Januari 2009 (Deel 2)

22-04-2009 15:40 2502 berichten

En hier weer verder!

Link oude topic: JANUARI 2009
Alle reacties Link kopieren
Haha, ik had je ook niet ingeschat als iemand die dagelijks asshole zegt

Weet je, ik denk dat een klein kind best doelbewust met iets aan de gang kan gaan (zoals dat krijtje op de muur, daar liep ze heel doelbewust op af, ze wilde dat gewoon graag doen), ik denk alleen dat zo'n beetje alles onderzoeken is, het leuk vinden om te kijken wat zo'n krijtje doet / hoe zo'n schilderij beweegt. Er is ook zoveel interessants in de wereld, het is volgens mij hartstikke lastig voor een peuter om in te schatten wat volwassenen nu wel (slingeren met de mobile) of niet (slingeren met het schilderij) acceptabel vinden. Een beetje als Gulliver tussen de lilliputters, maar dan andersom

Bloem heeft nu meestal een romper met lange mouwen, shirt met korte mouwen, vestje eroverheen en dan haar zomerjasje. Voor het winterjasje vind ik het nog te warm, inderdaad, wat doe je dan als het écht koud wordt? Handschoenen en mutsen, dat verbaast me echt! Het was toch iets van 8 graden vandaag?
Goedemorgen!

Wat praten sommige kindjes dan al goed zeg! Wauw! Chica praat denk ik net zo als Yuna en Elena. 'Zinnetjes' van 1-2 woorden. Zelf zou ze zeggen dat ze hele volzinnen en hele verhalen verteld, maar wat ze dan zegt Tellen houdt op bij 1,2 hup!

T gaat wel ontzettend snel de laatste weken, er komen dagelijks woordjes bij. Het schijnt ook wel dat tweetalige kindjes over het algemeen later praten dan eentalige kinderen, omdat het wat langer duurt voordat ze alle woorden die ze horen een beetje geordend hebben in hun hoofd.

Ze is soms ook best gefrustreerd als ik niet snap wat ze wil. Gisteren wilde ze wat drinken, maar toen ik dat had gegeven, werd ze boos, want dat wilde ze niet. Ze had half huilend een heel verhaal over drinken, nijntje, baby.. Toen heb ik haar opgetild naar de kast waar de bekers enzo staan en toen koos ze een flesje dat ze als baby gebruikte. Daar wilde ze water in. Wat bleek, ze wilde haar poppen en nijntje water geven, want die wilden drinken.. Heeft ze vervolgens een half uur druk gespeeld met al d'r knuffels/poppen en het flesje..

Fijn dat het beter gaat met Dieke, Hip, kan me voorstellen dat je moet wennen aan het 'nieuwe' vingertje.

Het eten gaat hier wisselend. De ene dag bunkert ze 's avonds een volwassen portie naar binnen en de andere dag 2 happen. Brood eet ze vrij goed. 's ochtends een boterham en 's middags 1 a 2.

Chica is soms weleens doelbewust bezig met iets waarvan ze weet dat het niet mag. Dat doet ze dan nadat we over iets anders gezegd hebben dat het niet mag. Dan haal ik haar bijvoorbeeld weg bij de plant, waar ze blaadjes vanaf trekt, en dan gaat ze vervolgens alle boeken uit de kast gooien met een zeer uitdagende blik in haar ogen. Als ze klaar is, zegt ze 'ZO!'. Ik reageer daar eigenlijk niet echt op, ik zeg alleen dat we dat dan samen weer gaan opruimen en dan helpt ze ook wel.

Chica heeft vandaag een romper met korte mouwen aan en een vest er over (die bloem ook heeft ) en haar dunne winterjas. Ik heb namelijk wel een soort van tussenjas. Vanochtend toen ik haar wegbracht was het ook veel te koud voor een zomerjas.

Vanaf donderdag is ze weer ziek geweest, bleegh. Gelukkig nu weer beter!
Wat gezellig om al jullie verhalen te lezen op een maandagmorgen!

Chili, de zorgtaken zijn wel mooi verdeeld tussen jouw en je vriend. Fijn dat het zo kan. Irritant dat jengelen. Ik kan er niet zo goed tegen. Elena doet het vaak alleen als ze moe is. Hopelijk wordt Yuna niet ziek.

Elena gaat inderdaad 5 volle dagen per naar de creche nu en ik moet zeggen dat ik er wel vrede mee heb zoals het nu gaat. Er zijn geen problemen met afscheid nemen of zo en we zijn erg tevreden over de creche. Ze zit doordat ze bijna dagelijks in de creche is natuurlijk ook in een heel strak ritme zodat ze precies weet hoe de dag gaat verlopen. Nu ik zwanger ben merk ik dat het ook wel handig is dat ik overdag niet voor Elena hoef te zorgen omdat het lichamelijk gewoon stukken zwaarder is. Ik merk het verschil in m’n lichaam (vooral rug) tussen doordeweeks en tijdens het weekend.

Tijdens m’n zwangerschapsverlof zal ze wel minder en een poosje zelfs niet naar de creche gaan en volgende week gaat ze weer een weekje naar opa en oma in Nederland.

Hip, fijn dat de dokter tevreden is. Ik kan me voorstellen dat het voor jullie wennen is om haar pink te zien. Hopelijk lukt het haar om ‘m snel weer gewoon te gebruiken.

Ik vroeg me net als Wen af hoe het nu met je werk, studie, nieuwe zaak etc gaat. Ben je nog steeds zo druk met alles te combineren?

Eten en drinken is bij Elena nooit een probleem geweest en dat is het nog steeds niet. Ik krijg van de creche dagelijks een overzicht van wanneer en wat ze daar gegeten heeft en het komt er op neer dat ze daar 4 keer per dag eet (inclusief snacks) en thuis ook nog ‘ns 2 keer. Ondervoedingsgevaar zit er dus niet in .

Elena heeft nog geen kussen. Ik ben van plan om haar dat te geven als ze naar een groot bed verhuisd. Ik denk trouwens niet dat het wat uitmaakt hoor of je Dieke nu al een kussen geeft of over 2 maanden pas als ze 2 is!

Golfje, ik zal dadelijk even op Hyves kijken. Ben wel benieuwd naar je creativiteit.

Ik zal zelf later als ik tijd heb ook nog een paar foto’s op Hyves zetten als antwoord op wat we gisteren gedaan hebben en wat Elena aanhad (niets bijzonders hoor, maar toevallig had ik een paar foto’s gemaakt).

Elena kan af en toe wel ondeugend zijn maar volgens mij zijn m’n man en ik wel vrij gemakkelijk uitgevallen want we worden niet snel boos. Het gevolg is wel dat als ik boos wordt, ze daar niet tegen kan en keihard begint te huilen! Ze kan bijv heel lief met de katten omgaan maar ze kan ze ook af en toe bijna vermoorden. Dan wordt ik dus wel kwaad. Wat ze ook leuk vind is om dingen in de wc te gooien. Vies, zegt ze dan! Dat mag ze dus ook niet. Maar straffen hebben we tot nu toe niet nodig gevonden.

Wat lief Lucia, dat Chica al zo goed met haar poppen kan spelen. Ik heb voor Elena ook een babypop gekocht die ik in december of voor haar verjaardag wil geven. Tot nu toe zijn haar knuffelberen nog steeds favoriet.

Ik denk dat het inderdaad wel kan kloppen wat je zegt over tweetaligheid en later gaan praten. Ik merk dat Elena nu vooral bezig is met vertalen. Ik noemde het voorbeeld al van die muts en later die dag vroeg ik of de kinderen in de creche lief waren. Antwoord ze: ‘nice’! Er moet in hun hoofd dus wel meer opgeslagen worden dan in vergelijking met het leren van 1 taal.
Dat denk ik ook hoor. Chica is nu ook bezig met beide talen. Ziet ze bijvoorbeeld een poes in een boek, zegt ze 'Poes, Gato',

Vies BAH, is hier ook heel populair. Alles is vies bah..

Ik ga ook voor sinterklaas een echte pop kopen, kan ze daar lekker mee tutten.
Ja, vies en bah en heet en auw, zijn bij Elena erg populair .
Haha, hier dus ook! Hier is alles of te heet of te koud (of dus vies BAH). Staat de voordeur 1 seconde open, roept ze al KOUUUUD, BRRRRRR.

Gister ook zo gelachen. Mn man zat boven toen het eten klaar was. Dus ik zeg, eigenlijk voor de gein, tegen Chica 'zeg maar bij de trap tegen papa dat we moeten eten'. Dus zij loopt naar de trapt en BRULT naar boven : PAPAAAAAAAAA ETUUUUUUUUUUUUUH

Heet en warm, vies en bah: check!

Net nog: ik bracht haar naar bed, ze drinkt bij me, zegt ze ineens: bah bah bah, vies borst! Bah bah, prullebak, prullebak!

En bedankt... altijd fijn als er waardering komt

(overigens vond ze het ook weer niet zo vies dat ze niet meteen verder dronk...)

Alles en iedereen heeft ook snowhaaaailen, niet alleen de poes en de muis, maar de koe, het varken en.... mama
Haha, wat grappig. Alsof ze opeens in een fase komen waarin ze dingen vies vinden..

Erg fijn als al je moeite om nog BV te geven zo gewaardeerd worden

Chica gaat ook als ze iets op de grond knoeit een doekje halen in de keuken en dan 'schoonmaken' (lees alles nog verder uitsmeren..)

Enne, die snowhaailen (ik moest even denken hoor), daar kun je wat aan doen hoor!
quote:_Lucia_ schreef op 18 oktober 2010 @ 15:51:

Enne, die snowhaailen (ik moest even denken hoor), daar kun je wat aan doen hoor!

Oh gelukkig!

Schoonmaken gebeurt hier ook, ze gooit dan ook braaf het doekje in de prullebak. Best handig, de anti-lekbekers lekken nogal.

Drinken jullie kinderen eigenlijk al uit een 'los' glas? Bloem kan best uit een glas drinken, zelf, maar het risico dat ze zichzelf en de bank natmaakt zit er ook nogal in. Misschien toch maar eens op wagen... ze kan het toch zelf opruimen
Welke doek heb jij nu ook alweer?
De Hoppediz Timbuktu!

Nog niet durven gebruiken met Chica op mijn rug moet ik zeggen.. Wel geoefend met een grote knuffel, maar die buik van nu ziet dat er ook wel vreemd uit..

Chica kan al goed uit een gewone beker drinken, maar dat krijgt ze alleen als ze in de kinderstoel zit, niet als ze rondloopt.
Oh, dat is ook wel een idee, in de stoel. Al klautert ze daar ook graag op en af.

Oh ja, Timbuktu, dat is ook zo. Je kunt boven je buik knopen he? Tibetaans afknopen of gewoon de knoop hoog leggen.

Joh, als je met zo'n Peruaanse doek durft te knopen durf je dit ook wel op je rug
Joh, mijn buik komt zowat tot mijn kin, en dan daarboven nog een kind?

Ik moet geloof ik gauw eens een foto van mijn bijna 29 wk buik plaatsen..

Chica zit trouwens nog in die baby insert van de triptrapp, past nog prima en ze kan geen kant op.
Oh nee, ik bedoel wel op je rug hoor anders zie je niets meer

Bloem wilde steeds klimmen op de triptrap (hoeveel p's zijn dat nu eigenlijk?) dus toen hebben we de babyset eraf gehaald, dat klom niet handig voor haar. Het werd ook wat krap hoor, met haar lange benen. Nu klimt ze zelf op en af, tijdens het eten blijft ze meestal wel zitten maar ze regelt het allemaal zelf
Ik ben nog steeds over die snowhaailen aan het denken . Ben kennelijk niet zo slim als Lucia!

Wat betreft het drinken uit glas/beker heb ik precies hetzelfde. Elena drinkt wel 'ns een paar slokken uit mijn glas maar dan blijf ik er wel bij. Ze is zo gulzig dat ze een beker met drinken vaak acherover gooit in haar mond. Ik ben bang dat ze het met een glas ook gaat doen.....

De klimfase uit de kinderstoel hebben wij achter de rug. Elena is nu zo groot dat ze amper nog in de stoel past en als ze erin zit, zit ze er dus heel strak in.Toch wel gemakkelijk!

Chili, Yuna is toch niet ziek he?
Kitty, snorharen

Tripptrapp is met 4 p's, kwam ik achter, haha.
Thanks Lucia. Lig ik daar ook niet meer van wakker .
Even wat liefs vertellen: Chica heeft vandaag op de crèche gezegd: "mama baby in buik"

Vind het zo knap én schattig.. Blijkbaar snapt ze er meer van dan wij door hebben (en maakt ze langere zinnen dan ik dacht!)
Wat lief Lucia! Volgens mij wordt Chica een lief klein zusje! Ja leuk Lucia, ben benieuwd naar je buik. Snel een keer plaatsen op hyves.

Wen; welke doek raad jij aan? Ik ben half mei uitgerekend (vandaag nog een x een echo gehad en nu konden ze de termijn goed bepalen. Over 2 weken de nekplooi meting). Wellicht moet ik daar rekening mee houden? En eentje die niet te moeilijk is om te knopen. Moet het zonder hulp gaan kunnen

Moest ook even nadenken hoor Kitty over de snorharen. Vandaar mijn late reactie . Wat zijn ze toch leuk he, die lieve kleine dametjes. Ben trouwens wel benieuwd Kitty naar Elena, volgens mij is ze echt al een grote meid!

Hip leuk om weer even van je te horen. Zou het jammer vinden om ineens niets meer te lezen over jullie. Fijn dat Dieke zich toch weer heeft bedacht en weer is gaan slapen 's middags. Hier is het 's avonds een toneelspel, ze begint tijd te rekken voor het naar bed gaan.

Yuna is nog steeds niet ziek alleen ik voel me weer wat minder. Heb sinds gister weer keelpijn... ben vanochtend maar weer naar de ha geweest, heb een kuur mee gekregen maar ben nog niet begonnen. Wacht nog even tot morgen, eerst kijken hoe ik me voel. Wil liever niet nog een kuur... Yuna meegenomen naar de ha want ze had rare rode plekjes bij haar neus, krentebaard! Een zalfje voor gekregen dus hopelijk krijg ik dat niet ook nog.
wat lief lucia!!! Ben benieuwd hoe ze straks echt reageert. Oudste is 4 dagen niet in mijn buurt geweest toen uk geboren was, nou dat heeft de nodige kraamtranen gekost, al wist ik dat het een hele normale reactie is, leuk vond ik het echt niet.

Uk zit nog in de babybeugel ( 4 jaar geleden zat er nog niet zo n rugsteun bij). Hij heeft er zelfs nog zijn tuigje bij aan, want hij blijft levensgevaarlijk, springt er gewoon uit. Ik heb hem ook wel eens op de tripptrapp van oudste zitten, maar dat werkt echt niet met meneer de ADHDer, hij dondert er gewoon van af, omdat hij wiebelt en niet oplet. Vorige week zat hij dubbelgevouwen klem tussen de bank en de muur. Er is een ruimte van 20 cm lang en zo breed als de verwarming open. Hij is er op een of andere wijze met zijn billen er ingezakt en zat dus met zijn hoofd klem tussen zijn benen er in. Was een foto waard, maar t was zo sneu dat ik hemtoch maar eerst heb gered.

Uk drinkt wisselend uit een gewone beker en een tuit. Vandaag hadden ze hem op het kdv ook een grote beker gegeven, ze waren verbaasd over hoe goed hij dat al kon.Moet wel in de buurt blijven want hij vindt het ook erg leuk om dat over de tafel te gooien en dan te "poetsen". En ja, ook hier is de prullenbak zeer populair, ik kom er de gekste dingen in tegen.

Chili: blegh, ellendig, nog steeds keelpijn. En krentenbaard, daar wordt je ook niet blij van. Hopelijk krijg je het niet!!

Leuk dat jullie allemaal aan de draagdoek gaan. Ik heb er geen gehad, maar zou er nu wel een aanschaffen als er een baby kwam. Helaas, vriend werkt echt niet meer mee, dus die doek komt er ook niet.

Een pop, tja, dat is hier niet echt aan de orde voor sinterklaas. We hebben er wel een, maar dat is meer een stuntpiloot als een pop. Wij hebben het ikea keukentje gekocht, ze krijgen de tent en verder moeten we even kijken. Vriend wil altijd een spel geven, ik boeken. Ik denk dat ik ook een stuurtje en verrekijker voor in het speelhuis buiten wil. Het lastige is dat er ook nog op 4 plaatsen opa en oma cadeautjes geven en hij dus 3 weken later weer jarig is en een klein maandje later oudste. Cadeau invasie dus hier, maar ook wel weer heel leuk.

Oudste wordt echt groot, morgen ga ik met hem en een vriendje met moeder naar de bios. Ik ben benieuwd, we gaan naar de film over sinterklaas. Ik denk dat als we dat doen als sinterklaas er echt al is dat het te spannend wordt, dus dat doen we nu maar. Hopelijk vindt hij het niet eng, vorige week heeft hij een dvd van Cars gekregen, dat vond hij zo spannend, dat hij na 10 minuten huilend op de bank zat. Arme vent, was iets teveel. hij zit nog meer op het niveau van dribbel, tik tak etc. En natuurlijk D-D-Dora!!! Uk kent die ook al!

fijne avond!
Poeh Chili, jullie blijft op dat vlak ook weinig bespaard he? Hopelijk krijg jij het niet ook, dan ben je nog langer zoet.

Grappig dat de snorharen jullie in verwarring brengen de leidsters van het kdv hebben zich ook een tijdje afgevraagd wat ze nu toch bedoelde. Ze zegt het heel schattig, dat wel.

Wat lief Lucia, en een lange zin inderdaad! Ze heeft dus wel heel goed door wat er aan de hand is. Sowieso verbaas ik me er wel eens over hoeveel Bloem snapt van wat we zeggen, en wat er later ook weer van terug komt in verhaaltjes.

Chili, knopen is sowieso niet moeilijk. Mocht je een doek willen kopen, dan geef ik je tegen die tijd graag een consult kado hoor (als het goed is bén ik dan ook consulent )

Knopen kan zonder hulp, ik heb nooit hulp gehad (hulp zit mij juist in de weg). Er zijn speciale zomerdoeken, Hoppediz das Leichte is een dunne doek die lekker zacht is. Andere dunne doeken zijn Vatanai, Calin Bleu en Wrap 'n Wear. Die laatste twee vind ik niet heel erg pasgeborenen-zacht, trouwens.

En als je een doek niet ziet zitten: de Bondolino is er in een versie met zomerstof, vergelijkbaar met de Das Leichte doek (is ook van Hoppediz).

Golfje, niet naar de horrorfilm over Sinterklaas neem ik aan?

Ik kan me voorstellen dat je met zo'n stuntertje de babybeugel nog eventjes aan de stoel houdt.

Jeetje, met z'n hoofd tussen z'n benen achter de bank... hoe krijgt hij het voor elkaar?

Oh jee, kadootjes voor Sinterklaas, dat moet ook nog natuurlijk. Nou ja, Duplo is hier altijd een succes, dus dat zal er wel bij zitten. Bloem herkent Sinterklaas inmiddels, nadat we tien keer het YouTube-filmpje van 'Sinterklaas, wie kent hem niet' hebben gedraaid uit jeugdsentiment. Binnenkort zal ook 'Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?' wel een aantal keer langskomen

Kittycat, doen jullie eigenlijk ook aan Sinterklaas?
Wat schattig Lucia! Elena doet wel m'n shirt regelmatig omhoog, slaat op m'n buik en roept dan: baby, baby! Maar begrijpen dat er straks echt een baby uitkomt zal ze nog niet doen. Ik betwijfel ook of ze het leuk vind in het begin..... Ze hangt toch wel erg aan mij. Als ik er niet ben en ze is alleen met m'n ouders of bij m'n man dan gaat dat prima, maar als mama er is dan wil ze toch voornamelijk de aandacht van mij. Maar hopelijk went het snel.

Chili, ben je nu dan 10 weken zwanger? Jullie blijven inderdaad wel aanmodderen met het ziek zijn. Hopelijk is het allemaal snel voorbij en krijg je niet weer een keelontsteking (of krentebaard!).

Golfje, ik blijf lachen om de verhalen over je Uk. Waren jij of je vriend vroeger ook zo ? Jammer zeg, dat je je vriend echt niet kunt overtuigen van een derde kind. Wat leuk dat je al met je oudste naar de bios kan. Wordt hij dan binnenkort 4? Dat vind ik wel het leuke van dat ze ouder worden, dat je steeds meer dingen met ze kan gaan doen.

Wen, ja, wij doen ook aan Sinterklaas! Vanmorgen heb ik de vluchten naar NL geboekt! In Ierland komt hij niet, hier wordt flink uitgepakt door de kerstman, zodat de maand december ook een grote cadeau invasie voor Elena is, met haar verjaardag op 2 januari als afsluiting! Ik ben dan ook wel blij dat de volgende zich in maart aandient en niet rond de feestdagen. Toch wil ik Elena het Sinterklaasgebeuren niet onthouden. Ze heeft vorig jaar een boek gekregen met het verhaal van Sinterklaas en dat boek is het hele jaar door favoriet geweest. Het moet zeker 3 keer per week voorgelezen worden (ook tijdens de zomer ) dus Sinterklaas en Zwarte Piet zal ze zeker herkennen!
Op zich valt het eigenlijk nog wel mee hoor. Yuna en vriend zijn voor het laatst ziek geweest in maart en nu ik dan (+ later weer vriend). Voor mij is het de eerst keer sinds zij er is gelukkig. Maar ja, als je erin zit lijkt het allemaal zo lang te duren. En het lijkt er op dat Yuna haar weerstand dus nu beter is dan die van haar papa . Ze is nog steeds niet ziek! Zalfje helpt goed, neusje is weer bijna genezen.

Gezellig Golfje, daar fantaseren wij nu ook al over. Gezellig samen naar een Disney film. Ben ook wel benieuwd hoe oud je oudste is. Bijna vier toch? Want je had al een school uitgezocht immers?

Wen; wat een leuk aanbod. Denk dat ik er straks wel gebruik van wil maken. Lijkt me in het begin toch best eng een draagdoek knopen. Maar verder lijkt het me ideaal! Goed idee trouwens om zo voor te bereiden op Sinterklaas. Ga ik ook doen, leuk. Hier kopen we een babypop met poppenwagen. Was laatst in zo'n leuke winkel en ze was er niet weg te slaan.

Kitty; ook een goed idee dat boek. Zal die er ook bij kopen dan is het feest compleet . Ja, ik ben nu bijna elf weken zwanger. Dus de meest onzekere periode is bijna voorbij. Wanneer hebben jullie de 20 weken echo?
Chili, gelukkig dat ziek zijn niet vaak voorkomt bij jullie (bij ons trouwens ook niet) maar het slaat nu dus wel ineens goed toe.

Hoe is het trouwens met de lekkende Pampers van Yuna? Probleem opgelost? Ik moest laatst aan je denken want vorige week was ik bij Elena op een grotere maat (5+) overgegaan en ineens lekte ze 's nachts ook. Ik ben inmiddels weer teruggegaan naar nummer 5 en het komt niet meer voor.

Ik heb nog zo'n Storchenwiege draagdoek liggen die ik voor Elena's geboorte aangeschaft had maar bij haar maar weinig gebruikt heb. Ik ben van plan om die nu eerder en vaker te gaan gebruiken. Wen, vanaf wanneer mogen babies eigenlijk in zo'n voorgevormde drager (net als de Manduca)? Ik vind die toch wel handiger in gebruik!

Fijn Chili, de eerste 3 maanden bijna voorbij. Die vind ik altijd het langste duren. Nu gaat het snel. Volgende week woensdag heb ik de 20 weken echo. Volgens de uitgerekende datum die het ziekenhuis aanhoudt ben ik dan precies 20 weken maar volgens de groei van de baby op de voorgaande twee echo's ben ik 3 dagen later uitgerekend. Ik houd voor mezelf dus 19 maart aan in plaats van 16 maart. Dat betekent dat ik volgende week woensdag dus eigenlijk pas 19,5 week ben ipv 20 weken. Als ik het goed heb ben jij dus 8 weken na mij uitgerekend en Lucia zo'n 10 weken voor mij.
Vanaf de geboorte mogen babies in een Bondolino of Marsupi Plus, andere voorgevormde dragers zijn eigenlijk pas vanaf een maand of 5 aan te raden (Manduca en Beco bijvoorbeeld).

Wat leuk toch, drie zwangeren hier en eigenlijk zit er dus helemaal niet zoveel tijd tussen de 'tweede kinderen' straks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven