paasdagen; leuk of verplichte rotdagen?

03-04-2010 12:58 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
TO, ik begrijp dat jouw hele familie ook bij je oma aanwezig zal zijn? Ga dan op die dag een paar uur naar je oma (dan zie je al jouw familie) en op diezelfde dag een paar uur naar je schoonouders. Houd je ook echt aan de uren. Dus stel, oma is op de zondag, ga dan van bijvoorbeeld van 14.00 uur tot 17.00 uur naar oma en van 17.30 uur tot 20.30 uur naar schoonouders. Dan ben je iets meer dan een halve dag kwijt, heb je wel de familie gezien, en heb je de hele zondagochtend en gedeeltelijke -avond en de hele maandag voor met z'n tweeen. Als je gaat zou ik het echt limiteren tot een bepaald aantal uur en niet de hele dag. En als familie dat niet leuk vindt, dan hebben ze eigenlijk pech.

Ik vind zelf de paasdagen heerlijk, maar manlief heeft dan ook geen ouders meer (en toen die er nog wel waren zouden we alleen 's avonds gaan zijn eten - woonden vlakbij) en mijn ouders verwachten mij niet. Is prima als ik wel kom, maar ook goed als ik niet kom. We zijn er kortgeleden nog geweest op een 'gewone' dag.

Klopt het dat ik ook wel wat frustratie lees over de (on)beschikbaarheid van je vriend? Want daar kan je familie natuurlijk niets aan doen.
Wat je ook nog kunt doen: Nodig de hele familie één feestdag bij jóu uit. Laat iedereen een gerecht meebrengen en dan heb je de hele familie in 1 keer gezien, tevreden gesteld. Dan heb je de andere feestdag voor jullie samen...Iedereen blij!
-
quote:charlo schreef op 03 april 2010 @ 13:31:

[...]

Nee, helemaal niet! We werken beiden met veel plezier en de zaterdag als mijn vriend werkt doe ik het huishouden. Een prima verdeling en het gaat al lang goed zo. Daar staat tegenover dat we veel en lang op vakantie gaan.

Maar als we dan een keer een extra dag vrij hebben zouden we die ook graag samen benutten. We zijn sowieso geen familiemensen en zien het dus echt als een verplichting. Als het nou gezellig zou zijn dan is het natuurlijk veel minder een opgave om op bezoek te gaan.Dan zou ik het helemaal tot een beperkt aantal uur limiteren en zou ik 3 uur per bezoek nog teveel vinden en dat beperken tot 2 uur per bezoek. Zijn de voorbeelden die worden aangedragen geen opties?
Prima tips van Branwen. Mijn ouders zijn overleden en schoonouders rekenen niet op bezoek. Het mag als we het leuk vinden maar het is geen verplichting. Die houding had mijn moeder ook. Mijn zus heeft wel heel erg de neiging dat ze zo'n hele familiedag wil maar daar hebben we gewoon een streep door gezet. Gewoon een keer op je strepen gaan staan en niet op bezoek gaan. Even door de zure appel heen bijten, maar daarna krijg je een stuk acceptatie.
Hier precies hetzelfde probleem> pa belde of we tweede paasdag komen brunchen,bij hem en zijn nieuwe vriendin én haar kinderen!(mens 1 keer gezien)....

Ben ook drukdrukdruk en ben heel heel blij met 3 dagen om bij te tanken even

Heb hem dus vanmorgen vriendelijk bedankt en gezegd dat ik niet kom,geen eens een reden gegeven.

Gewoon bedankt voor de uitnodiging,maar we komen niet.........

Heel jammer als ie het niet begrijpt,maar ik ben 44 en mijn pa bepaalt niet meer hoe ik mijn leven leid...
Oplossing:

1. nodig familie en schoonfamilie allemaal tegelijk bij jou uit, dan heb je in elk geval één vrije dag over.

2. ga dan niet zelf voor ze koken, maar neem het hele stel mee uit eten. Je hebt dan geen last van de drukte in winkels. En omdat uit eten heel feestelijk is, heeft niemand het idee dat je je er makkelijk vanaf maakt.

3. zoek een centraal gelegen restaurant, waar iedereen makkelijk kan komen, maar zo mogelijk niet in jullie woonplaats of vlakbij jullie huis. Dan blijft het bezoek beperkt tot het etentje en gaan ze niet vooraf of achteraf eindeloos bij jullie teuten.

Lijkt mij kort en overzichtelijk genoeg om toch gezellig te zijn.
-
Soms mis ik het wel...want ik heb én geen ouders meer (al ruim 40 jaar niet), geen schoonouders (gaat lastig als je geen partner hebt!) én mijn dochter woont in het buitenland....

Want bij een vriendin (groot gezin) komt iedereen die zin heeft en vaak is dat een hele gezellige boel. Ik heb dan wel 3 oudere zussen, maar ook geen geweldig contact mee...

Dus ik zou morgen of overmorgen best willen ruilen hoor...
quote:charlo schreef op 03 april 2010 @ 13:47:

[...]

En dan moet ik voor zo'n 20 man dinerkosten betalen? Slecht plan...Zoals ik zei in een eerder bericht: Nodig iedereen bij jou uit en laat iedereen een gerecht meebrengen. Dat heb ik eens met kerst gedaan, met zussen, vrienden etc. Hartstikke leuk, veel verschillende hapjes...
quote:Quinty schreef op 03 april 2010 @ 13:07:

Gelukkig zeggen mijn ouders compleet het tegenovergestelde:

Doe lekker waar je zelf zin in hebt! Geniet van je vrije dagen.

Ditzelfde zeggen mijn ouders ook!

En ja, ik ben single dus geen schoonfamilie waar ik verwacht wordt.

Wel ga ik morgen naar een vriend van me..

Beide single dus puur voor aanspraak en het bewonderen van zijn nieuwe huis.
Mijn ouders zijn gelukkig enorm relaxed over de feestdagen, dus als ik even aanwipt vinden ze dat gezellig, maar als ik op vakantie ben of geen zin heb dan is het ook goed.

MAAR mijn zus daarentegen ziet "het plaatje" helemaal voor zich met pasen zeker nu ze een kind heeft, dus ga ik met mijn ouders, mijn zus en met mijn nichtje "gezellig" naar een kinderfestijn met spelletjes en eieren zoeken. Dat wordt dus even afzien .
-
Brrr krijgen we dat nu ook met de Pasen? dat verplichte gedoe, die familiebezoekjes. met gescheiden schoonouders is het voor ons met de kerst al een heel gepuzzel en gedoe. En inderdaad, de verwachtingen zijn hooggespannen en het is raar als je niet komt.

Ik ga er niet in mee, pasen en ook pinksteren zijn dagen die we lekker vrij zijn en waarin we niet op familiebezoek gaan en ook niet naar de meubelboulevards.
Mijn idee vind je ook niets?
quote:iris1969 schreef op 03 april 2010 @ 13:50:

Mijn ouders zijn gelukkig enorm relaxed over de feestdagen, dus als ik even aanwipt vinden ze dat gezellig, maar als ik op vakantie ben of geen zin heb dan is het ook goed.

MAAR mijn zus daarentegen ziet "het plaatje" helemaal voor zich met pasen zeker nu ze een kind heeft, dus ga ik met mijn ouders, mijn zus en met mijn nichtje "gezellig" naar een kinderfestijn met spelletjes en eieren zoeken. Dat wordt dus even afzien .Iris, ik zie het al helemaal voor me... ik moest wel even lachen om je bericht. Een kinderfestijn, dat is ook niets voor mij, als single zonder kinderwens. Sterkte!
Wat jammer dat er zo negatief over familie wordt gepraat. Is het dan in niemand opgekomen dat het ook wel eens gezellig zou kunnen zijn?
quote:charlo schreef op 03 april 2010 @ 13:53:

4) mensen die heel lang blijven plakken

Kan je niet aangeven dat je die avond nog andere plannen hebt waarom ze niet langer kunnen blijven?

Al wil je met vriend op de bank gaan hangen..

Jij en vriend maken de dienst uit, lijkt mij.

Ik heb een tante waar je nooit iets goed bij doet en altijd klaagt. Die nodig ik nooit uit, ook al vinden mn ouders (vooral mn moeder, is haar ex-schoonzusje) dat het 'zielig' is.

Nou ik niet, als ze gewoon doet mag ze komen.
-
Haha, dank je Wereldmeid, dat heb ik wel nodig!
quote:iris1969 schreef op 03 april 2010 @ 13:50:

MAAR mijn zus daarentegen ziet "het plaatje" helemaal voor zich met pasen zeker nu ze een kind heeft, dus ga ik met mijn ouders, mijn zus en met mijn nichtje "gezellig" naar een kinderfestijn met spelletjes en eieren zoeken. Dat wordt dus even afzien .

Ik wil best ruilen hoor .

Ben wel in voor zulke uitstapjes met kids, moeder en zus.
Ik vind Pasen leuk, heb 3 kinderen; s'morgens in de tuin zijn alle eieren verstopt en daarna gaan we heerlijk ontbijten, brunchen en lunchen tegelijkertijd, want de tafel wordt niet afgeruimd.

We gaan wel allemaal samen starten, maar omdat

er op de tafel van alles blijft staan, mogen ze deze ene dag per jaar eten wanneer zijzelf willen. Ook het avondeten mogen ze zelf beslissen en dit jaar is het gourmetten geworden.

Geen ouders om naar toe te gaan (oooo ik mis de verplichting)

Een schoonvader die te ziek is en een schoonmoeder die een weekeindje zelf weg gaat, alles is prima, als ze in de buurt was geweest had ze kunnen aanschuiven.
quote:charlo schreef op 03 april 2010 @ 14:05:

Mijn topic was dan ook vooral bedoeld om even te klagen en bovendien was ik benieuwd naar jullie gevoel rondom de feestdagen en of jullie ook 'verwacht' worden. Om oplossingen heb ik geloof ik niet eens gevraagd ? Klagen is idd soms wel even lekker
quote:traincha2 schreef op 03 april 2010 @ 14:03:

Wat jammer dat er zo negatief over familie wordt gepraat. Is het dan in niemand opgekomen dat het ook wel eens gezellig zou kunnen zijn?Het kan natuurlijk heel gezellig zijn als je een leuke familie hebt en deze niet al te opgeklopte verwachtingen hebben. Het probleem zit hem helaas vaak in het verplichte karakter ervan en de verwachtingen die nooit uit kunnen komen, omdat ze veel te hooggespannen zijn (die welicht door tijdschriften en reclames zijn opgewekt?).
quote:traincha2 schreef op 03 april 2010 @ 14:03:

Wat jammer dat er zo negatief over familie wordt gepraat. Is het dan in niemand opgekomen dat het ook wel eens gezellig zou kunnen zijn?Ik vind het doorgaans idd gezellig om bij mijn familie op bezoek te gaan, maar niet iedereen zal het goed met zijn/haar (schoon)familie kunnen vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven