Koopverslaving

22-11-2010 13:59 55 berichten
Zijn er hier mensen met een koopverslaving? En ik bedoel dat je je koopgedrag niet in de hand hebt. Hoe ga je hiermee om? Heb je eerder proberen aan te doen? Is het gelukt? Vertel je je partner/vrienden/familie hierover?
Alle reacties Link kopieren
Je koopt altijd om een andere emotie te onderdrukken. Dus inderdaad eerst de credit card doorknippen en vervolgens op zoek gaan naar de vraag waarom je koopt. Vind je bijv. dat je er recht op hebt omdat je zo hard werkt? Wil je je even speciaal voelen? Als je weet waarom je het doet en je die behoefte op een andere manier gaat vervullen, kun je er het gemakkelijkst vanaf komen.
Ok Stabilo, ik ga dat doen. Zou daarmee een schandalige 1000 moeten kunnen sparen deze maand, en daarmee volgende maand mijn roodstaan kunnen dichten.
Heel helder Stabilo. Ik ga je reactie uitprinten en in mijn tas menemen. Ik weet niet welke gat ik probeer te dichten. Ik denk dat het om de kick gaat. Ik geniet enorm als ik iets koop. Online kopenis het zelfs drie keer kikken: bij het kopen, bij het bericht dat het verzonden is en bij het ontvangen. Ik heb wel een saaie leven, maar ik wil juist een saaie rustige leven. De enige wat mij stoort is mijn koopgedrag en de rommel thuis. Ik krijg daardoor geen rust.
Nog meer impulsieve dingen?

Stemmingswisselingen?

concentratieproblemen?
Creditcard doorknippen is wel 'n stomme oplossing. Je kunt 'm gewoon in bewaring geven bij iemand die je vertrouwt: partner of ouders. Dan gooi je het geld ervan niet weg en bij aankopen waar je niet buiten je cc kunt (boeken van 'n vliegticket bijv.) kun je 'm toch weer even terughalen.
Nee
quote:MEFS schreef op 22 november 2010 @ 14:54:

Heel helder Stabilo. Ik ga je reactie uitprinten en in mijn tas menemen. Ik weet niet welke gat ik probeer te dichten. Ik denk dat het om de kick gaat. Ik geniet enorm als ik iets koop. Online kopenis het zelfs drie keer kikken: bij het kopen, bij het bericht dat het verzonden is en bij het ontvangen. Ik heb wel een saaie leven, maar ik wil juist een saaie rustige leven. De enige wat mij stoort is mijn koopgedrag en de rommel thuis. Ik krijg daardoor geen rust.

Ga iets echt leuks doen. Wat ook een kick geeft.

Je kan best een rustig leven hebben, zonder dat het saai is.

Zijn er andere dingen die je leuk vindt? Wat vond je vroeger leuk, als kind?

Tekenen?

Sporten?

Klussen?

Zingen?

Toneelspelen?

Vrijwilligerswerk?

Op school van de kinderen helpen?

Een muziekinstrument leren bespelen?

Iets doen met een bepaald resultaat geeft een grotere kick dan iets kopen.

Grappig dat drie keer kopen via internet, is voor mij juist een extra reden om er een hekel aan te hebben. Vooral het feit dat je elke keer al je gegevens moet invullen vind ik verschrikkelijk: het duurt lang en bovendien voelt het als een aantasting van mijn privacy. En dan is ook nog eens vaak het geld afgeschreven van je rekening voor je het product eenmaal in handen hebt, voelt ook nog eens onveilig. O en als je dan het product eindelijk hebt (soms duurt het weken...) dan is het niet mooi en dan moet je het ook nog eens gaan terugsturen. Dus weer spullen netjes inpakken, retourpakket maken, dat dan weer naar het postkantoor brengen en dan moet je ook nog eens je betaalrekening in de gaten blijven houden totdat het geld eenmaal is teruggestort. Ik vind het altijd zo'n gedoe, heb daar het geduld niet voor.

Apart hoe verschillend je zulke dingen kunt ervaren. Succes met het afkicken!
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
quote:Dejavu schreef op 22 november 2010 @ 15:02:

[...]

Grappig dat drie keer kopen via internet, is voor mij juist een extra reden om er een hekel aan te hebben. Vooral het feit dat je elke keer al je gegevens moet invullen vind ik verschrikkelijk: het duurt lang en bovendien voelt het als een aantasting van mijn privacy. En dan is ook nog eens vaak het geld afgeschreven van je rekening voor je het product eenmaal in handen hebt, voelt ook nog eens onveilig. O en als je dan het product eindelijk hebt (soms duurt het weken...) dan is het niet mooi en dan moet je het ook nog eens gaan terugsturen. Dus weer spullen netjes inpakken, retourpakket maken, dat dan weer naar het postkantoor brengen en dan moet je ook nog eens je betaalrekening in de gaten blijven houden totdat het geld eenmaal is teruggestort. Ik vind het altijd zo'n gedoe, heb daar het geduld niet voor.

Apart hoe verschillend je zulke dingen kunt ervaren. Succes met het afkicken!Bij veel postorders blijven je adresgegevens gewoon bewaard, zodat je enkel je naam en wachtwoord hoeft in te vullen bij 'n nieuwe aankoop. Fijnst zijn uiteraard de postorders waar je na ontvangst met de acceptgiro kunt betalen. Bol, Neckermann etc.
Ik kan zo happy worden van winkelen. Doe het dus ook te vaak. Ga mijn leven volgend jaar beteren!
Ik hou gewoon van nieuwe spullen, en van mooie dingen, en ik geniet nu al een paar jaar van een fijn salaris dat ik te makkelijk uitgeef (online en offline). Voor grotere dingen heb ik op deze manier alleen nooit geld en dan moet veranderen, want het begint genant te worden...
Als ik mezelf dom, saai en onbelangrijk voel (en dat vroeger opving door te drinken of vet te eten), haal ik een diploma.

Ik regel een examen, incl datum, koop een boek en ga leren.

Zo heb ik:

Nima A

Nima B

Microsoft certificeringen

Prince 2

en nog wat onzin.

Het kost ook geld, maar ik heb er tenminste wat aan. Het is waarschijnlijk de ene dwang vervangen door de ander, maar het is wel beter.
quote:StabiloBoss schreef op 22 november 2010 @ 15:09:

Als ik mezelf dom, saai en onbelangrijk voel (en dat vroeger opving door te drinken of vet te eten), haal ik een diploma.

Ik regel een examen, incl datum, koop een boek en ga leren.

Zo heb ik:

Nima A

Nima B

Microsoft certificeringen

Prince 2

en nog wat onzin.

Het kost ook geld, maar ik heb er tenminste wat aan. Het is waarschijnlijk de ene dwang vervangen door de ander, maar het is wel beter. E-learning of volledig via zelfstudie?
quote:Mlle_j schreef op 22 november 2010 @ 15:09:

Ik hou gewoon van nieuwe spullen, en van mooie dingen, en ik geniet nu al een paar jaar van een fijn salaris dat ik te makkelijk uitgeef (online en offline). Voor grotere dingen heb ik op deze manier alleen nooit geld en dan moet veranderen, want het begint genant te worden...

Kun je automatisch geld laten overmaken naar een spaarrekening, als je je salaris binnen hebt?

Een excelsheet waarin je de rente op rente berekend werkt ook enorm motiverend voor sparen.
quote:Pumps_italiaans schreef op 22 november 2010 @ 15:10:

[...]

E-learning of volledig via zelfstudie?

Zelfstudie.

Ben nu C# aan het leren. Maar dat is zo moeilijk, ga er bijna weer van aan de drank.
quote:StabiloBoss schreef op 22 november 2010 @ 15:12:

[...]

Zelfstudie.

Ben nu C# aan het leren. Maar dat is zo moeilijk, ga er bijna weer van aan de drank. Misschien eerst een andere taal? Ik ben ook zoekende, maar gewoon om het leren zelf.
quote:Pumps_italiaans schreef op 22 november 2010 @ 15:13:

[...]

Misschien eerst een andere taal? Ik ben ook zoekende, maar gewoon om het leren zelf.

Nou ja, na andere programmeertalen werd het tijd voor een object georienteerde taal.

Wel een beetje off topic, denk ik.
Ja, ik spaar ook wel een deel van mijn salaris. Dat deel gaat flink omhoog, heb ik zojuist besproken. En als ik dan een lekker spaarbedrag heb mag ik wel weer een keer gaan winkelen. NIET andersom. Goede trouwens van dat diplomas halen. Zo ben ik ooit tweede studie gaan doen om het idee 'is dit alles, mijn leven is zoo afstompend' weg te krijgen. Dat werkte, maar nu heb ik het idee dat ik heel veel leuke spullen 'verdien' omdat ik zo hard heb geleerd/hard werk. Gevaarlijk dus... :-)
Ik heb mezelf een SWATCH beloofd als ik m'n C# examen haal.
Ik studeer ook. Ik doe via NTI BKC, BKB en PDB. Het is een pittig studie, aangezien ik een alfa ben. Ik doe ook aan schilderen, maar alleen in de zomer ivm de geur van olieverf. Ik heb ook ander hobby's.

Ik ben niet zo naief om te denken dad ik ervanaf zal komen, maar het zou zo fijn zijn me geen zorgen maken over het geld een geen rode cijfers te zien...
Maar wat is dan precies de lol van al dat kopen? Waarom word je er zo blij van? Leg dat eens uit aan een winkelhater.
Dat is een goede vraag, Roelfien. Ik krijg er een kik van. Daarna voel ik me erg rot. Ik neem aan dat het is hetzelfde voor mensen die drugs gebruiken. Of mensen die te veel drinken: wat is er leuk aan doodziek van alcohol te worden? En ja kan daarna niet eens herinneren hoe leuk het was.
O en ga alsjeblieft nooit boeken uit de Shopaholic serie lezen. Dan ga je denken dat het allemaal wel meevalt.
quote:Roelfien schreef op 22 november 2010 @ 18:16:

Maar wat is dan precies de lol van al dat kopen? Waarom word je er zo blij van? Leg dat eens uit aan een winkelhater.Ik heb ook 'n hekel aan winkel-in-winkel-uit winkelen, maar online vind ik 't heerlijk shoppen. Ik koop graag spulletjes voor in huis, dus dat zijn geen miskopen, maar dingen waar ik dagelijks van kan genieten. Ook tv-series op dvd doen 't goed voor mij. Ook allemaal genietmomentjes. Zolang m'n bankrekening het toelaat kan 't voor mij ook geen kwaad. Ik shop niet op krediet en heb nog 'n flinke spaarrekening waar ik afblijf voor funshopping, want die is voor noodzakelijke uitgaven zoals huishoudelijke apparaten of auto die vervangen moeten worden.

Heel helder Stabilo. Ik ga je reactie uitprinten en in mijn tas menemen. Ik weet niet welke gat ik probeer te dichten. Ik denk dat het om de kick gaat. Ik geniet enorm als ik iets koop. Online kopenis het zelfs drie keer kikken: bij het kopen, bij het bericht dat het verzonden is en bij het ontvangen. Ik heb wel een saaie leven, maar ik wil juist een saaie rustige leven. De enige wat mij stoort is mijn koopgedrag en de rommel thuis. Ik krijg daardoor geen rust.Kun je niet proberen te gaan kicken op het online vérkopen van al die overbodige spullen thuis? Te koop zetten, bod krijgen, deal sluiten, versturen, ruimte in je kast, geld op je rekening... Je blijft kicken
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven