Autorijden - schakelen, welke versnelling

11-08-2010 13:14 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen met lessen, eindelijk op mij 33ste (of 34 als ik zo doorga) dat rijbewijs eens halen,

Maar.. help.. vraagje..... ik kan het NERGENS vinden...??

Ik weet dat met nieuwe rijden, je schakelt bij zoveel toeren (mijn lesauto is diesel, dus rond 2000). Maar als "handvaten"/leidraad... welke versnelling rijd je normaal naar schatting bij welke snelheid, oftewel (ook weer puur als houvast in mijn hoofd dan, irl kijken naar toetental enzo) bij welke snelheid schakel je naar 2, 3, 4 enzo..

Idem met terugschakelen?

Het helpt me denk ik als daar een beeeeetje een idee van heb in mij hoofd, volgens mij kreeg ik daar ook een tabelletje van "vroeger" met rijles ("old skool style"), maar nu nergens meer te vinden. Weten jullie dit?

En wat ik ook graag als theoretische kennis zou hebben, is wat nou ongeveer het rollend vermogen is (dus hoe snel rijdt de auto zonder gas bij te geven als ik de koppeling vasthoud) per versnellingsnummertje. Ik weet niet eens of ik het goed formuleer, maar als ik in 1 rijdt en ik rijdt puur op rollend vermogen van de auto, ga ik geloof ik iets van 10 of 20 km pet uur of zo, hoeveel is juist en hoe zit dat met 2, 3, 4 enz...

Ik weet dat ik dat moet gaan aanvoelen, maar tot die tijd wil ik het een beetje "weten". Want om eerlijk te zijn heb ik vaak geeeeen idee, het geeft me wat houvast als ik een beetje wat getalletjes in mijn hoofd heb om dan in de praktijk te kunnen gaan toepassen.

Ik vraag het heus wel aan mij instucteur, en die geeft antwoord tijdens het rijden, en dan concentreer ik me ook op wat ik doe, en vergeet vervolgens wat hij gezegd heeft. Multtasken en rijden lukt me nog niet, en ik dacht het wel even na te kijken maar kan het nu nergens vinden.

Ik voel me wel een beetje dom hoor, maar vind het zo ingewikkeld dat een paar handvaten me wel wat meer vertrouwen kunnen geven, dus wie kan me een makkelijk overzichtje geven als leidraad? Hopelijk blijft er dan wat hangen...
Ik schakel na de 5 ook wel eens op gevoel naar de 6.

Alleen is er geen 6 ...
quote:DoubleDutch schreef op 11 augustus 2010 @ 13:34:

Volgens mij was diot zoveel makkelijker toen ik met 17 leste.. jammer dat ik het toen niet doorgezet heb.. maar ja, het buitenland lonkte en daar had ik autorijden geen zin (Londen), 10 jaar later pas weer terug in Nl en nu is het zo moeilijk! Over dit soort zaken moet je - zeker in het begin - niet te veel nadenken. Dat komt vanzelf, echt.
quote:Kym schreef op 11 augustus 2010 @ 13:36:

[...]

Sul
quote:Helenita2 schreef op 11 augustus 2010 @ 13:37:

[...]

Mmm, typisch... Bij file-rijden toch wel? Of rijd je automaat?

Na, denk idd dat het een beetje spraakverwarring is.Jahaaa, maar da's dan weer een uitzondering he, hoort helemaal niet op de snelweg!
quote:Dahlia74 schreef op 11 augustus 2010 @ 13:37:

Vanaf 90 rijd ik alles in z'n 6, maar onze auto kan dat ook makkelijk aan. Terugschakelen is niet nodig. Bij de meeste auto's moet je echter terugschakelen bij inhalen e.d..Waarom moet je terugschakelen als je in gaat halen? Dat lijkt me vrij onlogisch....
quote:hinde schreef op 11 augustus 2010 @ 13:37:

Ik schakel na de 5 ook wel eens op gevoel naar de 6.

Alleen is er geen 6 ...
Er zijn heelveel auto's waarbij je terug moet schakelen om voldoende snelheid te kunnen maken om in te halen, zeker op provinciale wegen. Je moet dan immers snel accelereren en dat gaat vaak beter in een lagere versnelling. Veel hangt af van bij welk toerental het maximum koppel van de auto ligt, dus waar de auto op z'n sterkst is.
quote:Kym schreef op 11 augustus 2010 @ 13:38:

[...]

Jahaaa, maar da's dan weer een uitzondering he, hoort helemaal niet op de snelweg! Files zuigen!
Ik erger mij zo als de auto voor mij uitrolt naar het stoplicht toe. Op drukke punten loopt het ook helemaal vast daardoor. Maar als ik zelf vooraan rijd doe ik het ook XD

Bij 55- 60 gaat die bij in zijn 4. Behalve met een weg met slingerbochtjes ofzo, dan in zijn drie. Bij 70 in zijn 5.

Hier ook wel eens met de bochten de koppeling ingedrukt. Is slecht voor de auto, maar een ongeluk is nog veel erger en goed opletten is belangrijk! gehehe. Vergeet die voet wel eens.

Haha in het begin toen ik pas zelf reed vergat ik de handrem nog wel eens. Haha, hij reed toch weg. Heb daar wel van geleerd om de handrem hoger aan te trekken. haha.

Grappig om daar naar terug te denken.

Misschien helpt het je om er steeds aan te denken. Het steeds even door te lezen? Op een gegeven moment vergeet je het echt niet meer! Wat iemand hier al zei, je hoort het ook aan de auto hij heeft het te zwaar als je tegen de 50 in zijn 2 rijd en te gemakkelijk als je in zijn drie 20km p/u rijdt. Maar dat wist ik nog nooit met de diesel lesauto of ik had het toen gewoon niet gehoort/opgeled. Vond de diesel wel veel makkelijk met wegrijden. Hoeveel ik de eerste dag toen ik moest rijden de benzine auto wel niet heb laten afslaan. gehehe.

Heel plezier nog met lessen en straks veel succes met afrijden!
quote:Dahlia74 schreef op 11 augustus 2010 @ 13:41:

Er zijn heelveel auto's waarbij je terug moet schakelen om voldoende snelheid te kunnen maken om in te halen, zeker op provinciale wegen. Je moet dan immers snel accelereren en dat gaat vaak beter in een lagere versnelling. Veel hangt af van bij welk toerental het maximum koppel van de auto ligt, dus waar de auto op z'n sterkst is.Hmmmm......die ben ik nog niet tegengekomen dan. Heb al in aardig wat verschillende auto's gereden inmiddels.
Bij mijn nieuwe auto (met het "nieuwe rijden" in mijn gedachten) schakel ik meestal met 60km p/u al in de 5. Dat rijdt super, maar ligt echt aan de auto. Dit is een nieuwe Astra.

Dat multitasken komt vanzelf! Succes DoubleDutch!
Bedoel je met "rollend vermogen": de snelheid die je krijgt wanneer je géén gas geeft, maar de koppeling op laat komen in z'n 1, op snelheid laat komen, dan nog steeds zonder gas te geven overschakelt naar z'n 2, enzovoorts?

Dat is de manier waarop ik meestal wegrij (woon in een 30 km-buurt; het gaspedaal raak ik vaak pas aan als ik al 1 km van huis ben). In z'n 1 ga je minder dan 10 km/u, in z'n 5 haal je iets meer dan 40 km/u en de tussenliggende versnellingen liggen daar logischerwijs in min of meer gelijke verhoudingen tussenin.

Toerental: een vuistregel is om het toerental niet boven de 2.000 á 2.500 rpm uit te laten komen, tenzij je snel moet optrekken, bijvoorbeeld voor invoegen op de snelweg.

Verder schakel ik bij 50 á 60 km al in z'n 5, gaat prima.
Schakelen?

Dat verschilt per situatie. Op een B weggetje ergens in de polder rijd ik 70 in zijn 5, als ik de snelweg op knal trek ik in zijn 4 door tot ik ingevoegd heb. Eigenlijk schakel ik gewoon op gevoel, ik heb geen toerenteller in de auto.

En als ik een paar dagen in mijn automaat gereden heb dan vergeet ik helemaal te schakelen. Met gierende motor de straat uit, een sputterend tot stilstand komen bij het stoplicht.
Met inhalen hoef ik niet terug te schakelen. Gewoon een dot gas geven. Soms helemaal tot de bodem induwen. ZEker als je van die lijperds heb op een 120km snelweg die dan 90 rijden en als ze je zien komen ineens harder gaan rijden. Dat je dan naast elkaar rijd. Hmzz. Ook leuk als jij steeds een beetje constant rijdt en die slomme die je een tijdje terug heb ingehaald jou knoerthard voorbij komt en de verte in schiet.
Whympy dan neem ik aan dat je in een diesel rijdt. Dat trucje hoef je bij een benzine namelijk niet uit te proberen. Dan slaat hij geheid af.
quote:Heupje schreef op 11 augustus 2010 @ 13:46:

Met inhalen hoef ik niet terug te schakelen. Gewoon een dot gas geven. Soms helemaal tot de bodem induwen. ZEker als je van die lijperds heb op een 120km snelweg die dan 90 rijden en als ze je zien komen ineens harder gaan rijden. Dat je dan naast elkaar rijd. Hmzz. Ook leuk als jij steeds een beetje constant rijdt en die slomme die je een tijdje terug heb ingehaald jou knoerthard voorbij komt en de verte in schiet.Ja, precies. Ik vraag me ook af, als je terug moet schakelen om te kunnen accelereren om er voorbij te kunnen, dan had je er gewoon achter kunnen blijven hangen in mijn ogen. Als je al harder dan je voorganger rijdt hoef je al die onzin namelijk niet uit te halen.
quote:Zwup schreef op 11 augustus 2010 @ 13:48:

[...]

Ja, precies. Ik vraag me ook af, als je terug moet schakelen om te kunnen accelereren om er voorbij te kunnen, dan had je er gewoon achter kunnen blijven hangen in mijn ogen. Als je al harder dan je voorganger rijdt hoef je al die onzin namelijk niet uit te halen.Wel als het druk is op de snelweg en je moet wachten tot je kunt inhalen. Of als er zo'n idioot met 200 aan komt scheuren, dan wacht ik liever even dan dat ik er tussen piep.
@Zwup, ja nu je het zegt en ik lees het nog eens over bij Whympy. Als ik de koppeling oplaat komen bij onze benzineauto slat hij ook af. Zal dan haast wel een diesel zijn bij Whympy. Mijn lesauto, een diesel, kon ik ook alleen met de koppeling door de woonwijk rijden. Die bleef gewoon van zelf rijden. In het begin wel spannend.
quote:Zwup schreef op 11 augustus 2010 @ 13:39:

[...]

Waarom moet je terugschakelen als je in gaat halen? Dat lijkt me vrij onlogisch....Je krijgt te weinig snelheid. Probeer het maar eens op een fiets met minimaal 7 versnellingen. In de hoogste versnelling kun je niet je snelheid verhogen door ineens veel harder te gaan trappen, da's gewoon te zwaar. In een lagere versnelling lukt dat wel.
De meeste diesels hebben hun maximum koppel tussen de 2000 en 2500 RPm liggen, dus is dan schakelen prima. Bij de meest ebnzine auto's ligt het maximum koppel hoger, waardoor schakelen bij een hoger toerental veel meer recht doet aan de auto.

Bij het nieuwe rijden wordt geadviseerd te schakelen bij 2500 RPM geloof ik. Zeker bij een benzine auto krijg je daar echt een luie, vervuilde motor van. Je hoeft niet door te trekken tot in de toerenbegrenzer, maar wat hoger in toeren doet de motor wel goed.
als ik schakel bij 70 naar zijn vijf dan denk ik dat de motor afslaat , het ligt volledig aan het soort auto dat je rijdt

Ik rijd 50 in de 3, maar sommige mensen rijden dit in de 4, ligt er net aan hoe hoog je auto in zijn toeren loopt

Ik kijk vrijwel nooit naar mijn toerenteller maar luister gewoon naar de auto, ik hoor het precies wanneer ik op of terug moet schakelen
Ow, en ik moet echt terugschakelen als ik in moet halen ( snel in moet halen) Als ik plankgas geef in zijn 5 dan vind mijn auto dat echt niet leuk, terug naar vier, plankgas, en dan weer naar 5
quote:Ginn schreef op 11 augustus 2010 @ 13:50:

[...]

Wel als het druk is op de snelweg en je moet wachten tot je kunt inhalen. Of als er zo'n idioot met 200 aan komt scheuren, dan wacht ik liever even dan dat ik er tussen piep.Ik heb op de snelweg nog nooit hoeven terug schakelen. Laatst reed ik 75km p/u achter een en kon niet naar links want kwam een rij auto's aan.(Leuk he die midden en linksplakkers) Op dit moment had ik bijna terug kunnen schakelen naar 4. Verder nog nooit meegemaakt. Zeker niet als het verkeer voor mij 90/100 rijd.
Op snelwegen kun je sneller snelheid maken en dus inhalen als je inhaalt, veel mensen doen dat niet omdat ze hier het nut niet van inzien. Op provinciale wegen ligt dit anders. Daar is snel inhalen zeker wel gewenst en kun je dus in een lagere versnelling meer snelheid ontwikkelen, waardoor je vlotter in kunt halen.

Wat betreft mensen die dan weer hard dan weer langzaam rijden op de snelweg, die zijn vaak aan het bellen. Gaan langzaam rijden zodra ze gebeld worden en weer harder als het gesprek afgelopen is. Ook bij handsfree gespreken.
quote:Heupje schreef op 11 augustus 2010 @ 13:54:

[...]

Ik heb op de snelweg nog nooit hoeven terug schakelen. Laatst reed ik 75km p/u achter een en kon niet naar links want kwam een rij auto's aan.(Leuk he die midden en linksplakkers) Op dit moment had ik bijna terug kunnen schakelen naar 4. Verder nog nooit meegemaakt. Zeker niet als het verkeer voor mij 90/100 rijd.Het verschilt ook per auto, de ene auto waar ik in rij reageert te traag in de 5e versnelling als ik 80-90 rij. De andere heeft daar geen enkel probleem mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven