Gezondheid alle pijlers

Microgynon ED?

30-03-2010 12:25 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zit er geen bijsluiter bij waar dat in staat? Misschien als je die eerst leest, dat je dan een stuk wijzer bent.
Ik wil weer aan de pil (nou ja, niet willen, maar weinig andere opties), maar gezien ik me in een niet erg welvarend lang begeef heb ik maar 1 optie: de microgynon ED and ferrous fumarate.

Nooit van gehoord.

Zo ziet het eruit:

Maar de hamvraag: hoe gebruik ik het? Ik heb vorige maand een andere pil geslikt en ben nu bijna aan het einde van mijn stopweek (vorige week maandag laatste pil geslikt). Kan ik gewoon met deze pil starten? Is het een beetje een goede pil? Bijwerkingen? Ervaringen?

Ik hoor het graag van jullie!
Ik ken wel microgynon, maar wat die ED is weet ik niet. Voorzover ik weet kan je wel gewooon overstappen.
Microgynon ED ken ik niet maar ferrous fumarate lijkt me ferrofumaraat (en dat zijn dan vast die rood/bruine tabletten, hier in Ned. in elk geval wel) en dat is ijzer. Dus pas op, het lijkt alsof er ijzertabletten bij in zitten en da's geen anticonceptiepil!
Als je bij Google zoekt naar afbeeldingen van Microgynon ED dan krijg je ook heel andere pillen te zien dan die jij hier nu hebt geplaatst.
Nee, geen bijsluiter, dan had ik het zelf op kunnen zoeken natuurlijk
Kan je niks op laten sturen?
Of is het misschien een 2-fasenpil met als kleurstof ferrofumaraat? Ook dan moet je oppassen met overstappen.
Ongelooflijk dat je overweegt om zomaar met die pil te gaan beginnen, het even op een forum te plempen en niet met een arts te overleggen.

Edit: waarom is alleen de pil een optie? Ik bedoel, hoe niet-welvarend is het land waar je zit? In Thailand had mijn zus een spoedje gyn en dat was keurig. Dan lijkt mij een spiraaltje veiliger?
anoniem_5603 wijzigde dit bericht op 30-03-2010 12:54
Reden: edit
% gewijzigd
Het ziet ernaar uit dat je bij het plaatje dat je geplakt hebt in de stopweek gewoon doorslikt (dan neem je dus die ijzerpillen) best inventief ivm ijzertekort ed door menstruatie. Beetje jammer dat je meestal al een vrij lichte menstruatie hebt door de pil en dat dat extra ijzer niet echt nodig is
Ongelooflijk dat ik overweeg de pil te gaan slikken? Ehh, ik wil liever nog geen kind, daar zijn die dingen toch voor ML? Als je goed leest, dan kun je uit mijn post opmaken dat ik hier de middelen niet heb die je in NL hebt, dus heb ik weinig keus. Ja een keus en dat is deze strip.

Het is exact dezelfde strip als op de afbeelding in mijn openingspost. Oh en op de achterzijde staat:

21 beige coloured tablets, each containing Levonorgestrel 0,15mg, Ethinylestradiol 0.03mg

7 brown coloured tablets, each containing ferrous fumarate 75mg

Het is zeker wel anti-conceptie (2-fase?), alleen weet ik dus niet hoe te gebruiken..
ML, lees nu je edit; Er is hier niks, van al van geluk spreken dat ze een anti-conceptie pil verkopen. Spiraal is een goede oplossing voor mijn situatie, maar natuurlijk niet mogelijk hier. Wel iets om te overwegen als ik even in NL ben.
quote:Kym schreef op 30 maart 2010 @ 13:01:

ML, lees nu je edit; Er is hier niks, van al van geluk spreken dat ze een anti-conceptie pil verkopen. Spiraal is een goede oplossing voor mijn situatie, maar natuurlijk niet mogelijk hier. Wel iets om te overwegen als ik even in NL ben.Ja zeker! Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar het is echt de moeite waard. Ik zou zeker niet zomaar een pil gaan slikken waarvan je niet weet wat erin zit, en misschien zit je wel in een malaria-gevoelig gebied en slik je daarvoor ook medicijnen..Ik ga nu wel speculeren..sorry. Wil er alleen maar mee zeggen dat ik zou overwegen om een spiraal te laten zetten in NL of op zoek te gaan naar een privé-kliniek in het land waar je nu zit en zeker niet 'zomaar' aan een onbekende pil te beginnen!
Ik slik geen verdere medicatie, maar dacht dat de microgynon pil wel vrij bekend is? Ik ben alleen niet zo'n fan van dat meerdere-fase-gedoe. Ook niet van spiraaltjes trouwens, lijkt me doodeng en onpraktisch om te hebben, maar goed. Wat anders, he?

Geen prive-klinieken hier trouwens, dus zal echt tot NL moeten wachten.
ML, je overdrijft, er staat nl. precies op de strip wat erin zit. Dat heeft Kym ook geplaatst, ik quote:

"21 beige coloured tablets, each containing Levonorgestrel 0,15mg, Ethinylestradiol 0.03mg

7 brown coloured tablets, each containing ferrous fumarate 75mg"

In de microgynon 30 zit het volgende:

Microgynon 30 is een anticonceptiepil met de werkzame stoffen 150 mcg levonorgestrel en 30 mcg ethinylestradiol.

Dat komt dus overeen met de hormonen in de pil die Kym heeft gekregen. Blijft over de laatste 7 pillen, met ferrous fumarate 75mg. Dat is inderdaad een ijzer, hier kun je meer info lezen:

http://www.drugs.com/mtm/ferrous-fumarate.html

Er staat iig niet dat ie de werking van de pil beïnvloedt, dat scheelt .
't is dus geen meerfasenpil, de 21 actieve tabletten bevatten precies hetzelfde als 'onze' microgynon 30.

Ze hebben er alleen 7 ijzerpillen zonder hormonen aan toegevoegd, waarom is me een raadsel. Wellicht heeft het te maken met het voedsel wat je in 'jouw' land kunt krijgen? Dat dat vaak een ijzertekort oplevert of zo?
Het is een beetje een grote lap tekst om ff te copy/pasten, maar op deze site staat een hele hoop info over Mycrogynon ED.

Klik
Thanks Tang!

Deze strip is ook weer uit het buitenland geleverd, dus die ijzertabletten is er niet bewust bij gedaan vanwege dit land. Waarom wel, geen idee. Ik ga er eens achteraan (want moet ik die nou gewoon slikken dus tijdens de stopweek?)

En je start gewoon bovenaan neem ik aan met een geel tablet?
Het is gewoon microgynon, maar dan de versie die vooral in 3e wereldlanden nog weleens gebruikt wordt. Met het idee dat het makkelijker is, 7 dagen niets slikken moet je bijhouden, dit niet, je maakt je strip op en begint gelijk aan de volgende.

Waarom hier ferrofumaraat gebruikt wordt weet ik niet, dat zijn ijzertabletten die je normaal alleen gebruikt bij bepaalde vormen van bloedarmoede (en dan niet 1 week per maand), meestal gebruiken ze een of ander vitaminepreparaat.

Als jij gewoon de pil wilt slikken kun je die ferro gewoon laten liggen.
Je start idd met die gele tabletten en die ijzertabletten hoef je niet te nemen als je dat niet wilt. Het is in sommige landen gebruikelijk om 7 placebo (of in jouw geval ijzer) pillen toe te voegen zodat je gewoon door kan slikken.
Ahaa, goh, wist ik niet. Nou, dan ga ik gewoon voor de geeltjes. Heb die ook geslikt toen ik 16 was.

Er staat alleen nergens dat het om '30' gaat. Kan ik daarvan uitgaan?
quote:Kym schreef op 30 maart 2010 @ 12:59:

Oh en op de achterzijde staat:

21 beige coloured tablets, each containing Levonorgestrel 0,15mg, Ethinylestradiol 0.03mg

Dat is de Microgynon 30

(naam is gebaseerd op 30 microgram Ethinylestradiol)

quote Farmacotherapeutisch kompas:

Microgynon '30' [Diverse fabrikanten]

Tablet, omhuld. Sub-50 pil. Strip met 21 tabletten bevattende ethinylestradiol 30 microg, levonorgestrel 150 microg per tablet.
Ah super Ika, dan weet ik het nu zeker!

Hoe zit het trouwens met het switchen naar een andere pil? Is dat gewoon te doen of zijn daar ook weer regeltjes voor?
quote:Kym schreef op 30 maart 2010 @ 12:59:

Ongelooflijk dat ik overweeg de pil te gaan slikken? Ehh, ik wil liever nog geen kind, daar zijn die dingen toch voor ML? Als je goed leest, dan kun je uit mijn post opmaken dat ik hier de middelen niet heb die je in NL hebt, dus heb ik weinig keus. Ja een keus en dat is deze strip.

Het is exact dezelfde strip als op de afbeelding in mijn openingspost. Oh en op de achterzijde staat:

7 brown coloured tablets, each containing ferrous fumarate 75mg

Het is zeker wel anti-conceptie (2-fase?), alleen weet ik dus niet hoe te gebruiken..

Dus je hebt 21 pillen levonorgestrel/ethinylestradiol, dus de anticonceptiepillen en dan hebben ze er nog een weekje ijzerpillen bijgegeven.

Je weet hoe je de gewone anticonceptiepillen moet slikken? De ijzertabletten kun je gewoon laten zitten.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Kym schreef op 30 maart 2010 @ 16:24:

Ah super Ika, dan weet ik het nu zeker!

Hoe zit het trouwens met het switchen naar een andere pil? Is dat gewoon te doen of zijn daar ook weer regeltjes voor?Beste is zonder stopweek door te gaan.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven