en kan dan vermoedelijk woensdag gaan bloedprikken.

Ik zal vertellen over mijn vermoeidheid en neem aan dat hij dan een aantal zaken standaard laat onderzoeken.

B12 zal ik voor de zekerheid nog even vragen.

Hoe gaat het met de rest?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Uit de tweede bloedonderzoek kwam ook dat ik ijzertekort heb en tekort aan vitamine D.

Ik heb nu dus ijzertabletten, Vitamine D tabletten en die B12 injecties.

Ik moet die B12 injecties blijven nemen, nu nog 2 weken wekelijks eentje en daarna om de maand.

De ijzertabletten heb ik voor 3 maanden gekregen en de vitamine D tabletten ook.

De dokter was helemaal verbaasd dat ik nog gewoon werk.

Ik voel me wel moe maar ben er nu gewoon aan gewend geraakt. Waar ik wel last van heb ik vergeetachtigheid dus ik moet alles opschrijven.

Ik hoop dat ik nu ik al deze medicatie heb me beter ga voelen en dat mn bloedwaarden over 3 maanden weer goed zijn.

Want als dat het geval is kan ik stoppen met de tabletten. Maar die injecties blijft wel gewoon om de maand. Op mijn vraag of het heel mn leven moest gaf de dokter als antwoord voorlopig wel.

Wat ik me wel nog afvraag en misschien iemand hier wel weet. Kan ik mijn multivitaminetablet gewoon in blijven nemen nu ik al deze extra dingen inneem? Krijg ik dan niet een overdosis?
Ik denk dat je wel moet uitkijken met een multivitamine naast de andere tabletten. Kan het kwaad als je de multi een tijdje laat staan?

Van sommige vitamines kun je wel te veel binnen krijgen nl.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik ga het maandag zowiezo vragen als ik voor mn injectie ga. Maar dacht misschien weet iemand het hier wel.
Als je post wat er in de multi zit: hoevel vit D, ijzer en B12, en hoeveel je extra slikt?

Misschien is er dan iemand die advies heeft.
ow ja dat zou ik zelf ook kunnen opzoeken natuurlijk wat het maximale wat je dagelijks binnen mag krijgen.

Ik lig nu al in bed dus zal morgen wel kijken.

bedankt voor de tip.

En laat je nog weten hoe het met jouw bloedonderzoek afloopt?
Ja dat zal ik laten weten. Hoop dat er niet teveel tijd zit tussen prikken en de uitslag (ben nieuwsgierig)
Hai,

Ik ben nieuw hier op de Viva-site (wel een longtime lurker). Vanwege dit topic heb ik me aangemeld.

In oktober heb ik mijn B12 waarde laten checken. De uitslag was een waarde van 140. Volgens de site van de Stichting B12 Tekort is de grenswaarde 150. Ik dacht dus dat ik een tekort had, maar de dokter vond het blijkbaar wel een goede waarde en volgens haar is er niks aan de hand.

Nu weet ik eigenlijk niet wat ik er mee moet. Wat adviseren jullie? Een second opinion misschien?

Mijn moeder krijgt trouwens wel elke maand een injectie. En mijn oma had ook een B12 tekort.

Ben benieuwd wat jullie vinden.
quote:Amongst_the_Waves schreef op 24 januari 2010 @ 18:13:

Hai,

Ik ben nieuw hier op de Viva-site (wel een longtime lurker). Vanwege dit topic heb ik me aangemeld.

In oktober heb ik mijn B12 waarde laten checken. De uitslag was een waarde van 140. Volgens de site van de Stichting B12 Tekort is de grenswaarde 150. Ik dacht dus dat ik een tekort had, maar de dokter vond het blijkbaar wel een goede waarde en volgens haar is er niks aan de hand.

Nu weet ik eigenlijk niet wat ik er mee moet. Wat adviseren jullie? Een second opinion misschien?

Mijn moeder krijgt trouwens wel elke maand een injectie. En mijn oma had ook een B12 tekort.

Ben benieuwd wat jullie vinden.Als je klachten hebt die bij B12 deficiëntie passen, zou ik wel een second opinion aanvragen. Je kunt me mailen op jessyviva@hotmail.com als je wil.
quote:jessy schreef op 24 januari 2010 @ 18:21:

[...]

Als je klachten hebt die bij B12 deficiëntie passen, zou ik wel een second opinion aanvragen. Je kunt me mailen op jessyviva@hotmail.com als je wil.

Ik heb inderdaad een aantal klachten die op het lijstje voorkomen.

Hoe gaat dat eigenlijk zo'n second opinion? Kan je dan gewoon een andere huisarts bellen dat je SO wil hebben?
quote:Amongst_the_Waves schreef op 24 januari 2010 @ 19:22:

[...]

Ik heb inderdaad een aantal klachten die op het lijstje voorkomen.

Hoe gaat dat eigenlijk zo'n second opinion? Kan je dan gewoon een andere huisarts bellen dat je SO wil hebben?

Ik heb me toen laten doorverwijzen naar een internist. Ik had net zo'n huisarts als jij, helaas.

Ik kan je wel helpen aan de gegevens van een goede internist, als je wil.

Mijn goede mailadres is: jessyviva@live.nl
Vandaag bij de huisarts geweest maar er worden maar een paar dingen geprikt.

Ik voel me een beetje een sukkel dat ik niet mondiger geweest ben. Het ging eigenlijk al mis in de wachtkamer, ik zat er met een andere patiente die hele verhalen ophing over haar vakanties. Ik braaf luisteren en terugpraten maar was wel een beetje van mijn apropos. Ik kan me op zo'n moment beter focussen op wat ik bij de dokter ga zeggen.

Dokter vroeg aantal dingen en ging me onderzoeken. Daar had ik ook niet aan gedacht van tevoren, dat ik op de onderzoekstafel moest.

Uiteindelijk vulde hij het formulier in voor bloedonderzoek maar dan zie je dus niet wat hij allemaal aankruist.

Werd bij jullie meteen uitgebreid onderzoek gedaan, of was dat ook onderzoeken - uitslag - verder onderzoeken, etc?
Ik werd de eerste keer op verschillende dingen geprikt.

Suiker weet ik in ieder geval want dat dachten ze in principe omdat ik ook de hele tijd dorst heb en last van droge mond.

Wat de andere dingen waren weet ik niet meer maar ze hadden 7 tubes bloed getapt.

En de week erna moest ik weer omdat er idd verder onderzocht moest worden maar toen kreeg ik al een recept voor de b12 injecties.

De tweede keer heb ik wel gekeken wat er allemaal op stond: Foliumzuur, Ferritine en Vitamine B11.

Wat wel raar is, is dat uit die onderzoek kwam dat ik ijzerterkort en vitamine D tekort heb. :s

Ik hoop voor je dat ze uit je onderzoek kunnen halen hoe en wat. En ik hoop ook dat je wel duidelijk bent geweest om b12 te checken.
quote:Moonlight82 schreef op 26 januari 2010 @ 16:48:

Vandaag bij de huisarts geweest maar er worden maar een paar dingen geprikt.

Ik voel me een beetje een sukkel dat ik niet mondiger geweest ben. Het ging eigenlijk al mis in de wachtkamer, ik zat er met een andere patiente die hele verhalen ophing over haar vakanties. Ik braaf luisteren en terugpraten maar was wel een beetje van mijn apropos. Ik kan me op zo'n moment beter focussen op wat ik bij de dokter ga zeggen.

Dokter vroeg aantal dingen en ging me onderzoeken. Daar had ik ook niet aan gedacht van tevoren, dat ik op de onderzoekstafel moest.

Uiteindelijk vulde hij het formulier in voor bloedonderzoek maar dan zie je dus niet wat hij allemaal aankruist.

Werd bij jullie meteen uitgebreid onderzoek gedaan, of was dat ook onderzoeken - uitslag - verder onderzoeken, etc?

Je kunt zelf het formulier nog aanvullen als hij B12 niet heeft aangevinkt, doe dat dan gewoon zelf.

Ik ging naar de huisarts nadat ik mijn symptomen al had gegoogled. Mijn eerste gok was Lyme (omdat ik veel in 't bos kom en in aanraking zou kunnen komen met 'n teek) maar ook B12 leek daar qua symptomen op. Ik vroeg dus om tests van beiden en het bleek B12 te zijn.
quote:[message=5043659,noline]everose schreef op 26

De tweede keer heb ik wel gekeken wat er allemaal op stond: Foliumzuur, Ferritine en Vitamine B11.Foliumzuur is vitamine B11.
een keer is genoeg, zie hieronder
quote:elninjoo schreef op 26 januari 2010 @ 19:41:

[...]

Foliumzuur is vitamine B11.

Ow dan was het vitamine D

mn geheugen laat me ook erg in de steek de laatste tijd.

Is dat ook een symptoom?
Ik heb een topic geopend, en daar werd naar dit topic gelinkt, ik ga na het posten van dit bericht het topic even doorbladeren

Ik heb een aantal vragen over b12tekort:

Wie heeft er hier ook b12 te kort? en welke klachten heb jij waardoor je je hebt laten testen ? Wat was jou waarde toen je getest was? en wat voor behandeling krijg je nu? Worden de klachten minder?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik nu al jaren (meer dan 6) met klachten loop en elke keer werd gezegd door de huisarts: stress.... maarja, als ik totaal geen stressfactoren heb dan is dat nogal raar. Hierdoor ben ik uiteindelijk getest op b12, en bleek dat ik een waarde van 156 heb... maandag gaan we (ik en een andere huisarts, aangezien ik ben gewisseld ) bespreken wat voor behandeling ik krijg...

Ik ben wel blij dat ik eindelijk, na al die jaren, een naam heb voor de klachten die ik heb...

Ik ben trouwens bij een andere arts geweest dan mijn eigen huisarts, aangezien deze niet naar mij luistert... heb sinds kort een nieuwe
Ik heb vorige week te horen gekregen dat ik een B12 tekort heb. De waarde bleek 116 te zijn.

Aangezien ik erge klachten aan mijn benen heb, tintelingen, zware benen, krampen aan de benen, erge vermoeiheid heb ik mij door laten verwijzen naar de neuroloog. Mijn huisarts dacht in eerste instantie aan rusteloze benen maar dat bleek het niet te zijn.

De neuroloog heeft bloedtest laten doen en EMG onderzoek. Daar kwam niets uit, wel uit de bloedtest dus.....

Moet nu ook nog MRI ondergaan om nekhernia uit te sluiten.

Maar ondertussen al met injecties beginnen.

Huisartes nam dat vandaag gelukkig serieus. Heb mijn eerst injectie gekregen en mag dat de komende twee maanden elke week opnieuw laten doen.

Over twee maanden opnieuw een bloedtest om te kijken hoe het er voor staat. En dan eventueel elke maand 1 injectie.

Er wordt nog niet onderzocht waarom het tekort van B12 aanwezig is. Dit om het onderzoek van de neuroloog niet te beletten.

Kan iemand mij vertellen hoe lang het duurt voordat je baat hebt bij de injectie? Ik ben werkzaam in de horeca, maar kan mijn werk nu niet uitvoeren. Kan niet langer dan 3 uur op mijn voeten staan. Mijn baas wil mij alweer inroosteren maar ik wil nog niet........

Alvast dank...
Bij mij heeft het wel even geduurd voordat die injectie effect had. Ik denk toch een week of 2-3. Ik denk dat het bij iedereen verschillend is. De een schijnt nog ergere klachten te krijgen en de ander merkt het verschil misschien al eerder. Ligt denk ik ook aan je afwijkende waarde. Die is natuurlijk niet direct helemaal goed.

Wat vervelend dat je niet kunt werken. Ik zou het wel rustig aan doen. Je lichaam geeft niet voor niets signalen af. Misschien kun je je baas tegemoet komen en dan 3 uur gaan werken. Maar ik weet niet hoe jij je voelt dus dat is lastig voor een ander te bepalen.
Mijn waarde was 94 toen ik begon met injecties. Eerst een stootkuur en nu iedere 6 weken. De eerste effecten kwamen snel maar gingen ook snel weg. Nu gaat het redelijk goed alhoewel ik na een week of 4 verlang naar de volgende.

Moeheid wordt erger en daarbij dan ook het tintelen, dit heb ik vooral als ik moe ben. Nadeel is dat dat getintel het slapen moeilijk maakt, tintelen gaat als ik moeier wordt ook steeds meer lijken op kloppen.

Verder had ik soms moeite met mijn spraak, viel vooral mijzelf op. En mijn voet kon ik soms niet recht neerzetten, ik viel vaak bijna. Dit is allemaal weg maar ik mag niet te moe worden dan komt het terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven