goede kattenvoer

donderdag 25 februari 2010 om 20:40
ik geef mijn katten sinds kort Royal Canin voer.
gaf daarvoor gewoon 'supermarkt voer' en merk
sinds ik R. C. geef erg veel verschil en constateer
dus dat ze veel beter in hun vel zitten.
alleen is het vrij prijzig. nu vraag ik me af of er ook ander kattenvoer is van goede kwaliteit wat minder prijzig is dan R. C.
(zoals bijv. pro plan en Iams al weet ik dus niet of dat goed is)
iemand ervaring mee??
gaf daarvoor gewoon 'supermarkt voer' en merk
sinds ik R. C. geef erg veel verschil en constateer
dus dat ze veel beter in hun vel zitten.
alleen is het vrij prijzig. nu vraag ik me af of er ook ander kattenvoer is van goede kwaliteit wat minder prijzig is dan R. C.
(zoals bijv. pro plan en Iams al weet ik dus niet of dat goed is)
iemand ervaring mee??
donderdag 25 februari 2010 om 22:00
donderdag 25 februari 2010 om 22:10
Ik heb 3 katten (1 /siamees, 1 maine coon, 1 kruising h. birmaan) waarvan 1 aan Hill's c/d zit (onderhoudend voer voor blaasgruispatienten) en 2 aan RC.
De RC is nog in testfase. Ik heb gewoon meerdere proefzakjes gekocht en ben nu aan het testen welke het beste aan slaat.
Exigent in ieder geval niet -> winden en stinkende drollen.
RC Maine Coon vinden ze HEERLIJK (want.. grote brokken = moeite doen voor het kauwen wat weer goed is voor de schrokkoppen).
Ik ben er ook nog niet helemaal uit.
De maine coon zat voorheen op whiskas, maar daar ben ik gelijk mee gestopt toen ze bij mij kwamen wonen (ze woonden eerst bij mijn schoonouders). De MC heeft vaak plakken poep. Dit is al heel wat minder sinds de RC, dus vooruitgang!
Ik neem geen supermarkt merken meer voor de vele hoeveelheid aan granen/suikers en andere rotzooi die erin zit.
En goed voer hoeft ook niet duur te zijn.
Kijk eens bij de Kruidvat dierenafdeling. Daar verkopen ze graan en soja vrije natvoer, net als bij Aldi (ALexis).
Sanabelle is ook een goede vervanging voor RC. Dat ga ik hierna proberen.
(warrig verhaal.. sorry heb net aan de advocaatjes gezeten met mams
)
De RC is nog in testfase. Ik heb gewoon meerdere proefzakjes gekocht en ben nu aan het testen welke het beste aan slaat.
Exigent in ieder geval niet -> winden en stinkende drollen.
RC Maine Coon vinden ze HEERLIJK (want.. grote brokken = moeite doen voor het kauwen wat weer goed is voor de schrokkoppen).
Ik ben er ook nog niet helemaal uit.
De maine coon zat voorheen op whiskas, maar daar ben ik gelijk mee gestopt toen ze bij mij kwamen wonen (ze woonden eerst bij mijn schoonouders). De MC heeft vaak plakken poep. Dit is al heel wat minder sinds de RC, dus vooruitgang!
Ik neem geen supermarkt merken meer voor de vele hoeveelheid aan granen/suikers en andere rotzooi die erin zit.
En goed voer hoeft ook niet duur te zijn.
Kijk eens bij de Kruidvat dierenafdeling. Daar verkopen ze graan en soja vrije natvoer, net als bij Aldi (ALexis).
Sanabelle is ook een goede vervanging voor RC. Dat ga ik hierna proberen.
(warrig verhaal.. sorry heb net aan de advocaatjes gezeten met mams

Poelepoelepoelepoes!

donderdag 25 februari 2010 om 22:12
bij mij zit idd. een jumper in de buurt.
was toevallig van plan om er morgen ff langs te gaan...
maar dat schepvoer is dat idd. net zo goed als RC en HILLS??
en dat IAMS is dat nou goed of bagger?? (met alle respect voor DJ momo, erg vervelend dat je katten ziek zijn of waren, maar ligt dat echt alleen aan het voer??
en dat IAMS is dat nou goed of bagger?? (met alle respect voor DJ momo, erg vervelend dat je katten ziek zijn of waren, maar ligt dat echt alleen aan het voer??
donderdag 25 februari 2010 om 22:14
Mijn dierenarts (nouja, die van de kat) vertelde me dat duurder voer ook constanter van samenstelling is. Goedkope varianten willen nog weleens gebruik maken van wat ze het goedkoopst kunnen inkopen, waardoor gevoelige katten last kunnen hebben bij het beginnen aan een nieuwe zak.
Hm, kat heeft door dat het over eten gaat, hij komt de laptop eens van heel dichtbij bekijken.
Hm, kat heeft door dat het over eten gaat, hij komt de laptop eens van heel dichtbij bekijken.
donderdag 25 februari 2010 om 22:22
quote:Missphoebe schreef op 25 februari 2010 @ 22:12:
Bij ons bij de Jumper hebben ze in die bakken ook alle merkvoer.
Weet niet welke RC je gebruikt??
De RC fit 32 hadden ze dus los om te scheppen.
(daar gebruiken ze zelf de 10kg zakken voor)
10 kg zak via internet al voor Eur 59,00 te bestellen kwam ik net al googelend achter.
4 kilozak geloof ik Eur 32,00
Bij ons bij de Jumper hebben ze in die bakken ook alle merkvoer.
Weet niet welke RC je gebruikt??
De RC fit 32 hadden ze dus los om te scheppen.
(daar gebruiken ze zelf de 10kg zakken voor)
10 kg zak via internet al voor Eur 59,00 te bestellen kwam ik net al googelend achter.
4 kilozak geloof ik Eur 32,00
donderdag 25 februari 2010 om 22:24
Hier krijgen ze ook Royal Canin en daar zijn we ontzettend tevreden over.
Olivier, kitten van bijna 5 maanden krijgt Royal Canin Growth op het moment.
Julia, poes van bijna 12 jaar, krijgt Royal Canin Obesity (willen we graag wat af laten vallen). Hiervoor zat ze op gewoon Indoor voer, ook van RC.
Ik denk ook niet dat ik heel snel iets anders zou geven dan RC.
Olivier, kitten van bijna 5 maanden krijgt Royal Canin Growth op het moment.
Julia, poes van bijna 12 jaar, krijgt Royal Canin Obesity (willen we graag wat af laten vallen). Hiervoor zat ze op gewoon Indoor voer, ook van RC.
Ik denk ook niet dat ik heel snel iets anders zou geven dan RC.
donderdag 25 februari 2010 om 22:35
Was hier geen Hills maar IAMS wat ze kregen. Mijn huidige dierenarts had ENORM veel katten gezien met blaas/urine weg problemen die IAMS kregen, dat er van een verband haast wel sprake MOET zijn. Sinds ze op de RC (S/O speciaal DA/dieetvoer, gemixed met varianten als Oral, Indoor en Hairball of Hair&Skin) zitten, nooooooit meer problemen!

donderdag 25 februari 2010 om 22:36
ik heb de RC fit32, denk erover om de indoor proberen. alhoewel,
1ntje heeft geen overgewicht maar hoeft ook niet dikker, en een ander is nog een kitten maar sinds gister aan de poezenpil waar ze ook van aan kunnen komen. er is er eigenlijk maar eentje met echter overgewicht, en de ander met neiging tot..... mmm denk bij deze dat indoor dus niet echt nodig is??
ja of dus een ander iets goedkoper merk.
'mijn' Jumper zit trouwens in Arnhem .
ik zou eventueel kunnen vragen bij de jumpie welk voer in de schepbakken zit....
wel cool trouwens dat ik hier niet de enige kattenliefhebber ben.
ik heb 4 van die spookjes, is wat veel misschien maar ik zou niet zonder kunnen...
1ntje heeft geen overgewicht maar hoeft ook niet dikker, en een ander is nog een kitten maar sinds gister aan de poezenpil waar ze ook van aan kunnen komen. er is er eigenlijk maar eentje met echter overgewicht, en de ander met neiging tot..... mmm denk bij deze dat indoor dus niet echt nodig is??
ja of dus een ander iets goedkoper merk.
'mijn' Jumper zit trouwens in Arnhem .
ik zou eventueel kunnen vragen bij de jumpie welk voer in de schepbakken zit....
wel cool trouwens dat ik hier niet de enige kattenliefhebber ben.
ik heb 4 van die spookjes, is wat veel misschien maar ik zou niet zonder kunnen...

donderdag 25 februari 2010 om 22:46
Mijn kat krijgt Purina One. Is niet heel erg duur, en hij vindt het heerlijk. Soms laat hij een stukje vers vlees naast z'n bakje liggen en eet ie gewoon z'n harde brokjes.
Maar ik weet eigenlijk niet of het ook goed voer is. Weet iemand dat?
Missphoebe, het zit hier vol met kattenliefhebbers. Als je het leuk vindt, moet je maar eens op het tetter-topic kijken!
Maar ik weet eigenlijk niet of het ook goed voer is. Weet iemand dat?
Missphoebe, het zit hier vol met kattenliefhebbers. Als je het leuk vindt, moet je maar eens op het tetter-topic kijken!
donderdag 25 februari 2010 om 23:04
Vers!!! Stukken goedkoper en veel gezonder als de granenrommel wat brokken heet.
Ook een kat met urineweg problemen kan vers eten. Stukken gezonder.
En alle merken behalve prins (en nog een enkeling) doen dierproeven. Iams en eukaneuba zijn zelfs foto`s van in de omloop waarvan ik bijna over mn nek ging zo zielig.
Brokken zijn doodgekookt en dan moet er weer voedingsstoffen aan toegevoegd worden om het "gezond" te krijgen. In een "goed" merk brokken zit misschien 20% aan vlees. De rest zijn granen en andere bij producten. Een carnivoor heeft geen granen nodig. Worden ze alleen maar ziek van.
Ja en een DA raad het merk aan. Zeker, zou ik ook doen als merk X mij allemaal voordeeltjes levert en ik er dus aan verdien.
Lastig en ze krijgen niet alles binnen? Tuurlijk wel, meer als door brokken. Lastig is het zeker niet als je je goed informeert. Een forum over NRV zoals voernatuurlijk wil je best helpen.
http://www.voernatuurlijk.nl/forum/viewtopic.php?t=6444
Ook een kat met urineweg problemen kan vers eten. Stukken gezonder.
En alle merken behalve prins (en nog een enkeling) doen dierproeven. Iams en eukaneuba zijn zelfs foto`s van in de omloop waarvan ik bijna over mn nek ging zo zielig.
Brokken zijn doodgekookt en dan moet er weer voedingsstoffen aan toegevoegd worden om het "gezond" te krijgen. In een "goed" merk brokken zit misschien 20% aan vlees. De rest zijn granen en andere bij producten. Een carnivoor heeft geen granen nodig. Worden ze alleen maar ziek van.
Ja en een DA raad het merk aan. Zeker, zou ik ook doen als merk X mij allemaal voordeeltjes levert en ik er dus aan verdien.
Lastig en ze krijgen niet alles binnen? Tuurlijk wel, meer als door brokken. Lastig is het zeker niet als je je goed informeert. Een forum over NRV zoals voernatuurlijk wil je best helpen.
http://www.voernatuurlijk.nl/forum/viewtopic.php?t=6444
donderdag 25 februari 2010 om 23:05
Ik koop Purina One bij de supermarkt, AH of C-1000, 800 gram voor 5,60 euro geloof ik. Duurder vind ik voor mijn twee mutsen niet nodig, al zou een voer voor oudere katten met risico op een nierprobleem wel beter zijn. Ze zijn tien jaar oud.
Dan zit er minder eiwit en fosfor in dacht ik.
Maar purina one bevalt erg goed, niet overgeven, nooit diarree etc. Twee smaken, kip met haver en zeevis met haver dacht ik.
OT: ze hebben bij AH sinds een poosje ander kattegrit, heel fijn spul, gaat zes keer langer mee volgens de rechthoekige kartonnen verpakking. Is ook geparfumeerd, ruikt lekker.
Ging flink wat in de kattenbak, iets van drie dozen, kost geloof ik 4 euro per doos, maar hun claim klopt:
gaat gewoon een maand mee, ruikt niet, en de urine zakt niet naar de bodem, zoals bij mindere kwaliteit klont-vormende grit.
Het blijft ook veel schoner (ik haal elke ochtend de klontjes er uit)
Dan zit er minder eiwit en fosfor in dacht ik.
Maar purina one bevalt erg goed, niet overgeven, nooit diarree etc. Twee smaken, kip met haver en zeevis met haver dacht ik.
OT: ze hebben bij AH sinds een poosje ander kattegrit, heel fijn spul, gaat zes keer langer mee volgens de rechthoekige kartonnen verpakking. Is ook geparfumeerd, ruikt lekker.
Ging flink wat in de kattenbak, iets van drie dozen, kost geloof ik 4 euro per doos, maar hun claim klopt:
gaat gewoon een maand mee, ruikt niet, en de urine zakt niet naar de bodem, zoals bij mindere kwaliteit klont-vormende grit.
Het blijft ook veel schoner (ik haal elke ochtend de klontjes er uit)

vrijdag 26 februari 2010 om 07:41
quote:biebelie schreef op 25 februari 2010 @ 21:54:
Ik snap denk ik wel waar djMomo op doelt.
Er was toch een paar jaar (?) geleden een voorval metHills voeding en nog een merk waardoor heel veel katten toen ziek werden of gestorven zijn......
Iets met bel en klepel enzo Klopt, in Amerika zijn heel veel huisdieren overleden aan melamine vergiftiging ( het ging om heel veel merken ). Deze worden voor Amerika in China geproduceerd waar de regels ( de kindermelk was immers ook vervuild) minder streng waren.
Ik snap denk ik wel waar djMomo op doelt.
Er was toch een paar jaar (?) geleden een voorval metHills voeding en nog een merk waardoor heel veel katten toen ziek werden of gestorven zijn......
Iets met bel en klepel enzo Klopt, in Amerika zijn heel veel huisdieren overleden aan melamine vergiftiging ( het ging om heel veel merken ). Deze worden voor Amerika in China geproduceerd waar de regels ( de kindermelk was immers ook vervuild) minder streng waren.
vrijdag 26 februari 2010 om 08:41
Ik gaf eerst Technical, dat is van Hills, maar ben nu overgestapt op RC indoor longhair gemixed met RC main coon, en ik ze hebben nu ook geen last meer van haarballen. (Eerst was het constant enorm ophoesten, zo zielig!) Het kost wel meer, maar ze zien er wel heel veel beter uit! Zeker mijn HTK kat, die glanst en krijgt al bijna een kraagje
vrijdag 26 februari 2010 om 09:49
Mijn katten krijgen vers (haaksbarf en carnibest) en af en toe wat rundergehakt/kip/hart etc.
natvoer van Bozita en Orijen brokjes.
Ik heb eind december een zak van 7 kilo Orijen gekocht (want grote verpakking is in verhouding goedkoper) en die is nu nog niet op (halverwege ongeveer?). Maar mijn 2 katten krijgen dus wel brokjes in combinatie met blik/vers en dat scheelt ook.
Ik heb iets van 44 euro betaald voor 7 kilo brokjes.
De kattenpoep ziet er nu heel vaak uit als een soort megakonijnenkeutels. Geen idee of dat normaal is maar ze zien er verder goed uit en spugen nooit.
natvoer van Bozita en Orijen brokjes.
Ik heb eind december een zak van 7 kilo Orijen gekocht (want grote verpakking is in verhouding goedkoper) en die is nu nog niet op (halverwege ongeveer?). Maar mijn 2 katten krijgen dus wel brokjes in combinatie met blik/vers en dat scheelt ook.
Ik heb iets van 44 euro betaald voor 7 kilo brokjes.
De kattenpoep ziet er nu heel vaak uit als een soort megakonijnenkeutels. Geen idee of dat normaal is maar ze zien er verder goed uit en spugen nooit.
vrijdag 26 februari 2010 om 09:57
ik voer die van mij alleen nog maar hills...doen ze het allemaal goed op (heb een pers van 10 ofzo, een kruizing pers van 2-3, een straatkat van 3-4 en 10+)
Je hebt met enig regelmaat acties dat je een goed afsluitbare ton cadeau krijgt bij een 10 kilo zak...daar bewaren wij het voer in...koop meestal 10 kilo/15 kilo zakken. of een duozak van 2*10 kilo...dan kost het idd iets meer dan 100 euro...zo rond de 5-6 euro per kilo...ik koop het via zooplus.nl omdat ze het gratis bij me thuis afleveren (in nl zijn de 15 kilo zakken niet te verkrijgen en zooplus haalt het uit duitsland geloof ik)
Geloof dat een zak van 10 kilo hier een kleine 2 maand ofzo meegaat...(ik geloof 170 dagen ofzo voor 1 kat)
Je hebt met enig regelmaat acties dat je een goed afsluitbare ton cadeau krijgt bij een 10 kilo zak...daar bewaren wij het voer in...koop meestal 10 kilo/15 kilo zakken. of een duozak van 2*10 kilo...dan kost het idd iets meer dan 100 euro...zo rond de 5-6 euro per kilo...ik koop het via zooplus.nl omdat ze het gratis bij me thuis afleveren (in nl zijn de 15 kilo zakken niet te verkrijgen en zooplus haalt het uit duitsland geloof ik)
Geloof dat een zak van 10 kilo hier een kleine 2 maand ofzo meegaat...(ik geloof 170 dagen ofzo voor 1 kat)
vrijdag 26 februari 2010 om 10:30
GM: Geef jij dan bijvoorbeeld alleen maar brokjes?
Ik vind het zo verbazend namelijk dat mijn twee katten van samen 8 kilo ongeveer na 2 maanden nog niet door een 7 kilo zak heen zijn... of het is echt heel goed voer, of ze vinden het eigenlijk helemaal niet zo lekker, of de combi met vers/nat zorgt voor het zo lang meegaan met voer.
Ik vind het zo verbazend namelijk dat mijn twee katten van samen 8 kilo ongeveer na 2 maanden nog niet door een 7 kilo zak heen zijn... of het is echt heel goed voer, of ze vinden het eigenlijk helemaal niet zo lekker, of de combi met vers/nat zorgt voor het zo lang meegaan met voer.
vrijdag 26 februari 2010 om 14:17
kletsmajoor: ja ze krijgen alleen die brokjes...(pers mag geen natvoer krijgen dus krijgt niemand het)
er staat ook op dat het 'volledige' voeding is en er geen natvoer bij hoeft...
wel krijgen jatten ze af en toe eens een stukje kip, kaas of krijgen ze wat snoepjes...maar 95% van hun voeding is denk ik wel het hills voer....maar ja...wat ze precies buiten uitspoken, weet ik natuurlijk niet
bij ons eten ze ook p/k ruim een kilo voer per maand....ook niet zoveel dus....
wat staat er op het pak? staat daar niet op voor hoeveel dagen het geschikt is? (vaak deels afhankelijk van hun gewicht)
Ik vind 3,5 kilo in twee maanden ook wel veel als je goed voer hebt....
er staat ook op dat het 'volledige' voeding is en er geen natvoer bij hoeft...
wel krijgen jatten ze af en toe eens een stukje kip, kaas of krijgen ze wat snoepjes...maar 95% van hun voeding is denk ik wel het hills voer....maar ja...wat ze precies buiten uitspoken, weet ik natuurlijk niet
bij ons eten ze ook p/k ruim een kilo voer per maand....ook niet zoveel dus....
wat staat er op het pak? staat daar niet op voor hoeveel dagen het geschikt is? (vaak deels afhankelijk van hun gewicht)
Ik vind 3,5 kilo in twee maanden ook wel veel als je goed voer hebt....
vrijdag 26 februari 2010 om 15:07
Onze twee katten eten ook RC (indoor 27). Ik koop de 10kg zakken ook bij de Jumper, voor iets van 58 euro. Dat is zoals eerder gezegd vergelijkbaar met de prijs van kleine zakjes Wiskas bij de supermarkt. Ik doe er ruim twee maanden mee.
Overigens stinkt bij mij de kattenbak wel als ze net geweest zijn. Ik wil niet weten hoeveel het stinkt bij een ander merk. Maar ach, even leegscheppen en het is weer over.
Ze eten eigenlijk alleen brokjes. Vlees in gelei/saus vinden ze niet eens echt lekker. De saus eten ze op en het vlees blijft liggen tot het uitgedroogd is... Mousse vinden ze wel lekker, krijgen ze dus heel af en toe.
Overigens stinkt bij mij de kattenbak wel als ze net geweest zijn. Ik wil niet weten hoeveel het stinkt bij een ander merk. Maar ach, even leegscheppen en het is weer over.
Ze eten eigenlijk alleen brokjes. Vlees in gelei/saus vinden ze niet eens echt lekker. De saus eten ze op en het vlees blijft liggen tot het uitgedroogd is... Mousse vinden ze wel lekker, krijgen ze dus heel af en toe.
vrijdag 26 februari 2010 om 15:18
mijn kat krijgt sinds een paar jaar RC oral sensitive. Dit is het eerste droogvoer waar hij niet van moet kotsen. Voorheen at hij bijna alleen blikvoer omdat hij alles uitspuugde. Nu bijna alleen brokjes. Ik ben er zo blij mee, en ja misschien is het wat duurder dan supermarkt voer. Durf ook niet goed een andere soort meer te proberen.
Kat is 17 jaar nu en nog super gezond, dierenarts is iedere keer onder de indruk en kan haast niet geloven dat hij al zo oud is. Is ook nog heel speels enzo.
Kat is kruising tussen siamees en heilige birmaan.
Kat is 17 jaar nu en nog super gezond, dierenarts is iedere keer onder de indruk en kan haast niet geloven dat hij al zo oud is. Is ook nog heel speels enzo.
Kat is kruising tussen siamees en heilige birmaan.

vrijdag 26 februari 2010 om 16:19
zaterdag 27 februari 2010 om 14:18