huis kopen

06-12-2010 20:49 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een nieuwe stek, want waar we nu wonen is te klein. Ik betaal momenteel de huur alleen, omdat mijn vriend net een bedrijf is gestart en al zijn geld daar naartoe gaat.

Ik wil graag een huis kopen (van mijn geld), liefst op het platteland, maar mijn vriend wil in de grote stad blijven. Ik heb nu een huis gezien in de stad, dat mij aanstaat. Het moet opgeknapt worden, maar dat vind ik een leuke uitdaging. Het maakt het huis ook goedkoper en mijn ouders willen graag helpen met opknappen en willen ook een deel van de kosten op zich nemen!

PROBLEEM: De locatie en het huis staan mijn vriend ook aan, maar hij wil niet dat ik het huis koop (coor de duidelijkheid: met mijn eigen geld). Hij is bang dat mijn vader ziek wordt (is hij eerder geweest), dat het huis niet afkomt in 3+ jaar, dat het niet mooi wordt, dat ik het klussen onderschat etc. Wat mijn vriend eigenlijk wil is een huis dat af is (en dus een stuk duurder) of anders blijven huren. Bij huur kan hij dan een deel gaan meebetalen, voor een koophuis komt hij niet in aanmerking.

Ik vind dat mijn vriend zeurt. Door te blijven huren gooi ik mijn geld weg. Ik wil geen huis dat af is, omdat ik er a) geen geld aan kan verdienen door het op te knappen en b) omdat ik financieel niet te krap wil zitten door een te duur huis te kopen. Mijn ouders doen altijd wat zij zeggen (in tegenstelling tot zijn ouders), dus ik vind het stom dat hij net doet alsof het een ramp wordt en zij er de brui aan zullen geven.

Wat moet ik doen? Kopen, ook als hij het er niet mee eens is (hij vind het wel leuk om er te wonen als het af is, i'm sure) of niet kopen, omdat hij het er niet mee eens is (en dan later het gevoel hebben dat ik een kans ben misgelopen).

Onderliggende issues zijn trouwens: 1) hij wil meer inspraak in het proces. Maar ik weet dat het er dan op neerkomt dat we nooit een opknap-huis gaan kopen, wat wel een van mij droom is (met andere woorden: ik ben het gewoon niet met hem eens). 2) Aan de andere kant ben ik ben bang dat hij niet voor altijd met mij verder wil - we zijn nu 2,5 jaar samen - en nergens aan vast wil zitten (hij weet dat ik wil trouwen en hij maakt geen vaart)
Als je samenwoont moet je het ook samen eens zien te worden over zoiets belangrijks als het huis waar je gaat wonen.

Als je je eigen huis wil kopen van je eigen geld en persé een huis wil waar in geklust moet worden terwijl hij dat niet wil dan moet je in je eentje gaan wonen.
Ik heb een goede band met mijn schoonouders maar ik zou er niet aan moeten denken om ze een paar maanden, of langer nog, het huis waarin ik woon te laten opknappen.

Als je een opknapper koopt dan moet je het opknappen ervan voornamelijk zelf doen of kunnen uitbesteden. Het is leuk als je ouders een maandje ofzo helpen, langer niet hoor.

Jij vindt een opknapper leuk, dan moet jij het opknappen ook toch?
NOU, man zou hier hoog kunnen springen en laag kunnen springen, ik ga nooit in ene klushuis met hem wonen.

Dan zou ik alleen gaan wonen.

Lijkt me dat je het over zoiets elementairs wel eens moet zijn.
Kansloos, zo'n relatie en zo'n verschil in toekomstbeeld.
Ik vind jullie relatie eigenlijk helemaal niet gezellig klinken

Jij wilt dit, hij wil dat juist niet

JIj wilt trouwen, hij nog niet

Wat vindt je wel leuk aan hem?

Want als je ooit trouwt moet je wel in de basis wel eens zijn over grote beslissingen....en dat lijkt nu een beetje zoek
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Uhm, ik houd het huurhuis aan zolang het klussen gaande is, zodat mijn vriend niet in de rotzooi hoeft te zitten en mijn ouders dus niet dagelijks hoeft te zien. Maar hij heeft er dus al problemen mee dat ik wat weekenden in het huis zou stoppen, want dan kunnen we geen leuke dingen doen...
Als je je huurhuis kunt betalen en het klushuis dan kun je toch ook iets meer uitgeven en een niet klushuis kopen?

En ik neem aan dat jullie het toen je vriend zijn bedrijf begon en jij alleen de huur moest betalen het daar wel al over gehad hebben?
Ik lees in je OP alleen maar ik, ik, ik, ik. "ik wil dit, en ik doe zus" "mijn vriend is het er niet mee aens, maar ik wil bladiebla" .

In een relatie gaat het niet alleen om wat JIJ allemaal wilt, het gaat om jullie samen. En zoals ik het nu lees schuif je zijn mening aan de kant (want jij hebt nu eenmaal de droom om een opknaphuis te kopen) en neem je hem dus niet serieus. Misschien zijn er dingen die je niet opgeschreven hebt, maar in je OP draait het vooral om jou.

Praat met je vriend, zoek uit wat hij wel wil en hoe jullie een compromis kunnen sluiten.
Hij heeft veel goede eigenschappen: hij is heel lief, hij is heel ondernemend, hij ziet er goed uit, hij is slim, hij is grappig, hij heeft een rechtvaardigheidsgevoel, doet dingen om de wereld een betere plek te maken en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik wil ook niet voor niets met hem trouwen.

Maar zijn zwakke punten, zoals niet kunnen doorwerken zonder zeuren, van kleine dingen een probleem maken en geen gevoel voor geld zijn normaal geen probleem, maar in dit geval wel.
"En ik neem aan dat jullie het toen je vriend zijn bedrijf begon en jij alleen de huur moest betalen het daar wel al over gehad hebben?"

Waarover precies?
Geld weggooien omdat je een huurhuis hebt is wel een beetje overdreven gezegd hoor.. je krijgt er bijvoorbeeld vrijheid voor terug. Om later in een huis te gaan wonen dat jullie wel beide aanstaat.
Madille, waarom betaal je nu alleen de huur? Woont hij bij jou? En wat krijg je daarvoor terug?
quote:madille schreef op 06 december 2010 @ 21:19:

"En ik neem aan dat jullie het toen je vriend zijn bedrijf begon en jij alleen de huur moest betalen het daar wel al over gehad hebben?"

Waarover precies?

IK neem aan dat jullie voor die tijd beide de helft van de huur betaalden? Dan bespreek je het toch in een relatie als iemand ineens niets meer aan de huur bij kan dragen?

En dan heb je het er toch ook over hoe je dat voor je ziet? Hoe lang? Want huis is toch wel klein? Wat doen we als we iets anders huren/kopen, wat wil jij?
Nouja, toen we nog in een ander land woonden, deelden we de huur. Ik was eigenlijk van mening dat hij toen de huur wel kon betalen, want hij had 2x zoveel inkomen en hij wilde dat ik bij hem ging wonen (hij was uit zijn eerdere huurhuis gezet, ik had een gratis woonplek). Maar hij vond dat oneerlijk en wilde 50/50.

In Nederland heb ik een baan gezocht, waardoor ik degene ben met het regelmatige inkomen, waardoor ik de huur betaal (100/0). Dat was logisch: hij had gewoon geen inkomen. Maar ondertussen verdient hij met zijn onregelmatige inkomen al meer dan ik, dus ik denk dat het tijd wordt voor een herverdeling.
Dat denk ik ook ja.

Een verschillende visie op geld is trouwens echt vervelend. Ik zou dat eerst oplossen.
Jullie gaan (re) emigreren zonder dit soort dingen te bespreken?

En hoezo was jij van mening dat hij de huur wel kon betalen? Rare beredenering.

Maar goed als hij met zijn eigen bedrijf genoeg verdient kan hij nu toch ook prima de helft van de huur betalen?
We hebben het nooit over de toekomst gehad, want het ligt er allemaal aan of zijn bedrijf ging werken. Als dat niet zo was geweest, dan hadden we naar zijn land verhuisd, want daar heeft hij zo een baan. Ik vind het ook niet erg om te verhuizen naar dat land.

Maar als we hier toch langer blijven, lijkt het mij een goede investering om een huis te kopen. Hij is gewoon niet zo geintresseerd in investeren. Hij wil het geld dat hij verdient meteen uitgeven. Hij zou ook als zijn bedrijf langer zou lopen geen hypotheek krijgen, want hij heeft schulden door zijn studie.

Wat ik niet begrijp is dat hij het normaal vind dat ik hem risico's laat nemen (bijv. bedrijf starten) en hij mij niet die ruimte geeft. Nogmaals: hij vindt het huis prima, maar hij wil niet dat ik die risico's op mij neem voor als het klussen misloopt.
Ik vind dit nietv echt als een goede relatie klinken, jullie willen twee totaal andere dingen.
Jullie zijn al een aantal keer geemigreerd en je vindt het een goed idee om een huis te kopen, en je vriend vindt van niet?
Ik snap niet waarom jullie vinden dat wat wij willen zo ver uit elkaar ligt.

Hij wil een huis dat af is. Nou, dat geef ik hem toch? Hij hoeft niet te klussen, hoeft het niet te zien, hoeft niet mee te helpen, hoeft niets te betalen. Het enige is dat hij er met mij kan gaan wonen. Ik vind dat geen slechte deal voor iemand die niet van klussen houdt (want ik zou het jammer vinden dat ik niet mee mag klussen bijvoorbeeld).
quote:madille schreef op 06 december 2010 @ 21:30:

We hebben het nooit over de toekomst gehad, want het ligt er allemaal aan of zijn bedrijf ging werken. Als dat niet zo was geweest, dan hadden we naar zijn land verhuisd, want daar heeft hij zo een baan. Ik vind het ook niet erg om te verhuizen naar dat land.

Maar als we hier toch langer blijven, lijkt het mij een goede investering om een huis te kopen. Hij is gewoon niet zo geintresseerd in investeren. Hij wil het geld dat hij verdient meteen uitgeven. Hij zou ook als zijn bedrijf langer zou lopen geen hypotheek krijgen, want hij heeft schulden door zijn studie.

Wat ik niet begrijp is dat hij het normaal vind dat ik hem risico's laat nemen (bijv. bedrijf starten) en hij mij niet die ruimte geeft. Nogmaals: hij vindt het huis prima, maar hij wil niet dat ik die risico's op mij neem voor als het klussen misloopt.

Wat bedoel je hiermee? huis prima, maa rhet risico niet? Dan vindt hij het huis toch ook niet prima?

En ja, ik geef mijn geld ook liever aan leuke dingen uit, maar toch betaal ik de helft van de huur. Man ziet me aankomen.
En als je vriend nog bezig om te kijken of zijn bedrijf loopt (en jullie dus hier kunnen blijven) zou ik niet nu al een huis kopen.
"Jullie zijn al een aantal keer geemigreerd en je vindt het een goed idee om een huis te kopen, en je vriend vindt van niet?"

Emigreren zit er voorlopig niet in, want zijn bedrijf loopt net lekker. Daarnaast, als we gaan emigreren geldt dat ik het huis kan verhuren (= extra inkomsten). En we hebben altijd een plek in NL om naar terug te komen.
Verhuren is niet zo makkelijk als het klinkt.

Maar waarom koop je niet een huis dat af is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven