ADD / ADHD.....

08-05-2007 09:16 2745 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of dit de goede pijler is....

Maar wie heeft er ADD of ADHD of denkt dat hij / zij het heeft? Hoe ga je ermee om, wat is de reden om je wel of niet te laten diagnosticeren, weet jouw omgeving het en en en en.....

Ik denk zelf ADD te hebben, maar weet nog niet of en hoe ik dit wil laten onderzoeken. Sinds de puberteit ben ik ermee gaan worstelen en ik krijg er steeds meer last van, tegen dingen aanlopen en niet weten hoe je het moet aanpakken....

Dus.... laat weten of je mensen kent die dit ook hebben of dat jij zelf er last van hebt en hoe je ermee om kan gaan!

Alvast bedankt forummers!
Hoi Hoi,

Ik heb vanmorgen weer een gesprek gehad met de arts.

Ik moet gewoon weer gaan beginnen met Ritalin.

Maar we gaan het nu wat langzamer opbouwen.

Ik zat al heel snel op de 20mg per inname,dus dat hebben we terug gebracht naar 10mg.

Dat moet ik voor een week volhouden en dan vrijdag bij haar op gesprek.

Nu dus even afwachten wat het gaat doen.

Ik hoop niet dat ik weer een klapper krijg,want ja wat moet je dan..??

Ik vond het echt dood eng achteraf .

Ik voel me nu weer goed,dus nu maar hopen dat dat zo blijft.

Wil natuurlijk niet zeggen dat het bij andere ook zo gaat....

Ansje bij mij ging de diagnose ook heel snel hoor.

Ik ben op intake geweest,2x een gesprek met de psych en toen was het voor hem al duidelijk....AD(H)D.

Dus ja het kan allemaal snel gaan.

Mirlo die bijwerking heb ik ook hoor,verminderd eetlust.

Dus dat is wel een leuke bijwerking,als je 10 kilo moet afvallen.

Ik heb ook een droge mond,dat vind ik niet zo heel prettig maar daar is mee te leven i.v.m dat andere.

Maar wel goed van je dat je er mee bezig bent allemaal.

Aan het kijken wat bij jou het beste past.

Lot Bij jou blijven ze ook lekker gaan met het testen.

Kun je niet gelijk een fam. pakket aanvragen.....smile.

En net wat Mirlo al zegt: er zullen ook mooie dingen doorgeven zijn met de genen.

Trouwens nog gefeliciteerd met je verjaardag.

Hoop dat je een leuke dag hebt gehad.

Nou ga me bedje opzoeken ...ben af.

Gr Sus
Mirlo, prima plan hoe je het denkt te gaan aanpakken. eerste keus hoeven medicijnen ook niet te zijn. Wat er verder voor behandelmethoden zijn weet ik niet. Hoop wel dat er eentje is die bij jou aansluit. Je klinkt gedeeltelijk als mijn dochter. Eigenlijk zo goed kunnen leren, zo'n chaos en dan op de eindsprint verbaas je jezelf en de iedereen om je heen. Je kunt best hogere cijfers halen, als je maar wat meer structuur hebt én je een manier hebt waardoor je minder afgeleid bent. Heb je enig idee waarop je meer kunt hyperfocussen? Euh, behalve in die noodgedwongen eindsprint dan. Die manier werkt wel omdat je op die manier een fikse dosis adrenaline oproept waardoor je sneller en beter kunt stampen. Mooi zou zijn als je dat op een andere manier kon oproepen of beter kon kanaliseren.

Wat ik zelf merk van het verschil tussen de gesprekken met mijn coach en de groepen is dat bij de laatste er juist meer blijft hangen. Bij de coach loop ik de deur uit en ben eigenlijk al weer kwijt waar het over ging. Die groepen zijn meer praktijk gericht en ik ben iemand die op die manier makkelijker leer en onthou.

Dat ik zit te zemelen over mijn genen is slechts een deel omdat ik het jammer vind dat mijn kinderen AD(H)D hebben door mijn erfelijkheid. Meer is het eigenlijk een instelling die ik door opvoeding en levenstijl daarna heb ontwikkeld. Ik ben nogal zwartgallig soms en maak vaak cynische grappen over anderen, maar sla mezelf hier zeker niet in over. Mijn zelfbeeld is niet fantastisch, hebben veel AD(H)D"ers overigens, door alles waar ik in mijn leven tegenaan gelopen ben én de ellende die ik daardoor over me heen kreeg. Toen ik klein was was het altijd dat ik niet oplette, later dat ik geen inzet toonde en ga zo maar door. Alsof je het nooit goed kunt doen, terwijl je zelf al blij bent iets t doen of te behalen.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik op een gegeven moment ook behoorlijk heb lopen kloten in mijn leven. Inmiddels is dat zelfbeeld al aardig bijgeschaafd, maar moet ik die manier van grappen maken nog afleren. Ik moet leren mezelf niet naar beneden te halen.

Ach,komt allemaal best goed met mij en kroost.En daar geloof ik heilig in. Creatief zijn ze zeker, de een wat meer dan de ander en op verschillende vlakken. Leuk om te zien dat ondanks dat ze erg op elkaar lijken er toch behoorlijke verschillen zijn als je goed kijkt.

Op dat gewichtverlies moet je je niet al te erg instellen hoor. Ik ben wel een kilo of vijf kwijt, maar doordat ik nu anders beter gezegd geregelder ben gaan eten blijft het hierbij. Stilletjes had ik ook nog wel ietsje meer kwijt gewild. Dus Yas, jammer dit is niet HET middel.
Suske, wat zat jij snel op die dosis van 20mg. Onvoorstelbaar!

Snap ik dat je dan flink last van bijwerkingen hebt. Zucht.

Probeer rustig aan met die 10mg. en als dat niet bevalt of je krijgt weer die verschijnselen direct aan de bel trekken. Je lichaam moet wel kunnen wennen aan die stof en het "nieuwe" functioneren.

Ik doe het op die 4x 20mg. lang niet gek, kom alleen iets te kort als er spanning is. En ja, die is er hier gek genoeg weleens.

Met drie kwart van het gezin met AD(H)D kan ik zowat een eigen busje bij de apotheek regelen. Dochter en ik hebben vandaag besloten dat er dan *(*onze naam)Ritalin Express op moet komen te staan. Zal eens een balletje opgooien.

Dochter was daarstraks toch wel even van slag. Ze wil alles zo graag zelf kunnen en nu moet ze toch echt voor hulp aankloppen. Toegeven dat je anders bent en dingen niet zo kunt als anderen.

Jij overigens ook nog gefeliciteerd. Heb jij nog een beetje een leuke dag gehad?

Ik had het al eerder gevierd en die dag gewoon gewerkt. Klein beetje gezelligheid en taart achteraf en toen doodmoe in bed. Hoewel het werken me veel makkelijker af gaat ben ik erna wel gesloopt Je moet zo focussen en dat vreet ondanks de Ritalin ontzettend energie.
quote:lolotte schreef op 26 november 2007 @ 21:50:

Ik ben nogal zwartgallig soms en maak vaak cynische grappen over anderen, maar sla mezelf hier zeker niet in over. Mijn zelfbeeld is niet fantastisch, hebben veel AD(H)D"ers overigens, door alles waar ik in mijn leven tegenaan gelopen ben én de ellende die ik daardoor over me heen kreeg. Toen ik klein was was het altijd dat ik niet oplette, later dat ik geen inzet toonde en ga zo maar door. Alsof je het nooit goed kunt doen, terwijl je zelf al blij bent iets t doen of te behalen.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik op een gegeven moment ook behoorlijk heb lopen kloten in mijn leven. Inmiddels is dat zelfbeeld al aardig bijgeschaafd, maar moet ik die manier van grappen maken nog afleren. Ik moet leren mezelf niet naar beneden te halen.

Oja, dat kan ik ook zo goed! Cynische grappen en mijzelf naar beneden halen, want er lukt me toch ook niets? Inmiddels ben ik al wel zo ver dat ik wel in zie dat als ik mijzelf niet serieus neem, anderen dit ook niet doen. En als ik dit al doorheb, dan moet die zelf actie als het goed is binnenkort ook volgen. Dus als ik zelf nu eerst voor 100% achter mijn keuzes ga staan (dit lukt meestal maar voor 50% procent want ben altijd aan het twijfelen of het wel de juiste keuze is), dan zal een ander hier ook in mee gaan.
Ik haal mezelf nooit naar beneden. Ik ben namelijk heel erg fantastisch.

Ik vraag me wel af hoe ik ooit die 4 verslagen voor vrijdag af ga krijgen.. Het schiet allemaal zo niet op! Veel meer werk dan ik gedacht had.

Tyfusteringzooi!

Maar ik heb wel een 8 binnen voor een ander vak. Jippie!
Misschien het forum uitzetten
De realiteit haalt de werkelijkheid in
Auwww, Mirlo, ik ga Yasmams gelijk geven. Je bent onnodig de druk aan het opvoeren. Zet je pc uit, laat je hond uit en dwing jezelf aan de makkelijkste, ja ja, keuzes maken, te beginnen. Misschien als je daarmee het gevoelvan succes krijgt komt de drive (hyperfocus) om door te gaan.

Vier verslagen voor vrijdag is geen kattenpis en van uitstel komt afstel of rommelig werk.

Probeer die hyperfocus te bereiken door er aan te beginnen! Spanning moet je nu genoeg opgebouwd hebben met dat krappe tijdslimiet. Al begrijp ik dat je nu duizend dingen in je hoofd hebt waaronder het forum.

Als jij begint schop ik mezelf onder mijn kont om ook eens actief te gaan worden. Stel hier al de hele dag een was, afwas en koken uit en ik MOET zo nog de deur uit.(oeps)
Ok, ik geef mezelf al een schop onder mijn kont.

Maarrr, ik begin wel met het makkelijkste
Ha, met het makkelijkste begonnen...prima. En ik las elders net dat je al heel wat gedaan hebt. Die laatste red je ook wel. Ik zag het onderwerp ook, kan je daar niet mee helpen. Maar zag in een flits wel een hint van Yasmams. Wedden dat het je nog lukt om het morgen af te hebben?

Mij schiet vaak ook de moed in de schoenen als ik van te voren zie wat er allemaal gedaan moet worden. Dan ga ik uitstellen waardoor ik eigenlijk alleen nerveuzer word. Dan gebeurd het wel dat ik dingen gewoon laat liggen of afraffel en dan zit ik met een rotgevoel dat het wéér niet gelukt is. Doe ik het wel goed dan vraag ik me vaak achteraf af waarom ik me in hemelsnaam zo druk heb gemaakt. En vervolgens ga ik de volgende keer toch weer beginnen met uitstellen en er tegenop zien. Alsof dat persé de eerste stap moet zijn. Ben een beetje dom denk ik.;-)

Ook ik ben gister, met de frisse tegenzin, begonnen aan mijn huishouden. De wasmachine en droger hebben me geweldig geholpen. Helaas begon ik voor de miljoenste keer te laat met eten (lasagne) maken en dat heeft dochter afgemaakt toen ik naar mijn afspraak moest. Prima gedaan overigens.

Vandaag hoef ik helemaal niks. Op de terugweg van mijn afspraak kwam ik in aanraking met zo'n dodelijk snelle pizzakoerier. Knie weer in puin en overal waar ik niet eens spieren verwacht spierpijn.
Vanmorgen eindelijk weer bij PsyQ langs geweest. Ze denkt toch wel heel sterk aan ADHD... Mooi, want dat klinkt toch wel vriendelijker dan Borderline (hoewel dat nog steeds niet uitgesloten is door deze psycholoog).

En nu maar weer afwachten tot we iets gaan doen...

Zat de laatste tijd weer in een neerwaartse spiraal wat werk betreft... Kon me er moeilijk toe zetten iets te doen. Maar afgelopen paar dagen toch wel productief geweest in de ochtend. En vandaag echt de hele dag aan iets zitten werken (was dan wel weer iets wat ik zelf erg leuk vind om te doen, dus eigenlijk telt het niet... Maar goed, heb dus wel de hele dag hard eraan gewerkt.)
Biebel, ik kan me voorstellen dat je je beter voelt bij de diagnose ADHD i.p.v. Borderline. Ik ben de mantelzorger van een vriendin met Borderline en dat is écht niet makkelijk.

Toch herken ik bij haar wel dingen die ik met ADHD bij mezef ook zie, alleen nog een heleboel andere dingen die ik gelukkig niet heb. Het schijnt zo te zijn dat de diagnose Borderline meer dan eens onterecht gesteld werd/wordt als de ADHD erg heftig is.

Dat je minder productief was op je werk had dat te maken met de saaiheid van het werk, de hoeveelheid of was je over het algemeen tot minder in staat?

Je moet niet zeggen dat het werk dat je nu gedaan hebt minder telt omdat je het leuk vond. Je hebt er wel de hele dag hard aan gewerkt. Dat telt dus zeker wel. En de voorgaande ochtenden ben je ook bezig geweest. Helemaal niet slecht gedaan dus.
Biebel, ik zou denk ik liever ADHD hebben dan borderline.. Bij borderline denk ik in ieder geval eerder aan heel veel problemen. Volgens mij is ADHD iets beter mee om te gaan.

Nou, het gaat lekker. Ik heb dus wel mijn deel van dat verslag af, maar de rest vindt het o zooo moeilijk. Voor twee andere groepsverslagen doe ik praktisch alles in mijn eentje en dat laatste (individuele) verslag ben ik nog niets aan toegekomen.

Ik denk dat ik wat moet gaan herkansen volgend jaar. Gaat lekker zo. (begint te vloeken..)

En ik ga weer verder... Grrr.
Oh, Lolotte: sterkte met je knietjes en je spierpijn. Die vervloekte brommers ook. Belachelijk.
Two down, two to go. Pffft...

En mijn hond zit me al de hele avond aan te kijken, want hij heeft nog geen aai over zijn bol gehad..
Lolotte, volgens mij een combinatie... De onderwerpen spreken me niet zo aan. Of er zit gewoon geen schot in de zaak. Of ik kan me er gewoon niet toe zetten hoe hard ik het ook wil (begin elke keer vol goede moed maar raak gelijk afgeleid en ga dan maar internetten...)

Mirlo, vervelend dat die andere groepsleden hun werk niet doen! Ik herken het wel dat je dan maar besluit het zelf te doen, maar het kost natuurlijk wel bergen extra energie en tijd. Maar goed, ieder verslag wat je af kunt strepen is er 1!!!

Borderline kan nog steeds. Volgens mijn vorige psych was het high-level, dus je functioneert eigenlijk relatief goed, alleen heb je er zelf heel veel last van.

Nah, ik zie wel... Ben benieuwd wat we de volgende keer gaan bespreken.
hoi ook ik heb adhd gekombineerd type. Ik slik 90 concerta en 40 midikinet.(concerta is een 12 uur durende ritalin en medikinet 8uur ) Ik zit in therapie ik ben er achter gekomen door een door verwijzing van mijn maatschappelijkwerkster (ik was verslaafd) en die zei me dat ik me most laten testen.

Sindsdien leef ik weer ik heb nog steeds therapie maar de "trekmomenten" zijn weg en t mooste vind ik zelf IK BEN NIET GEK en nu ik dus medicijnen slik heb ik gemerkt dat ik gewoon kan leren en dit nog onthoud ook. Dus ga in september weer naar school mbo sjd .

Er zijn ook zeer goeie resultaten te behalen met medicijnen en ik volg de kiec training dit is een echte aanrader.

kiec training is er ook voor borderline
Mirlo, ik vind het al met al geweldig dat je je niet laat ontmoedigen en dus echt wel hard er aan trekt om alles voor de deadline gedaan te krijgen. Bijna onmenselijk wat je dan verzet, je bent een knappe kop.;-)

Biebeltje, ik hoop dat ze snel echt duidelijkheid voor je hebben en je gerciht aan de slag kunt.

Sorry, even heel kort deze reacties. Even geen uitgebreide oppeppers of troost, het zit er even niet in. Ik zit in een voor mij niet fijne periode, maar dat droogt wel weer op.
Hoi!

Ik ben vanmorgen naar de kinesioloog geweest. Zij weet van mijn weerstand tegen Ritalin enz. en toen ik vanmorgen aangaf toch er over te denken weer met Ritalin te beginnen gaf ze aan een alternatief medicijn te kennen, gemaakt van planten enz.. Het is van de psycholoog Zimmermann. Pilletjes die je twee maal daags onder de tong moet leggen (twee pillen), en waar zij alleen maar goede verhalen over heeft gehoord. Het is alleen wel duur. 27 euro voor een pot waar je een maand mee doet. Ik ga het dus nu een maand proberen en zei zij dat ik dan wel gemerkt moet hebben of het werkt of niet. En als ik hierdoor lekkerder in mijn vel ga zitten en het gevoel heb de wereld weer aan te kunnen en mijn werk af te krijgen, dan is het mij dat geld het wel waard! To be continued (moet nu weer aan het werk).

Groetjes, Toffifee
Hallo allemaal..

Hier op het moment druk druk druk.

Ben weer bij de arts geweest,en ben weer bezig met opbouwen van de Ritalin.

Moet eerlijk zeggen dat het nu goed gaat.

En geen bij werkingen meer heb...gelukkig.

Ik denk dat ik gewoon te snel omhoog ben gegaan,en niet zo veel eten,ging niet helemaal goed.

Ik kom me even afmelden voor de maand...wat netjes van me zelf..hihihi.

Ik kom er gewoon niet aan toe om ook nog op het forum te komen.

Het is hier een gekke huis in deze tijd.

De kinderen stuiteren de hele dag door,dus ben blij als het weer Januari is.

Weer een beetje rust in de toke...hoop ik.

Kom in het nieuwe jaar wel weer mee kletsen.

Bedankt in ieder geval voor alle info en alle steun natuurlijk.

Heb er echt heel veel aan gehad..!!

En mocht er nog nieuws zijn dan schrijf ik het wel even.

Voor iedereen die morgen Sinterklaas heeft,heel veel plezier.

Gr Sus
Suske, keurig van je. Nee, ik vind het wel prettig dat je dit even zegt. Een hele maand is net weer zo lang dat je je anders gaat zitten afvragen of er iets aan de hand is. Nu weten we gewoon waar we aan toe zijn.

Ik ben blij dat je nu rustiger ingesteld wordt op je medicatie en het dus wél blijkt te werken. Zo'n fijn gevoel als iets je helpt.

Ik hoop dat je een leuk sinterklaasfeest gehad hebt, de kids je niet gillend gek hebben gekregen.

Zelf ben ik sinds maandag nog een dosis hoger gaan zitten. Inmiddels slik ik om de drie uur 20 mg. Beste is om dan de laatste om acht uur te nemen, maar dat is nog even passen en meten.

Hier hebben we het geweldig gehad bij het sinterklaasgebeuren. We vieren het al jaren bij mijn schoonmoeder en dit jaar voor het eerst geen spastisch gedoe meer dat de Sint wel zou komen. Jongste geloofd niet meer en dus heerlijk surprises. Ik zat gister flink op mijn rijmstoel en heb ook bij gewone pakjes een rijm gemaakt. Het was een succes, maar het werd wel errugggg laat. Pas rond een uur of twaalf waren we thuis.

Het ergste van de drukte heb ik, hoop ik, gehad. De kerst is voor mijn kinderen toch wat minder spannend.

Ik wens je alvast fijne feestdagen voor het geval je eerder niks te melden hebt. Probeer er zoveel mogelijk van te genieten, dat ga ik namelijk ook heel erg doen.
Toffifee, ik ben ontzettend benieuwd naar die pilletjes. Wat is dat, hoe heet het en wat doet het? Zoals ik al zei, ontzettend benieuwd.

Zelf doe ik het prima op Ritalin en zou niet graag overstappen. Maar alternatieven en ervaringen wil ik wel graag horen.
Heey andere adhders. Ik heb een topic geopend (bij psyche) over ik reageer op 9 vd 10 dingen....zouden jullie mij willen helpen en er evt willen reageren, het zou fijn zijn:$

Sorry dat ik zo ff het topic kom binnen storen......Ik wil opzich ook wel mijn vraag hier droppen, zeg het maar ;)

Groetjes een andere ADHDer....mariska
Eigenlijk is het ongelooflijk dat er zoveel behoefte is aan slachtofferschap dat er hele series 'afwijkingen' gesleten kunnen worden, compleet met 'medicatie'. De pharmaceutische multinationals en het gilde van de 'hulpverleners' kunnen er niet genoeg van krijgen! Miljarden levert het nu al op, en de 'markt' ontwikkelt zich als geen ander.

Testen met dieren hebben aangetoond dat het gebruik van Ritalin (of vergelijkbare dope) bij volwassenen leidt tot depressies. Kan je na te zijn afgekickt van de 'Speed' (Ritalin) over op de Prozac. Kassa.......!
Jaap, ik ga mijzelf hier niet verdedigen en ik vind mijzelf zeker geen 'slachtoffer'.

Lolotte, ik ben blij dat ik van de week wat binnen heb kunnen houden, zit behoorlijk in de lappenmand. Gelukkig gaat het al wat beter. Na het weekend zal ik echt starten met de pillen en zal je van mij horen hoe of wat!

Het is van Zimmermann en het heet SVON. Op Google kan ik er nog niet al te veel info over vinden.
Ha die Jaap, leuk je eens hier te treffen. Ik snap je helemaal, maar kijk er toch wat anders tegenaan.

Je bent lang genoeg op het forum dat je her en der wel delen, dan wel flarden, van mij tegen gekomen bent. Ik hoop dat je daaruit toch hebt kunnen opmaken dat ik van slachtoffergedrag weinig moet weten. Okay, in mijn begin periode misschien nog enigzins. Dat was ook wel een ontzettendl heftige en confronterende tijd. Die periode ligt allang achter mij en verdomd ik kom er nú achter dat ik tegen bepaalde dingen aan loop die onder de kop ADHD vallen en de behandeling die ik volg is, behalve Ritalin, ook sterk gericht op het jezelf en je leven te leren organiseren/bijschaven zodat het (liefst zonder medicatie) te handelen is. Die behandeling kan behoorlijk confronterend zijn, zoals vandaag toen het over vermijding en automatische negatieve gedachten ging. Voor mij heftig, want ik kreeg meer inzicht in hoe ik verdorie in staat ben geweest om de negativiteit die ik thuis ervaarde door te voeren in mijn relatie. Ongewild is mijn gedrag zo geworden dat ik mijn man in een in een positie gebracht heb waarin hij mij ook vanzelf negatief ging benaderen. Kennelijk was het dus zo dat dat voor mij herkenbaar en "veilig" voelde. Nu alleen niet meer, ik wil meer ik wil beter, gezelliger, leefbaarder.

Veel dingen had ik mezelf al aangeleerd, vooral de laatste twee jaar, maar heb echt die ondersteuning nodig om het nog beter te redden. Zo is het hele negatieve al een behoorlijk eind uit mijn relatie, uit mijn werk en dit maakt het allemaal wel prettiger. Dit kon ik dus al voor een deel zonder gespecialiseerde hulp. Alleen het vasthouden van nieuwe/betere routines, het aanleren ook vooral, heb ik echt wel nodig. Ik vind het allemaal erg verhelderend en zinvol wat me tot nu toe geboden wordt.

Dat de farmaceutische industrie en de geestelijke gezondheidzorg nu aan me verdiend vind ik prima. Zij voldoen aan mijn hulpvraag voor nu en daar ligt voor mij de prioriteit. Ik heb niet alleen met mezelf, maar met een groot gezin te maken en de kinderen hebben niets aan een moeder die het niet trekt, geen structuur kan bieden en zomaar spontaan in boosheid kan uitbarsten.

Ik vind deze hulp daarom niets ergs, iets om me voor te schamen óf iets waar ik me zorgen om later door maak. Mocht ik het niet redden om zonder Ritalin door te gaan, dan maar blijven slikken. Al vermoed ik dat ik dat gelukkig niet hoef. Mijn weerzin tegen medicatie is sinds een jaar of wat behoorlijk groot.

Maar ik WIL nu kunnen functioneren. Tja, misschien ben ik daardoor juist wel slachtoffer ofzo. Voorheen, ruim voor ik kinderen kreeg, zocht ik het in drank, drugs en nog steeds in o.a. roken. Roken doe ik dus nog, maar minder. Ik heb heel wat aangepakt en ga hopenlijk binnen niet al te lange tijd hulp krijgen om mijn huishouden weer op poten te krijgen. Dat is namelijk iets dat me steeds weer ontglipte en ik kan je zeggen met een gezin is dat op z'n zachtst gezegd niet handig. Die hulp is niet iemand die het allemaal voor mij gaat doen, die me zielig gaat bemoederen, maar iemand die me handvatten gaat bieden en die samen met mij aan de slag gaat tot ik het gewoon routine matig kan, zonder te verzanden in rommel en daardoor ontstaan gebrek aan inzicht en wanhoop.

De vraag naar zorg is er nu eenmaal, het aanbod middelen ook. En de mensen die er een beroep op doen zullen zich in het hier en nu gewoon niet goed/normaal voelen en willen dat dus wel. Er wordt ook heel wat van je verwacht in de maatschappij.

Toch wel zielig dat (muizen?) na een periode van Ritalin gebruik depressief worden. Ik zie ze al voor me op de sofa van psychiater-muis.

Sorry, moest nog even een grapje maken na zo'n serieus geschreven reactie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven