Geld & Recht alle pijlers

Partneralimitatie

03-11-2010 15:47 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Heb al een paar topics lopen onder relatie, maar volgens mij past deze vraag hier beter.

Ivm scheiding (mijn man wil scheiden) moet ik voor mezelf bekijken wat ik denk nodig te hebben aan partneralimitatie. Heeft iemand tips of advies hoe ik dat het beste kan berekenen?

Aangezien ik nog op zoek ben naar een ander huis (huur) voor mij en mijn 2 kinderen van 3 jr en 9 mnd.
Nou we hebben de laatste jaren aardig wat laten verbouwen aan het huis. Helemaal naar ons zin. Dus op dit moment geen overwaarden op het huis. We denken eerder onderwaarde en als mijn ex man er blijft wonen, dan zal ik heb de onderwaarde moeten betalen.

Nou gisterenavond nog een discussie gehad over PA hij wil maar tot aan een bepaald bedrag betalen, want anders ja ja nu komen er allemaal dreigementen waar honden geen brood van lusten. Hij probeerd me nu echt emotioneel te raken, maar ik laat me niet kennen (teminse niet waar hij bij is)

Hij vroeg me gisterenavond ook nog of ik wel PA wil en ja dat wil ik, omdat ik de kans moet krijgen om opnieuw iets goeds op te bouwen voor mij en de kids. En hij heeft deze keuze gemaakt en zet mij min of meer voor het blok. zonder PA zou ik het nu ook niet redden. Tenslotte hebben we beide de keuze gemaakt toen we kids kregen dat ik minder zou gaan werken.

Best heftig allemaal en veel geregeld. Vanmorgen gesprek gehad over eventueel urgentie voor een huurwoning, dat kan ik gaan proberen. Verder papieren voor de makkelaar om te huren op de post gedaan. Nog wat papieren bij de advocaat gebracht en verder nog veel uitzoek werk.

Ik ben vrij vandaag, maar toch erg druk bezig. Had eigenlijk iets leuks moeten gaan doen voor mezelf. Gelukkig vanvond een etentje met en bij vrienden.
TO schreef:

Hij vroeg me gisterenavond ook nog of ik wel PA wil en ja dat wil ik, omdat ik de kans moet krijgen om opnieuw iets goeds op te bouwen voor mij en de kids. En hij heeft deze keuze gemaakt en zet mij min of meer voor het blok. zonder PA zou ik het nu ook niet redden. Tenslotte hebben we beide de keuze gemaakt toen we kids kregen dat ik minder zou gaan werken.

Grr....daar kan ik me zo boos over maken!

Zet hem anders maar voor het blok:

Prima, ik hoef geen PA, ik ga meer werken en jij (man) mag ook 50% voor je kinderen gaan zorgen!!

Dat is de meest eerlijke manier om de boel op te lossen, toch?

Kijken hoe hij dan gaat 'piepen'! Betaalt hij zich toch lekker scheel aan de kinderopvang? Ook goed!

Laat je niks wijsmaken, je hebt gewoon het volste recht op PA!!

(als hij niet 50/50 de zorg wil verdelen!!)

Het is óf PA betalen of zijn deel voor de kinderen zorgen!

P.S. ex-man en ik hebben het trouwens (zonder discussie of geruzie!) vanaf het begin al zo geregeld: 50/50 voor de kinderen zorgen, ik geen PA.
Ik vind dat hier veel mensen hard zijn voor SVM.

Ze heeft recht op PA, ze heeft behoefte aan PA. Waarom zou ze er dan vanaf zien. Omdat ze te trots moet zijn om "haar hand op te houden".

Ze hebben in / voor hun huwelijk afgesproken om het op deze wijze te regelen wanneer ze in scheiding zouden geraken.

Dat is nu het geval. Waarom zou ze er nu vanaf zien?

Misschien is het mogelijk om meer uren te werken. Dan moeten de kinderen meer uren naar opvang. Kan me voorstellen dat zowel svm als ex daar niet op zitten te wachten. Immers, ze willen waarschijnlijk de kinderen niet te veel lastig vallen met de scheiding.

Ik vind dat jullie hard zijn voor haar.
deenje, bedankt voor je lieve reactie. Dat kan ik wel gebruiken.

jufdoortje, jij ook bedankt voor je fijne reactie.

Mijn partner (ex partner) vind zijn baan en carriere erg belangrijk en hij gaat daardoor niet snel minder werken (helaas) ook niet voor de kids. Hij wil ze straks om het weekend een lang weekend, maar dan wel op de vrijdag en maandag naar de opvang doen. Nou gaan ze straks bij mij ook zeker al op maandag naar de opvang, maar over de vrijdag zat ik nog te bedenken of ik dat kon veranderen op het werk ivm dat mijn zoontje na de zomervakantie naar school toe gaat en dus vrijdagmiddag vrij is en regelmattig ook de gehele vrijdag.

Daarbij zegt mijn partner (ex) dan ook als ik een dag minder ga werken dan krijg jij (ik) minder geld. Ik heb ook gezegt, dat ik het belangrijk vindt dat hij er ook voor de kinderen er is. Maar ja we zien wel.

Wat PA betreft zal dat nog wel de discussie punt worden. De rest zal wel te regelenen zijn. Maar mocht de PA niet naar zijn zin zijn dan weet ik nu al dat hij over heel veel dingen moeilijk gaat doen waar hij nu gewoon normaal en goed over denkt.

Het lijkt er nu soms al op of hij begint te dreigen van Als jij meer dan dat gaat vragen en dan voor 12 jaar bijv nou dan ga ik dit of dat doen enz enz. Niet leuk dus voor mij. Hij is ook heel erg kwetsent naar mij toe.

Het lijkt er ook sterk op dat gewoon ook echt al zijn gevoel voor mij weg is. Ook het stukje gevoel dat ik de moeder ben van zijn kinderen. Ik heb het hem gevraagd, maar hij kan er niet of geen antwoord opgeven.
SVM, jouw ex kan niet stellen hoeveel PA hij wil betalen. Daar zijn regels en wetgeving voor. Mocht dit een discussie worden, dan zul je dit punt door de Rechter moeten laten vaststellen.

Je schrijft al dat hij geen gevoel meer heeft als zijnde de moeder van zijn kinderen. Dat kan wel eens betekenen dat hij snel het puntje pa wil afhandelen en de rest waar hij dan zgn. niet moeilijk over doet, kan later toch een isue van discussie worden. Pas heel goed op.

Mijn ex slijmde met me heen tot hij iets voor elkaar had en later hield hij zich niet aan veel dingen. Wat moet je dan? Rechszaak beginnen om puntjes waar hij zich niet aan houdt? Dat is kostbaar.

Heel veel sterkte en let op, je hebt meer rechten dan dat je denkt hoor. Jij mag rustig op zoek naar een ander huis en niet halsoverkop. Hij mag in die tussentijd ergens anders verblijven. Jij bent immers de verzorgende ouder.
*
Logisch dat een man partner alimentatie moet betalen. Stel dat de man een mooie carrière heeft opgebouwd omdat zijn vrouw op de kids past. Als een man parttime werk is het moeilijker om een carrière opgebouwen.

En als je man vaak voor zaken naar het buitenland moet, kan je die kinderen niet overal dumpen dus ga je minder werken om de kinderen op te vangen. Dankzij zijn vrouw heeft is dit kunnen doen. Dus Jah dan heeft ze echt wel recht op zijn geld.
Ik denk echt dat bij ons de PA de discussie gaat worden en daardoor denk ik ook dat hij misschien dan moeilijk gaat doen bijv over de kinderen enz enz.

Het maakt nu ook niet uit waar we het over hebben wat betreft de scheiding hij is alleen met het finaciele plaatje bezig voor hem zelf. Hij is zo en zo alleen bezig met zichzelf.
Voor mijn kinderen krijg ik idd de minimale alimentatie, voor mijzelf niets. Hoeft ook niet, mn ex heeft maar een gewoon salarisje.

Toch, als ex meer zou verdienen, zou ik ook wel PA willen. Daar ik voor de kinderen zorg, ben ik erg beperkt in het zoeken van een baan. Oproepbaan kan al moeilijk, bij de BSO moet je vaste dagen aangeven, En alles begint momenteel bijna met inval-oproep.40 Uur werken en daarnaast nog goed zorgen voor een paar kids??? Valt ook niet mee. De man die de kids 1 maal per 14 dagen een weekend heeft, heeft het in die zin makkelijker.
intheheart bedankt voor je reactie.

Ik ben heel blij dat ik al een leuke part time baan heb, maar ivm de jonge kids en ook je werk kan je dat niet zomaar full time maken. Daarbij zit je inderdaad ook met de extra opvang die je daarvoor ook weer nodig hebt.

Deze week moeten we onze papieren inleveren bij de Mediator en volgende week vrijdag hebben we dan weer onze afspraak staan, dus ben benieuwd waar ze mee komt. Zal nog wel een discussie punt gaan worden de PA.
Ik hoop voor jou dat je een goede Mediator hebt. Hij/zij kan je ex natuurlijk beter vertellen hoe e.e.a. in elkaar zit en dat het niet alleen om hem en zijn toekomst draait.

Ik zou ook eerst het bedrag waarmee de Mediator komt laten checken (mocht deze voor jouw gevoel aan de te lage kant zijn). Je ex zal waarschijnlijk ook proberen de Ka laag te houden en de Pa hoger, trap daar niet in svp eerder andersom, want ka hoe jij geen belasting over te betalen pa wel. En pa stopt wanneer je gaat samenwonen en of meer gaat verdienen. Ka niet!! Je kinderen zijn nu nog klein en hebben langer dan 12 jaar recht op ka (tot hun 21ste wanneer ze studeren)!
zonenmaan bedankt voor je adveis. Erg fijn.

Van de PA en belasting wist ik inderdaad. Ik wil ook zeker proberen het max uit de KA te halen vooral voor de kids natuurlijk.

en ik laat ook zeker alles goed uitzoeken.

Weet iemand trouwens als je partner bijv 1 x in de 14 dagen daarvan 4 dagen de kids heeft of de PA of KA lager wordt?
Nee, dit is toch een normale omgangsregeling, eens in de veertien dagen een weekend.
quote:svm schreef op 07 november 2010 @ 11:25:

zonenmaan bedankt voor je adveis. Erg fijn.

Van de PA en belasting wist ik inderdaad. Ik wil ook zeker proberen het max uit de KA te halen vooral voor de kids natuurlijk.

en ik laat ook zeker alles goed uitzoeken.

Weet iemand trouwens als je partner bijv 1 x in de 14 dagen daarvan 4 dagen de kids heeft of de PA of KA lager wordt?Ja, er wordt in de berekening ca. ¤ 15,00 per dag voor meegerekend. Ik krijg voor de overige 26 dagen geen ¤ 15,00 per kind voor verteer overigens, maar met dit bedrag is wel rekening gehouden bij de vaststelling.
Mijn man wil maar dat ik een berkening maak wat ik denk nodig te hebben aan PA en ook aan KA, maar dat gaat hem niks aan vindt ik want dat zijn dingen die we bespreken bij de Mediator en daarbij zal ze daar ook een berekening maken.

Maar wel vervelend, dat hij zo door blijft zeuren. Mensen ervaring mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven