Geld & Recht alle pijlers

Welke rechter?

01-09-2010 15:15 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand me hier vertellen voor wat voor rechter iemand komt die is opgepakt voor diefstal en heling?

'Mijn' fietsendief moet binnenkort voorkomen en ik ben niet nieuwschierig. ik wil alleen alles weten
Lijkt mij het strafrecht.
Politierechter. Is een strafrechter die alleen zit (in tegenstelling tot de 'meervoudige kamer' waar ze met z'n drieën zitten). Kan max 1 jr opleggen.
Wss politierechter (als het nog zo heet): enkelvoudige rechtbank die straffen tot max. 6 maanden op kan leggen.
oké

Ik twijfelde tussen de politierechter en het kanton. maar da's meer voor boetes enzo toch?
Oeps, 12 maanden alweer? Dehlia heeft gelijk.
Maja, voor eenvoudige verkeersovertredingen is het meestal de kantonrechter.
Kanton(straf)rechter is voor overtredingen. Diefstal en heling zijn misdrijven dus die gaan naar de politierechter.

Haha, Hermes, het duurde ook even voordat ik eraan gewend was, die 12 maanden bij de politierechter Ben 'opgevoed' met de maximaal 6 maanden dus ik vond het zó veel!
wil je het alleen weten of ga je er ook gezellig heen? Best leuk hoor middagje draaideurcriminelen kijken!!
Ik hoop dat ik zo bericht krijg over de afloop. maar ik vrees dat ik het e.e.a. op de site van de rechtbank moet zoeken.

Ik hoop iig dat ze het ettertje goed de schrik aan jagen.

Nog meer dan ik al gedaan had.

De sufferd heeft nog steeds z'n hyves openbaar.

Ik denk niet dat ie he e.e.a. aan zijn pappie en mammie verteld heeft.
Rechtspraak is openbaar, dus je kan bij de rechtbank vragen of ze op de rol willen kijken wanneer de zaak dient, en dan kan je er heen.

(behalve als hij minderjarig is, dan kan dat niet)
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik weet waneer hij moet.

Alleen ik vroeg me af bij welke rechter.

m'n collega's wouden al gaan kijken.

Leedvermaak
quote:Maja82 schreef op 01 september 2010 @ 15:30:

Ik hoop dat ik zo bericht krijg over de afloop. maar ik vrees dat ik het e.e.a. op de site van de rechtbank moet zoeken.

Op de site zal je weinig vinden. Niet alle uitspraken worden gepubliceerd, eigenlijk alleen de grotere zaken of de zaken waar juridisch iets mee is. Het beste kan je er zelf even achteraan bellen. Waarschijnlijk is er wel iets van een slachtofferinformatieloket waar je het kan vragen. Heb je je gevoegd als benadeelde partij? Dan zou je bericht moeten krijgen als je hebt aangegeven op de hoogte gehouden te willen worden.
quote:Dhelia schreef op 01 september 2010 @ 15:39:

[...]

Heb je je gevoegd als benadeelde partij? Dan zou je bericht moeten krijgen als je hebt aangegeven op de hoogte gehouden te willen worden.

Ik heb wel zo'n formulier ingevuld dat ik op de hoogte gehouden wil worden. En ik heb om een schadevergoeding gevraagd. (slot en met de auto gemaakte km)

Ik ben gewoon nieuwschierig en ik wil dat dat eikeltje goed schrikt
Ga kijken, zou ik zeggen. Weet je het gelijk.
Tis onder werktijd helaas en hij heeft me al genoeg (werk)tijd gekost.
Je hebt het over een ettertje en zijn ouders. Is hij minderjarig? Dan komt het voor de kinderrechter of voor de officier van Justitie.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Hij was net 18. was 1e jaars student. net op kamers.

iig nog niet volwassen
Heeft hij dan op Hyves zijn fietsendiefstal bekend, omdat het dom is dat hij openbaar is?

Naar de politierechter gaan is trouwens best vermakelijk. Ik heb er ooit een zaak bijgewoond van een man die verdacht werd van de mishandeling van een klikobak.
De politie rechter is leuk, vaak zitten er een hoop schoolklassen lekker een dagje te genieten van een ander zijn stomme fouten. Wij gingen ook altijd met de klas (juridische studie) op vrijdagochtend naar de Politierechter. Ben ook wel eens een bekende tegen gekomen die moest voorkomen.
Dom dat ie openbaar is. Veel te makkelijk na te trekken.

Als ie die fiets via marktplaats niet aan mij had willen verkopen had ik hem wel even op gehaald op school.

Al dan niet met oom agent er bij.

@ zima:
Oh, op die fiets * meelezerts belletje begint te rinkelen bij deze zaak*

De politierechter is heel vermakelijk. De verdachte was in dit geval een brave huisvader die iets te diep in het glaasje had gekeken. De hele publieke tribune (mijn klas) lag dubbel.
Als je de uitspraak wilt weten kun je gewoon na de zitting de griffie van de rechtbank bellen of het slachtofferloket van het parket. Zorg wel dat je een parketnummer of naam van verdachte hebt anders is het lastig zoeken. Zo te lezen heb je je gevoegd als benadeelde, dan krijg je als het goed is vanzelf bericht maar dat kan wel even duren, zeker als de verdachte in hoger beroep gaat.
Ik had ooit een zaak waar een dame een toiletbril had gestolen haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven