** LDR deel 13 **

05-01-2010 12:39 3084 berichten
LONG DISTANCE RELATIONSHIPS

deel 13

Hier is deel 12:

Long Distance Relationship (LDR) nr.12
Alle reacties Link kopieren
Ohja, ik heb gisteren ook nog laarzen gekocht. Ontzettend verstandig gezien mijn hoeveelheid bagage, maar ze waren zo leuk en zo in de aanbieding.
Zo in de aanbieding-laarzen kán je natuurlijk ook niet laten staan, dat lijkt me logisch Misschien 10 lagen kleding aan en zware zaken in je handbagage (waarbij je natuurlijk wel met je beste acteursgezicht moet doen alsof je tas federleicht is; lukte toen ik naar Dublin verhuisde ook. Mijn handbagage was zwaarder dan m'n ingecheckte tassen )
Spijker en Bassit gaan trouwen.
Ja ik bedoel meeste comfort en beste recovery.

Jooles, volgens mij gaat Fille met de trein? Tegenwoordig hoef je dat geintje met de handbagage trouwens niet meer te proberen hoor, die wordt ook gewogen!!!
Jooles, ik ga met de trein. Dus de limiet is: zoveel als ik kan dragen.
Ik ben een weekmenu aan het plannen. Ik geef volgens mij teveel uit in de pauze omdat ik steeds 's ochtends niet goed weet wat ik mee moet nemen voor tussen de middag en dan maar een broodje haal.

Ik probeer mijn financiën beter te plannen, niet dat ik schulden ofzo heb of geen plezier meer wil in het leven maar volgens mij kan ik veel meer sparen als ik wat bewuster met geld omga.

Hoe doen jullie dat?
Marg, ik heb dat ook een tijdje gedaan. Niet dat ik niet uitkwam met mijn geld. Ik kwam juist prima uit met mijn geld, waardoor ik er niet op lette en er veel geld verdween naar geen idee wat. Ik ben toen consequenter één keer per week grote boodschappen gaan doen in plaats van bijna dagelijks even binnenwippen vanuit werk. Dan pinde ik aan het begin van de week een bedrag dat ik dan kon besteden aan verse boodschappen en lunch. Voor lunch nam ik dan zelf brood mee, maar haalde ik bijvoorbeeld wel soep en karnemelk uit de kantine. En in die periode ging ik ook niet veel uit, dat scheelde ook. Ik moet eerlijk zeggen dat ik op een gegeven moment dat niet meer zo strikt volhield. Maar ik heb er wel veel geld door kunnen sparen en het was echt enorm fijn om mijn studieschuld te zien slinken en te sparen voor mijn huidige avontuurtje. Dus ik ben van plan weer goed op te gaan letten in NL.
Ja dat heb ik ook. Ik heb nu vanaf deze maand precies bijgehouden wat ik overal aan uitgeef en het valt me op dat ik veel koop tussendoor. Nu heb ik niet meer het idee niet uit te komen, net als bij mijn vorige baan, maar toch vind ik het enorm zonde geld 'weg te gooien'. Vooral omdat ik allerlei wensen heb die behoorlijk wat kosten, geef ik liever daar het geld aan uit dan aan een sinaasappelsap en een broodje elke dag.
Ow, dat wist ik niet. Ja, dan wordt het wat lastiger...Kan je niet zo'n karretje op de kop tikken, waar je je tassen opzet?

Financiën plannen, tja. Ik heb weleens alles wat ik op een dag uitgaf in een schema gezet om te kijken waar dat geld nou eigenlijk heenging. Dan kan je wel zien welke "onzindingen" niet nodig zijn. 1x per week boodschappen doen is denk ik ook ene goede optie. En steeds een broodje halen is natuurlijk ook niet goedkoop. Hebben ze op je werk niet een koelkast, waar je wat dingetjes in kan leggen, zoals beleg, komkommer, tomaat etc? Dan kan je iedere dag kijken waar je zin in hebt. Over lunch doordeweeks hoef ik me geen zorgen te maken. ij lunchen op de zaak, daar hebben we dan van alles staan en iedere maand wordt een bepaald bedrag van je salaris ingehouden (je geeft dan iedere maand aan hoe vaak je hebt meegegeten).

Verder zou ik het even niet weten. Ik zit meestal aan het eind van de maand ook met smart te wachten op salaris...
Ok, mijn ideeën over het budgeteren zijn dus al wat achterhaald, merk ik.
Haha Jooles!

Bij ons op het werk is dat nu nog niet, maar wanneer we naar de nieuwe locatie gaan (dat is in maart of april verwacht ik, in maart krijgen ze de sleutel en dan moet er nog eea aan gebeuren) wel. Dan komt er ook een keukentje dus dan wordt het makkelijk voor mij, dan neem ik gewoon tupperware bakjes mee en dan warm ik het tussen de middag op en eet ik gewoon de grote maaltijd tussen de middag.

Hier is brood niet echt een big thing dus boterhammen vallen al af. Ik zoek nu recepten van wraps enzo.

Wij hebben ook geen kantine waar je wat koopt, maar dat doen we dan 'buiten', we zitten midden in de stad dus dan koop je iets in het centrum, niet echt budgetvriendelijk. Ik ga liever zelf lunch meenemen en dan gewoon een ommetje maken in de pauze denk ik.

Verder helpt een huishoudboekje me echt goed, ik ga echt als een gek met sparen en ik heb er echt lol in gekregen om te kijken waar ik nog meer kan besparen. Vooral de lol om mijn spaarrekening te zien groeien en ook gewoon de rust die het geeft om bv. te zeggen "ok, als mijn vriend wil studeren en hij krijgt geen beurs (krijgt hij waarschijnlijk wel) kan het ook". En "ok als ik a la minute naar nederland wil kan het ook". En zelfs, oh yes, "ik moet nú naar Cuba". Wel één van de twee maar Ik ben daar zó blij mee, ik vind het vreselijk om te moeten leven als 'de typische immigrant', het hele jaar sappelen en sparen en dan eens per jaar alles uitgeven in het moederland en dan weer van voren af aan.

Ik heb twee spaarrekeningen, van een Amerikaanse site afgekeken, één heet 'freedom fund' en de andere 'emergency fund'. Ik heb een spaarrekening bij money you en die kan je onderverdelen in verschillende rekeningen en ze ook een naam geven en dat heb ik dus gedaan, die (blije) namen .

Op de emergency fund, wil ik een buffer hebben van x maanden, voor als ik zonder werk zou komen, ik een medische ingreep zou moeten ondergaan en betalen, noem maar op.

Freedom fund is uiteraard voor andere dingen zoals vakanties, ed.
Oh wat een goed idee qua twee spaarrekeningen.

Ik dub nu of ik van mijn spaargeld dat nog over is mijn studieschuld meteen ga afbetalen of niet. Maar misschien de helft en wat spaargeld achter de hand houden en dan hard sparen en dan de rest. Sommige mensen roepen dan dat je meer rente krijgt op een spaarrekening dan dat je betaalt bij de ibg, maar het lijkt me heerlijk als het gewoon weg is. Het is geen absurd bedrag, maar weg is weg.
Ik heb een heel goed systeem met betrekking tot mijn financiën: ik pin totdat het niet meer kan, daarna schrik ik en werk ik me het schompes totdat ik niet meer kan. Dan ben ik moe en heb ik van mezelf iets 'verdiend' en begint het weer opnieuw.

Had ik al eens gezegd dat ik nog niet echt volwassen ben?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Studie gaat goehoed vandaag! Tentamen is nu af voor mn gevoel. Lekker even laten liggen en bezinken, hoeft pas eind volgende week ingeleverd eigenlijk. Maar ik ben dus lekker al klaar. Ga nu weer even lekker naar buiten en dan verder studeren aan het volgende tentamen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Wat een topic is het toch. Van de tandarts naar budgeteren met af en toe een uitstapje naar long-distance perikkelen.

Niet te vergeten datingavonturen, verliefdheden op collegas, huizenjachten en studiedilemmas.....

Wij zijn echt van alle markten thuis.

Fille, ze mogen niet in een keer alle vier verstandkiezen doen? In DL mag dat blijkbaar wel. Oké je kunt dan helemaal niets meer eten omdat beide kanten pijn doen. Maar ik kan mij ook niet voorstellen dat je wel lekker gaat eten als alleen maar de helft van de mond pijn doet. Ik zou gewoon voor plaatselijke verdoving gaan, volgens mij ben jij dan veel sneller fit, Margh.

En Spijker!!!!! Heel snel naar de tandarts jij! Ik heb totaal geen problemen met de tandarts. Het moet toch gebeuren en als je niet goed oplet wordt het alleen maar erger.

Hier wordt niet gebudgeteerd. Wel vind ik het heel handig dat er nu altijd een bedrag naar de gezamelijke rekening gaat zodat duidelijk is wat wij voor boodschappen uitgeven. En van mijn eigen rekening gaat op de eerste van de maand geld voor sparen en ziektekostenverzekering af. De rest is voor mijzelf. Behalve het collegegeld, dat moet ook nog betaald worden. Maar in maart voor het laast. Heb net op mijn werk geregeld in maart veel minder te werken en dan ga ik het echt echt afmaken! Dat wilde ik in januari en februari al, maar ipv minder werken ging ik alleen heel veel overuren draaien. Dat gebeurt mij niet nog een keer.

Ik heb het sparen trouwens express zo ingesteld dat er eerder teveel dan te weinig naar toe gaat. Ik houd zo niet veel over voor mijzelf. Ook niet voor kleding en andere dingen. Zo kan ik geen impulsaankopen doen, maar als ik echt iets nodig heb, dan boek ik het terug. Ik heb trouwens drie spaarrekeningen. Van twee vergeet ik telkens de logins, maar dat is ook goed, want dan kom ik niet aan dat geld. Zo kan ik alleen maar geld van de derde halen waarbij de regel is dat er per maand minder vanaf gehaald mag worden dan erheen gaat.

Zo ik denk dat het verhaal zo wel lang genoeg is.

Ik ga trouwens morgen naar Turkije. Nu maar eens de spullen inpakken.
Slim gezien zou ik kijken hoeveel rente je moet betalen van de IBgroep en hoeveel rente je op een spaarrekening krijgt. Op dit moment is dat niet zoveel, ik ben begonnen bij moneyou met 5% en inmiddels is dat al gehalveerd.

Als je meer rente krijgt dan je bij de IBgroep moet betalen zou ik voor jezelf een aflosbedrag vaststellen, daar de wettelijke betaling van aan de IB groep doen, en dan de rest op een spaarrekening zetten. Na vijf jaar (of wanneer de rente dan weer herzien wordt), opnieuw bekijken.

Voorbeeld:

Rente IBgroep 2%, rente spaarrekening 3%

Wettelijk af te lossen bedrag per maand 150 ¤

Mogelijk af te lossen bedrag per maand in jouw situatie 300 ¤

Aflossen per maand aan de IBG: 150¤

Op een (aparte!!!!!!!!) spaarrekening zetten per maand 150¤

Stel over vijf jaar wordt de rente op de IBgroep 3% en op de spaarrekening blijft het gelijk, kan je de de overblijvende schuld aflossen.

Stel je hebt 15.000 euro schuld.

In dit voorbeeld heb je na 5 jaar 9.000 euro afgelost, en 9.843,14 ¤ gespaard.

Je kan dus zeggen dat je 843,14 euro verdiend hebt. Als je dit in je aflossing steekt zijn dat een dikke vijf maanden van het wettelijke aflossingsbedrag, en zo'n 3 maanden van het tempo waarin je nu ligt (30 euro p/m).

Je moet dus bedenken dat je 5 maanden 'gratis' kan aflossen, als je je geld niet direct aflost maar op een spaarrekening zet.

Hoe groter het verschil in rente, en hoe groter het verschil in wettelijk aflossingsbedrag en mogelijk aflossingsbedrag, hoe rentabeler natuurlijk.

Maar zeg nou zelf, dit uitrekenen heeft me zo'n kwartiertje gekost. Als dit de werkelijke situatie zou zijn geweest waarin ik zit heeft dat kwartiertje werk me een dikke 800 euro opgeleverd!!!!!!!!!!

Ik weet niet hoeveel jij per uur verdient maar voor de meesten van ons is dat dus wel interessant

Je hoeft je niet rot te voelen omdat je het bedrag niet aflost want je hebt de zekerheid en rust dat het bedrag op een rekening staat waar je verder niet aankomt, dus het kan op elk moment afgelost worden.
Es, vier kiezen tegelijk kan niet omdat dan je tong verlamd raakt en je daarin dus kan stikken, heb ik begrepen!

Alvast veel plezier in Turkije!!!!!!!!
Oh ja en ik krijg in maart een nieuw contract en wordt dan officieel supervisor van mijn collegas. Met meer salaris. Ik heb het contract nog niet gezien, ben benieuwd als ik terug kom waar zij mee komen. We hebben wel een paar goede gesprekken gehad en ik heb er zin in er echt iets van te maken. Al moet ik nog wel zien hoe het in de praktijk uitpakt.
Maar bij mij en Jooles gebeurde het dus wel gewoon vier tegelijk. Dan gelden er in DL blijkbaar andere regels.
quote:es1450 schreef op 20 februari 2010 @ 15:36:

Ik heb het sparen trouwens express zo ingesteld dat er eerder teveel dan te weinig naar toe gaat. Ik houd zo niet veel over voor mijzelf. Ook niet voor kleding en andere dingen. Zo kan ik geen impulsaankopen doen, maar als ik echt iets nodig heb, dan boek ik het terug.

Oei, dat is voor mij juist een gevaarlijk systeem. Dan leef ik zo krap dat het niet meer lukt, en dan moet ik om de haverklap overboeken, en dan wordt overboeken zo gewoon dat ik ook geen moeite meer doe om me aan mijn toch al te krappe budget te houden.

Ik heb het vrij ruim genomen, ik pin voor mezelf 75 ¤ per week en daar moet ik dan alles van doen, eten, kleding, kapper, noem maar op. Daar kom ik meestal niet aan, en dan boek ik wat aan het eind van de maand over is over naar mijn spaarrekening.

Aan het begin van de maand boek ik ook al een vast bedrag over en heb ik natuurlijk een vast bedrag voor mijn huur, gas water en licht. Dat gaat er in het begin af.

Die 75 ¤ vind ik prettig want ik hoef dan niet in de supermarkt te gaan staan emmeren van 'hmm ik kan beter geen goudse kopen want die is duurder dan plastic kaas', maar kan ik gewoon zeggen, lekker, ik heb zin in goudse dus die koop ik.
Maar Margh, vergeet jij in je rekenvoorbeeld niet dat je NU een schuld van 9000 euro bij de IB-groep hebt en dus ook rente betaald over 9000 euro, terwijl je op je spaarkekening nu alleen maar 150 euro zet en je dus ook alleen maar rente over 150 euro vangt. Het voorbeeld klopt volgens mij alleen als je NU moet beginnen van afbetalen van 9000 euro maar tergelijk ook 9000 euro al op je spaarrekening hebt staan. Niet als je met 0 spaargeld begint.
Mijn voorbeeld klopt trouwens niet precies realiseer ik me nu omdat ik de rente van de IBgroep er niet bij opgeteld heb, maar de strekking blijft hetzelfde, de winst is alleen wel minder, ik gok tussen een derde en de helft van wat het nu is in mijn voorbeeld.
En dat vind ik nu het fijne van de gezamelijke rekening. Daar gaan namelijk de vaste lasten vanaf en daarvan pinnen wij de boodschappen. Ik hoef dus niet in de supermarkt na te denken of ik het kan betalen. Wij zetten er ook genoeg op zodat wij nog samen uit eten kunnen gaan of naar de bioscoop. Van mijn eigen rekening moeten alleen de leuke dingen voor mijzelf kopen.
Ja klopt Es, ik dacht net hetzelfde.

De rente heb ik trouwens wel per jaar berekend in mijn voorbeeld, dus beginnend vanaf 0 op een spaarrekening en na één jaar 1800 + 3 % rente, enzovoort.

Als je nu al 9000 zou hebben dan zou de rente véél meer opbrengen uiteraard, dat zou dan alleen al bij het begin gaan om 270 euro, en als je er niets meer bij zou storten na vijf jaar om en nabij de 1000 euro zijn.

Als je al 9000 hebt en er dan nog per jaar 1800 euro bijstort (150 p/m) loopt het al helemaal de spuigaten uit en zou ik zéker niet meer betalen dan ik wettelijk zou moeten!
Ohja, ik snap het. Ik pin het geld wat ik uitgeef aan boodschappen, ik zou dat denk ik ook doen als het op een gezamenlijke rekening zou gaan, dan heb ik gewoon veel meer zicht op hoeveel ik uitgeef per week.

Nu ik voor mezelf 75 ¤ heb gesteld hoef ik dus ook in de supermarkt nooit na te denken of ik iets wel kan betalen.

Mijn vriend en ik hebben trouwens ook een gezamenlijke rekening, alleen daar gaan uiteraard niet de boodschappen vanaf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven