Geld & Recht alle pijlers

sinterklaas budget

14-11-2010 15:48 459 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben gisteren alle sinterklaas cadeaus besteld/gekocht.

In totaal hebben we 150 euro uitgegeven voor 2 kinderen van 5 en 2.

Ze krijgen:

Oudste de carrera F1 racebaan van 45 euro.

Jongste de duplo boedrderij van 50 euro(speelt oudste ook mee)

strijkkralen,bumba boekje&bal, puzzel, kleine doosjes duplo

Ik vond dit jaar echt reuze meevallen, om me heen hoor ik dat kinderen voor 200 euro per kind krijgen.

Ze krijgen wel ook nog een cadeautje van opa&oma's, tantes&ooms en op het werk van papa.(alles ongeveer 10 euro cadeautjes).

Verder mogen ze om de dag de schoen zetten, hierin krijgen ze alleen maar snoepgoed,en in het weekend een autootje of stickers erbij.

Wat is jullie budget? en wat koop je hiervoor?
quote:schouderklopje schreef op 17 november 2010 @ 08:38:

Nou, dat is dan het lichtje dat niet op jullie gezin slaat. Het is wel het lichtje dat voor veel andere gezinnen opgaat, want zonder werken inderdaad geen geld. Dan is het ook echt op. Maar in jullie gezin is het niet op hoor Tilalia. Want met minder dure uitgaven kunnen jullie waarschijnlijk veel langer voort.

.

We moeten hier inderdaad werken voor ons geld. Maar qua lichtje doelde ik op MK's redenatie 'Als er nog geld in je portemonnee zit, hoef je niet te werken' Alsof Lief elke avond een zakkie poen meekrijgt. Dan moet je dus gaan uitleggen dat je elke dag moet werken, en dat je dan 1 keer in de maand een boel geld krijgt, waar je het een maand mee moet doen.

Ik snap niet wat je bedoelt dat wij met minder dure uitgaven langer voort kunnen. Dan wie? Of dat als je zuinig bent, dat je dan geld overhoudt?
Maar met Sinterklaas moet ik me dus ook al conformeren aan 'de klas' omdat het anders zielig is? Kom nou toch. Ik vier Sint met mijn geliefden, niet met de klas.
Van 1 kindje weet ik ongeveer wat hij voor Sinterklaas krijgt, omdat we goed contact hebben met de ouders, van de rest zou ik het echt niet weten.

Moppekind heeft al vroeg geleerd dat goedkoop-duurkoop is. Als hij zijn "verdiende geld" uit wil geven, dan mag dat, maar laat ik hem wel nadenken of hij xxx wel écht wil hebben. Ik ga het echter niet verbieden.

Alleen snoepgoed mag hij momenteel niet kopen, omdat er nog anderhalve kilo in de sintmaartenschaal ligt. En de vijf kauwgomballen die hij laatst heeft gekocht (Jawbreakers ?), daarvan zitten er ook nog vier in zijn rugzak, is hij blijkbaar ook al vergeten.
quote:tilalia2 schreef op 17 november 2010 @ 09:52:

Maar met Sinterklaas moet ik me dus ook al conformeren aan 'de klas' omdat het anders zielig is? Kom nou toch. Ik vier Sint met mijn geliefden, niet met de klas.

Laten we de situatie eens omdraaien Tilalia. Stel dat jouw kinderen op school zitten waarbij de andere ouders heel rijk zijn en hun kinderen schandalig verwennen. Alleen jouw MK'tje blijft ver ver achter bij al die kado's, want jullie kunnen dat niet betalen. Niet eens een beetje. En al die kindjes mogen al hun dure kadootjes ook gewoon meenemen naar school, waarbij elke ochtend uitgebreid stilgestaan wordt bij al die verwennerij. Waarbij Sint toch ontzettend uitstraalt dat lieve kindjes verwend moeten worden, liefst schandalig, want da's alleen maar goed voor die egootjes. Dat geeft zelfvertrouwen etc.

En jouw Mk'tje staat daar met haar prulletje, keer op keer. En krijgt maar drie kado's en al die andere kindjes uit de klas komen met een wasmand vol aan.

Zou jij dan als ouder niet ontzettend graag wensen dat er een norm bestaat. Waarbij er gewoon een balans heerst? Waarbij jouw kind niet ontzettend afsteekt? Waarbij -zelfs jij- op den duur denkt, godsamme, wat geef je je kind mee op deze manier?

Ik weet niet waar en hoe die grens ligt. Ik weet wel dat jouw grens en mijn grens anders ligt. Prima. Maar ik vind het wel belangrijk dat ouders daarover nadenken. Dat ze niet klakkeloos wat doen, omdat zij daar nu eenmaal zin in hebben. Ik doe ook niet alles waar ik zin in heb. Zelfs als het kon.

Dat die ouders weten wat er zich afspeelt in de klas, in het leven van je kind en dat je nadenkt over wat je je kind wil meegeven in het leven. En dan vind ik het zelf nogal een dooddoener door te roepen dat je geen Sint viert met de klas. Als het andersom was geweest, dan weet ik wel zeker dat dat voor jou mee zou wegen. Dus verplaats je voor het gemak eens in die "andere" ouders en kinderen.
Het zou zó leuk zijn als volwassen mensen zich eens in elkaars KIND zouden verdiepen, ipv in de hoeveelheid sinterklaascadeautjes waarmee ze elkaar al dan niet demonstratief de loef af willen steken.

Moppekind kreeg een week na zijn verjaardag een "nieuwe" fiets omdat Moppeman tegen een leuke mountainbike aanliep, en Moppekind hem moest passen.

Afschuwelijk, zo'n verwend rotkind.

Als je hem vraagt wat zijn mooiste verjaardagscadeau was, dan zegt hij: "Een scheetkussen". De fiets en de K'nexx worden niet genoemd.

Wat kunnen mensen het hier op het forum toch moeilijk maken.
Moet ik me daar echt druk om maken? Om wat andere kinderen meekrijgen van de cadeaus van mijn kinderen? Of om wat mijn kinderen meekrijgen van de cadeaus van anderen?

Je kunt wel bezig blijven.

Mijn kinderen zijn mijn verantwoordelijkheid. Iemand anders hoeft niet zijn of haar in te richten op basis van de boodschap die ze misschien uitzenden naar mijn kinderen. Het is namelijk mijn taak om te zorgen dat mijn kinderen stabiele, zelfverzekerde, zich geliefd voelende mensen worden die niet hun waarde afmeten aan anderen of aan wat andere mensen hebben en krijgen. Doen ze dus ook niet. En cadeaus hebben ook helemaal niet zo'n invloed. Het gaat niet om het bedrag, het gaat niet om de hoeveelheid, het gaat niet om de grootte. Waar het wel om gaat, bij cadeaus, is dat iemand zomaar de moeite heeft genomen iets uit te zoeken waarvan diegene dacht jou er een plezier mee te doen. En dat gebaar is lief en leuk. Of het nou komt van Sinterklaas of van een ander. En dan is het soms mega groot en soms een kleine snuisterij. Voor de kinderen is dat niet minder waardevol.

Krijgen onze kinderen wel eens erg dure cadeaus? Ja, soms wel. Soms ook een kleinigheid. Of zelfs helemaal niets, want ze zetten de schoen maar 1 keer per week, terwijl anderen het wel zes keer doen, bij wijze van spreken.

Gebeurt het hier wel eens dat onze kinderen meekrijgen dat een vriendje een gigantisch duur of groot cadeau in z'n schoen krijgt? Ja hoor, dat ook. Dat vertellen ze dan vol enthousiasme. Nou en? Dat betekent toch niet dat zij het ook moeten hebben?

Als je zo redeneert, zelf al, denk ik dat je alleen maar juist een verkeerde, materialistische boodschap aan je kinderen meegeeft.
Ben het niet met je eens missdemeanor. Maar goed, dat heb ik al uitgelegd in mijn post.

Als hier het buurmeisje komt spelen (die niet veel krijgt), dan is het onderwerp speelgoed showen hier ook van de baan. Als wij met dochter sinterklaas vieren met andere kinderen erbij, stemmen wij met elkaar af hoeveel de kinderen krijgen. Gewoon, omdat we bij de kinderen geen scheve gezichten willen kweken. Ook al kan x meer betalen dan y.

Ik vind dat rekening houden met de groep waarin je verkeerd. Maar kennelijk is 'rekening houden met' een vies woord.
Schouderklopje, ik zou mijn kinderen niet op een school doen waar ze toestaan om al het gekregen speelgoed te showen in de klas

Niet als ik rijk was, en niet als ik arm was.
quote:moppetoet schreef op 17 november 2010 @ 20:49:

Het zou zó leuk zijn als volwassen mensen zich eens in elkaars KIND zouden verdiepen, ipv in de hoeveelheid sinterklaascadeautjes waarmee ze elkaar al dan niet demonstratief de loef af willen steken.

Moppekind kreeg een week na zijn verjaardag een "nieuwe" fiets omdat Moppeman tegen een leuke mountainbike aanliep, en Moppekind hem moest passen.

Afschuwelijk, zo'n verwend rotkind.

Als je hem vraagt wat zijn mooiste verjaardagscadeau was, dan zegt hij: "Een scheetkussen". De fiets en de K'nexx worden niet genoemd.

Wat kunnen mensen het hier op het forum toch moeilijk maken.

Helemaal mee eens, ik zit hier werkelijk met verbazing te lezen.
Schouderklopje: Ik vind het juist zielig als kinderen niet hun pas verworven schatten mogen showen. Wat is er leuker dan je blijdschap en plezier te delen met de mensen om je heen? En wat is er gezonder dan dit te kunnen doen zonder je druk te hoeven maken over die zogenaamde scheve gezichten?

Door dit zo aan te pakken ben je in mijn ogen juist bezig een materialistisch wereldbeeld aan te leren. Want wat zeg je nu eigenlijk: "Als iemand wat heeft, moet een ander het ook hebben. En is dat niet zo, dan mag je dat heel oneerlijk vinden."

Nogmaals, voor mij gaan cadeaus niet om hoeveelheden, grootte en prijs. En voor mijn kinderen ook niet. Het gaat om het gebaar, de zorg en aandacht erachter. Dat ze niet hoeven 'hebben hebben hebben', maar moeten genieten van wat er is, van henzelf, maar ook meegenieten van een ander, als die eens wat leuks of moois of geweldigs heeft of meemaakt, zonder jaloezie of afgunst, of schaamte wanneer het jezelf eens betreft. Ik denk daarmee een stel mensen af te leveren die op een gezonde manier in het leven staan, hopelijk zoveel mogelijk vrij van de treurige neiging tot vergelijken die het leven zoveel zuurder maakt. En ik denk dat ik daarmee juist rekening houdt met 'de groep' waar ik ze in loslaat.
quote:Yraatje schreef op 17 november 2010 @ 09:31:

[...]

Ik vind dat nog wel meevallen.

Ik denk dat het net is hoe je het leest. Ik vind helemaal niet dat Poldervrouw zuur overkomt.

Zij doet het gewoon anders dan jij (en anderen).

Daar ben je allemaal mens voor...

Ik zou er ook niet voor kiezen om alleen met een verjaardag en Sinterklaas kado's te geven, maar als anderen daar wel voor kiezen: prima toch?

Het enige waar ik zelf wel over nadenk is het signaal dat je afgeeft aan andere kinderen als jouw kind (en dan bedoel ik dit in het algemeen, dus niet perse richting de persoon FV) in één keer een ik weet niet hoe grote berg speelgoed krijgt terwijl zij 2 kado's krijgen.

Zeker kinderen in die leeftijd kijken niet naar hoe duur... maar wel naar hoeveel...

Kan ik mezelf nog herinneren van vroeger, dat wij echt wel vergeleken wie wat had gekregen hoor.

Ik zou al niet meer reageren.. Maar toch. Mijn zienswijze is nog niet zo apart, komt misschien door het opschrijven niet helemaal over zoals ik het bedoel. Als je met me zou praten dan zou het al anders overkomen, dat schreef ik al ergens.. Ik ben geen zuur, sarcastisch of moralistisch mensch.. Ik heb wel mijn eigen ideeën en ik ben op een bepaalde manier opgevoed waardoor ik die ideeën heb misschien. Overdaad schaadt is mijn opvoeding geweest en dat heb ik zelf ook nog steeds. Het voelt voor ons niet goed om bepaalde dingen zomaar te geven..

thnks.. Yraatje.. ik ben niet zuur.. het is maar net hoe je er tegen aan kijkt.. Lees bijv. schouderklopje's verhaal.. Ik ben het met haar eens.. en eigenlijk denkt ze in grote lijnen net zoals ik.

Wij geven tussendoor ook wel eens iets maar het accent ligt bij de verjaardagen. Rapport is hier ook altijd goed voor een aardigheidje. Kerst en andere feestdagen worden hier niet "gevierd" met een kado. Misschien kan ik het uitleggen met de zin "er moet altijd iets te wensen overblijven"

Ik heb wel mijn eigen uitspattingen rondom mijn kinderen hoor.. . ik heb een niet alledaags gezin waarvan 2 van de 3 kinderen behoorlijk wat aandacht vragen door hun problematiek, daardoor sneeuwde dochter wat onder.. Dus heb ik op een gegeven moment ingesteld dat ik met haar, helemaal zonder haar broers, rondom haar verjaardag met haar een dag op stap ga en de invulling mag zij kiezen. Dus echt een 1 op 1 met haar moeder, ze heeft die extra aandacht ook nodig en krijgt ze soms niet doordat haar broers zoveel tijd en aandacht vragen. Ze vindt dat heerlijk en is daar vaak nog blijer om dan met het kado wat ze heeft gekregen.

De heren gaan ook een dagje met mama op stap hoor, maar dat is dan een stuk beperkter .. dochter mag dan net ietsje meer.. Maar goed, ik spaar dus het hele jaar voor die 3 dagjes met mijn kinderen..Ik vind dat zelf voor mijn kinderen erg luxe.. ze waarderen het enorm die 1 op 1 aandacht van mij en verheugen zich daar helemaal op
o ja .. wat me dan weer niet kan schelen is wat andere kinderen mee naar school slepen aan kado's Hier op school mag iedereen na sint 1 kado mee nemen om te laten zien..en dat varieert dan van een lego doosje tot aan DS-en inderdaad en over het algemeen hoor ik daar verder niemand over.. Er zullen vast kinderen zijn die heel veel krijgen, dat ook vertellen, maar ik merk dat mijn kinderen daar niet zo op reageren. Die zijn zelf blij met wat ze gekregen hebben en letten niet op anderen. Het is meer de ouders die bij het hek staan de oh-en over de DS die in de schoen zat van pietje.. Dat dan wel weer..
Precies. Ouders doen vaak het moelijkst omdat ze gaan vergelijken etc.

Verder vind ik het een nogal zinloze discussies, iedereen moet toch zelf weten hoe ze hun eigen sinterklaasfeestje invullen? En met welk budget doet er niet eens toe. Het gaat om het plezier, niet om de hoeveelheid.
De kleuters mogen op dinsdag altijd hun knuffel mee, en op donderdag 1 stuk speelgoed, het hele jaar door.
quote:moppetoet schreef op 18 november 2010 @ 11:09:

De kleuters mogen op dinsdag altijd hun knuffel mee, en op donderdag 1 stuk speelgoed, het hele jaar door.Oh. Dat vind ik best raar. Op MK's school was bij de kleuters alleen de laatste dag voor de vakantie speelgoedmiddag. En dan nog met regels:niks met geluid, geen vechtspelletjes, en liever ook geen DS.
Geen zwaarden/messen/pistolen, inderdaad.

En af en toe "spelletjesdag", dan mochten de kinderen een spel van huis meenemen.

Moppekind lag goed bij de meiden omdat hij een heksenspel mét "edelstenen" van glitterkarton meenam. (Nu te koop in Nederlandse versie, bij de Aldi, leuk kleuterspel).

De kinderen hebben net hun schoen gezet terwijl ik me wanhopig zat af te vragen wat ik ook alweer gekocht had en waar dat dan was.... Toevallig vond ik net een boekje en een letterpuzzel die ik vorig jaar al had gekocht, dus die zijn gebombardeerd tot schoencadeau. Ik moet echt iets aan m'n opbergsysteem gaan doen!
Waarom geef je niet een cadeautje en zet je de rest op een spaarrekening?

Daar zullen je kinderen later als ze willen studeren/kamer inrichten/huis of auto kopen veel meer aan hebben.
quote:Nine81 schreef op 20 november 2010 @ 21:44:

Waarom geef je niet een cadeautje en zet je de rest op een spaarrekening?

Daar zullen je kinderen later als ze willen studeren/kamer inrichten/huis of auto kopen veel meer aan hebben.

Inflatie eroverheen en er blijft de helft over.

En ook zo saai! Ik ben maar wat blij dat mn ouders vroeger nooit hebben gezegd: je krijgt die barbie niet maar we hebben het geld ervoor op een spaarrekening gezet zodat je er later een mooi theekopje van kan kopen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Je hoeft ze ook niet niets te geven maar zie bijvoorbeeld bij mn nichtjes en neefjes bergen met speelgoed. Echt met 70% doen ze niets. Dat vind ik dan zo jammer van het geld wat eraan besteed is!

Jarenlang deed ik hetzelfde met kleding........en maar meer kopen en kasten vol hebben liggen thuis.

Dat heb ik mezelf gelukkig afgeleerd en................walla;

een spaarrekening!!! ;)
quote:Nine81 schreef op 20 november 2010 @ 21:53:

Je hoeft ze ook niet niets te geven maar zie bijvoorbeeld bij mn nichtjes en neefjes bergen met speelgoed. Echt met 70% doen ze niets. Dat vind ik dan zo jammer van het geld wat eraan besteed is!

Jarenlang deed ik hetzelfde met kleding........en maar meer kopen en kasten vol hebben liggen thuis.

Dat heb ik mezelf gelukkig afgeleerd en................walla;

een spaarrekening!!! ;)

Mijn zoon heeft ook best duur speelgoed en daar wordt ook intensief mee gespeeld gelukkig. Met het minder dure speelgoed werd ook intensief gespeeld, maar was ook snel kapot. Het dure speelgoed wordt nu ook bewaard voor mijn neefje (net een doos voor K'nex in een kussensloop gewassen ) en het minder dure speelgoed gaat naar school. Dus al is er een percentage waar niet mee gespeeld wordt, heeft bij ons er altijd een ander nog wat aan.

Overgens heb je ook heel goedkoop speelgoed wat niet kapot te krijgen is. Mijn zoon was gek op autootjes. De meeste waren na twee keer botsen kaduuk. Maar niet de Hotwheels a 2 euro per stuk. Ideale dingen zijn dat!
quote:Yraatje schreef op 17 november 2010 @ 09:31:

[...]

Ik vind dat nog wel meevallen.

Ik denk dat het net is hoe je het leest. Ik vind helemaal niet dat Poldervrouw zuur overkomt.

Zij doet het gewoon anders dan jij (en anderen).

Daar ben je allemaal mens voor...

Ik zou er ook niet voor kiezen om alleen met een verjaardag en Sinterklaas kado's te geven, maar als anderen daar wel voor kiezen: prima toch?

Het enige waar ik zelf wel over nadenk is het signaal dat je afgeeft aan andere kinderen als jouw kind (en dan bedoel ik dit in het algemeen, dus niet perse richting de persoon FV) in één keer een ik weet niet hoe grote berg speelgoed krijgt terwijl zij 2 kado's krijgen.

Zeker kinderen in die leeftijd kijken niet naar hoe duur... maar wel naar hoeveel...

Kan ik mezelf nog herinneren van vroeger, dat wij echt wel vergeleken wie wat had gekregen hoor.Ik denk eigenlijk helemaal niet over dat signaal, ik wil die verantwoordelijkheid helemaal niet dragen.
Schouderklopje; als je kind nou in een klas zit met heel veel kinderen uit één ouder gezinnen? En jouw kind heeft wél een papa én een mama thuis?

Is dat niet zoiets?

( zal wel weer onzinnig voorbeeld zijn, ben ik bang )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bij de Lidl bleken nog vijf Hotwheelsbanen te liggen, voor 12 euro per stuk. Ik had verwacht dat ze allang uitverkocht waren.

Toch nog even de looping gekocht, voor het zwemdiploma B. Hopen dat dat voldoende stimuleert om zijn best te doen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 november 2010 @ 22:33:

Schouderklopje; als je kind nou in een klas zit met heel veel kinderen uit één ouder gezinnen? En jouw kind heeft wél een papa én een mama thuis?

Is dat niet zoiets?

( zal wel weer onzinnig voorbeeld zijn, ben ik bang )Huh? Haha, onzinnig voorbeeld inderdaad. Ouders, ziektes, hoeveel broers, etc. heb je toch niet in die mate zeggenschap over of invloed op??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven