*April 2009! deel 2*

20-03-2010 14:09 608 berichten
Alle reacties Link kopieren
April 2009 deel 1

En hier gaan we verder!

Onze prachtige april moppies

Nickname Leeftijd Kindje UD BVD Geboren! Noerie311e2 april26 maart Sofia Katherina Puck281e12 april26 maart Philipmjdh381e22 april30 maartTeunPamster251e11 april31 maartAnoukBeer404e1 april31 maartBeertjeEnka352e2 april1 aprilLarsT&G263e7 april3 aprilLoïs TamarAssevas291e18 april6 aprilEmma MaritMette Mare272e13 april8 aprilStef ThijmenElmanita292e10 april 9 aprilGwenvrolijkevrouw1282e8 april10 aprilKarlijnRuma384e16 april10 aprilAnneJohaira231e19 april14 aprilNajade Jazzley JohairaLouiseP333e15 april15 aprilJuliusAsjemenou401e18 april16 aprilIsa Anne-Noor Wendy291e9 april20 aprilYaelReminder371e20 april29 april BastiaanIndia74341e25 april1 meiFee Havana floddertje1283e3 mei3 meiPepijnSteenbokje77311e29 april4 meiSofie Roos

Naam Nieuws Asjemenou Laurens geboren op 17-07-2011 NoerieKateFlodderGoed op weg met mogelijk nieuwe baan!Elmanitanever ending story....Ruma onze eigen supermama
En, was het leuk de wedstrijd ? Heb vanmorgen ook gespeeld en gewonnen. Ga voorlopig trainingslid worden daar.

Wat super die vakantie !! T is ook wel een overgang van vakantie met papa en mama naar weer thuis zonder papa. Wel spannend om haar zo lang achter te laten als jullie naar NY gaan ?? Ben nog nooit zolang bij mijn kindjes weg geweest :-)
Hee Ruma! Grappig; komen we elkaar eens tegen bij een ander topic:-).

Wat een gedoe zeg; met je man! hoe is het nu? En dit was dus net jouw weekend weekend? Wat ontzettend balen zeg! Wel allemaal gered dit weekend? En nog een leuke avond gehad in Maastricht? Of was je bekaf?

Tja, kinderopvangkosten zijn ook niet grappig meer natuurlijk. Dat rekensommetje moet je inderdaad even maken. En dan beslsissen wat de financiele gevolgen zijn en of deze acceptabel en haalbaar zijn.

Hee Asje! Wat 'grappig' zeg dat Isa zo reageert. Echt boos omdat papa hem even gepeert is. Wel lief ook hoor.

Wat gaaf zeg; lekker met zijn 2-en naar NY! Tof hoor! 5 dagen is wel te overzien toch? Volgens mij is het afscheid altijd even vervelend; maar dan laat ze zich lekker verwennen door de oppassers! Geniet ervan! En lekekr gehockeyd?

@ flodder: Fijn dat Floortje weer beter gaat. En een flinke kerel hoor Pepijn. Ooit noemde je hem hier de GVR. Haha

CB....eens check of ik daar laatst ook niet heen had gemoeten....
He Floddertje, ja, daar zit ik ook over te denken, trainingslid en invaller voor dit eerste jaar. Voel ik me iets minder verplicht om elke zondag er te zijn, ik wil namelijk even aanzien hoe dat gaat. Maar het was heerlijk, wat een lekker spelletje is het toch en ik vond de sfeer op zo'n club ook meteen weer zo fijn! Helaas niet gewonnen ondanks dat we met 5-1 voorstonden, het werd 5-5, je kunt je voorstellen wat een teleurstelling!

Vijf dagen weg vind ik inderdaad nog net te overzien, en eerlijk gezegd heerlijk om even vijf ochtenden en avonden met man te kunnen genieten van de tijd samen -zonder dat er een klein ukkie in de buurt is die elk moment haar hoofdrol in huis kan opeisen. Het was half zeven vanochtend, brr, veel te vroeg!

Noerie, haha, CB vergeten? Nu jullie het er over hebben ga ik ook meteen checken, er blinkt ook een lampje ergens...
zo dames jullie hebben lekker geschreven hier! Ik ben gisteren thuisgekomen van het ziekenhuis (voor het verwijderen van m'n galblaas) en heb net de laptop maar even mee naar boven gesleept (illegaal wat mag eigenlijk niet tillen haha). Ga nu dus even bijlezen!
Noerie: goed dat je aangegeven hebt dat 4 dagen teveel is en wat fijn dat ze daar helemaal niet moeilijk over deden. Sofia houdt ook van lekker knoeien zo te zien! wat een leuke meid al zeg!

Ruma: nog gefeliciteerd met je verjaardag! handige actie van je man! Is het nog goed gekomen met je weekend?

Flodder: Pepijn is al een flinke vent zeg. En dat is zo schattig he als ze doei doei zeggen...... Floortje alweer helemaal beter nu denk ik he? wat leuk dat je trainingslid gaat worden, het begin is er dan he.

Asje: cool joh new york. ik zou zo met je meegaan. Hopelijk is Isa straks niet boos op jullie allebei als jullie terug zijn.

Nou hier dus niet veel actie. De keuken ligt er inmiddels helemaal uit en morgen komt de nieuwe. Maandag dus ok gehad, ging allemaal prima (geen last van de narcose gelukkig, daar had ik me echt zo druk om gemaakt). Dinsdagmorgen weer naar huis en deze week dus in kampeercondities thuis (geen keuken/water beneden etc). beetje balen dat ik nu juist geen vet eten mag hebben en dat we dus alleen afhaal kunnen eten dus ben veroordeeld tot brood haha. Nou ik ga weer even suf tv kijken denk ik (verveel me nu al en ben pas 2 dagen thuis, hoe erg is dat!)
Yep, CB vergeten... Handig!!! Nu over 2 weken pas.

Zo Elma, de galblaas is eruit. En het is je dus wel meegevallen gelukkig? Want je zag behoorlijk tegen de narcose op toch? Ho eis het nu? Heb je hulp thuis Want lijkt me goed lastig met 2 kleintjes om niet te mogen tillen.

En hoe bevalt de keuken? Doe alles het? Tevreden? Wel een beetje verveledn; net geopereerd en je huis een puinhoop:-). Nouja, komt toch nooit uit zoiets.

Inderdaad Asje; lekker een paar dagen achter elkaar uit kunnen slapen straks. Heerlijk! En van 5-1 naar 5-5?!?!?! Dat is zeker balen!

Wat een zeikweer vandaag! Sofia is al 2 dagen huilerig en ze heeft al 2 dagen overdag niet geslapen. Ik denk dat ze last heeft van doorkomende kiezen. Alhoewel ze s'nachts wel prima slaapt. Ik hoop dat ze vandaag even slaap in gaat halen. Kan ik even lekker wat doen.

Fijne dag allemaal!
balen dat je het Cb bent vergeten Noerie! Ach ja over 2 weken beter zullen we maar zeggen he. En wat vervelend dat Sofia overdag niet wil slapen, ze worden daar rond een uur of 5 echt niet gezelliger van (hier tenminste niet)

Het is me inderdaad erg meegevallen. Helemaal geen last van de narcose, zat 2 uur na de operatie al aan m'n beschuitje met kaas . Het is dat er 4 gaatjes in m'n buik zitten anders zou ik bijna denken dat ze niks gedaan hebben maandag haha. De kinderen zijn de afgelopen week of op de creche geweest of bij mijn schoonouders dus tot nu toe heb ik ze nog niet gezien. Vanavond komen ze thuis om te slapen en morgen gaan ze nog naar mijn ouders toe. Dan zijn ze daarna weer gewoon thuis dus we zullen zien hoe het gaat, het is denk ik vooral lastig om niet te tillen omdat ik me zo goed voel. je gaat natuurlijk veel te snel teveel doen.

wat betreft de keuken, hij is nog niet af helaas. Alle onderkastjes enzo zitten er wel in, maar de bovenkastjes en de afwerking moet volgende week. Gelukkig staat wel alle apparatuur er dalijk in (en die werkt dan ook als het goed is, monteur is nog bezig namelijk) dus we kunnen eindelijk iets anders eten dan patat/chinees/pizza/shoarma/afhaal etc . De bovenkastjes gaan we gebruiken om het weekend de keuken te barricaderen om ernstig spijkerpoepen te voorkomen
Even snel vanaf de werkplek:

Elma: gelukkig dat de operatie goed is geslaagd. Het is toch altijd spannend juist omdat je niet weet hoe je op een narcose reageert. Jammer dat de keuken nog niet helemaal klaar is. denk eraan: doe even rustig aan!

Noerie: hier hetzelfde met Anne. Ze is erg snotterig en heeft een beetje verhoging en volgens mij last van doorkomende kiezen. Gelukkig slaapt ze wel rdelijk goed. Af en toe 's-nachts een huiltje tussendoor, maar dat gebeurt in haar slaap.

Verder gaat het met manlief gelukkig wat beter, maar de spalk zal er nog wel een week of 3-4 omheen moeten. Erg lastig want nu moet ik alle kinderen 's-ochtends klaarmaken. We hadden het net zo mooi opgesplitst...

Ik ga weer aan het werk!
Elma fijn dat het zo goed is gegaan !! Nu ff tandjes op elkaar en door de suffe dagen heen bijten !!

Pepijn is ook wat van de leg geweest van de week. Maar klopte weer precies, 6 dagen na de prik. Koorts en hangerig. Gaat nu weer goed. Maar wat een boef joh !! Holt in de keuken naar het krukje, klimt er op en wijst naar de snoepkast en roept dan: koe koe.

Oja Ruma, dat scheelt natuurlijk ook 2 handen. Is voor jou ook ff wat drukker.

Noerie; is dat de anderhalfjaarscheck die je hebt gemist ? Het is ook echt een GVR hahaha. Vrolijke Frans.

Asje; dat is nogal een domper met die stand ja !! Maar die redenen die jij geeft gelden voor mij ook om dus buitenlid te worden ofzo....

Hier is P weg. Komt morgen middag weer terug. Dan heb ik een feestje. En zondag vieren we P zijn verjaardag. Leuk leuk !! Welkome afwisseling op een heftige periode op het werk.
zo meiden ff uppen hoor!

Ruma: al gewend aan het spitsuur smorgens?? Vind 2 aankleden al een hele opgave als man er niet is.

Flodder: Hoe was je feestje?

De keuken zit er hier in/ Alleen nog stucken en spachtelen en dan is het klaar! Ben er echt heel blij mee. Verder al de hele week gewerkt, nou ja cursus gehad. Dus braaf zitten en luisteren haha. Ging prima dus volgende week weer een weekje gewoon aan de slag!
En, Elma; hoe ishet nu met je? Voel je je goed? Leuk, een nieuwe keuken! Doet alles het naar behoren?

Flodder; alsnog van harte met P!

En Ruma hoe is het nu met je man?

Ik ben gisteren met Sofia weze zwemmen. Lachen hoor. Helemaal enthousiast en we zijn samen wel 5 keer van de grote glijbaan geweest. Vond ze prachtig! Verder gaat het wel lekker met haar. Wel nog steeds wat lastig met slapen. Nouja, lastig; ze heeft gewoon minder slaap nodig. Slaapt ook niet elke dag meer overdag en eerlijk gezegd; vind ik dat wel jammer...

Ik ga weer aan het werk!
Phoe Noerie......meiden :-) Lekker energievol hè ?! Leuk dat zwemmen !!! Wil ik ook weer eens doen. Doen we weinig hier met die oren kinderen.

Even afkloppen maar dat gaat nu wel goed al weer een poosje !!

El; heerlijk dat de keuken er in zit. Ben je nu suf geluld ??

Feestje was op zich wel leuk. Opkomst kon beter vond ik maar wel gelachen. Verjaardag was ook super met het weer !! De hele middag buiten gezeten.

Pepijn kan zo naar de theater school. Laat zich de hele dag vallen en roept dan AU. Kijkt gelijk op om te zien of je wel kijkt hahaha.

Verder kan hij zich steeds weer duidelijk maken met die en ook. Scheelt weer dat ik soms eindelijk snap wat hij wilt.

Hoe gaat het met de rest van de meiden ??
Even nog een korte reactie. Hier is alles voor redelijk ok. Manlief heeft niet meer zo'n last van de pink, maar nagel is er wel af (had ook niet anders verwacht). Verder heb ik nu een nieuwe leidinggevende en hadden we vandaag afscheid van mijn oude. Gezellig gaan eten bij de Italiaan, veel knoflook, dus dat wordt nog even doorbijten voor man als we naar bed gaan.

Elma: mooi dat de keuken af is. Altijd leuk om dan alles helemaal opnieuw in te delen.

Noerie: Anne heeft hier ook vaak nog maar 1,5 uur slaap 's-middags. Best balen aangezien ik de laatste tijd weer erg moe ben (en dus ook vaak of in bad lig of vroeg ga slapen). Dus als ik dan ook even ga liggen, is ze alweer wakker. Maar goed, zal wel goedkomen. en wat leuk om met haar te gaan zwemmen!

Flodder: Bij jou blijft het toch altijd net wat vaker ziekenboeg, althans lijkt dat zo. Anne weet hier ook al de koekjes te vinden. Ze staat dan pal onder de kast en roept inderdaad ook Koe, koe.... Wel leuk dat het feestje toch geslaagd was.

Meiden, ik duik mijn nestje in...
Noerie: leuk he zwemmen? Hier is het ook altijd dolle pret als we naar " het grooooote bad!" gaan zoals Fynn het noemt. Wat een lol ze wel niet kunnen hebben met een uur van de kant af het water inplonzen he? Gelukkig slaapt Gwen hier nog wel overdag, meestal nog 2 uur soms wat korter of langer. Maar zonder lukt haar nog niet (nou ja zij vindt van wel maar wij vinden haar dan echt een kleine ubersacho heks aan het eind van de dag ).

Flodder: jammer he dat orenkinders niet zo vaak kunnen/mogen zwemmen! En je kan de toneelschool dus alvast geen reserveren haha. Kleine apies zijn het!

Ruma: fijn dat het weer wat beter gaat met je man. Nagel eraf klinkt niet erg lekker! Heeft hij de knoflookwalm nog overleefd??

De keuken is helemaal perfect, vanmiddag gaat de deur van de voorraadkast erin en maandag wordt er gestuckt. Dan is het echt af! Verder ben ik weer helemaal back to normal (voor zover ik al normaal was ). Dinsdag controle afspraak bij de arts dus dan ben ik vast officieel weer goedgekeurd haha.

Gisteren was hier een druk gestresst dagje. Man had z;n eindgesprek voor het afsluiten van z'n opleiding. Die was dus de hele dag al strontzenuwachtig en we moesten pas om half 5 daar zijn! Hij is gelukkig wel geslaagd dus dat hebben we ook weer gehad. Nog 2 papiertjes te halen (1 per persoon) en dan voorlopig geen gestudeer meer hier!
El, wat een heerlijk vooruitzicht lijkt me dat !! Pfff, moet er niet (meer) aan denken eigenlijk.

Ruma; heerlijk uit eten !! Itialiaan, kan je me altijd voor wakker maken haha !!

Met die kids zouden we wel mogen zwemmen hoor maar het is meer dat het tussen mijn oren zit dat ik bang ben dat het daarna weer mis is. Dus doen we het niet zo gauw. En Timo zit nu al een poos op zwemles dus het zwembad zie ik eigenlijk wel genoeg. Maar voor de kleintjes is het ook leuk natuurlijk. Nou in de vakantie misschien......

Jeetje wat gaan ze innens snel weer hè ?? In een paar dagen redt Pepijn zich ineens prima met : die, ook, toetoe (toetje), koe (koek) en paard (elk die met 4 poten :-))

Meer heeft ie niet nodig om zijn zin te krijgen :-)

Maar ik vind het wel weer intensief hoor zo'n kleine rauwdauwer. Echt een buldozer die veel ondeugend is.

Hebben jullie dat ook (naast het genieten natuurlijk) ?
Even kort:

Flodder: voor de oudste heb ik bij een gehoorspeciaalzaak oordopjes laten vervaardigen omdat hij buisjes had. Werkte perfect, nooit last gehad van zijn oren en hij kon gewoon op zwemles blijven.

Hier heb ik overigens vooral te maken met een ondeugende 3-jarige, iets minder leuk. Hij zit vol in de peuterpubertijd.....

Elma: gefeliciteerd met je man! Fijn dat er nog "maar" 1 papiertje p.p. hoeft.... En ook erg fijn dat de keuken klaar is, ook al weer een hoor rommel minder.

Vandaag met vriendin naar de sauna geweest. Heerlijk ontspannen. Ben nog steeds een beetje zen, dus ik kruip nu snel in mijn bed...

Fijne avond nog!
KNO arts zei dat die dopjes niet nodig waren. Toch maar eens proberen denk.

Die van 3 is ook dwars hoor hahaha. Zit een kop op. Maar Pepijn is erg van het gooien, aan je hangen, bijten, weinig slapen en dan om 17 uur al naar bed kunnen, wakker worden weer 's nachts (zijn meestal gelukkig korte periodes). Dat soort dingen. Ik merk dat ik dat vermoeiender vind. In deze fase vond ik Floortje als meid makkelijker. Die kon toch beter zichzelf vermaken of vond een puzzel met mij maken ook leuk. Pepijn gooit er mee. T is een echte rauwdauwer.
Hi, ben er ook weer eens, shit wat gaat de tijd toch snel. Mijn laatste post was alweer van voor ons tripje naar New York. Wat super was, veel shoppen, lopen, lekker eten, uitslapen, hardlopen. Allemaal dingen die we hier veel te weinig doen:-).

Even snel bijgelezen.

Gosh Elma, dus jullie zijn beide aan de studie thuis, en dan ook nog verbouwing, knap hoor met twee kids erbij! Je zult wel genieten van je keuken nu!

Ruma, ik krijg zo'n zin om ook weer eens naar de sauna te gaan als ik je lees, goed voorbeeld. Vast lekker geslapen daarna!

Flodder, ha dus Pepijn is een boef aan het worden? Neemt ie geen voorbeeld aan zijn grote zusje?

Noerie, leuk is dat zwemmen he? Isa en ik gaan ook wekelijks naar 'moeder kind zwemmen' en ze vind het geweldig (ik ook). En slaapt Sofia al niet meer overdag? jeetje joh, wat snel!

Ik merk bij Isa momenteel het tegengestelde, die moet juist slapen. Zodra ze overdag niet genoeg (minder dan 2 uur) slaapt, is de kans ook groter dat ze s'avonds of 's nachts wakker wordt. raar, je zou juist verwachten dat ze dan moe is en juist doorslaapt, maar de praktijk blijkt anders.

Voor de rest vind ik dit een erg intense maar super leuke periode, ik heb ook gelukkig de tijd om met de kleine te zijn - op haar tempo - en ben dan ook erg goed geworden in geduld uitoefenen:-).

Alhoewel dat volgens haar anders is, haar favoriete act is nu een mama-imitatie waarbij ze heel hard met haar vingetjes schudt en zegt "nee, nee, NEE"!

Haha, kleine spiegeltjes worden het he?

Oeps, ga snel lunch maken, het is al veeeeel later dan ik door had. Vandaar die rammelmaag..
aloha?
jaaa aloha terug

zow was even heftig afwezig hiero want er is een kleine ramp gebeurd........ mijn harde schijf met alle promotie data erop is niet meer toegankelijk vanaf de computer! Oftwel het ding ligt nu bij een computer techneut die gaat proberen de data eraf te halen, zo niet dan einde promotie want de laatste back up was van 5 maanden geleden! Dom dom dom........

Asje: haha dat vingertje wat een grapjas! Gwen doet dat ook, als ik zeg nee dat mag niet gilt ze keihard okee!! Mag niet!!

Ruma: nog steeds zen? Ik kan wel een beetje zen gebruiken na afgelopen week maar ben helaas niet zo van de sauna.

Flodder: hier ook hoor (letterlijk) zo'n bulldozer. Soms is er geen land mee te bezeilen zoals afgelopen weekend. Alles is krijsen en nee nee nee. maar soms kan ze zooo lief zijn dan is alles weer vergeten.

Nou ik ga weer aan de arbeid! Groeten
Ow Elma, dat is niet alleen een beetje dom, maar ook zo zonde om je promotie kwijt te raken op die manier... Ik duim voor je dat het nog wat wordt.....

Asje: inderdaad, hier is soms erg weinig leven, maar ik ga er vanuit dat dat komt omdat we allemaal zo druk zijn met vanalles en nog wat. Wel fijn dat NY zo leuk was. Ben er zelf nog nooit geweest, lijkt me een geweldige ervaring. En Isa ook een kleine boef lees ik. Dat kopieergedrag wordt nog steeds erger, neem dat maar van me aan (vooral het gedrag wat niet zo wenselijk is van oudere broers....).

Afgelopen vrijdag met Simon naar de kindercardioloog geweest (hartfilmpje en echo) en gelukkig was alles ok. Vanochtend nog met oudste naar de KNO en nu blijkt toch dat zijn linkeroor weer vol rommel zit. Weer schoongemaakt en ik moet dalijk nog druppels halen en over 3-4 weken weer terug. Over een maand is mijn ouderschapsverlof van Simon voorbij, dan weer vol aan de bak voor 32 uur. Best wel balen, maar het zal weer moeten. Ik probeer nu nog zoveel mogelijk te genieten van de kleintjes. Simon gaat volgend jaar augustus al naar school en dan is er nog maar 1 kind thuis, zucht. h gaat allemaal veel te snel....

Zo, ik ga even naar de kantine!
Ohhhhhhhhh Elma !!!! Nou ik hoop voor je dat die man het er af kan halen voor je !!!!

Ruma; fijn dat alles goed is !!!! Balen van het oor van oudste. Goed neus sprayen helpt ook.

Ik heb idd vanaf 1 januari ook maar 1 kleintje nog thuis.......gek idee hè ?!

Ik heb het momenteel erg druk met werk, (werk)plannen en kids.
Ruma: wat fijn dat alles goed was bij de cardioloog. dat zal vast een opluchting zijn voor jullie. Is man inmiddels ook uit de lappenmand of zit hij nog steeds met z'n vinger in verband/gips? Balen van het oor van je oudste, die oren weten wat hier op het topic he? En nog maar 1 kindje thuis, dat is wel heel erg leeg denk ik he? Ik vind het al rustig als er maar 1 beneden is (als de ander nog slaapt bv) kan je nagaan als er normaal nog 3 lopen! En alvast succes met je 32 uur dat zal wel even heel pittig worden denk ik!

Flodder: ga je een andere baan zoeken flodder? of ga je verhuizen binnen je bedrijf?

Nou meneer de pc dokter heeft ook bedacht wat wij ook al dachten. De schijf zelf is niks mis mee het is alleen de aansluiting tussen de usb poort en de schijf die het niet meer doet. De pc "ziet" de schijf dus niet meer. de oplossing is een nieuwe printplaat onder de schijf zetten en dan moet ie het weer doen. gelukkig is dit de goedkoopste oplossing dus ik ga heel erg hopen dat het lukt anders wordt het een erg duur grapje (min 800 euries )..........

werkse vandaag allemaal!
Dat gaat dus met een sisser aflopen Elma? Gelukkig maar, want was anders zeker een drama geweest zeg.

Isa, ook al een echte spiegel. Grappig he? Nouja, meestal, soms ook wat minder, haha!

Wat een geweldig nieuws van Simon Ruma. Wat een opluchting! Wel weer jammer van het oortjes-verhaal. Je blijft lekker bezig zo he?

Hier gaat het al een tijd heel goed oor-technisch gezien.

Met mij alleen wat minder. Ik ben wel een soort van licht overspannen denk ik. Het zijn ook gewoon 3,5 heftige jaren geweest. Nu loopt alles eindelijk redelijk lekker, is er wat rust en nu kom ik. Ik ben er afgelopen weekend meteen uit geweest met manlief. Was even nodig, maar het is niet zo dat ik er meteen weer ben. Ook met vriendinnen wezen stappen. Leek me wel goed. Even dingen voor mezelf doen. Maar het helpt niet. Erger; ik wil eigenlijk gewoon alleen maar lekker thuis zijn. Kan even niet zoveel drukte hebben.

Raar, nog nooit eerder zo gehad. Maar wel begrijpelijk voor mezelf. Ik neem gewoon de tijd en ga het maar eens heel rsutig aan doen. En met iemand praten. Even mijn hart luchten over de afgelopen 3 jaar:-)
Mag hier ook altijd Noerie !! Lekker spuien !!! En virtuele knuffels krijgen natuurlijk :-)

Elma; ben met collega/vriendin bezig uit te zoeken of we wat voor ons zelf kunnen beginnen. Maar erg prematuurm nog. We hebben wel donderdag al een eerste gesprek met iemand die wellicht wat lijntjes heeft........

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven