Als NoordHollandse in Brabant, went dat ooit echt?

29-03-2010 19:06 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt, ik ben een NoordHollandse. Geboren en getogen in Haarlem. Na een behoorlijke omweg door Nederland woon ik nu zes jaar in Brabant. En ik vind er na zes jaar nog steeds geen zak aan. De mentaliteit, de humor, het taaltje etc. Ga ik ooit wennen aan Brabant of is het zinvoller om terug te verhuizen naar Noord Nederland?
MILF in the making ;-)
Woensel. Wóensel. Daar zou ik nog niet dood willen worden gevonden.

Kom zelf uit het Witte Dorp (met de Dudok-huizen) en ben kei-lekker opgegroeid . Met inderdaad het Stratumseind het centrum binnen handbereik. Eindhoven is ook niet de meest charmante stad van Brabant. Den Bosch, Breda zijn veel leuker en mooier.

Maar enfin. Woon alweer 20 jaar in hartje R'dam, en herken wel het "meuterige" en het trage wanneer ik weer eens in E'hoven ben. Kleinschalig, ons kent ons, dertig mensen per uur aan de voordeur (of nog erger; door de achterdeur) maar de (flauwe) Brabantse humor is nog steeds ongeëvenaard voor mij.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Zamirah schreef op 30 maart 2010 @ 09:30:

Drenthe: :puke:Jij ben ook echt een vrolijkerd hè?
Man, doe niet zo moeilijk, trek gewoon een leuk pak aan.
Ik denk dat Brabant een beetje een provincie van uitersten is. Of je vindt het er geweldig, of je vindt het vreselijk. Ik vond het laatste, maar ik ken zat mensen die het er wèl heel gezellig vinden. Ik ken overigens ook heel veel fijne Brabanders, dus de hele provincie hoeft van mij niet afgezonken te worden ( ), maar ik ben erg blij dat ik er niet meer woon. Ik voelde me er heel onwelkom.
quote:AlettaJacobs schreef op 30 maart 2010 @ 09:45:

Ik voelde me er heel onwelkom.

Je zal ongetwijfeld je best hebben gedaan, maar vaak is dat wel afhankelijk van hoe je jezelf opstelt. Ik heb hier in Rotjeknor ook moeten knokken voor mijn plekje. Met die schattige zachte G en een (toch elke keer weer hilariteit veroorzakend) Houdoe alleen red je het hier niet

Ik heb een jaar in Maastricht gestudeerd/ gewoond, en kwam daar dus écht niet tussen. Heb mijn stinkende best gedaan, maar men bleef maar onverstaanbaar Mestreechs lullen onder elkaar, en na 9 maanden dacht ik; Houdoe!
Ik woon sinds 3 jaar in Brabant en vind Brabant keigezellig. Alleen het dorp waar ik woon dan weer niet.

Ik kom oorspronkelijk uit Limburg maar daar zal ik never nooit meer naar teruggaan, wat een verschrikkelijke provincie vind ik dat om te wonen.

Maar mijn zus woont in Utrecht en daar zou ik ook weer niet willen wonen, laat mij maar lekker in Brabant zitten. Voel ik me het meest thuis.
quote:Very Cherry schreef op 30 maart 2010 @ 09:49:

[...]

Ik heb een jaar in Maastricht gestudeerd/ gewoond, en kwam daar dus écht niet tussen. Heb mijn stinkende best gedaan, maar men bleef maar onverstaanbaar Mestreechs lullen onder elkaar, en na 9 maanden dacht ik; Houdoe!

Je zal ongetwijfeld je best hebben gedaan, maar vaak is dat wel afhankelijk van hoe je jezelf opstelt.

Soms klikt het gewoon niet tussen jezelf en je omgeving. Brabant en ik klikken niet. Jij en Maastricht klikken blijkbaar ook niet.
Je hebt helemaal gelijk AJ. Ik zag het mezelf opschrijven
quote:kaatje_85 schreef op 30 maart 2010 @ 09:51:

Ik woon sinds 3 jaar in Brabant en vind Brabant keigezellig. Alleen het dorp waar ik woon dan weer niet.

Ik kom oorspronkelijk uit Limburg .

Over een apart taaltje gesproken

Ik vind Limburg en Brabant eigenlijk hetzelfde laken een pak. Heb in Brabant gestudeerd, waar ook veel Limburgers zaten, en heb me er nooit thuisgevoeld.

Ik snap helemaal wat je bedoelt met een andere mentaliteit. Ik ervaarde het als dat iedereen steeds zo 'blij' is. 'Gezellig', hossen, zuipen, iedereen is je vriend, maar ondertussen wordt er hard over je geroddeld.

Ik ben te nuchter voor de Brabantse provinvie. En het accent vind ik tenenkrommend.
quote:kelbel schreef op 29 maart 2010 @ 23:16:

[...]

Herkenbaar!!! Een vriendin antwoorde onlangs (toen ik op een voorstel van haar om weet ik veel wat, winkelen ofzoiets simpels zei 'misschien') 'dat misschien van jou wordt altijd 'nee', dus we gaan wel wat anders doen'. Betrapt!

Hier in Twente ook heel herkenbaar:

"Zullen we vanavond naar de bios gaan?"

"Ik zal eens kijken..." (betekent: zeker weten van niet )
Ik ben op mijn derde als import in Brabant komen wonen, en herken echt niets in de verhalen hier. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik in de buurt van Breda woonde, en daar is veel meer import; de helft van mijn klasgenootjes had een Rotterdams/Dordts accent.

Ik heb me altijd thuis gevoeld in Brabant, en al woon ik inmiddels alweer vijftien jaar in Utrecht, ik blijf een Brabo. Mijn ouders wonen er trouwens nog steeds en willen er niet meer weg.

Ik erger me er altijd een beetje aan als alle Brabanders over één kam worden geschoren, en hup, die Limburgers er ook nog eens bij. Oost- en West- Brabanders zijn echt totaal verschillende mensen, en Limburgers en West-Brabanders kun je helemaal niet met elkaar vergelijken.
...
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 19:56:

Man is bereid om mee te verhuizen. De oudste twee zijn ook niet hier geboren en willen eigenlijk terug naar de zee. We hebben lang aan de kust gewoon of in steden die vlakbij de kust waren zodat we er veel kwamen. De jongste twee zijn twee en drie jaar, dus die zijn nog te klein voor een eigen mening. (Oké daar denken ze zelf regelmatig anders over )Waarom woon je dan nog steeds in een plaats waar je je niet prettig voelt?! Je hebt er van alles aan gedaan om daar te wennen, je weet van jezelf dat je in andere woonplaatsen wel kon wennen, dus ik zeg wegwezen uit de plaats waar je nu woont!
Als ik dit topic zo door lees ga je niet wennen en woon je in een vreselijke buurt (om maar even direct te zijn). En aangezien dit de derde buurt is waar je het niet naar je zin hebt, woon je misschien wel in een vreselijke stad ;). Ik heb er 2 jaar gewoond en had er niets mee, maar dat lag niet aan de Brabanders; die kende ik daar namelijk niet.

Ik ben zelf ook een Noordhollandse en ik woon nu bijna de helft van mijn leven in Brabant (in die andere lelijke stad om precies te zijn). Ik heb ook wel eens gedacht dat ik weg wilde, maar ondertussen ben ik stiekem wel gehecht aan "mijn stadje". Moet erbij zeggen dat ik uit een Westfries dorp kom en die mentaliteit vind ik dus echt verschikkelijk. Haarlem lijkt mij wel een leuke stad.

Zo te lezen heb je geen klik met je buren en met andere hardcore Brabo's. Wat ik alleen niet snap, is dat je in die 6 jaar geen andere imports hebt gevonden. In mijn vrienden- en kennissenkring zitten nauwelijks Brabanders en niemand is in de stad geboren waar we nu wonen. Op mijn werk is misschien 75% Brabants, maar er lopen ook een paar Amsterdammers (met wie ik inderdaad wel een soort natuurlijke klik heb, bedenk ik me nu).

Misschien probeer je wel te hard om Brabants te worden? Kun je het niet gewoon als Noordhollandse naar je zin hebben in de stad?
Eens met CharlotteC, waarom dan niet verhuizen naar een plaats waar jullie je beter voelen (vooral jij dan )? Hoeft niet per se naar Friesland maar waarom niet een andere regio in Brabant?

Een vaste baan is ook niet zaligmakend. En als je al 6 jaar met tegenzin in een regio woont dan zie ik niet echt gebeuren dat het nog een feest gaat worden.

Verder heb je natuurlijk zelf de keuze om je dagelijks mateloos te storen aan roddelende buren, een accent, ander humor. Maar scheer je niet heel veel mensen over één kam? Niet iedere Brabander roddelt over jou, je vuilcontainer en de vuile ramen van de andere buurvrouw. Niet alle Brabanders hebben dezelfde mentaliteit, dezelfde humor etc.

Maar goed, ik kan het me enerzijds goed voorstellen. Wil als Brabander nog niet dood gevonden worden in Friesland (horror), heb niets met de taal het dialect, de omgeving, de sfeer. Heb hele aardige Friezen leren kennen maar zou er echt niet willen wonen.

Heb in de Randstad gewoond en vond het destijds leuk maar zou er nu niet meer kunnen aarden. Ben al blij als ik de Maas oversteek na een bezoek aan de Randstad . Trouwens, die opmerking over "de riolen" heb ik voor het eerst en ook enkel in de Randstad gehoord. Dat ik met mijn zachte G vast van onder de riolen kwam... ..

Tsja, en je storen aan een accent. Je kan het mooi of niet mooi vinden maar als je in Brabant woont en je blijft je maar dagelijks storen aan het accent dan wordt het wel zwaar. Daarbij heeft iedereen een accent. Oók als je uit Haarlem, Den Haag of Amsterdam komt.

Ik vind het (West)-Fries en dat vreselijke Volendams (of ergens uit de buurt) echt oerlelijk. "dat gáaan we fieron, lekkor met zu allon uit onse bol gaan horrrrrr....hierrrrrroooow... " aahrrggg.... :puke:

Gelukkig woon ik er niet in de buurt en mochten ze op radio en tv zijn dan word ik gered door de uit-knop!
anoniem_6092 wijzigde dit bericht op 30-03-2010 10:57
Reden: iets te snel op send gedrukt
% gewijzigd
Overigens heb ik mezelf al meerdere malen betrapt op "houdoe" zeggen in Amsterdam *schaamsmiley* . Ben dus wel aardig ingeburgerd, denk ik.
quote:Zo te lezen heb je geen klik met je buren en met andere hardcore Brabo's. Wat ik alleen niet snap, is dat je in die 6 jaar geen andere imports hebt gevonden. In mijn vrienden- en kennissenkring zitten nauwelijks Brabanders en niemand is in de stad geboren waar we nu wonen.

Misschien probeer je wel te hard om Brabants te worden? Kun je het niet gewoon als Noordhollandse naar je zin hebben in de stad?

Goed gezegd!

ps... enne TO: ik vind als "hardcore" brabo Eindhoven ook geen leuke stad.. yuk..
quote:mips schreef op 30 maart 2010 @ 10:50:

Ik vind het (West)-Fries en dat vreselijke Volendams (of ergens uit de buurt) echt oerlelijk. "dat gáaan we fieron, lekkor met zu allon uit onse bol gaan horrrrrr....hierrrrrroooow... " aahrrggg.... :puke:

Ik ook, misschien dat ik daarom wel Brabants ben gaan praten ;)

Hoewel... Brabantse uitdrukkingen die ik noooooit zal zeggen:

- ik woon langs....

- hoe laat ben je afgewerkt? (moet ik nog steeds inwendig om giechelen)

- zullen we aanrijden

- ons mam, onze'n Dirk...

- een stukske

Wat ik mezelf wel heb horen zeggen:

- houdoe

- ik heb mijn jas niet bij

- over de zeik
quote:meisje1980 schreef op 29 maart 2010 @ 22:33:

[...]

Volgens mij weet je precies waarom je de klik niet hebt, je vindt brabanders roddelen. Kan dat je dat vindt, maar je moet het wel echt vanuit je eigen referentiekader bezien.

Hoe jij zelf bent, maakt voor een groot deel hoe je anderen ziet. Ben jij een heel direct 'maak van je hart geen moordkuil'-type, dan zul je zuiderlingen terughoudend en 'achter de ellebogen' vinden, omdat zij vaak niet zo direct communiceren als jij.

Ik loop er zoals eerder gezegd ook vaak tegenaan, maar heb de laatste tijd geaccepteerd dat de 'verschillen' die ik bemerk voor een groot deel ook door mijn eigen karakter komen. Als echte zuiderling (dus niet te direct, alles altijd voorzichtig omschrijven, niet direct ja of nee zeggen op een voorstel) schrikt bijv de Rotterdamse 'Niet lullen maar poetsen'-mentaliteit mij af, ik krijg dan een opgejaagd gevoel. Het is mij gewoon té direct.

In Groningen kreeg ik het idee dat men onverschillig was (das prima hoor, doe maar hoor).

Moraal van dit lange verhaal (sorry daarvoor), omdat ik zelf niet uit die regio kom ontgaat vaak de achterliggende bedoeling mij. Ik mis de subtiele nuances. Dat komt niet door die mensen, dat komt door mij. Ik denk er verklaringen en uitleggen bij die niet zo bedoeld zijn.

Goed, warrig verhaal geworden, hoop dat je er desondanks iets mee kunt.helemaal niet warrig, juist heel helder en het klopt als een zwerende vinger!
MILF in the making ;-)
Noah, jij snapt wat ik bedoel. Ik heb ook van die buren. Waar bemoeien ze zich toch mee en waar maken ze zich druk om? Wat boeit het of mijn bak donderdagavond of vrijdagochtend in de achtertuin staat? In Tongelre dienen de bakken naast de deur als hek en bijzettafel. Maar dat is wel het andere uiterste.
MILF in the making ;-)
quote:hadea1 schreef op 30 maart 2010 @ 11:06:

- ik heb mijn jas niet bij

Whahaha... ik kan mini2 heel giftig krijgen door te vragen "heb je centjes bij?"

Er begint hier trouwens ook wel zo nu en dan wat (zeer slecht uitgesproken) gronings rond te zingen, bij vrienden en kennissen. Dus men staat best open voor andere culturen
Man, doe niet zo moeilijk, trek gewoon een leuk pak aan.
quote:hadea1 schreef op 30 maart 2010 @ 10:49:

Zo te lezen heb je geen klik met je buren en met andere hardcore Brabo's. Wat ik alleen niet snap, is dat je in die 6 jaar geen andere imports hebt gevonden. In mijn vrienden- en kennissenkring zitten nauwelijks Brabanders en niemand is in de stad geboren waar we nu wonen. Op mijn werk is misschien 75% Brabants, maar er lopen ook een paar Amsterdammers (met wie ik inderdaad wel een soort natuurlijke klik heb, bedenk ik me nu).

Misschien probeer je wel te hard om Brabants te worden? Kun je het niet gewoon als Noordhollandse naar je zin hebben in de stad?Ik heb wel import gevonden, maar de meeste zijn terug verhuisd. De enige met wie ik het in de straat kan vinden is de buurman twee huizen verder. Een Rotterdammer. En ook die wil hier weg.
MILF in the making ;-)
quote:CharlotteC schreef op 30 maart 2010 @ 10:41:

[...]

Waarom woon je dan nog steeds in een plaats waar je je niet prettig voelt?! Je hebt er van alles aan gedaan om daar te wennen, je weet van jezelf dat je in andere woonplaatsen wel kon wennen, dus ik zeg wegwezen uit de plaats waar je nu woont!Geen idee eigenlijk.
MILF in the making ;-)
Volgens mij ben ik er wel uit. Ik ga terug! En dan niet naar Haarlem, maar richting ZuidHolland. Heb er gisteravond (weer) met man over gehad. En dan vooral over is het oké om voor een iemand een heel gezin te verkassen. Inclusief werk, scholen etc. Ik ben hier niet gelukkig. Voel me ontheemd. Dus ik ga zoeken naar een ander huis. Iemand ruilen?
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 30 maart 2010 @ 11:10:

Noah, jij snapt wat ik bedoel. Ik heb ook van die buren. Waar bemoeien ze zich toch mee en waar maken ze zich druk om? Wat boeit het of mijn bak donderdagavond of vrijdagochtend in de achtertuin staat? In Tongelre dienen de bakken naast de deur als hek en bijzettafel. Maar dat is wel het andere uiterste.

Maar wat boeit het jou als je buren een mening hebben over de plaats van je vuilnisbak? Waarom maak jij je druk over anderen die iets vinden van een bak? Zoek mensen op die een andere levensinstelling hebben, dan stoor je je ook niet aan deze lui.

Bij mij in de buurt wonen ook roddelkoninginnen die precies weten wie, wat waar en wanneer doet. Die hebben vast ook een mening over mij, so what?

Ik maak er een gezellig kletspraatje mee in het voorbijgaan maar ga er geen koffie bij drinken.
quote:juniper8 schreef op 29 maart 2010 @ 19:22:

[...]

Komop zeg, ik snap het verschil tussen Brabant en de rest van Nederland niet zo hoor. Oké je hoort het aan het accent maar, het ligt toch maar 100 km. van de randstad.

Ik denk wel dat het scheelt als je in een klein Brabants gehucht gaat wonen, die versta ik ook niet. Maar of je nou in Eindhoven, Den Bosch of Rotterdam woont maakt mijns inziens echt niet uit.Ze zeggen dat toch niet zomaar. Heb je er zelf gewoond dan??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven