Taalergernissen
vrijdag 2 april 2010 om 09:16
Waar erger jij je aan? Laten we ons hier lekker uitleven, haha 
- Ik besef me (dat hoor je tegenwoordig dus echt heel vaak, maar het is gewoon hartstikke fout)
- Heeeeeeeel vaak 'Ik zeg' gebruiken in een verhaal (dat is wel de ergste wat mij betreft)
- te vaak: 'ik heb zoiets van....' gebruiken
- te vaak in principe zeggen, terwijl het vaak helemaal nergens op slaat.
- Te veel gebruik van het woordje 'kids'
- Te pas en te onpas 'effe' zeggen. Het is even!!!!!!!
- het woordje 'sowieso' niet kunnen spellen en het schrijven zoals het klinkt
Nou, dat waren ze wat mij betreft wel. Nu jullie!
- Ik besef me (dat hoor je tegenwoordig dus echt heel vaak, maar het is gewoon hartstikke fout)
- Heeeeeeeel vaak 'Ik zeg' gebruiken in een verhaal (dat is wel de ergste wat mij betreft)
- te vaak: 'ik heb zoiets van....' gebruiken
- te vaak in principe zeggen, terwijl het vaak helemaal nergens op slaat.
- Te veel gebruik van het woordje 'kids'
- Te pas en te onpas 'effe' zeggen. Het is even!!!!!!!
- het woordje 'sowieso' niet kunnen spellen en het schrijven zoals het klinkt
Nou, dat waren ze wat mij betreft wel. Nu jullie!
woensdag 21 april 2010 om 14:01
quote:hans66 schreef op 21 april 2010 @ 08:19:
[...]
Een brus is niet zomaar een zus of broer. Het is een zus of broer van iemand die gehandicapt of ernstig ziek is. Mijn zus en ik zijn brussen van elkaar. Mijn zus heeft schizofrenie, en ik ben haar brus. Ik heb autisme, en zij is mijn brus.
Ik dacht dat je dat gebruikt als je een tweede of derde kindje krijgt: "..... krijgt een brusje" als je nog niet weet wat het wordt...??
Opgezocht, het kan allebei: Brusje is een algemene term voor broertje of zusje. Brusje is een samentrekking van broertje en zusje dat gebruikt wordt voor ongeboren kinderen waarvan het geslacht nog niet bekend is en voor adoptiekindjes wanneer de adoptieprocedure gestart is. Maar ook voor een persoon die broer of zus zijn van een kind met een ziekte of een handicap. Het gaat dan om broertjes en zusjes, (of broers en zussen) van iemand met een vorm van lichamelijke handicap, verstandelijke handicap of gedragsstoornis. (bron: wikipedia)
[...]
Een brus is niet zomaar een zus of broer. Het is een zus of broer van iemand die gehandicapt of ernstig ziek is. Mijn zus en ik zijn brussen van elkaar. Mijn zus heeft schizofrenie, en ik ben haar brus. Ik heb autisme, en zij is mijn brus.
Ik dacht dat je dat gebruikt als je een tweede of derde kindje krijgt: "..... krijgt een brusje" als je nog niet weet wat het wordt...??
Opgezocht, het kan allebei: Brusje is een algemene term voor broertje of zusje. Brusje is een samentrekking van broertje en zusje dat gebruikt wordt voor ongeboren kinderen waarvan het geslacht nog niet bekend is en voor adoptiekindjes wanneer de adoptieprocedure gestart is. Maar ook voor een persoon die broer of zus zijn van een kind met een ziekte of een handicap. Het gaat dan om broertjes en zusjes, (of broers en zussen) van iemand met een vorm van lichamelijke handicap, verstandelijke handicap of gedragsstoornis. (bron: wikipedia)
woensdag 21 april 2010 om 14:21
quote:Sandwalker schreef op 21 april 2010 @ 14:01:
Opgezocht, het kan allebei: Brusje is een algemene term voor broertje of zusje. Brusje is een samentrekking van broertje en zusje dat gebruikt wordt voor ongeboren kinderen waarvan het geslacht nog niet bekend is...
In dat opzicht heeft Moonlight gelijk, of is haar vermoeden wel juist.
Lekkere bonbons heb jij. Zou ik alsjeblieft een bonbonnetje mogen hebben?
Opgezocht, het kan allebei: Brusje is een algemene term voor broertje of zusje. Brusje is een samentrekking van broertje en zusje dat gebruikt wordt voor ongeboren kinderen waarvan het geslacht nog niet bekend is...
In dat opzicht heeft Moonlight gelijk, of is haar vermoeden wel juist.
Lekkere bonbons heb jij. Zou ik alsjeblieft een bonbonnetje mogen hebben?
World of Warcraft: Legion
woensdag 21 april 2010 om 14:25
quote:HeksjeE schreef op 16 april 2010 @ 21:02:
Ik zag laatst op een flyer:
**** organiseerdt dansfestijn huppelepup...
Serieus! Je vraagt je dan toch af waar in hemelsnaam die D vandaan komt?! In een tekst op een forum vind ik dit soort fouten al irritant, maar op een flyer waar je mensen mee probeert te lokken... Die check je toch twintig keer, minstens...Ik zou gewoon principieel er al niet naar toe gaan ;)Ach, er zijn mensen die dt-fouten maken in zelfstandige naamwoorden. Dan vind ik dit nog meevallen.
Ik zag laatst op een flyer:
**** organiseerdt dansfestijn huppelepup...
Serieus! Je vraagt je dan toch af waar in hemelsnaam die D vandaan komt?! In een tekst op een forum vind ik dit soort fouten al irritant, maar op een flyer waar je mensen mee probeert te lokken... Die check je toch twintig keer, minstens...Ik zou gewoon principieel er al niet naar toe gaan ;)Ach, er zijn mensen die dt-fouten maken in zelfstandige naamwoorden. Dan vind ik dit nog meevallen.