Kleine moestuin

dinsdag 9 februari 2010 om 20:53
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
dinsdag 31 augustus 2010 om 10:18
Ik heb heerlijke tomatensaus gemaakt voor bij gehaktballetjes. Ik heb de cherrytomaten gehalveerd, een ovenschaal ingevet met olijfolie, een knoflookteentje of twee uitgeknepen en door de tomaatjes gehusseld met wat peper en zout. Nog wat olijfolie eroverheen gesprenkeld en een halfuur in de over gezet (ik schat op een graad of 175-200). Daarna alles geblenderd en wat kookroom door de saus gedaan. Dit over de gehaktballetjes gedaan. Samen met aardappelpuree en groente was dit een heeeeerlijk maaltje

Poep, wie heeft jou gescheten?
dinsdag 31 augustus 2010 om 14:05
woensdag 1 september 2010 om 21:22
hoera voor de broccoli!!!
@louise, klinkt lekker die tomatensaus.
@heli, die belgische site dan zeker. Daar ben ik ook wel eens met dezelfde nick geweest. ja. Die zadenruil was me al eens opgevallen. Misschien ga ik er wel aan mee doen.
Bij mij gaan de pompoenplanten als een tierelier. Er zitten ook veel bloemen in, maar het is te zompig om ertussen te gaan zoeken naar pompoenen. Hopelijk is het dit weekend weer een beetje begaanbaar. Verder zijn bij mij de bonen nu echt afgelopen en is het nu wachten op andijvie, boerenkool, en hopelijk ook wat broccoli. Bij huis heb ik wat wintersla en bosuitjes gezaaid. Daar hoop ik in de winter plezier van te hebben.
@louise, klinkt lekker die tomatensaus.
@heli, die belgische site dan zeker. Daar ben ik ook wel eens met dezelfde nick geweest. ja. Die zadenruil was me al eens opgevallen. Misschien ga ik er wel aan mee doen.
Bij mij gaan de pompoenplanten als een tierelier. Er zitten ook veel bloemen in, maar het is te zompig om ertussen te gaan zoeken naar pompoenen. Hopelijk is het dit weekend weer een beetje begaanbaar. Verder zijn bij mij de bonen nu echt afgelopen en is het nu wachten op andijvie, boerenkool, en hopelijk ook wat broccoli. Bij huis heb ik wat wintersla en bosuitjes gezaaid. Daar hoop ik in de winter plezier van te hebben.

donderdag 2 september 2010 om 06:09
Pompoenen gaan hier helaas niet denderend: bloemen genoeg, maar weinig pompoenen. Ik heb hier 3 planten op de composthoop en daar zit 1 (ja slechts 1!!!) pompoen aan (wel een hele grote). En aan de andere struiken wel genoeg vruchten, maar die groeien dus maar niet. Enfin, het is gelukkig allemaal wel genoeg voor de soep (ik ben gek op pompoensoep).
En de aardappelen waren onverwachts nog wel gegroeid gelukkig. Heb dus gisteren nog aardig wat kilo's kunnen oogsten (en eten). Viel me alles mee, want ik ben een luie tuinierster en doe dus weinig anders dan in het voorjaar een stuk of 4 aardappels in de grond jassen.
En de aardappelen waren onverwachts nog wel gegroeid gelukkig. Heb dus gisteren nog aardig wat kilo's kunnen oogsten (en eten). Viel me alles mee, want ik ben een luie tuinierster en doe dus weinig anders dan in het voorjaar een stuk of 4 aardappels in de grond jassen.
donderdag 2 september 2010 om 16:11
Heeft iemand voor mij nog die link met zakken om aardappels in te laten groeien? Ik wil die vragen voor mijn verjaardag
En Poezewoes, volgens mij is het niet erg als je tomaten scheuren. Want ze groeien gewoon weer dicht (maken een littekentje).
En voor wat betreft het rijpen van die dingen. Ik hoorde deze week dat de zon maakt dat er zich suikers vormen in de vruchten. Dus te weinig zon geeft zure tomaten (en zure andere dingen).
Kan ik nu nog kool iets planten/zaaien? Heb een stukkie tuin over.
En Poezewoes, volgens mij is het niet erg als je tomaten scheuren. Want ze groeien gewoon weer dicht (maken een littekentje).
En voor wat betreft het rijpen van die dingen. Ik hoorde deze week dat de zon maakt dat er zich suikers vormen in de vruchten. Dus te weinig zon geeft zure tomaten (en zure andere dingen).
Kan ik nu nog kool iets planten/zaaien? Heb een stukkie tuin over.
donderdag 2 september 2010 om 20:57

vrijdag 3 september 2010 om 21:22

vrijdag 3 september 2010 om 22:14
Spinazie vries ik gewoon geblanceerd in Schouderklopje, kan juist heel goed
Net weer een kilo snijbonen geblanceerd, een maaltje paarse boontjes (de laatste!) en een klein portie spinazie. Samen met de rest wat in de vriezer ligt aan spinazie hebben we weer een maaltijd.
Vandaag even bezig geweest met een bak leegmaken; de paarse boontjes voor t laatst geoogst en de planten eruit gehaald. Daarnaast stonden nog achtergebleven bieten, dat werd niks meer dus ook eruit gehaald. Idem voor de spinazieplantjes die daar naast stonden; laatste bladeren geoogst en planten eruit. Nu staat er in die bak nog 1 deel met andijvie. Dat wil ik (morgen?) verplaatsen zodat in die hele bak aardbeien kunnen. Twee van de drie (grote) potten heb ik vandaag al overgeplant op de vrijgekomen delen van de bak.
Tuin winterklaar maken> moet er nog niet aan denken! Ben nog helemaal niet zover!
Ik ga de moestuinbakken in elk geval wel toedekken met kranten en wat potgrond. Schijnt de ultieme onkruidkiller te zijn, dus dat ga ik eens proberen
Zie hier: http://madamezsazsa.blogs ... april-over-onkruiden.html
Net weer een kilo snijbonen geblanceerd, een maaltje paarse boontjes (de laatste!) en een klein portie spinazie. Samen met de rest wat in de vriezer ligt aan spinazie hebben we weer een maaltijd.
Vandaag even bezig geweest met een bak leegmaken; de paarse boontjes voor t laatst geoogst en de planten eruit gehaald. Daarnaast stonden nog achtergebleven bieten, dat werd niks meer dus ook eruit gehaald. Idem voor de spinazieplantjes die daar naast stonden; laatste bladeren geoogst en planten eruit. Nu staat er in die bak nog 1 deel met andijvie. Dat wil ik (morgen?) verplaatsen zodat in die hele bak aardbeien kunnen. Twee van de drie (grote) potten heb ik vandaag al overgeplant op de vrijgekomen delen van de bak.
Tuin winterklaar maken> moet er nog niet aan denken! Ben nog helemaal niet zover!
Ik ga de moestuinbakken in elk geval wel toedekken met kranten en wat potgrond. Schijnt de ultieme onkruidkiller te zijn, dus dat ga ik eens proberen
Zie hier: http://madamezsazsa.blogs ... april-over-onkruiden.html
zaterdag 4 september 2010 om 11:01
quote:louise1 schreef op 31 augustus 2010 @ 09:33:
Leuk idee die zadenruilbeurs.
Mijn tomaten scheuren allemaal, zelfs de groene/halfrijpe. Komt natuurlijk door al die regen maar ja, wat doe je daar aan? Ze staan in de volle grond dus...
Verder zoek ik nog een recept voor een pompoen ter grootte van een tennisbal
Als je tomaten buiten in de volle grond staan, komt het door de regen als ze scheuren. Daarom is het belangrijk de tomaten in de serre nooit nat te gieten, want dan scheuren ze ook.
Dus altijd begieten aan de voet van de plant.
Leuk idee die zadenruilbeurs.
Mijn tomaten scheuren allemaal, zelfs de groene/halfrijpe. Komt natuurlijk door al die regen maar ja, wat doe je daar aan? Ze staan in de volle grond dus...
Verder zoek ik nog een recept voor een pompoen ter grootte van een tennisbal

Als je tomaten buiten in de volle grond staan, komt het door de regen als ze scheuren. Daarom is het belangrijk de tomaten in de serre nooit nat te gieten, want dan scheuren ze ook.
Dus altijd begieten aan de voet van de plant.
zaterdag 4 september 2010 om 11:06
quote:schouderklopje schreef op 03 september 2010 @ 21:22:
Gaan jullie nog speciale dingen doen om de tuin herfst/winter klaar te maken?
Ik ga vooral zorgen dat de lege plantenbedden onkruidvrij blijven.
Vanaf december de grond lichtjes inwerken en beginnen met stalmest over de bedden te gooien, zodat het kan intrekken tijdens de winter.
Gaan jullie nog speciale dingen doen om de tuin herfst/winter klaar te maken?
Ik ga vooral zorgen dat de lege plantenbedden onkruidvrij blijven.
Vanaf december de grond lichtjes inwerken en beginnen met stalmest over de bedden te gooien, zodat het kan intrekken tijdens de winter.
maandag 6 september 2010 om 21:46
Geweldig hè, die blog van Mme Zsazsa. Ik volg haar blog al een hele tijd
En een voor de rijpende tomaten. Wanneer had je deze gezaaid?
Ik ben momenteel de zaden van de kardoen aan het oogsten. Wat een feest is dat Er komen paardebloem-achtige pluimen aan. En als de zaden zijn goed droog als de pluim loskomt van de bloemkop. Ik heb de bloemkop buiten liggen en als ik de pluimen weg zie waaien, dan zie je mij dus als een gek naar buiten springen om de pluimen te vangen
En een voor de rijpende tomaten. Wanneer had je deze gezaaid?
Ik ben momenteel de zaden van de kardoen aan het oogsten. Wat een feest is dat Er komen paardebloem-achtige pluimen aan. En als de zaden zijn goed droog als de pluim loskomt van de bloemkop. Ik heb de bloemkop buiten liggen en als ik de pluimen weg zie waaien, dan zie je mij dus als een gek naar buiten springen om de pluimen te vangen
woensdag 8 september 2010 om 14:41
donderdag 9 september 2010 om 18:12
Hoi Groene Vingers Forummers,
Ik hoop dat ik hier een vraag kan stellen. Ik zeg heel eerlijk dat ik niet de 1800 postings heb doorgelezen, weet niet of het erg is, maar ik wil liever geen nieuw topic openen.
Mijn vraag is het volgende. Ik heb wat zaadjes hier liggen en wil gaan proberen wat eetbaars te planten en eetbare bloemen te gaan kweken.
Ik heb alleen een terras, geen stukje aarde, ik zal moeten kijken wat ik kan doen in potten.
Een paar maanden geleden heb ik een mini kasje gekocht en spullen om zaadjes te planten en aarde. Nou zie ik wel staan dat het nu niet het goede seizoen is, maar zou het kunnen dat ik die plantjes in een kamer die ik over heb laat groeien en dan volgend jaar in het voorjaar als het niet meer kan vriezen op het terras zet?
In de kamer heb ik an sich geen verwarming aan staan maar boven is het ook niet koud. Ik heb alles behalve groene vingers, mijn moestuin gebeuren is nu al 2 jaar mislukt. Ik koop bijv. plantjes bieslook, peterselie enz. ik plant ze in grote bakken maar alles gaat dood en dan krijg je weer die vieze fruitvliegjes.
Als ik hier verkeerd zit dan moeten jullie het maar zeggen hoor.
Zo ziet ongeveer mijn mini kasje eruit, kan niet een foto vinden die ik heb.
Alvast bedankt.
Ik hoop dat ik hier een vraag kan stellen. Ik zeg heel eerlijk dat ik niet de 1800 postings heb doorgelezen, weet niet of het erg is, maar ik wil liever geen nieuw topic openen.
Mijn vraag is het volgende. Ik heb wat zaadjes hier liggen en wil gaan proberen wat eetbaars te planten en eetbare bloemen te gaan kweken.
Ik heb alleen een terras, geen stukje aarde, ik zal moeten kijken wat ik kan doen in potten.
Een paar maanden geleden heb ik een mini kasje gekocht en spullen om zaadjes te planten en aarde. Nou zie ik wel staan dat het nu niet het goede seizoen is, maar zou het kunnen dat ik die plantjes in een kamer die ik over heb laat groeien en dan volgend jaar in het voorjaar als het niet meer kan vriezen op het terras zet?
In de kamer heb ik an sich geen verwarming aan staan maar boven is het ook niet koud. Ik heb alles behalve groene vingers, mijn moestuin gebeuren is nu al 2 jaar mislukt. Ik koop bijv. plantjes bieslook, peterselie enz. ik plant ze in grote bakken maar alles gaat dood en dan krijg je weer die vieze fruitvliegjes.
Als ik hier verkeerd zit dan moeten jullie het maar zeggen hoor.
Zo ziet ongeveer mijn mini kasje eruit, kan niet een foto vinden die ik heb.
Alvast bedankt.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
donderdag 9 september 2010 om 21:19
In het zadenruiltopic heb ik mijn eerste berichtje geplaatst maar ik zal hier ook een stukje schrijven. Het is misschien ook raar voor jullie om zaden aan te nemen van een onbekende Ik ben eind mei dit jaar begonnen met tuinieren op mijn balkon. Ik zal het hier bij de eetbare planten houden want dit is tenslotte het moestuintopic. Qua groenten en kruiden heb ik niets zelf gezaaid maar kant en klare plantjes gekocht bij het tuincentrum. Mijn vriend heeft geholpen om van hout en doorzichtig plastic een kasje te bouwen. Daarin staan een tomatenplant, een peperplant en drie bakken met ieder twee aardbeienplantjes. Ook heb ik nog citroenmelisse, munt en bieslook en had ik een Oost Indische kers maar die is helaas ten onder gegaan. Oh en peterselie heb ik ook nog. Aan de voorkant van het huis is een soort rekje bij de openslaande deuren en daar staan naast twee sierplanten ook nog een basilicumplant en een rozemarijn die is veranderd in een prachtige plant (nadat ik m’ te lang in het potje uit de supermarkt had laten staan en hij een beetje verrot was geworden ). Ik heb ondertussen al veel plezier gehad van de pepers, tomaten en aardbeien en ook van de kruiden. Maar het bezig zijn met alle plantjes vind ik misschien wel het meest leuke van allemaal
Voor volgend zaai-jaar heb ik al een hoop ideeën maar ik moet nog maar eens goed nadenken over wat ik echt allemaal waar kan maken qua planten en zaaien gezien de beperkte ruimte!
@VC niet echt nuttig advies, maar misschien is de Oost indische kers iets voor jou? Omdat je het had over eetbare bloemen Van de OostIndische kers kun je zowel de bloemen als de bladeren eten. Ze zijn wel erg vatbaar voor luizen.
Voor volgend zaai-jaar heb ik al een hoop ideeën maar ik moet nog maar eens goed nadenken over wat ik echt allemaal waar kan maken qua planten en zaaien gezien de beperkte ruimte!
@VC niet echt nuttig advies, maar misschien is de Oost indische kers iets voor jou? Omdat je het had over eetbare bloemen Van de OostIndische kers kun je zowel de bloemen als de bladeren eten. Ze zijn wel erg vatbaar voor luizen.
donderdag 9 september 2010 om 22:59
@ MV: Kruiden, dat lukt bij ook niet. En ik heb redelijk groene vingers En de eetbare bloemen. Leuk dat je daar mee gaat proberen. Gaat zeker lukken, maar nu niet. Het is niet het goede seizoen, zoals je zelf ook al schreef. Het heeft neit alleen met temperatuur maar ook met aantal uren licht te maken. Dus nog even op je handen zitten
Volgend jaar maart-april mag je de zaden zaaien en dan zul je in pot of in een kistje resultaat zien hoor!
Volgend jaar maart-april mag je de zaden zaaien en dan zul je in pot of in een kistje resultaat zien hoor!