Gezondheid alle pijlers

baarmoederverwijdering

27-07-2009 20:00 569 berichten
Omdat ik al jaren erg veel last heb tijdens menstruatie en dit ook gemiddeld zo'n 2,5 week in de 4 weken ben,wil de gynaecoloog nu mijn baarmoeder verwijderen.

Ik heb natuurlijk een folder met de nodige informatie meegekregen maar hoor liever verhalen van vrouwen die dit ook hebben laten doen.Gynaecoloog weet nog niet of mijn eierstokken kunnen blijven zitten,dit ligt aan de endometriose.Als eierstokken er ook uit moeten zal ik dus tot aan de overgang medicijnen moeten slikken of ik kom gelijk in de overgang.Ik ben 34 jaar.Heb 3 kinderen dus geen kinderwens meer.

Iemand hier die me wat meer kan vertellen??

Liefs Coebergh
Alle reacties Link kopieren
Hey Sassafras, wat goed. Bij mij zijn ook de eierstokken blijven zitten, anders ga je in de overgang he. Blijkbaar toch maar best dat hij eruit is. Heb je een pijnpomp? Daar werd ik nl misselijk van. Ik moet wel zeggen dat ik weinig pijn ondervonden heb van de operatie. Hoe voel je je?
Ondertussen is t eind van de tweede dag, gister was de operatie. Ik voel me goed, heb geen pijn (ruggeprik zit er nog in, met morfine of zoiets). Ben niet misselijk geweest en mocht vandaag weer wat eten. Vanmiddag even naast m'n bed gezeten en dat viel wel flink tegen, ben zo slap als een vaatdoek. Morgen gaat pomp eraf en catheter eruit, ben benieuwd hoe het dan gaat, dan kan ik weer lopen.
Ik kon de eerste dagen niet uit bed omdat ik aan de pijnpomp lag. Eens die eraf was (ook de 2de dag) kon ik vrij gemakkelijk rondlopen. Ik had wel nog een baxter en ik kon dan met zo'n karretje rondlopen, had dus wel wat ondersteuning. Anders vragen aan de verpleging of ze een rondje met je willen doen, want rondlopen is echt wel belangrijk voor je herstel. Wel goed dat je vandaag al mocht eten, ik heb langer moeten wachten :-).
Ik ben weer thuis. Vanaf woensdag is het me allemaal toch wel wat tegengevallen hoor. De pijnpomp ging er woensdag af en dat ging prima, maar toen mijn darmen weer op gang kwamen begon de ellende, enorme darmkrampen en diarree. Na 2 zware dagen mocht ik vanmiddag naar huis, de krampen zijn thuis niet erger dan in het ziekenhuis, dus kon ik gaan. Het is wel fijn om weer thuis te zijn, maar het is ook wel erg vermoeiend.Gelukkig zijn mijn kinderen nog bij oma, die komen morgen pas.
Die darmkrampen en diarree horen er helaas bij, Sassafras. Duurde bij mij zo'n 3 weken, daarna werd mijn ontlasting weer normaal, en geen darmkrampen meer. Hopelijk gaat het bij jou sneller

Thuis zijn is in het begin inderdaad erg vermoeiend. Ik kreeg veel bezoek, wat ik fijn vond, maar wat eigenlijk ook teveel was. Ik kwam te weinig aan mijn rust toe. Ik zou je daarom aanraden om eventueel bezoek zoveel mogelijk te spreiden.

Veel succes met het herstel!
Oh jee, nog 3 weken buikpijn, hoop dat t sneller overgaat. Ik lig nu lekker in m'n eigen bed en dat gaat goed, maar een trip nr de wc is genoeg om daarna weer echt even bij te moeten komen. Langzaamaan komt t besef dat ik t ergste gehad heb en dat ik nu nooit, nooit, nooit meer menstrueer! Fijn dat jullie meeleven/-lezen.
Sassafras, heftig allemaal wat er met je gebeurd is. Beterschap !

Ik heb een vraag: ik heb last van endometriose en dagelijks bloedverlies. Gisteren heb ik een bezoek gebracht aan de gynaecoloog. Hij geeft mij de keuze om hormonen te gaan gebruiken of de baarmoeder te laten verwijderen. Aangezien ik uit het IVF-circuit komt heb ik de t*****-hekel aan hormonen slikken. De andere optie is dus het verwijderen van de baarmoeder. Volgens de gyn zouden de eierstokken kunnen blijven zitten, maar dit is afhankelijk van de verklevingen. Is er iemand die mij kan beargumenteren waarom ik danwel voor de hormonen danwel voor de verwijdering van de baarmoeder zou moeten kiezen ? Groetjes, Lentezon68
Hoi lentezon, moeilijke keuze waar je voor staat! Het verwijderen van je baarmoeder is heftig, maar hormoontherapie ook. Ik heb gekozen voor verwijdering omdat ik graag een "definitieve" oplossing wilde. Als ik straks genezen ben dan is het ook klaar, met bloedingen en zo, zonder dat ik nog iets hoef te doen of te gebruiken. Wel zei de gyn na de operatie dat er veel endometriose zat en dat hij stukjes op mijn darmen niet allemaal weg kon halen. Risico bestaat dus dat die stukjes zoveel klachten blijven geven dat ik alsnog aan de hormonen moet. We zien wel, eerst hier van herstellen.
.
anoniem_59773 wijzigde dit bericht op 27-02-2010 11:41
Reden: een keer is genoeg
% gewijzigd
Hoi allemaal, inmiddels is het dag 5 en het gaat goed! Darmkrampen zijn stukken minder, winden laten lucht op en ontlasting komt weer redelijk normaal. Het litteken is netjes en rustig, ik heb meer last van de plekken waar de pleister m'n huid beschadigd heeft. Gister ben ik twee keer een tijdje beneden geweest en dat was toch wel erg vermoeiend, dus vandaag wat meer rust. Ik lig heerlijk in m'n bedje met alle afstandsbedieningen en m'n mobiel, lekker film kijken en forummen. Man is met zonen eruit, die hadden sportexamen, hoop zo te horen of ze geslaagd zijn. Straks maar eens douchen en dan vanmiddag nog een tijdje beneden.

Het klinkt misschien maf, zo kort na de operatie, maar eigenlijk voelt m'n buik nu al prettiger dan voor de op, de grote loden bal die er altijd zat is

weg.
Bij mij gingen de darmkrampen ook redelijk snel weg, ik moest alleen een beetje opletten wat ik at de eerste weken.

Dat had ik ook, die beschadiging. En van mijn keizersnede kan je nog goed zien op mijn buik waar zo'n 'grijper' gedaan heeft . We zijn nu 10 maanden verder, ik denk niet dat dat nog weg gaat.

Die 'bal' weg vond ik ook zalig (en nog steeds trouwens). En je nooit meer zorgen hoeven te maken over maandverbanden of tampons meenemen, of je wel witte kleren zou dragen... Vanaf nu kan je dat gewoon allemaal doen. Super hoor. Ik heb 'ze' nog geen dag gemist .
Even een update, 9 dagen na de op. Het gaat heel goed, weinig pijn, eigenlijk alleen als m'n darmen rommelen en ik moet poepen, dat is echt heel pijnlijk. Verder kan ik me steeds beter bewegen en heb ik meer energie. Het is wel frustrerend dat ik Toch nog maar zo weinig kan, want het huis wordt langzaam een zwijnestal, manlief ziet dat ik toch geruisloos meer doe dan hij vaak denkt. Ik ga toch maar eens op zoek nr wat huishoudelijke hulp.
PEKABOO ik heb een vraagje aan jou(hopelijk kijk je nog op deze site!).mijn baarmoeder wordt ook via de vagina verwijderd en mijn blaas opgehaald en nog wat weet ik niet meer!!is het jou meegevallen??ik zie er toch wel tegen op ook dat je misselijk word van de morfine pomp die krijg ik ook.ik ben al zo'n spuug mens.en heb je kleding advies voor als ik in het ziekenhuis lig? ik heb het idee dat de genezing sneller gaat dan een buik operatie?misschien hoor ik van je.groet
@Elyssa.Hier ben ik!

Het vaginaal verwijderen van de baarmoeder is al weer meer dan 3 maanden geleden en ik voel me alsof er geen ingreep geweest is en dat bedoel ik heel positief! Ik voel me super en het is me heel erg meegevallen.De ingreep duurde bij mij zo'n 2 uur.De gyn.had veel moeite met de vele vleesbomen voor mijn baarmoeder.Voor zover ik weet is er niets met mijn blaas gedaan...Nadat ik wakker werd uit de narcose had ik wel een beetje een soort van menstruatiekrampen maar daarvoor kreeg ik paracetamol en dat was voldoende.Ik heb dus geen morfinepomp gehad.Wel heb ik 2 keer overgegeven maar dat was alleen vocht want ik had toen al een hele tijd niet meer gegeten.Ik had wel een catheter in.Daar merkte ik niets van behalve toen ik de volgende dag voorzichtig naar de stoel mocht lopen en de catheterzak achter me aan sleepte.Ook had ik een verbandtampon in mijn vagina.Dat ding leek wel 2 meter lang.Ze bleven maar trekken toen dat ding eruit moest.Dit deed niet echt zeer maar gaf een heel raar,bijna kriebelend gevoel.De dag na de operatie voelde ik me al heel erg goed en had geen behoefte aan paracetamol maar dat werd me toch dringend geadviseerd door de verpleegkundige.

Dit heb ik in totaal zo'n kleine week moeten gebruiken.

Wat kleding betreft:de eerste 2 dagen heb ik een jasje van het ziekenhuis aan gehad.Hierna had ik een dunne pyjama aan.Pas op het moment dat de catheter eruit was kon ik ook weer een onderbroek en een pyjamabroek aan.Aan het einde van dag 2 kon ik me al zelfstandig douchen,wel voor de zekerheid zittend op een stoel,maar het ging prima.Op dag 3 ben ik aan de wandel gegaan met mijn ouders.Ik ben met de lift naar beneden gegaan en ben daar naar het restaurant gelopen en op de terugweg wou ik proberen hoe het zou gaan met traplopen:dat ging prima want ik was sneller dan mijn ouders 4 trappen naar boven gelopen( ik woon in een flat zonder lift dus ben traplopen wel gewend) Achteraf bleek dat ik nog niet had mogen traplopen.Ahum;oeps!! Op dag 4 ging het zo goed dat ik al naar huis mocht;1 dag eerder dan gepland.Ik ben zo blij dat ik deze ingreep heb laten doen.Ik heb nergens geen last meer van en voel me helemaal geweldig! Ik heb zelf ook het idee dat je met deze ingreep vele malen sneller hersteld dan met een buikoperatie.Je hebt tenslotte geen snee die moet genezen!

Het is een heel verhaal geworden.Ik hoop dat je er wat aan hebt en als je nog vragen hebt;stel ze gerust!
pekaboo,dank je wel voor je snelle reactie!!ik hoop dat het met mij ook zo snel allemaal gaat!!ik teken hier voor als ik nog e.v vragen heb stel ik ze graag aan je.groet
Hoop dat jullie hier nog lezen.....

Bijna zes maanden geleden is mijn baarmoeder verwijderd. Nu heb ik af en toe nog last van de spieren in mijn onderbuik, met name na veel belasting. Een soort schrijnend gevoel van binnen. En soms een soort spierpijn.

Hebben jullie dit ook nog?

En zijn jullie ook nog sneller moe dan voor de operatie? Nu kan ik alles al weer, maar ik merk dat de vermoeidheid toch nog steeds wat eerder toeslaat dan voor de operatie.

Nu heeft mijn huisarts gezegd dat het een jaar gaat duren voor ik me weer helemaal de oude voel, dus ik zit nu op de helft.

Ik ben gewoon even benieuwd wat jullie ervaringen zijn!
Ik herken helemaal niks over wat je schrijft...

Als je narcose gehad hebt (geen ruggeprik dus) kan dat van die moeheid wel kloppen. Er zijn meer mensen die sneller moe zijn en dat kan wel tot een jaar na de ingreep aanhouden.
Bedankt voor je reactie, bosaapje!

Ik heb zowel een ruggeprik (voor de pijnstilling) als een algehele narcose gehad. Dus de moeheid zal inderdaad daar wel van komen.
Hey Verana, onze operatie was bijna gelijk dacht ik?

Ik heb er helemaal geen last van hoor, van spierpijn dan. Ik ga al een tijdje sporten, en als ik te zware oefeningen doe voor mijn onderste buikspieren of op een toestel ga liggen dat net op mijn 'snee' komt, zeg maar, dan voel ik het een dag of 2/3 erna wel. Maar anders heb ik er nooit last van. Abby weegt ondertussen ook een kleine 10 kg, en die draag ik ook heel veel, dat doet me niks.

Ik ben wel nog steeds vlugger moe dan anders, maar ik dacht dat dat aan mijn dieet lag (kh-arm), maar het zou idd ook aan de operatie kunnen liggen.
Fien, we werden zelfs op dezelfde dag geopereerd

Ik moet er nog niet aan denken om buikspieroefeningen te doen! Ik fiets en wandel wel steeds meer, dus bewegen doe ik wel. Ik draag af en toe wel iets van 5 tot 10 kg, maar dan voel ik dat wel.

Jij had toch ook fysiotherapie gehad? Meerdere mensen vragen mij of ik bij de fysiotherapeut loop voor mijn buik, maar dit is niet het geval. Ik vraag me af dit misschien toch een goed idee is.
ik ben na 6 dagen weer thuis samen met een catheter het zelfstandig plassen wil niet lukken(plas de blaas niet leeg er blijft te veel urine zitten)waarschijnlijk is de blaas nog opgezwollen er is toch aan gerommeld, de catheter moet een week zitten en dan is er een dag opname hopelijk loop het dan weer goed!!dat verband tampon was zeker lang ik vroeg zit dat er allemaal in?ze bleef trekken.de operatie is mij 100% meegevallen,ik heb meer last van de moeilijkheid met plassen!daar baal ik echt van!ik merk wel dat ik toch even wat kleine dingetjes doe in huis maar als het niet zwaar is moet dat toch kunnen zeker??de hele dag rusten heb ik wel weer gehad!
Hoi Elyssa,

Wat vervelend dat je zo lang nog een catheter in moet hebben.

Blijkbaar hebben ze inderdaad flink zitten rommelen met je blaas want anders zou je toch goed moeten kunnen uitplassen? Ik wil je wel adviseren NIET teveel te willen doen nu je net weer thuis bent.Natuurlijk wil je wat kleine dingetjes doen,dat begrijp ik,maar wees voorzichtig want je doet al snel teveel en dat voel je wel in je buik! De eerste paar weken mocht ik ook niet meer gewicht tillen dan 1 kilo!! Als je te zwaar zou tillen kun je het uitzakken van je blaas of darmen krijgen en dat wil je natuurlijk niet!

Rustig aan dus! Veel sterkte!

Groetjes,

Pekaboo
hoi Pekaboo,

ja die catheter is balen ben daar ook een beetje ongerust over want als de catheter loopt waarom gaat het dan niet op de natuurlijke wijze??en weet je ik doe gewoon teveel dingen wil het niet aan mijn man vragen,ik zie meer dingen dan hij en hij doet al zo zijn best.maar dat komt dat ik me goed voel denk ik. maar inderdaad in het ziekenhuis was er een vrouw geholpen aan de darmen(uitgezakt).dat is ook een zware operarie zeg!!het mens stikte van de pijn! dus kalm aan!!

groetjes
Hey Verana, sorry voor mijn late antwoord.

Yep, ik deed fysiotherapie, en ik denk er sterk over na om het nog eens te doen. Ik had nog 9 beurten postnataal tegoed, en daar heb ik gretig gebruik van gemaakt. Na mijn 9 beurten was mijn buik 4 cm verminderd. En na 10 weken sportschool (± 2x per week gaan sporten - wel in combinatie met een dieet), nog eens 5 cm. Op mezelf ben ik nu ook nog 1cm kwijt, wat maakt dat ik op een kleine 5 maanden (nog niet toe) zo'n 10 cm kwijt ben op mijn buik alleen al!!! Die fysio zou ik aan iedereen aanraden. Let wel, het is niet altijd even eenvoudig hoor, het zijn zware oefeningen. Maar je wordt er wel veel sterker van, je spieren worden veel steviger hé.
hi dames even een berichtje van mij.de catheter is weg gelukkig en het plassen gaat goed!!de eerste twee weken was appeltje- eitje.voelde echt helemaal geen pijn dat ik echt verbaast was(ik had toch een operatie gehad?).

maar nu stik ik van de rug pijn steken in de buik.en wat het ergste is mijn humeur!!!ik ben een heks!!ik wil het niet maar kan er even niks aan doen!vanmiddag even gepraat met een mevrouw en die zij,je heb een pijnhoofd!!grrrr even niet lekker in het velletje denk ik!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven