Paragnoste...

23-08-2010 14:25 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Nee, Meds. De kunst die ik maak en aan de muur hang heeft niets met Astrologie te maken. Ik gebruik Astrologie om o.a. beter inzicht in mezelf en anderen te krijgen.

Jammer dat je zo cynisch reageert in dit topic. Zo zonde van je energie, ook. Maar ben wel blij dat ik je in ieder geval aan het lachen heb kunnen maken.
van mijn energie??
waarom hou jij je bezig met mijn energie?
Meds, ik hou me niet bezig met jouw energie. Hoe jij je energie gebruikt is jouw keuze en verantwoordelijkheid. Vind het alleen wel zonde als ik zie dat energie gebruikt wordt op een cynische en/of negatieve manier. Is nl. niet constructief maar juist destructief. Jammer.
quote:bittermoon schreef op 16 oktober 2010 @ 20:08:

Meds, ik hou me niet bezig met jouw energie. Hoe jij je energie gebruikt is jouw keuze en verantwoordelijkheid. Vind het alleen wel zonde als ik zie dat energie gebruikt wordt op een cynische en/of negatieve manier. Is nl. niet constructief maar juist destructief. Jammer.O, nou hou je je toch bezig met mijn energie. Het lijkt me ook een beetje jammer van je eigen energie als je gaat bedenken hoe ik mijn energie verdeel en hoe dat weer past in jouw referentiekader. Het is ook jammer dat jij energie steekt in het maken van jouw referentiekader tot een soort van algemeen criterium als het enige wat goed ende recht zou zijn. Ook behoorlijk arrogant eigenlijk
maar dat stond vast allemaal al in je horoscoop...
Nog een prettige avond, Meds.
dank je.... ik ben kapot, al mijn energie is weggelekt.... zo in een zwart gat verdwenen... pffff (sleept zichzelf naar de kroeg)
astrologie als kunst zien....

Dan zijn de schilderijen van de IKEA zeker ook kunst?

Of ben je als eigenaar van een scheikundedoos al wetenschapper?
Ik zie vanavond dit topic hier staat en dacht;

Ruby-An , ben je nu werkelijk zó wanhopig dat je zelfs bij paranormalen tekenen gaat zoeken dat het goed gaat komen met je ex. Serieus, laat het nou eens LOS.

Is dit nu eigenlijk niet gewoon wéér een topic over je ex?

Je zet jezelf in een slachtofferpositie en wil alleen zien wat jij wil dat er gebeurd. Wat schiet je daar in godsnaam mee op?

Mijn mening over paragnosten; dat het onzin is. In dit geval las ik ergens dat er eentje zou hebben beweerd dat je ex wel terug zou komen ofzoiets? Nou Ruby, je ex weet nu nog niet eens wat hij over een week doet (hij kan wel plannen, gokken en bedenken), maar met zekerheid zeggen; dacht het niet. En als hij dat niet kan, hoe kan zo'n miep die op jouw onzekerheid inspeelt dat dan wel?
quote:bittermoon schreef op 16 oktober 2010 @ 20:00:

Nee, Meds. De kunst die ik maak en aan de muur hang heeft niets met Astrologie te maken. Ik gebruik Astrologie om o.a. beter inzicht in mezelf en anderen te krijgen.

Jammer dat je zo cynisch reageert in dit topic. Zo zonde van je energie, ook. Maar ben wel blij dat ik je in ieder geval aan het lachen heb kunnen maken.

Probeer je voor te stellen dat uitgaande van wetenschap dit topic voor mij in ieder geval zo´n beetje vergelijkbaar is met een topic waar we zouden praten over het consulteren van de paashaas, sinterklaas, de kerstman, kabouters, elfjes.. God..

De figuren bestaan al niet laat staan de uitspraken. Dus de Char, de Derek O, de mensen die claimen paragnost-paashaas te zijn, praten al onzin dus het interpreteren van die onzin lijkt dan al helemaal complete waanzin.

Ik wil aangeven dat ik niet anders kan dan cynisch zijn (ik snap dat je post naar Meds gericht was maar wil toch ff inhaken), kun je je dat voorstellen als je het bovenstaande leest `vraagteken´ (geen idee waarom maar vraagteken op toetsenbord geeft alleen maar = dat teken)
Twompie, ja kan me heel goed voorstellen dat astrologie (of mijn reaktie) een heel groot vraagteken voor je is. En als je het in de categorie Paashaas wil stoppen, dan is dat ook okay.

Wat me alleen een beetje teleur stelt is dat mensen vaak nogal een sterke mening hebben over iets waar ze eigenlijk niet zoveel vanaf weten. Laat een goede astroloog je geboorte horoscoop eens analyseren en als het dan helemaal niet klopt, zeg dan dat je het onzin vindt. Er wordt nogal snel geoordeeld en beoordeeld zonder dat er ruimte is voor een gelijkwaardige discussie. Dat vind ik jammer.

Ik probeer niemand te 'bekeren' tot Astrologie. Als iemand daadwerkelijk geinteresseerd is om er meer vanaf te weten en er ook voor open staat vind ik het leuk om er over te discussieren, ook al gelooft die ander er niet in. Als iemand het meteen afwijst, is dat ook prima, maar dan houdt het wel meteen op.
Bittermoon zou je even tijd willen nemen en dit filmpje bekijken. Ik wil oprecht weten wat je daarvan vindt. (over astrologie)

Wil je ff doorzappen naar 1.50 minuten vanaf daar is het stukje en dat duurt dan nog een minuut of 8.

http://www.youtube.com/watch?v=btP_vy5cQq4

Als je het wel interessant vindt zou je deze ook nog kunnen bekijken (als je tegen naalden kunt). Hier wordt aangetoond dat het mogelijk is iemand instant te hypnotiseren waardoor je zelfs als er iets tegen je wordt gezegd wat niet helemaal klopt, je dat toch kunt geloven. In dit filmpje wordt iemand zo bespeeld dat hij niet voelt dat er een naald door z´n hand wordt gestoken.

http://www.youtube.com/watch?v=giJZ-q4a ... re=related

Dat soort voorbeelden laat hij in filmpjes ook zien door een vrouw te laten `zien` dat haar auto niet geel maar rood is (terwijl haar auto toch echt heel is ziet ze ineens wat anders).

Even voor de volledigheid, Derren Brown doet niets stiekems of bizar of geheim, hij geeft juist alle info om te laten zien hoe dingen werken.
Twompie, ik ga het youtube filmpje zeker even kijken als ik klaar ben met mijn werk vanavond en ik zal je zeggen wat ik er van vind.

Zonder het nu net gezien te hebben...dat Derren Brown filmpje ken ik geloof ik al. Ja, Derren Brown.... voor mij is het vooral 'vermaak' en 'illusie' maar mijn vriend is hypnotherapist en ik heb zelf ook ervaring met hypnotherapie en ook dat vind ik superinteressant. Maar de auto is nog steeds zwart
Leuk dat je het wilt kijken, nogmaals ik ben oprecht benieuwd juist omdat hij geen illusie maakt maar een bestaande illusie ontmaskerd ben ik zo benieuwd wat je hier van vindt.

Je kunt de uitslag van het filmpje ook op zo´n geboorteastrologieding toepassen zeg maar.
het is grappig dat je zegt dat mensen zo weinig van astrologie " weten" maar als we kijken naar de feiten dan er behoorlijk wat onderzocht op het gebied van astrologie en is juist datgene wat we er van " weten" niet datgene dat jij beweert. Wat we weten van astrologie zou iedere gelover van zijn geloof moeten laten vallen.
quote:bittermoon schreef op 16 oktober 2010 @ 19:27:

Meds, ik sta open voor een heleboel dingen en ik zal niet zo snel iets meteen compleet afkappen. Ook dat onderzoek van de Universiteit van Twente niet. Maar mijn eigen ervaring spreekt het onderzoek tegen. Ik geloof er wel in en met mij vele anderen. Jij dus niet. Ook goed. Dat betekent niet dat ik goed zit en jij niet of vice versa.

Dat vind ik wel apart.

Als iets bewezen is kan je er toch niet meer omheen?

Ik kan ook wel stug volblijven houden dat de aarde plat is, ik bedoel maar, wat zegt zo'n lullig onderzoek nou, omdat mijn ervaring met de aarde nu eenmaal anders is.

Ik vind het een beetje arrogant om te vinden dat jou belevingswereld (die ook afhangt van allerlei invloeden) boven de wetenschap gaat.

(En nu wil ik gelijk even terugzwaaien naar Twompie!!)
Twompie, dat horoscoop filmpje van Derren Brown kende ik al! Leuk om weer te zien. Klopt ook. Veel mensen zullen zich in algemeenheden kunnen herkennen. Typische cold reading. En het Forer effect.

Moest ook wel lachen dat hij zogenaamd 5 horoscopen had getrokken binnen een uur. Dan hadden de kandidaten toch eigenlijk wel meteen kunnen weten wat er zou gebeuren.

Derren Brown is een zeer geraffineerde illusionist en entertainer maar heeft verder niets met bovennatuurlijke gaven of astrologie te maken. Vind het wel interessant hoe hij lichaamstaal, psychologie en NLP gebruikt en mag er graag naar kijken.
Misschien dat het iedereen ontgaat, maar Ruby-Ann heeft oorspronkelijk gevraagd naar persoonlijke ervaringen van anderen op dit gebied. Niet wat voor complete onzin dit volgens jullie is, gesteld door mensen die hoogstwaarschijnlijk nog nooit eens een helderziende hebben geprobeerd! Want als je ergens een (sterke) mening over vormt, moet je het m.i. het eerst zelf hebben ervaren. Niet klakkeloos volgen wat de horde vindt en blindelings geloven wat iemand zegt (James Randi, Derren Brown). Tenzij je graag een kudde-dier bent.

Dus Meds en al die anderen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt: vereer eens een bezoek aan zo iemand en dan mag je van mij part die helderziende ter plekke afbranden en meldt dan je ervaringen hier bij Ruby-Ann. Dat is namelijk waar ze om vraagt.

Mijn ervaring is: heel veel kaf tussen het koren. Een enkele helderziende komt met verbluffende details (een hele rare gedachte die ik nog nooit met iemand heb gedeeld: zij noemde dat zomaar ineens), maar een groot deel doet aan heel veel doorvragen of laat jouzelf de helft al van het verhaal vertellen/bevestigen en kijkt naar lichaamstaal.

Een goed iemand vraagt niks, en begint vanzelf te vertellen en komt dan direct met hele rake, specifieke en persoonlijke zaken. Vraagt hoogstens: herken je dit? En als je het niet herkent gaat ze niet op hetzelfde onderwerp verder met alle andere varianten totdat je het wel herkent (zoals Char doet: die gaat eerst het hele alfabet langs)

Maar het is nooit 100% goed, dat kan geen enkele helderziende. Bij 75% juist, zit je al bij een hele goede.
anoniem_99342 wijzigde dit bericht op 17-10-2010 07:11
Reden: daarom
% gewijzigd
Ik heb ooit, op 12.000 km hier vandaan, toen ik moederziel (en verdrietig) alleen buiten zat met een paar vogeltjes in de buurt, van een afstand naar die vogels gekeken en gedacht: zouden ze begrijpen dat ik verdrietig ben? Het kwam in een opwelling in me op. En normaal heb ik niks met vogels.

Vele, vele maanden later ga ik met een vriendin naar een voor haar bekende helderziende. Tussen alle informatie door, zegt ze ineens: de vogels begrijpen je.

Ik: Huh???? Waar heeft ze het over?

Helderziende: Dit krijg ik door. De vogels begrijpen je.

En pas later kon ik me weer die situatie herinneren, dat ik me dit inderdaad ooit heb afgevraagd in mezelf. Nog nooit naar iemand uitgesproken, want het is ook nogal een ehmmm.... aparte gedachte.

Dit soort details moet vaak als 'bewijs' dienen dat zo iemand op de goede golflengte met je zit. Ik was in ieder geval danig onder de indruk (niet van de rest wat ze vertelde, da's weer jammer).

(Negeer alvast de lacherige reacties van bepaalde personen die standaard zullen komen).
quote:AQua9Girl schreef op 17 oktober 2010 @ 07:03:

Misschien dat het iedereen ontgaat, maar Ruby-Ann heeft oorspronkelijk gevraagd naar persoonlijke ervaringen van anderen op dit gebied. Niet wat voor complete onzin dit volgens jullie is, gesteld door mensen die hoogstwaarschijnlijk nog nooit eens een helderziende hebben geprobeerd! Want als je ergens een (sterke) mening over vormt, moet je het m.i. het eerst zelf hebben ervaren. Niet klakkeloos volgen wat de horde vindt en blindelings geloven wat iemand zegt (James Randi, Derren Brown). Tenzij je graag een kudde-dier bent.

Dus Meds en al die anderen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt: vereer eens een bezoek aan zo iemand en dan mag je van mij part die helderziende ter plekke afbranden en meldt dan je ervaringen hier bij Ruby-Ann. Dat is namelijk waar ze om vraagt.

Mijn ervaring is: heel veel kaf tussen het koren. Een enkele helderziende komt met verbluffende details (een hele rare gedachte die ik nog nooit met iemand heb gedeeld: zij noemde dat zomaar ineens), maar een groot deel doet aan heel veel doorvragen of laat jouzelf de helft al van het verhaal vertellen/bevestigen en kijkt naar lichaamstaal.

Een goed iemand vraagt niks, en begint vanzelf te vertellen en komt dan direct met hele rake, specifieke en persoonlijke zaken. Vraagt hoogstens: herken je dit? En als je het niet herkent gaat ze niet op hetzelfde onderwerp verder met alle andere varianten totdat je het wel herkent (zoals Char doet: die gaat eerst het hele alfabet langs)

Maar het is nooit 100% goed, dat kan geen enkele helderziende. Bij 75% juist, zit je al bij een hele goede.In tegenstelling tot the believers hecht ik nauwelijks waarde aan persoonlijke ervaringen. De gemiddelde mens is namelijk een buitengewoon slechte waarnemer.

De mens blijkt daarnaast zeer slecht in staat te bepalen wat tot toeval gerekend moet worden en is al snel geneigd te denken dat een bepaalde gebeurtenis geen toeval kan zijn (zie het vogelverhaal). Ook ontbreekt het doorgaans aan kennis van de meest eenvoudige psychologische processen en laten mensen zich, eenvoudig gezegd, in het ootje nemen.

Bovendien, al die persoonlijke ervaringen zouden toch herhaalbaar moeten zijn? Dat zijn ze dus niet. Trek je conclusies.

En nogmaals: het is bewezen dat het niet werkt. Dat is iets anders dan niet kunnen bewijzen dat het wel werkt.
Vergeet ook niet dat naast cold reading 'hot reading' ook steeds makkelijker wordt.

Ik stel het me zo voor: een paragnost schrijft een nieuwe client in haar(/of zijn) agenda: Jans Jenssen uit St Jansdal Vrijdag middag twee uur. een paar uur voor de afspraak even op internet kijken wat er te vinden is. Daar kun je zien op Hyves (indien niet afgeschermt) dat Jans kat twee maanden geleden is overleden. Dat er een man is met de voorletter J die wel heel vaak op haar prikbord schrijft en dat ze heel erg van herfstlandschappen aqualleren houdt.

Nou, hoe moeilijk kan het dan nog zijn om aanknopingspunten in de sessie te bedenken.

Zelfs zonder hyves kun je soms sportuitslagen vinden (weer jee aanknooppunt:"Ik voel dat je graag actief bezig bent en zie twee wielen voor me"), of als families stambomen op internet hebben gezet de voorletters (en sterfdata) van opa's en oma's vinden.

Kortom, zelfs hot readen is een koud kunstje met internet. Na een paar keer de spijkre op zijn kop te hebben geslagen is het vertrouwen gewonnen en de client overtuigd van het 'gelijk'.
Overigens mag iedereen van mij zijn zuurverdiende geld naar charlatans brengen hoor, als je je daar lekker bij voelt. Maar don't shoot the messenger als die iets zegt van uit onderzoek is gebleken en het bevalt je niet.
Heejhallo dat sluit ik ook niet uit, die nieuwe " readingstechnieken" verder eens met wuiles dat menselijke waarneming bijzonder slecht is. Iedere politieagent kan dat bevestigen
quote:bittermoon schreef op 17 oktober 2010 @ 05:10:

Twompie, dat horoscoop filmpje van Derren Brown kende ik al! Leuk om weer te zien. Klopt ook. Veel mensen zullen zich in algemeenheden kunnen herkennen. Typische cold reading. En het Forer effect.

Moest ook wel lachen dat hij zogenaamd 5 horoscopen had getrokken binnen een uur. Dan hadden de kandidaten toch eigenlijk wel meteen kunnen weten wat er zou gebeuren.

Ja en zelfs dan willen ze geloven, omdat geloven in iets meer fijner is dan het feit dat dit het is. Meer komt er niet, dit is het. Als je het hier op aarde verprutst,was dat het dan. Toch veel fijner te geloven dat het altijd uiteindelijk allemaal goed gaat komen.

Derren Brown is een zeer geraffineerde illusionist en entertainer maar heeft verder niets met bovennatuurlijke gaven of astrologie te maken Uhm... nee maar dat IS het nou juist. Hij laat zien dat waar jij in gelooft heel makkelijk te faken is. Hij doet niet alsof hij gaven heeft hij zegt juist "ik heb geen gaven en mensen die zeggen dat ze dat wel hebben: zo doen ze deze dingen, zo neppen ze de boel".

Vind het wel interessant hoe hij lichaamstaal, psychologie en NLP gebruikt en mag er graag naar kijken. Ja dat doet hij inderdaad en legt dan ook uit dat dát is wat alle "paragnosten/coldreaders etc" ook doen.Bedankt voor het nemen van de moeite om het filmpje te bekijken maar ik geloof dat je het niet helemaal interpreteert zoals het bedoeld is. Het is dus juist een onthullend filmpje die laat zien hoe makkelijk het is om iets met astrologie te doen omdat je aanhang toch zo dolgraag wil geloven dat het waar is. Als er in je "geboorteastrologieding" staat dat je zo'n eerlijk mens bent en zo'n doorzetter en dat jij zeker niet snel zou liegen, is er geen mens die zal zeggen "jawel ik ben wel een leugenaar hoor en doorzetten nou dat kan ik niet". Er zijn zoveel dingen te bedenken die bij iedereen passen maar best specifiek lijken. Maar eigenlijk is dit ook een non discussie want dat astrologie niet bestaat is net zo duidelijk te bewijzen al dat sinterklaas niet meer bestaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven