school voor hb

24-02-2010 16:33 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom met een heel andere kijk:

kies voor een Montessorischool.

Daar werkt ieder kind (als het goed is) individueel en is er een enorme ruimte voor verbreding, uitstapjes en kan je niet vooruit werken, want je kunt gewoon doorwerken, verdergaan, zonder op een bepaald niveau te blijven hangen en net zover doorgaan als de interesse van het kind.

Ikzelf ben montessori-juf en heb een aantal hb-ers in de groep gehad en dat was geen probleem.

Maar dan praat ik wel over een echte Montessorischool, met montessorimateriaal en geen school die kinderen elk jaar toetst aan de hand van een cito.

Volg de kinderen in plaats van de kinderen een of ander volgsysteem te laten volgen.

Verder vindt een kind in elke klas aansluiting omdat daar drie leeftijden aanwezig zijn.

Zelf heb ik twee lln gehad die met 8 jaar naar de bovenbouw zijn gekomen en nu beide op een gymnasium zitten.

Zij hebben een fantastische tijd gehad en ik ook met hen.
Ja, wat wil je precies met je bericht? En wat heeft HB precies met montessori te maken?
En wat is de vraag/discussie?
Ik denk dat je op een topic wilde reageren, niet een nieuw topic wilde openen....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Reclame????
Ah, dat zal het zijn poezewoes!
Dus....

Ja, en? Ook als je een hoogbegaafd kind hebt moet het Montessorionderwijs in je straatje passen. Mijn oudste(hb) zou het er prima redden, mijn middelste(ook hb), beslist niet.
De reactie van To hoort volgens mij hier thuis:

Basisonderwijs...juffenhulp gevraagd
Ja hoor, zet ze heerlijk op een Montessorischool om ze helemaal hun eigen ontwikkeling te laten volgen. Dat past ook zo goed als ze later de grote boze mensenwereld in gaan. Zijn ze zo lekker voorbereid.....
Iris, jij bent geen voorstander van Montessor-onderwijs? Of vind je dat ze een hb-kind niet goed kunnen voorbereiden?

Ik heb nagedacht over Montessori-onderwijs voor mijn slimme maar slechts gemiddelde kinderen, maar er toch vanaf gezien omdat ik denk dat het te vrij is. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat het voor een bepaalde groep hb-ers ook niet goed zou zijn omdat het toch uit jezelf moet komen. Er zijn immers ook hb-ers die op school helemaal niks doen totdat je ze er toe zet.
Ik ben sowieso geen voorstander van welk onderwijs dan ook dat kinderen niet voorbereid op het werkelijke leven en voor hoogbegaafde kinderen vind ik het al helemaal niet geschikt. Dit is omdat het Montessori-onderwijs ze inderdaad niet achter de broek aan zit of anderszins extra stimuleert en daarnaast erg veel nadruk op het creatieve en sociale deel van de ontwikkeling legt en daar zijn ze juist vaak niet zo goed in (even zwart-wit gezegd).

Volgens mij kan een HB kind beter in zijn/haar buurtschool blijven met extra taken erbij of als hij/zij erg veel slimmer is op een school met andere HB-kinderen geplaatst worden.
Al die etiketjes tegenwoordig op kinderen....pfff..wordt er doodmoe van....
Mee eens hoor Daffyduck, maar als een objectieve test uitwijst dat je kind bijvoorbeeld een IQ van 160 (dit is ongeveer het IQ van Einstein) heeft dan zal je daar toch iets mee moeten. Je kunt hem/haar dan niet slechts gewone rekensommetjes laten doen.
Snap ik ook wel,zat ook altijd een half jaar vooruit in een andere klas met rekenen.... maar toen was je gewoon een slimmmerd in rekenen.Of je was wat dommig,dan ging je naar de L.O.M school,nu heb je adhd,frotten ze je vol pillen en mag je op school blijven.Lijkt wel of alle kinderen wat mankeren tegenwoordig..
Maar effe over etiketjes: mijn zoon is zwaar dyslectisch,en technisch hoogbegaafd,en daar kwamen ze op de montesorri school (brugklas) pas achter,terwijl ik het al jaren riep,van die dyslectie dan.....dus ben helemaal fan van montesorri...

Ook omdat hij jaren gepest werd ivm domheid dus,en dat op montesorri NIET getolereerd werd,wat op de basisschool nogal eens door de vingers gezien werd.....
Dat vind ik wel grappig om te lezen, want ik ben ook dyslectisch en mijn lagere schoolleraren vonden mij maar dom en toch zou ik op een Montessori totaal niet op mijn plek zijn geweest, aangezien men mij dus echt wel achter de broek aan moest zitten, maar je hebt wel gelijk hoor dat ieder kind tegenwoordig iets lijkt te mankeren, dat waait wel weer over hoop ik .
Ja,elk kind is anders,mijn jongste zou er ook totaal niet passen....Maar mijn oudste is daar totaal opgebloeit van onzeker bang jongetje naar stoere zelfverzekerde puber.Ben ik vooral de directrice van die school nog altijd dankbaar voor!
Ik reageer hier even omdat ik me erger aan de domme reakties van Iris en daffyduck.

Jullie weten eht helemaal niet wat een hb kind is, oordeel er dan ook niet over? Geen enkele ouder van een hb kind wil een labeltje, wil arrogant rondlopen omdat hun kind hb is. Een hb kind vergt veel aandacht, veel zorg, een andere benadering, een andere manier van lesgeven. Een hb kind is niet perse alleen maar intelligent, er komt nog zoveel meer bij kijken. Ik ga dat niet allemaal uitleggen, heb zomaar het gevoel dat jullie me toch niet geloven. Zelf heb ik een achtjarige hb zoon die , nadat ie een hafl jaar overspannen thuis zat , niet meer naar school mocht (DORPSSCHOOLTJE MET ZOGENAAMD GENOEG MATERIAAL OM HEM UIT TE DAGEN ) met alle bijkomende gevolgen.

Nu zit hij idd op een montessorischool maar wel een met enorm veel kennis van hb en ervaring met het werken met hb kinderen. Dat maakt een heel groot verschil. Sinds december zit hij daar in een leonardoklas en hij zit gelukkig nu goed in zijn vel.

Oordelen? Doe dat lekker over jezelf!
Eh Hoi? Dit is een topic van bijna een jaar oud..
Hee Hoi, schreeuw niet zo, staat zo dom.
Dus?

Ik wilde het maar ff gezegd hebben, je moet je maar ergeren aan zulke domme uitspraken
Hoi, Hoi !

Welkom !

Ik ben blij dat het met je Koekie beter gaat !

Viva-forum-regel nummer 1.

Geen hoofdletters, dat is niet lief.

Viva-forum-regel nummer 2.

Check even hoe oud/jong een topic is als je de zoekfunctie hebt gebruikt.

Viva-forum-regel nummer 3.

Erger je nooit aan topics, dat is jammer van je energie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven