Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Vraag: mijn dochter is bijna 4 maanden en ik geef nog borstvoeding. Als ik aan het werk ben krijgt ze mijn afgekolfde melk, maar afgelopen week dronk ze maar 2 x 60 cc terwijl ze toch wel 180 per keer moet drinken. Ze wil dan wel aan haar speen sabbelen maar zodra de speen van de fles weer in haar mond komt gaat ze huilen. Na de 2e x 60 cc besloot mijn man om haar Nutrilon te geven omdat er toch wat meer in moest. Toen dronk ze de hele fles (160 cc) in een keer leeg! Ze gaf vervolgens niets terug. Dus ze kan zo'n hoeveelheid aan maar ik kolf per beurt ook nooit meer dan 140 cc. Ik snap er niks van:

- waarom wil ze ineens mijn melk bijna niet? Ik doe mijn best om alles zo schoon mogelijk te houden en het zsm in te vriezen.

- waarom produceer ik zo weinig?

Het is heel frustrerend omdat ik zo veel moeite moet doen om 1 voeding bij elkaar te kolven waar ze dan vervolgens maar 1/3 van opdrinkt... wie herkent dit of heeft tips?

Groetjes Bibi
Jeetje, het lijkt wel borstvoedings-weigerings-productieafname-tijd.....

Ik wilde hier mijn verhaal typen over mijn BV-terugloop, een 3,5 maand oude dochter die blijkbaar meer honger heeft en dat ik bijvoed (40-60 cc) uit de vriezer en me overdag suf kolf op mijn werk tussendoor om de productie te verhogen. Zucht....

Maar hierboven staan al genoeg dingen waar ik wat mee kan.

Ik denk dat ik het tussendoor kolven voorlopig maar moet blijven proberen. En misschien heeft mijn verkoudheid dus ook wel invloed op mijn productie.

En mijn drinkgedrag... Ik zie het nog een tijdje aan, maar ik ben ook een beetje verdrietig hierover. Ik wil nog helemaal niet overstappen op KV !!!!!
What matters most is how you see yourself
Hi Jane, balen hè, ik ben er emotioneel ook nog niet aan toe om over te stappen op kv, dus ik probeer het nu maar te combineren, ze drinkt 's morgens als eerste voeding wel gewoon aan de borst, de voedingen erna zijn eigenlijk iedere keer het probleem. Ze drinkt 5-10 minuten aan de borst en daarna wil ze gewoon niet meer. Ik denk dat ze de fles gewoon interessanter vindt, omdat ze die zelf vast kan houden. Ik probeer nu maar gewoon zoveel mogelijk te kolven zodat ze toch nog zoveel mogelijk mm binnenkrijgt, anders wordt het hopelijk een combinatie bv-kv, als ik de ochtend-en avondvoeding zelf kan blijven geven ben ik al heel blij, dan hoef ik het toch nog niet helemaal op te geven.
Ja, inderdaad best *^))&^#%.

Borstweigering heeft Laura ook een maandje geleden gehad. Heeft 3 dagen geduurd en daarna was het weer helemaal OK. Raar hè? Ik hoop dat het bij jou ook weer goed komt, maar zeker weten doe je dat niet hè?

En inderdaad: combinatie BV-FV kan altijd nog.

Als ik er rationeel over nadenk, snap ik niet waar ik me zo druk over maak.

Maar HELP ! Ik wil gewoon mijn dochter nog volledig BV geven !!! Niet alleen omdat het gezond is, maar ook die romantiek aan de borst. Ik kan dat emotioneel gewoon nog niet missen....

Maar goed. Misschien schijnt achter de wolken de zon wel weer !
What matters most is how you see yourself
Jane, kan het zijn dat je dochter aan het regelen is? Als je haar komend weekend - ervanuitgaande dat je dan thuis bent - nou eens bij elke kik die ze geeft aanlegt? Ook al weet je dat ze geen honger heeft, maar moe is ofzo, gewoon elke keer aanleggen. Moe, pijn, verveeld, maakt niet uit, aanleggen. En niks bijvoeden, geen druppel. Dat zal een zwaar weekendje worden, maar e hebt een heel grote kans dat je daarna weer heel veel meer productie hebt.

Alles wat je bijvoedt, haalt ze dus niet uit je borst. Als ze het niet uit je borst haalt, kan je lijf iet weten dat het meer melk moet maken. Een kolf kan helpen om meer vraag te maken, maar een baby kan dat echt heel veel beter.

Echt waar. Komt goed. Diep ademhalen, veel drinken, lekker gezond eten, genoeg rusten en aanleggen aanleggen aanleggen. Komt het vanzelf goed.
quote:Bibi1979 schreef op 25 september 2007 @ 19:01:

Vraag: mijn dochter is bijna 4 maanden en ik geef nog borstvoeding. Als ik aan het werk ben krijgt ze mijn afgekolfde melk, maar afgelopen week dronk ze maar 2 x 60 cc terwijl ze toch wel 180 per keer moet drinken. Ze wil dan wel aan haar speen sabbelen maar zodra de speen van de fles weer in haar mond komt gaat ze huilen. Na de 2e x 60 cc besloot mijn man om haar Nutrilon te geven omdat er toch wat meer in moest. Toen dronk ze de hele fles (160 cc) in een keer leeg! Ze gaf vervolgens niets terug. Dus ze kan zo'n hoeveelheid aan maar ik kolf per beurt ook nooit meer dan 140 cc. Ik snap er niks van:

- waarom wil ze ineens mijn melk bijna niet? Ik doe mijn best om alles zo schoon mogelijk te houden en het zsm in te vriezen.

- waarom produceer ik zo weinig?

Het is heel frustrerend omdat ik zo veel moeite moet doen om 1 voeding bij elkaar te kolven waar ze dan vervolgens maar 1/3 van opdrinkt... wie herkent dit of heeft tips?

Groetjes Bibi

Bibi, het kan best zijn dat je meisje jouw vriezermelk niet lust. De smaak van melk vberandert als je het invriest, en er zijn baby's die dat gewoon niet lekker vinden. Heeft ze het met koelkastmelk ook? MIsschien kan je dat eens proberen. Mm is in de koelkast, achterin onderin, 5 dagen houdbaar.

Kolven is lastig. Een kolf krijgt sowieso al niet zoveel uit een borst als een baby dat kan, en dan zit je ook nog met toeschietreflex die moet komen. Gebruk je de syntocinon neusspray al? Die kan helpen om een tsr te krijgen.

Succes!
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik bevallen van mijn tweede kindje en ik zou graag een goede start met de BV maken. Bij mijn eerste kindje heb ik 5 maanden BV gegeven en vooral de eerste weken heel veel pijn gehad. Veel tepelkloven, mogelijk door heel gevoelige huid in combinatie met heel krachtig zuigen van mijn zoon. Hij zou volgens de kraamhulp, cb en vk wel goed aanliggen.

Nou ben ik vlak na de geboorte helemaal niet begeleid bij het aanleggen (in het ziekenhuis) en heeft hij meteen 15 minuten gedronken. Nu hoorde ik dat je beter de eerste dag per voeding per borst 3 minuten kan laten drinken, de tweede dag 5 minuten, enzo verder opbouwen om de huid van de tepel te laten wennen.

Weten jullie of dit klopt? Zo ja, krijgt de baby dan genoeg voeding binnen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes Nikon
mmm daar ging dus iets fout. Nog maar een keer mijn vraag:

Bij mijn eerste zoon heb ik de eerste weken nogal getobt met tepelkloven en veel pijn bij het aanleggen. Ws de combinatie van een gevoelige huid en krachtig zuigen want iedereen (kraamhulp, cb, vk) vond dat hij goed aanlag. Nou ben ik bij de 1x BV geven, direct na de geboorte niet begeleid ("leg maar aan, wij komen over een uurtje nog wel eens kijken") en ben ik bang dat hij toen alles al kapot gezogen heeft.

Nu komt de tweede eraan en hoop ik dit te voorkomen. Ik hoorde dat je kan beginnen met de eerste dag per voeding per borst 3 minuten te voeden, de tweede dag 5 minuten en zo verder. Wat weten jullie hierover en krijgt je kindje dan wel genoeg voeding binnen? Alvast bedankt voor het meedenken.

Nikon
Nikon, het enige dat een opbouwend schema veroorzaakt, is dat je de kans hebt dat je kindje niet genoeg aankomt. Je tepels zullen de eerste dagen best gevoelig zijn, vergelijk het met een nieuw horloge dat je draagt: dat zal je de eerste dagen voelen, ook al is er niks mis mee.

Wat je kunt doen om je tepels 'af te harden' is topless zonnen, maar helaas is het daar nu even niet het seizoen voor. Af en toe zonder beha lopen kan ook helpen, maar niets evenaart een baby aan je borst. Ik heb dochte 20 maanden gevoed, en toen 10 maanden later mijn zoon geboren werd heb ik toch nog even gevoelige tepels gehad.

Je kindje kan de eerste voeding verkeerd aangelegen hebben, maar heeft daarmee niet de hele bv-toekomst verpest. Net als gewone huid, herstelt tepelhuid zich ook. Misschien is het een idee om een bv-cursus te doen en alvast een telefoonnummer van een lactatiekundige op te zoeken, en die na de geboorte aan je bed vragen. Lactatiekundigen weten vaak toch meer van bv dan kraamhulpen en cb's.

Sterkte!
Hallo,

O, ik ben zo jaloers op vrouwen die moeiteloos een paar honderd cc kolven in een kwartier tijd. Ik kolf maximaal 50 cc als ik kolf ipv geef.

Ik heb sinds vandaag oxytocine spray die ik kan gebruiken om de tsr op te wekken, want dit duurt soms ook een kwartier voordat ie op gang komt.

Ik heb het geprobeerd en idd kwam de melkstoom vrij snel op gang met die spray. Alleen er komt gewoon zo weinig, net ook 50 cc na een half uur kolven uit beide borsten.

Moet ik gewoon maar accepteren dat er niet meer uit zal komen met kolven? Ik kolf nu elke ochtend de ene borst en geef haar de andere, omdat ik dan het idee heb dat ze vrij vol zitten. Dan kolf ik 70 cc uit die ene borst.

Maar als ik straks ga werken en ik kolf steeds maar zo weinig, ben ik heel snel door m'n voorraad heen en zal ik bij moeten voeden.

Voor de rest is ze de laatste maand eigenlijk niet heel veel aangekomen. In 4,5 week is ze 315 gram aangekomen (ze weegt nu 4525 gram en is 9,5 week oud). Ze is verder wel alert en tevreden en heeft goede plasluiers.

Ze komt overdag om de 3 uur, de laatste krijgt ze om ongeveer 23 uur, dan moet ik haar wakker maken (is heel moeilijk, ze slaapt meestal half door en drinkt niet heel erg lang).

Kan ik door vaak te kolven (nakolven of ipv geven eerst kolven) toch de kolfopbrengst verhogen, of is het gewoon zo dat het bij mij niet meer zal worden? Ik weet dat ik niet teveel moet letten tijdens het kolven op het aantal ml, maar als je steeds maar 50 cc kolft terwijl ze eigenlijk rond de 140 ml zou drinken, wordt je daar toch wel gefrustreerd van.

groetjes, peetje
Ik heb een hele andere vraag. Zoon is inmiddels bijna 8 maanden en ik ben maandag begonnen met afbouwen. Hij eet nog niet heel veel bijvoeding en drinkt nog minstens 4x overdag flink bij mij. Hij is nooit dol geweest op de fles, bij anderen pikte hij het tot de ergste honger over was en wachtte dan op mama, van mij heeft hij nooit een fles gewild. ( alleen als er water of iets anders dan melk in zit een beetje). Op het KDV drinkt hij sommige dagen maar in totaal 80-100cc (8 uur)

Nu laat ik telkens de tweede voeding vallen. Het probleem is echter dat hij consequent de fles weigert bij mij. Nu vang ik dit op door dan pap te geven en fruit, zodat er toch een voeding vervalt. Fles is echt enorme nijd, hij hapt door mijn kleding heen in mijn borst, huilt, krijst, schreeuwt echt zielig. Zelfs als hij enorme honger heeft neemt hij niet meer als 30cc van mij uit een fles. Ook als ik in huis ben pakt hij van niemand anders een fles, ik moet echt al zeker een half uur uit beeld zijn wil hij een fles nemen.

Volgende week wil ik echter nog een voeding gaan laten vallen. Iemand enig idee hoe ik dit kan aanpakken? Ik weet het echt niet. Volgens het CB is hij gewoon een echte moeder melk fanaat.

Zij wijten dit aan het feit dat ik veel melk heb en hij er weinig moeite voor hoeft te doen. Ik weet dat ik natuurlijk door zou kunnen gaan totdat hij er zelf mee stopt, maar ik vind het eigenlijk wel goed geweest zo. Ik wil weer weg kunnen zonder na 6 uur doorweekte truitjes te hebben en op knappen te staan, ik wil niet meer kolven op mijn werk en ik lust inmiddels ook wel weer eens een glaasje wijn.

Dus doorgaan is eigenlijk geen optie, al ben ik tot nu toe al 2x overstag gegaan toen hij zo n enorme honger had. Hij valt dan echt aan en gromt zelfs van tevredenheid. Dus wie o wie helpt mij!
Hoi Peetje,

Ik heb hetzelfde probleem als jij gehad, ik had in het begin ook te weinig melk. Door vaker te kolven (of beter nog, vaker aan te leggen) wordt je melkproductie verhoogd. Bij mij hielp het om een paar dagen 5 x per dag een kolfsessie in te lassen. Ik kolfde aan iedere borst 5 minuten en dan links-rechts-links-rechts en toen is mijn productie goed op gang gekomen. Ik had toen in ieder geval genoeg om mijn dochter voldoende te geven, want ik moest haar steeds bijvoeden omdat ik niet genoeg melk had. Met kolven ging het ook steeds beter, in het begin kwam er niet veel uit en later werd het steeds meer. Op mijn werk kolf ik per keer ongeveer 150ml in 3 kwartier tijd (enkelzijdige electrische kolf). Ik heb ook een tijdje die oxytocine spray gebruikt maar ik merkte niet echt veel verschil, dus ik heb geen vervolg recept meer gehaald.

Tilalia, mijn dochter pakt nu weer de borst wat beter. Vanmorgen heeft ze 1e voeding alleen uit borst gedronken, overdag bij oppas 2 flesjes (1 x kv, 1 x gekolfde melk) en vanavond heeft ze weer aan de borst gedronken. Ik ben erachter gekomen dat ze geen borst meer wil zodra haar papa in de buurt is, dus ik ben lekker op onze slaapkamer gaan zitten om haar te gaan voeden en dat ging gelijk een stuk beter. Nou moet ik wel zeggen dat ze zo moe was dat ze aan de borst in slaap is gevallen en ik kon haar gelijk in bed leggen na de voeding.

Nou wil ik toch de voedingen overdag proberen te gaan vervangen door kv, en alleen 's morgens en 's avonds nog de borst geven, ik probeer nu de 3e voeding (1na laatste) te vervangen door kv en volgende week de 2e voeding, maar zit er dan niet te veel tijd tussen 1e en de laatste bv zodat mijn borsten op knappen gaan staan, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
anoniem_40585 wijzigde dit bericht op 27-09-2007 21:08
Reden: te snel gepost.
% gewijzigd
quote:tilalia2 schreef op 25 september 2007 @ 23:19:

[...]

Bibi, het kan best zijn dat je meisje jouw vriezermelk niet lust. De smaak van melk vberandert als je het invriest, en er zijn baby's die dat gewoon niet lekker vinden. Heeft ze het met koelkastmelk ook? MIsschien kan je dat eens proberen. Mm is in de koelkast, achterin onderin, 5 dagen houdbaar.

Kolven is lastig. Een kolf krijgt sowieso al niet zoveel uit een borst als een baby dat kan, en dan zit je ook nog met toeschietreflex die moet komen. Gebruk je de syntocinon neusspray al? Die kan helpen om een tsr te krijgen.

Succes!

Bedankt Tilalia. Misschien moet ik de melk inderdaad niet invriezen als het mogelijk is. Maar het gekke is dat ze ook regelmatig wel de fles heeft leeggedronken. Vandaag ging het gelukkig ook weer goed. Misschien was het een tijdelijk probleem. Wat de tsr betreft, die krijg ik gelukkig wel vrij snel. MIjn huisarts had trouwens nog nooit van die spray gehoord... Maar het gaat dus vooral om de hoeveelheid die ik kolf. Misschien moet ik ook maar vaker een korte kolfsessie inlassen om de productie te verhogen.

Groetjes Bibi
Hallo,

Weer eens een vraagje over kolven.....

Vandaag ben ik even de stad ingegaan en heeft m'n man een flesje afgekolfde melk gegeven. Hij heeft 140ml gegeven rond half vijf. Ik was rond half zes thuis en ben rond kwart voor zes aan het kolven gegaan. Er kwam 80 ml uit, na 55 minuten kolven (mbv de spray). Toen ik klaar was wilde m'n dochtertje weer drinken. Ik heb haar toen aangelegd en de 80 ml niet gegeven, deze heb ik bewaard om in te vriezen als voorraad).

Wat kan ik eigenlijk beter doen; een keertje tussendoor kolven overslaan en dan bv bij de volgende voeding één borst geven en één borst kolven of toch tussendoor kolven hoewel ik dan meteen erachteraan haar de borst moest geven.

Ik heb zelf de indruk dat ik dan misschien beter een keer kan overslaan en de keer erop eentje geef en de andere (gelijktijdig) kolf. Of gaat de produktie dan meteen achteruit??
Hoi Meiden,

Misschien niet echt een gepaste vraag voor hier, maar ik stel hem toch maar.

Ik was van plan om de BV langzaam te gaan afbouwen. (mijn dochter is nu 5 maanden).

Ik wilde eigenlijk tot 6 maanden Bv geven. Maar het kolven op het werken werd steeds moeilijker (ik kon zelf de rust niet vinden) en ik kreeg ook steeds meer een hekel aan mijn kolf. Dus mijn BV liep al snel terug. Ik heb een week sochtends en savonds nog BV gegeven.

Maar nu ben ik ziek geweest en 2 dagen hield ik bijna niks binnen...en nu komt er echt nog heel weinig BV. Dus geef ik haar nu alleen savonds nog BV (voorraadje vriezer en wat ik nu nog kolf) en verder KV

Jammer maar ik heb er wel rust mee.

Mijn dochter drinkt de KV prima, ze lijkt het zelfs lekkerder te vinden. Alleen geeft ze wel veel voeding terug en ze komt alweer 2 nachten om 5 uur, terwijl ze al maanden het klokje rond sliep.

Zou het kunnen dat ze nog moet wennen aan de KV?

Daarnaast zit ze al geruime tijd op 4 voedingen, is dat voldoende? Meestal drinkt ze zo een 180 tot 200 cc. (Nu 2 dagen dan toevallig 5, omdat ze om 5 uur al wakker wordt).

Ze is heel vrolijk, dus lijkt tevreden.

Alvast bedankt!

Meiden, het gaat hier veel beter, denk toch dat ze moest wennen aan de andere voeding en daarnaast was ook zij een beetje ziekies.
snoetie26 wijzigde dit bericht op 03-10-2007 08:59
Reden: Probleem opgelost!!!
% gewijzigd
.
hoi allemaal,

hoop dat jullie me kunnen helpen,heb een dochtertje van 4 weken, het is mijn eerste kindje. Ik ben twee weken geleden begonnen met flesvoeding bijgeven omdat ze niet was aangekomen, ook was ze na de borst niet tevreden en bleef ze huilen, ben ook lang bezig als ze aan de borst ligt. 1,5 uur is geen uitzondering, dit is al zo vanaf de geboorte. Ik ben vorige week gaan kolven om het dan in een flesje te kunnen geven, dit gaat beter. Het is nu meer een tevreden baby. Maar ik vraag me af hoeveel ze mag hebben en hoe vaak. Wil haar niet overvoeren.Ze weegt nu 3885 gram. Zou haar ook weer graag alleen de borst geven en haar tevreden houden. De productie is goed denk ik met kolven steeds tussen de 50- 100 cc. Aanleggen volgens mij ook.

Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Hallo iedereen! Ik vraag me af wanneer jullie je eerste voedingsBH`s hebben aangeschaft?

Ik heb wat rondgekeken op internet maar ik word er niet bepaald wijzer van, ik kan bijvoorbeeld niet vinden wat voor maat ik zou moeten aanschaffen. Voordat ik zwanger was zat ik op 70B, nu ik 23 weken zwanger ben draag ik 75C. Worden je borsten na de bevalling nog groter? En wat betreft de onderwijdte, die slinkt toch?

En hoe zit het met voedingsBH`s met beugels, nu ik zwanger ben draag ik sinds een tijdje beugelvrij omdat dat gewoon veel lekkerder zit. Ik vraag me af hoe dat na de bevalling is?

En droegen jullie ook van die zogenaamde 'slaap' BH`s s'nachts? Iemand vertelde me dat dat beter is voor de steun (?), en je kunt er natuurlijk zoogkompressen indoen wat lekken voorkomt (dat klinkt dan wel weer logisch).
@sunlover: ik weet niet of het ondertussen al beter gaat maar de standaard regel is dat een baby ongeveer 150 cc melk per kilo per dag mag hebben. Als je baby dus 4 kilo weegt mag hij 4 keer 150 cc = 600 cc per dag hebben. Als ze bijv. 6 voedingen per dag krijgt mag ze dus 100cc per keer.

Normaal gesproken kan je met borstvoeding trouwens niet overvoeden dus ze mag dan zoveel drinken als ze wil, ook als je het uit een flesje geeft. De moedermelk van de ene moeder is bijvoorbeeld wateriger dan van de andere dus de hoeveelheiden zijn dan ook anders.

Voor flesvoeding gelden wel maximale hoeveelheiden, daar kan je het bovenstaande sommetje voor gebruiken.

@ava: In principe kan je BV bh's in je normale eigen maat kopen. Ik heb ze zelf al tijdens de zwangerschap gekocht in mijn eigen maat en er zit zoveel rek in dat ze ook nog goed mee kunnen als je borsten groeien. Tijdens de BV periode gingen mijn borsten per dag van een c naar een e cup en dat lukte allemaal met dezelfde bh.

@punkertje: 4 voedingen lijkt me inderdaad erg weinig. Volgens mijn zeiden ze bij ons CB dat dat vanaf een kilo of 6 mag. Mijn dochter heeft dat zo rond de 3 maanden ook een paar weken gedaan en daarna heeft ze tot 6 maanden weer 5 voedingen gedronken. Er is als het goed is inderdaad een regeldag rond de 3 maanden dus dat zou heel goed kunnen en het sneller drinken kan ook met de leeftijd te maken hebben, mijn dochter ging later ook veel sneller drinken als de eerste maanden.

Ava; ik heb mijn eerste voedingsbeha gekocht aan het eind van de zw.schap. Ik moet bekennen dat ik gewoon gepast heb tot ik er één had die lekker zat. Onderwijdte??? Bovenwijdte?? nooit laten meten, gewoon trial and error....

Ervaring hier is dat mijn boobs idd na de bevalling nóg groter werden. Daar komt bij dat wanneer ze goed gevuld zijn, ze nóg groter zijn.

Beha's met beugels draag ik niet meer, moet je volgens mij ook niet doen ivm kans op afknellen (en als gevolg daarvan verstopte kanaaltjes of borstontstekingen).

Dan heb ik zelf nog een vraagje. Ella is nu 9,5 maand en drinkt nog 3 keer bv. Moet ik haar nog ander drinken aanbieden? Ik heb geprobeerd af en toe vaker de borst aan te bieden, maar dan drinkt ze 1 minuut en gaat dan krijsen en wil ze niet meer.

Ze krijgt natuurlijk ook bijvoeding; brood, elke dag fruit, soepstengel of rijstwafel, aardappels/rijst en groente en wat volle yoghurt of kwark.

Verder blijft ze bij de oppas al het drinken weigeren (is nog steeds alleen bv). Ik weet niet of het aan de oppas ligt dat het niet goed aangeboden wordt, of dat ze te snel opgeeft (de oppas dus) of dat Ella het gewoon vertikt. Ooit zal ze toch van de borst af gaan en ander vocht binnen moeten krijgen.

Doei!
Hallo allemaal,

Door ziekenhuisopname van mijn vriend, zit ik de afgelopen 5 weken niet zo goed in mijn vel, zorgen om hem, zorgen voor ons kleine mannetje, heen en weer naar het ziekenhuis enz. Kom dus niet veel aan mezelf toe en heb erg onregelmatig en slecht gegeten, waardoor ik een paar kilo ben afgevallen. Ik voed mijn zoontje van 3,5 maand nog wel volledig, maar ben wel bang dat mijn slechte eetpatroon nadelig voor hem kan werken. Ik merk niet dat hij ergens last van heeft, hij is nog altijd even vrolijk, lief, slaapt en eet goed, maar toch maak ik me een beetje zorgen. Wanneer kan een kindje hier last van krijgen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Groetjes Zon
Zonnetje, van een slecht eetpatroon zul je eerder zelf last krijgen dan je kindje. Ik heb geen cijfers oid bij de hand, maar weet wel dat er wel heel wat moet gebeuren wil de kwaliteit van je moedermelk achteruitgaan als gevolg van je slechte conditie. Was het niet zo dat zelfs van vrouwen in oorlogstijd/-gebieden de moedermelk gewoon net zo prima was als van vrouwen die niet in een dergelijke situatie zaten?

Alhoewel het devies natuurlijk wel moet zijn dat je probeert om ook goed aan jezelf te denken en uitkijkt dat je niet echt veel gaat afvallen (bak af en toe eens een ei voor op brood, maak een beker warme chocomelk voor je zelf, eet een boterham met flink dik kaas erop, dat soort dingen) klinkt je verhaal nu niet als iets waarom je je veel extra zorgen zou moeten maken. En probeer gewoon af en toe, al is het tegen heug en meug, wat voedzaams naar binnen te proppen, blijf vooral veel drinken en ga, zodra je maar kans ziet, op bed liggen, al dan niet met zoonlief aan de borst ernaast. Sterkte!
@ris:Ik geef Floor bij het fruit, bij de lunch en tussendoor bij de soepstengel wat water of dixap uit een gewoon bekertje, uit een flesje wil ze niet. Op die manier leert ze uit een beker drinken en krijgt ze wat ander vocht dan BV binnen. Ze zal zelf wel aangeven wanneer ze meer wil maar tot nu toe drinkt ze maar een paar slokjes.

@zonnetje: wat vervelend allemaal zeg en dat met zo'n klein kereltje erbij. Van een paar kilo afvallen zal hij waarschijnlijk geen last hebben maar het moet natuurlijk niet teveel worden. Vooral voor jezelf is dat een flinke aanslag op je lichaam want alle voedingsstoffen zullen eerst naar je zoontje gaan waardoor hij jou bij wijze van spreke "opeet".

Ik hoop dat je ondanks alle stress toch een beetje ritme in je eten (en in je leven) kunt krijgen. Veel sterkte.
hallo,

ik ben nu zwanger van de tweede en slik labetalol tegen hoge bloeddruk. Dit is een medicijn wat je tijdens de zwangerschap mag slikken. Over borstvoeding geven wordt weinig vermeld, in de bijsluiter staat alleen dat er geen negatieve effecten bekend zijn.

Na navraag bij de huisarts kreeg ik een negatief advies om borstvoeding te geven. Gynocoloog doet er luchtig over en "denkt" dat het wel kan. Maar ik wil graag duidelijke antwoorden. Nu is mijn dossier doorgestuurd naar de kinderarts om die om advies te vragen over borstvoeding. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Ik heb al op internet gezocht naar info maar kom niet veel tegen. Alles aan extra info is welkom!
Hoi Kikkie,

ik ben ook bekend met hoge bloeddruk en medicatie (Aldomet, stofnaam Methyldopa) tijdens de zwangerschap. Nu ik borstvoeding geef, gebruik ik Propranol, net als Labetalol een bètablocker. Ik heb het boek "The Ultimate Breastfeeding Book of Answers", van de Canadese kinderarts Jack Newman. Newman heeft zich gespecialiseerd in de bestudering van de voordelen van borstvoeding en het effect van medicijnen op de voeding. Hij schrijft over bètablockers:

Beta Blockers

Propranalol is the original beta blocker. It is still an excellent drug for the treatment of high blood pressure, and is also used for the prevention of migraine headaches and the symptoms of an overactive thyroid. Being older, it is not as often used as some of the newer beta blockers, which is unfortunate, since from the breastfeeding point of view, it is one of the best of this family.[/b] The amount that gets into the milk is extremely small and extremely unlikely to have any effect on the baby.

Labetalol is another which gets into the milk in such small quantities that there should be little concern about the baby's intake of medication.

(Atenelol, on the other hand does get into the milk in larger quantities and there is one case report of a baby getting into trouble while the mother was taking it. Many mothers have taken atenelol and breastfed fine and the babies were fine, but there is this one worrisome case report. It is interesting, in passing, that many drugs have caused serious illnesses in children, yet rarely do we see physicians hesitating to use them on children.)

Ik zou zeggen dat Propranolol "beter" is. Ik heb het hele artikel trouwens voor je als je wilt. Moet je maar even mailen naar xxismoedervan2@live.nl

Groetjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven