Denken

05-11-2010 09:24 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

De laatste paar dagen vraag ik mezelf af wat nou denken is.

Ik bedoel, ik hoor mezelf niet echt maar ik hoor wel mijn gedachtes maar dan zonder volume.

Mijn hersens maken vrij vaak overuren omdat ik eigenlijk de hele dag door nadenk. Maar mijn vriend bijvoorbeeld kan zijn gedachtes "uitzetten".

Maar als ik ergens over twijfel dan heb ik ook echt een soort discussie in mijn hoofd, met mezelf.

Ik weet dat de moeder van mijn vader ooit is opgenomen in het gekkenhuis. Maar ik weet niet waarom of wat ze had en het nog steeds heeft.

Nu ben ik eerlijk gezegd best wel bang dat ik zoiets van haar kan erven.

Mijn hoofd kan af en toe zo een warboel zijn dat ik echt gek word van mezelf.

Herkent iemand zich hierin of moet ik me zorgen gaan maken dat ik misschien wel een psychische stoornis van de moeder van mijn vader heb geërfd?

Niet dat ik nu denk dat ik gek ben, ik blow regelmatig (1 tot 2x p.w.)en ik weet dat als je gevoelig bent voor psychische stoornissen dat blowen dat kan triggeren.

Maar mijn voornaamste vraag, wat is nou denken? Hoe denken jullie?
Zeeeeeer herkenbaar! Behalve het blowen en de gekke oma dan.

Ik denk ook altijd, en soms is het een chaos en heb ik zelfs last van mijn gedachtes, dan kan ik bijvoorbeeld niet slapen, zoals vannacht. Mijn man zegt ook gewoon helemaal niets te kunnen denken, hij vroeg zich wel eens af of dat nou normaal is of dat ie niets iets geks heeft. Maar hij is sowieso een rustiger type en kan zich beter ontspannen dan ik.

Het helpt als ik echt bewust iets rustigs ga doen, mentaal dan. Sporten, tv-kijken, douchen (ik kan de rust voor een bad al niet vinden zelfs).

Ik heb ooit eens aan yoga gedaan, dat werkt wel heel goed moet ik zeggen. Zou ook wel eens een meditatiecursus willen doen. Als ik het zelf probeer dan gaat het meestal zo in mijn hoofd:

-leeg maken, leeg maken, leeg maken....

-.....(2 seconden)

-zou het nu leeg genoeg zijn?

-eigenlijk toch best wel raar dat het leeg is

-eigenlijk kan dat niet

-zou je dit zien op een MRI scan?

-zou je zonder dat er iets is een MRI scan van je hoofd kunnen laten maken?

-zou ik dat willen?

-In Duitsland kan het vast

-Waarom zou dat in Duitsland nou weer wel kunnen en hier niet?

-Daar ga ik op googelen

-Nou dit is ook niks, ik ga internetten

Dus.......
Mijn vriend kan zijn gedachten ook "uitzetten" volgens mij is dit ook een heel typisch mannen/vrouwen verschil. Vrouwen piekeren meer over van alles en nog wat. Waar een vrouw nog uren over iets kan piekeren waar ze geen controle over heeft denkt een man eerder, "ik kan er toch niks aan veranderen, dus het heeft geen zin om erover na te denken" (dan draait hij zich om en gaat slapen )

Ik denk ook heel veel na, soms word ik er gek van. Als je er last van hebt moet je denk ik (haha) zelf manieren bedenken om rust voor jezelf te creëren. Bewust worden van je denkpatronen, sporten, breien....wat dan ook.

Ik weet niet of het blowen hier effect op heeft, misschien zorgt het er wel voor dat je je gaat afvragen wat denken is Ik weet ook niet wat dat is, het gaat vanzelf, soms gaat het als een "stemmetje" of dialoog in mijn hoofd en soms niet. Misschien als je je bewust bent van je gedachten en dat je aan het denken bent dat je het als stem hoort (want dat is de enige manier dat je je het kan voorstellen) Ik weet het ook niet, maar zou me er niet druk om maken.
quote:Vl43inder schreef op 05 november 2010 @ 09:33:

Als ik het zelf probeer dan gaat het meestal zo in mijn hoofd:

-leeg maken, leeg maken, leeg maken....

-.....(2 seconden)

-zou het nu leeg genoeg zijn?

-eigenlijk toch best wel raar dat het leeg is

-eigenlijk kan dat niet

-zou je dit zien op een MRI scan?

-zou je zonder dat er iets is een MRI scan van je hoofd kunnen laten maken?

-zou ik dat willen?

-In Duitsland kan het vast

-Waarom zou dat in Duitsland nou weer wel kunnen en hier niet?

-Daar ga ik op googelen

-Nou dit is ook niks, ik ga internetten

Dus.......Hahaha! Te herkenbaar maar volgens mij heeft iedereen dit wel. Vooral als je in bed ligt te piekeren en je voorneemt om nu écht nergens meer aan te denken. Het sluipt er toch in.
Mijn man noemt het uitzetten van zijn gedachten ook wel dat hij in sleep mode is. Maar grappig genoeg maakte hij zich daar juist weer zorgen om.
In bed helpt deze ontspanningsoefening trouwens wel goed: bewust deeltje voor deeltje onspannen.

eerst je voeten ontspannen

dan je enkels

dan je kuiten

dan je knieen

etc.

Maar vannacht kwam deze ontspanningsoefenig niet door de brei aan andere gedachten heen dus. En het gebeurt ook nog wel eens dat wanneer ik bij mijn knieen ben mijn voeten kriebelen ofzo, kun je weer opnieuw beginnen...
Nee hoor, heel herkenbaar! Het is bij mij ook altijd druk met gedachten (inderdaad, net als een stem maar dan zonder volume). Volgens mij is dat gewoon normaal, alleen is de ene persoon een piekeraar en de ander totaal niet.

En qua ontspannen, tsja. Het is een beetje het verhaal van de witte olifant... als iemand tegen jou zegt dat je óveral aan mag denken, behalve aan witte olifanten. Waar denk je dan aan? ...juist!

Wat je dus eigenlijk moet doen is niet denken dat je niet mag denken, maar gewoon je gedachtes voorbij laten komen en proberen er niets mee te doen, maar ze 'ter kennisname aan te nemen' en voorbij te laten gaan. Dat helpt bij mij in ieder geval het beste!
Gelukkig wat herkenning. Ik maak me er niet ontzettend veel zorgen om maar ik denk er wel veel aan. Denken over denken is echt heel raar. Ik vind het sowieso apart dat iedereen gedachtes heeft en maar je nooit zal weten wat een ander denkt.

Maar hebben jullie bijvb ook bij een ruzie ofzo dat je het ene moment heel boos bent en dingen zegt en doet waar je op dat moment volledig achter staat en het andere moment als je er even over nadenkt dat je het dan allemaal niet meent.

Ik heb dat best vaak, soms ben ik binnen 5minuten van gedachte verandert.

Nadenken over praten is ook heel raar, want ik praat sneller dan ik denk. En ik praat echt heel snel. Maar waar komt het vandaan? Hoe kan je sneller praten als denken?
Ik denk veel (en kan mezelf soms ook horen praten met elkaar, als je snapt wat ik bedoel ) maar pieker weinig. Ik zit regelmatig een paar uur in mijn uppie de auto en dan vind ik het heerlijk om de radio uit te laten en gewoon alleen maar lekker zitten te denken.
Die meditatie-toestand vind ik heel bekend klinken! Heb een tijdje Thai-Chi gedaan en dan moest je ook mediteren. De leraar zei dat je elke gedachte op een wolkje moest zetten en weg moest laten zweven. Dus ik:

-een wolkje

-oh das ook een gedachte

-hup op t wolkje

-dag wolkje

-he die knoest in de vloer lijkt wel een hertje

-oh oeps, wolkje!

-dag wolkje

-wat schijnt de zon toch mooi vandaag enzovoort, enzovoort... Ik ben er dus waanzinnig slecht in..... *zucht*

Als ik niet kan slapen, ga ik bedenken hoe ik mijn huis wil inrichten als ik al het geld van de wereld heb. Dan denk ik niet aan piekerdingen, maar alleen maar aan leuke dingen en dan val ik zo in slaap...

De dialoog met jezelf hebben herken ik ook, volgens mij is dat hartstikke normaal (en anders ben ik ook gek, en met mij zo'n beetje elke vrouw)
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik kan het niet helpen om te denken aan het liedje 'En niemand die er zeurt: wat ben je stil waar denk je aan' (Klein Orkest). Waar denk je aan: Nergens aan. Dat is idd typisch mannelijk lijkt mij. En vrouwen dan maar doorzeuren: dat kan toch niet, dat je nergens aan denkt ;)

Verder denk ik zeker dat het blowen er wat mee te maken heeft. As ik blow gaan mijn gedachten malen. Ik blijf dan ook steeds over dezelfde dingen nadenken zonder echt tot een oplossing te komen. Het gaat maar door. Gek kan ik daarvan worden. Als ik stop met blowen wordt het een stuk rustiger in mijn hoofd. Voel jij dat verschil niet? Aangezien je niet continu blowt.
.
Ik ben ook een echte denker. Er omdat ik alleen woon denk ik extra veel, want ik moet toch m'n verhaal kwijt. En om dat nu hardop te gaan doen...;-)

Ik pieker veel en slaap slecht. Ik moet wel zeggen dat het in sommige periodes erger is dan andere. Vooral als ik het druk heb, stress voel, ergens mee zit of een belangrijke beslissing moet nemen. Volgens mij denk ik eigenlijk nooit nìet.

En hoewel ik soms gek word van al dat gedenk van mezelf, vind ik het ook een mooi iets. Het hoort bij mij en het is zoiets persoonlijks en prive. Niemand kan beïnvloeden wat je denkt, dat kun je alleen zelf. In je hoofd ben je compleet jezelf en je mag helemaal zelf weten of je die gedachten met iemand deelt of niet.

Ik denk dat het pas een probleem wordt als het denken je dagelijks doen en laten gaat beïnvloeden. Dat je gedachten zo negatief zijn dat je er echt ongelukkig van wordt. Dan is het tijd om hulp te zoeken.
Mindfullness is hip. Misschien is dat iets voor jullie.
ik ben ook wel een piekeraartje.

Mijn helpt het erg om de gedachten die je hebt los te zien van wie je bent. Dus je niet identificeren met je gedachten. Jij bent je gedachten niet. Het zijn maar gedachten. En je kunt deze gedachten zelf sturen. Dit lijkt misschien niet zo maar je kunt dit echt oefenen!!

Ik ben een tijd lang obsessief met mijn gezondheid bezig geweest, had er constant gedachten over, niet normaal. Toen ben ik bewust deze gedachten gaan stoppen en ervoor in de plaats aan iets denken waar je blij van wordt. Dat vereist veel oefenenen maar het werkt echt!
Argh stop aub met blowen! Heb daar heel wat nare gevolgen van gezien :(
kijk hier eens naar, dat verklaart alles ;)

het geheim van het vrouwelijk brein\

Maar even serieus: stoppen met blowen is een heel goed idee als het denken je teveel wordt. En als je dan ook al psychische problemen in de familie hebt is het helemáál geen goed plan om te blijven blowen. Maar dat weet je zelf ook al.
.
Heel herkenbaar!! Ik dacht vaak dat ik niet wijs was haha

ik lig ook in bed hele gesprekken in het hoofd te bespreken

blowen doe ik al helemaal niet, dat versterkt het alleen maar

soms met veel drank lijkt het erger

niets aan te doen denk ik
Wat een herkenbare verhalen hier zeg! Ik kan mijn hoofd nu nooit eens uitzetten en dat zou ik soms best willen. Bij alles wat ik doe of niet doe denk en mijn gedachten kunnen soms echt een loopje met me nemen. Vaak heel vermoeiend en vervelend en ik kan er vaak 's nachts slecht van slapen. Ook ben ik niet zo goed in gedachtes op wolkjes zetten enzo terwijl ik er wel graag goed in wil zijn. Mindfullnis en yoga werkt dan weer wel. En de zin dat je je gedachten niet bent, vind ik ook een hele mooie.

Toch zie ik soms ook de voordelen in van het vele denken, want zo mis ik zelden iets en ben ik heel nauwkeurig. Ik ben er ook onlangs achtergekomen (kwam in een burn-out) terecht dat ik Hoog Sensitief ben. Daar zijn verschillende boeken over geschreven. Ik vind daarin veel herkenning waarvan het belangrijkse is dat ik niet gek ben maar anders dan mensen die hun gedachtes makkelijker stop kunnen zetten. Misschien zijn er hier mensen op het forum die hier ook wel iets aan kunnen hebben, want volgens mij is het een vrij onbekend fenomeen, ook omdat het wat zweverig klinkt.

En Michelle90, anderen hebben het ook al gezegd, als ik me er even mee mag bemoeien, stop echt met blowen hoor, want dat kan in psychiatrisch opzicht veel nare dingen triggeren en dan ben je echt nog veel verder van huis. Heb je misschien ook nog een andere uitlaatklep?

Groetjes!
Hoog Sensitief is nogal een taboe onderwerp op het forum, helaas!
even toelichten: als het brein normaal gesproken een stuk of 5 delen actief heeft, en als HSP wel 20, heb je gewoon meer informatie/prikkels te verwerken dus waarom HSP zou worden afgedaan als aanstellerij ontgaat mij volledig.
quote:tijgermeisje schreef op 08 november 2010 @ 17:22:

... dus waarom HSP zou worden afgedaan als aanstellerij ontgaat mij volledig.Fijn laten zitten die blinde vlek, zou ik zeggen. Want zo leuk is het niet om te moeten constateren dat mensen elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Bijna letterlijk niet.
Als ik té veel denk.......pak ik mijn verfspullen en ga gewoon beginnen....dat helpt mij enorm!

Ik (en mijn hoofd/denken!) kom helemaal tot rust.

Het hoeft niets te worden, ik 'knal' het er gewoon op.

Het rare is dat ik door de kleuren en de vormen/dingen die ik geschilderd heb, vaak een "antwoord" krijg.

Nouja...ik vind dat niet zo raar, maar misschien klinkt het andere mensen wat zweverig in de oren?

Ik zie het hetzelfde als mediteren of een betekenisvolle droom: je onderbewuste heeft alle antwoorden voor je en kan je die op deze manier duidelijk maken. Als je daar voor open staat, wordt het denken een stuk minder!

Dat denken....ach...dat moet je regelmatig met een korrel zout nemen, denk ik. Het veroorzaakt een enorme ruis over die dingen die je eigenlijk allang weet, maar die je daardoor niet meer kan 'horen'.

Dus misschien is het een idee om dat 'denken' van je eens een keer goed "uit te lachen": Ja, hoor, hoofd...ga jij maar lekker denken!! (je er tegen verzetten werkt averechts!)

Ik ga nu lekker naar muziek luisteren en mijn ramen zemen omdat het zulk heerlijk weer is! (ik noem maar wat, hé!)
Allereerst begrijp ik de reactie op en over HSP'ers niet. Misschien zie ik iets over het hoofd.... Waarom is hoog sensitiviteit een taboe op dit forum, wie doet het af als aanstellerij en wie gunt wie het licht in de ogen niet?

Zijn dit reacties op mijn stukje? Als dat zo is, dan is er zeker sprake van een misverstand, want ik vind hoog sensitief zijn geen aanstellerij! Dan zou ik mezelf dus een aansteller noemen. Dat gek zijn had ik misschien tussen aanhalingstekens moeten zetten, want dat bedoelde ik figuurlijk gezien en de benaming zweverig is niet mijn eigen mening maar dat hoor ik van mensen om me heen die er niets mee hebben.

Een boek lezen over hoog sensitiviteit heeft mij juist een hoop duidelijk gemaakt over wie ik ben en kan ik dus ook leren om beter met mezelf en mijn vele gedachten om te gaan. Ik vind het in bepaalde opzichten een mooie eigenschap, maar het betreft slechts een onderdeel van mij. En ja elk voordeel hep ook zn nadeel, maar dat is met alles.

Nou ja, ik heb in ieder geval niemand voor het hoofd willen stoten met mij vorige en deze post. Ik wilde juist een tip geven voor mensen die eventueel iets aan mijn informatie zouden hebben, want daarom zitten we toch met elkaar op een forum? Om informatie uit te wisselen en van elkaar te leren?

Jufdoortje: wat heerlijk dat schilderen jou uitlaatklep is. Ik ben ook op zoek naar iets wat ik echt leuk vind en wat ook een uitlaatklep kan zijn. Ik ben helaas niet zo handig en goed in tekenen, schilderen, knutselen e.d. dus ik denk eerder in de richting van salsadansen ofzo of iets van een acteerworkshop.

Leuk dat van je gedachten eens uitlachen, die ga ik eens proberen. Dat er tegen vechten averechts werkt weet ik, heb het vaak geprobeerd. Het lukt me steeds beter om op een goede manier met veel, drukke en negatieve gedachtes om te gaan, maar soms gaat het nog wel eens mis en dan probeer ik me er tegen te verzetten. Nou ja het is ook een heel leerproces.....

Fijne avond allemaal!
quote:ess82 schreef op 08 november 2010 @ 20:13:

Zijn dit reacties op mijn stukje?Niet van mij, zo heb ik het niet bedoeld hoor. Ik merk gewoon dat een aantal mensen op dit forum in het algemeen anderen het licht in de ogen niet gunt. Die mensen maken er een sport van om topics af te speuren naar ´zwakke´ plekken van medeforummers en zetten de toon.
Een manier voor mij om even niet te denken is bezig zijn met mijn huisdieren. Op het balkon heb ik wat duifjes en daar ga ik dan gezellig bijzitten. Kijken hoe ze baden, eten, rondjes vliegen en soms komt er eentje op mijn schoot zitten.

De Duitsers zeggen zo mooi; Tiere bringen einem in die Gegenwart.

Een cursus is ook een leuke manier om het denken in goede banen te leiden, en je leert nog eens wat.

En bij het inslaap vallen stel ik me weleens voor dat ik een klusje doe. Bijv. de keukenkastjes uitsoppen of een vogelhuisje bouwen. Dat is dan dus meer in beelden denken en er zijn maar weinig bouwsel afgebouwd want van al dat klussen wordt je stiekem best moe en val je zo in slaap.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven