Geld & Recht alle pijlers

internetbankieren, foute naam

07-11-2010 19:19 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iets verkocht via internet en die persoon die het heeft gekocht heeft mijn naam niet correct gespeld. Het geld is bij mij niet aangekomen en bij haar niet teruggestort (zegt ze). Ze wilt dat ik het product opstuur en ze dreigt nu met aangifte. Wat moet ik nu in deze situatie doen?
Heb je een voormalige Postbankrekening of een gewone bankrekening?
Ik heb een abn-rekening
Bij een gewone bankrekening vindt er namelijk geen naam-nummer-check plaats. Dus dan komt het geld altijd aan als het juiste nummer is ingevoerd.

Bij een voormalige Postbankrekening kan het misgaan als er een verkeerd nummer is ingevoerd, maar dan zou de naam-nummer-controle moeten voorkomen dat het geld wordt overgemaakt.

Een verkeerd gespelde naam kan niet betekenen dat het geld naar een verkeerde rekening is gegaan.

Ik denk dat de koper niet eerlijk is.
Heeft ze zelf aangegeven dat ze een verkeerde naam heeft ingevuld? Dan lijkt me het haar fout en dus ook haar verantwoordelijkheid dat de betaling goed wordt uitgevoerd.
Lijkt me geen plausibel verhaal. Als de naam en het nummer niet overeenkomen, zal de overschrijving niet uitgevoerd worden. Bovendien vind ik het raar dat zij een fout heeft gemaakt en vervolgens jou dreigt met aangifte. Ik ben geen jurist, maar ze heeft toch geen poot om op te staan? Hoe kan ze aantonen dat ze aankoop betaald heeft? Ik zou haar eerst eens te vragen dat aan te tonen. En anders zou ik toch een andere koper voor je produkt proberen te vinden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Afgelopen week heeft iemand nog geld naar ons overgemaakt waarbij naam en nummer ook niet overkwamen, niet eens leek op elkaar. Toch is het geld gewoon aangekomen. Ook ik bankier bij ABN.

Vroeger bij de Postbank werd het geld gewoon teruggeboekt als naam/nummer niet overeenkwam.

Laat haar ten eerste maar aantonen dat het echt is overgemaakt en ten tweede laat haar een klacht bij haar bank indienen om het uit te laten zoeken. Laat haar een kopie van die klacht naar jou opsturen.

Laat je niet opjutten door haar. Als zij wilt, gaat ze toch lekker aangifte doen? Zij heeft tenslotte ook de fout gemaakt.

Ik zeg, het is allemaal bluf van haar.
Ik zit alleen met het volgende: met aangifte doen bedoelt zij denk ik mij aangeven bij een soort van 'zwarte lijst' van internet. Zij kan volgens mij in principe gewoon mijn naam daaraan geven zonder echt bewijs dat er iets is gebeurd..
quote:Belle73 schreef op 07 november 2010 @ 19:25:

Lijkt me geen plausibel verhaal. Als de naam en het nummer niet overeenkomen, zal de overschrijving niet uitgevoerd worden. Niet waar, naam-nummer-controle gebeurt alleen bij voormalige postbankrekeningen.
wat Pant zegt maar dan ook nog alleen van Ing naar Ing is er naam/nummercontrole.

Als die persoon wel het rek.nr juist heeft ingevuld komt het gewoon op jouw rekenimg.

jammer voor haar dat haar kletspraatje niet klopt en ze nu door de mand valt.

Ik zou niets opsturen als ik jou was.

Laat haar maar aangifte doen,jij kan bewijzen dat je niets hebt ontvangen.

Die "mevrouw" kan bij haar eigen bank (de bank vanwaar de transactie komt dus) een navraag indienen als ze het echt niet terug op de rekening heeft.

Daar ligt de verantwoordelijkheid...niet bij jou(w) bank
Ik heb gezien dat ze de naam fout heeft gespeld trowuens..
Heb je die persoons naam al eens gegoogled?
Ik weet niet precies hoe die zgn zwarte lijsten werken, maar als het is zoals jij het zegt kan iedereen daar worden opgegevn ongeacht of je wat verkeerd hebt gedaan of niet. Heb jij al eens gekeken hoe die lijsten werken?

Maar nogmaals, zij heeft geen enkel bewijs, zij maakt de fout en ik heb het idee dat ze jou alleen bang wilt maken. Laat haar maar aantonen dat zij alles goed gedaan heeft.
Het rare is dat zij een printscreen van de afschrijving heeft gemaakt voor mij (mijn internetbankieren deed het tijdelijk niet) en die klopte gewoon! Helaas is die nu in mijn prullenbak beland.

Het is wel een fout die iedereen maakt met mijn achternaam trouwens..

Ik weet niet hoe die lijsten werken, maar ik zal me erin verdiepen.
quote:sabbb schreef op 07 november 2010 @ 19:29:

Ik heb gezien dat ze de naam fout heeft gespeld trowuens..Maar nogmaals, bij de ABN komt het dan gewoon binnen. Heb ik afgelopen week nog ervaren. Heb je echt de afschrijving op haar dagafschrift gezien of alleen een kopie van de ingevulde opdracht?
Zo'n printscreen is heel makkelijk zelf in elkaar te flansen, dat zegt niks.
Zij moet zelf bij de bank aangeven dat zij het geld verkeerd heeft overgemaakt. Wanneer de ingevoerde naam niet klopt met het rekeningnummer geeft de bank dat volgens mij aan.

Zo te lezen heeft ze geen poot om op te staan...

Laat je niet bang maken, zij lijkt mij aan 'bewijsvoering' te moeten doen.
Ik zou me er niet al te druk om maken en haar zeggen dat jij niets ontvangen hebt..

En ik zou zeggen dat het haar eigen verantwoordelijkheid is...en oja.. jou aangeven? Als zij het te bont maakt zou ik zeggen dat ik haar zou aangeven vanwege haar vreemde gedrag en wellicht poging tot oplichting... gewoo de rollen omdraaien..

Heb je alleen via mail contact gehad of ook via tel?
Wanneer is die overschrijving door haar gedaan?

Vind het verder een raar verhaal en zou zelf nog niets opsturen.

Was het een duidelijke printscreen?
toevallig vandaag heb ik namens mijn vader geld over moeten maken naar alle kleinkinderen. Neefje 1 heeft een heel andere naam dan neefje 2 (ook achternaam) maar ik had de rekeningnummers verwisseld. Het geld is ondanks de foute naam gewoon overgemaakt en aangekomen (voor de zekerheid toch maar even gecheckd). Het gaat hier trouwens om gewone bankrekeningen (geen postbank). Ik geloof het verhaal dus niet.
waarschijnlijk heeft ze t al vaker gedaan bij mensen..
En heb je al op diezelfde 'zwarte lijst' gekeken of zij daar toevallig opstaat?

Ik heb dat een keer met iemand die 2de hands boeken via bol verkocht gehad. Had betaald maar kreeg geen boek. Later zag ik dat er heel veel mensen over haar klaagden...

Uiteindelijk, na ook bol gemaild te hebben, kreeg ik toch m'n boek van haar....
Ze heeft wel het juiste rekeningnummer gebruikt dus? Dan moet het of bij jou aankomen (zoals ik het lees is de naam maar een klein verschil met je eigen naam) of het komt bij haar terug. Er worden door de bank geen rekeningnummers bij namen gezocht, dus als het rekeningnummer klopt, lijkt het me dat het gewoon bij jou aan moet komen. Als ze het echt heeft overgemaakt.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:sabbb schreef op 07 november 2010 @ 19:26:

Ik zit alleen met het volgende: met aangifte doen bedoelt zij denk ik mij aangeven bij een soort van 'zwarte lijst' van internet. Zij kan volgens mij in principe gewoon mijn naam daaraan geven zonder echt bewijs dat er iets is gebeurd..Als dat bij OOI is (www.opgelichtopinternet.nl) dan kun je daar zelf ook reageren. Leg je jouw kant van het verhaal toch uit? Wordt haar verhaal daarmee direct ontkracht. Iedere dombo snapt nog wel dat niet jij, maar zij de boel probeert te bedonderen. Beetje beweren dat ze het geld heeft overgemaakt en dan de boel zo omdraaien.....ze durft nogal.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
ja ik vind het ASO en ik geloof dat er genoeg te lieve mensen zijn die er intrappen.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven