Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Hier ook geen problemen met in het donker lopen hoor. Ik woon in het buitengebied en ga zo ook nog op mijn fiets richting dorp. Zou er theoretisch ook vanalles kunnen gebeuren.

Ga zo nog naar de krachttraining. Begint pas om acht uur. Had eigenijk liever een uurtje eerder gehad zodat er nog wat avond na de training over was. Gaat overigens wel een beetje veel worden 5 hardloop trainingen ennog een krachttraining in de week. Doe zelf iedere dag ook wel wat oefeningen voor mezelf maar daar ben ik dan maar iets van een kwartiertje mee kwijt.

En lekker gelopen cahrlar.

En dream is het er bij jou nog van gekomen om te gaan lopen.

3 uur autorijles, dat is nogal wat.
Gisteren weer 20 min gelopen, ging goed, daarna wel een beetje last van mijn knie. Vandaag spinningles en ik merk nu al dat ik een beetje te fanatiek wordt en dat is ook niet zo goed voor mijn knie. Maar ik vind het nog steeds erg leuk. Vergeet ook om weer te koelen en ik voel dat die knie nog steeds een beetje warmer is dan de andere.

Dream, hoe ging de rijles, 3 uur is ook vermoeiend volgens mij!

Videlle, ik loop ook niet in het donker, (alleen nu mag ik mijn korte rondjes wel eens in het donker doen), maar ik heb dan ook 2 dagen in de week vrij om te gaan hardlopen. Nu staat het op een laag pitje.

Tijgermeisje, het gaat hardstikke goed, gewoon volhouden, dan wordt het steeds iets langer.

Baukje, 5 trainingen en nog een krachttraining, veel hoor in een week. Geloof niet dat mijn vriend het zou trekken als ik zoveel van huis zou zijn. En dan heb ik niets te klagen, want ik kan overal heen gaan waar ik wil. (volgende weekend een avond naar de kerstmarkt in antwerpen terwijl de jongste op moet voor haar c-diploma en de volgende dag jarig is.
Net 5km gelopen, ging niet zo lekker in het begin maar ben blij dat ik weer ben geweest. Vrijdag een groter rondje.
vandaag niet gelopen, voelde me lichamelijk nogal zwak.

Hopelijk blijft het bij 1 dagje en kan ik het morgen inhalen.
dat wordt dus vrijdag.
Lauwe voor de krachttraining ben ik maar een 1 1/2 uur weg, En dan ga ik pas weg als de jongste bijna naar bed moet. Na die tijd is iedereen of met huiswerk bezig of ze hangen voor de tv. Dus ik geloof niet dat ze me dan echt missen. Alleen jongste dochter mopperde wel dat ik haar weer niet naar bed kon brengen. Maar heb wel met haar gelezen, haar voorgelezen en een spelletje gedaan dus ik vind dat ze niet mag mopperen.

Maar ik hoorde vandaag op de club wel het geluid dat de meeste mannen van het thuisfront te horen hadden gekregen dat die niet blij waren met nog een training extra. Terwijl die dus maar 4 hardloop trainingen per week hebben en de meesten toch al grotere kinderen.

Doen jullie eigenijk 's avonds nog veel gezamelijke dingen? Wij eigenlijk nooit. Of de een of de ander is door de week 's avonds weg maar als we wel allebei thuis zijn zitten we ook vaak ieder voor onze computer. Of de een voor de computer en de ander voor de tv.

Normaal gesproken is mijn man ook heel vaak weg met de hond. ik vind het wel lekker hoor dat ieder zijn eigen ding heeft.

Charlar volgende keer beter maar je bent toch weer lekker bezig geweest.

Tijgemeisje als je je wat zwak voelt heeft het inderdaad weinig zin om te gaan. Niet ziek worden he.

Ben net terug van de training. Maar het was hier en daar toch voorzichtig lopen want het was op sommige plaatsen echt glad. En dan loop je toch een beetje verkrampt. Dus om blessures te voorkomen heb ik alles maar een tandje lager gedaan. Is ook weleens leuk om achter de groep aan te hobbelen.
Na het werk ga ik weer een rondje maken. Ik denk ook een kilometer of 5 daarna race ik als een gek naar het zwembad om dochter op te halen.

@Baukje: onze week ziet er zo (ongeveer) uit

Maandag: ik om 19:15 naar de sportschool, 22:30 terug, man thuis

Dinsdag: man om 19:00 weg, ik thuis

Woensdag: hardlopen wanneer kinderen in bed liggen, man thuis

Donderdag: man om 18:00 naar cursus, ik thuis

Vrijdag: na het werk hardlopen, 's avonds (meestal) samen thuis

Zaterdag: 's avonds samen thuis

Zondag: hardlopen wanneer kinderen in bed liggen, man thuis

Dat we samen op de bank zitten, komt zelden meer voor. Wel heb ik laatst Rummikub gekocht en dat samen gespeeld, was eigenlijk heel erg leuk, moeten we vaker doen!
Tijgermeisje, ben je alweer fit? Al gelopen vandaag?

En Charlar, jij komt als ik dat schema zo zie, wel aan je wekelijkse beweging! Goed hoor! Ik moet ook weer eens naar de sportschool... Misschien toch maar een vaste avond in gaan plannen.

Ben zelf dus wel ziek geworden na afgelopen zaterdag. Ben Sinterklaasavond doorgekomen op aspirines en vervolgens kon ik maandag en dinsdag plat. Gister even een frisse neus wezen halen door lopend de boodschappen te gaan doen. Heb nog steeds mijn hardloopkleding niet binnen en daar baal ik wel van! Ben zo benieuwd! En wil nu ook het liefst weer gaan lopen, maar mét die warme broek!
Simooon, beterschap!

En dat je bestelling maar gauw mag komen.

Na een flinke fietstocht heb ik mn schema van deze week afgewerkt op een stuk off road mountainbike route. Dat ging uitstekend, misschien dat het me juist goed heeft gedaan om woensdag over te slaan.

Baukje hoe let jij erop dat je overtraind raakt? Of is dat mijn beginnersblik die jouw topsportschema als heel veel sport ziet?

Fijn weekend allemaal!
PS, ja, ik was dus weer fit
Vandaag nog 6km gelopen. De wegen waren nog erg glibberig dus mijn rondje bestond eigenlijk uit: wegje inslaan, stukje lopen, tot de conclusie komen dat het te glad was, omkeren, ander wegje in, stukje lopen, tot de conclusie komen dat het te glad was, omkeren, enz enz. Ach ja, zondag weer een ander rondje.

Simooon, jammer dat je kleding nog niet binnen is, ik kan me voorstellen dat je het graag wil gebruiken.

Sinterklaas was "vergeten" om voor mij een Garmin te kopen. 's avonds heb ik dat "Sinterklaas" eens goed onder zijn neus gewreven. Toen ik net thuis kwam zag ik bij toeval dat mijn man via internet mijn lang gekoesterde wens besteld heeft! Nu maar even tot de Kerst wachten... en dan héél verrast kijken :-)
Charlar, haha, ja die sinterklaas die "vergeet" nog wel eens wat. Gelukkig dat de kerstman beter oplet!!!

Simoon, het was vandaag een stuk beter weer om te gaan lopen zonder al te veel lagen, maar ik snap dat je staat te spingen om je nieuw bestelde kleren.

Baukje, ja, het is wel fijn als je ieder je eigen ding hebt, maar weet wel van een vorige relatie dat die voor het grootste gedeelte is mislukt doordat we allebei nooit thuis waren. Mijn ex was bouwvakker en elke avond en zaterdag aan het klussen, uit verveling was ik dus 4 avonden aan het sporten. Of hing tot sávonds laat in de kantine. Maar hier klagen ook het meest de kinderen. Mama ben je nu alweer weg. Als ik moet werken, ben ik vaak ook al laat thuis. Vriend heeft weinig hobby's. Vroeger deed hij aan motorcross, maar daar gaat nog meer tijd inzitten dan in het hardlopen.

Vandaag veel gesport, eerst op de fiets naar de fitness, daarna doorgefietst naar een paar dorpen verderop dus alles bij elkaar 19,5 km gefietst en nog 20 min. gelopen. Nou ja 22 min. en nog 1 min gestopt voor een sanitaire stop. Nog steeds beetje last van marokko. Maar verder ging het lopen weer lekker. Nu wel een beetje last van mijn knie, dus dadelijk even nog koelen.
Hier door lange werkdagen en cursus al een week niet hardgelopen. Gelukkig morgenochtend wel tijd voor een flinke ronde (ik ga maar een 12 km doen na aanraden van Baukje) en ik heb donderdag ongeveer 30 km gefietst voor mijn werk. Gisteren wel aan de BodyPump meegedaan, dus een weekje op een lager pitje moet kunnen volgens mij.

Helaas wordt komende week ook wel druk met allerlei kerstvieringen van mijn werk en het werk van mijn vriend, en voorlichtingsavonden op mijn werk. Dus ik ben nu van plan om een paar dagen wat later te beginnen en dan 's ochtends mijn 5 km rondjes te doen. Om de een of andere reden vind ik het dan minder erg om in de schemering te lopen.
Nou schiet mij maar lek! Ik heb net mijn kleding binnen en ben er nu al superblij mee! Heb alle maten goed gegokt en dat vind ik knap zeg, want ik heb zowel kleding in de maat M, als 40 en 42 besteld.

Ondershirt mouwloos van Falke Cool is erg mooi om te zien (oranje) en sluit heerlijk aan en is zelfs in de maat M nog lang genoeg.

Thermoshirt van Craft is ook een M en zit ook heel fijn. Lekker lang en een klein colletje.

Dan heb ik nog de wintertight van Craft en ik merk gewoon in huis al het verschil tussen gewoon en winter. Is vast lekker warm deze winter! Ik zat nog te twijfelen over de maat, maar ben erg blij dat ik voor 40 ben gegaan en niet nog een maatje groter, want deze is echt groot zat.

Tot slot mijn mooie roze bovenshirt van Craft. Deze heb ik bewust in 42 besteld, maar vind ik voor een 42 klein vallen. Zit erg lekker hoor, fijne binnenkant, maar ik vind 'm een beetje kort. Niet te kort, maar ik vind het wel fijn als er wat over mijn kont valt. Is wel op te lossen door er een langer shirt onder te dragen. Vind het niet erg als er een laag onder de bovenste laag uitkomt.

Hoe dan ook, ik ben zeer tevreden! Het duurde wel ruim een week voordat de bestelling binnen was, maar ik vond de site gebruiksvriendelijk en de prijzen ook scherp. En dat je boven een bepaald bedrag gratis een kledingstuk of accesoire mag uitzoeken is ook altijd leuk! Dus bij deze mijn bevinding
Wat lekker simoon dat je kleding zo goed valt. Nu kun je er lekker de hele winter tegen. Valt me ook wel op dat bovenshirtjes vaak heel erg kort vallen en als ze bij mij kort vallen, vallen ze dus echt kort want met mijn 1m57 ben ik toch echt een ukkie.

Videlle het is juist goed af en toe een weekje gas terug te nemen wat betreft het lopen. En als ik het zo lees ben je toch aardig bezig geweest je conditie op peil te houden.

Lauwe gelukkig weer positieve berichten wat betreft het lopen. Tjee en nog steeds last van je darmen joh. Ben je er al wel mee naar de huisarts geweest.

Ik denk dat bij ons het allebei met ons eigen ding bezig zijn juist goed uitpakt voor de relatie. Beter misschien niet al te veel tijd voor elkaar dan allebei verveeld op de bank. En lekker bezig zijn buitenshuis zorgt ook voor meer energie en betere humeur binnenshuis.

Charlar die sinterklaas toch. Hoe heeft die nu jou garmin kunnen vergeten. Gelukkig is er de kerstman dus nog.

Tijgemeisje je raakt echt niet zomaar overtraind hoor. Denk dat er te gemakkelijk met die term gegooid wordt. Of je zou op een totaal verkeerde manier trainen. Te hoge rustpols (maar soms ook juist lage rustpols), algehele vermoeidheid, slapeloosheid kunnen in combinatie indicaties zijn.

De kans op overbelasting ligt eerder op de loer. Maar een sterke romp (dus de krachttraining) zou dat gedeeltelijk juist kunnen voorkomen. Het opzoeken naar grensen is vooral ook het goed luisteren naar je lichaam. Heb van mijn clubgenoot geleerd dat als de vorige training nog voelbaar in je benen zit je beter een training kunt overslaan. En als je twijfeld om wat voor reden of het verstandig is om te gaan trainen dan is het beter om niet te gaan.

Charlar bij jullie is het dus ook afwisseling van de wacht. Wij hebben dan het voordeel dat de kinderen groter zijn en we dus ook regelmatig allebei weg kunnen. Maar meestal is dat dan niet samen.

Op vrijdag, zaterdag en zondag avond zijn we overigens meestal allebei thuis. Op zaterdag moet mijn man altijd werken en op zondag ook vaak. Nu overigens even niet want hij is nog steeds zoet met zijn peesafscheuring. Dus de laatste maanden zijn we juist heel veel samen thuis.

Vanmorgen zelf weer ruim 20km gelopen. Ging prima dus ik kan zonder problemen weer in week zes van het marathon schema instappen. Er komt alleen volgende week een cross tussendoor. Probeer dan toch op zaterdag wel mijn lange duurloop te doen en dan zaterdag de cross.

Simoon had je bij hardloop aanbiedingen besteld? Heb daar inderdaad ook vaak goede koopjes vandaan gehaald.
Klopt, dat is de site!
Net thuis van een rustige 12 km, was bij een vriendin 12 km verderop gaan logeren dus ik zag mijn kans schoon. Ik heb er denk ik 1 uur en 20 minuten over gedaan, met alleen maar tegenwind, dat was wel balen. Ook onbekend terrein dus ook een paar keer verkeerde paadje genomen, maar al met al ben ik wel tevreden, ik heb het toch maar mooi volgehouden. Zometeen even lekker heet douchen en alles uitstretchen. Fijne zondag nog allemaal!
He wat goed videlle. En die tegenwind moet je maar zien als een extra training op kracht.

Ik heb vandaag van negen tot twee uur gesupporterd bij een cross. Met het nodige heen en weer geren natuurlijk. Weer thuis zelf nog een kleine anderhalf uur gelopen. Dus heb eigenlijk de hele dag buitenlucht gehad. Het was ook goed toeven buiten inderdaad. Aleen die wind van het bos op weg naar huis viel wel wat tegen inderdaad.
Vandaag weer 20 min gelopen. En geprobeerd een beetje snelheid er in te brengen, maar ondanks geen pijn toch een vreemd zwaar gevoel in mijn knie.

Baukje, ja voor mijn darmen moet ik eigenlijk ook nog eens naar de dokter. Kan eigenlijk niet gaan hardlopen, voordat ik naar de wc ben geweest. Maar ik heb ook nog een verwijsbrief om een foto te laten maken voor mijn knie. Daar zal ik morgen eens achteraan gaan.

Videlle, fijn gelopen ook al was het dan wind tegen! Waneer wilde je die wedstrijd gaan doen? Anders een keer per week een steeds iets langere afstand lopen tot ong. 15 km. En de rest "opvullen" met interval en tempo.

Simoon, fijn dat je bestelde spullen zo goed bevallen en nu weer lekker lopen!! Zelfs als het weer koud wordt!
Baukje: wat een fijne dag heb jij gehad als je dat zo opschrijft, lekker buiten, frisse lucht, lekker bewegen. Klinkt goed!

Lauwe: in maart loop ik de eerste wedstrijd, dus ik ben inderdaad begonnen met intervallen en ga ook wat langere afstanden lopen, gisteren was de eerste langere 'run' en dat viel - ondanks de stevige wind - erg mee! Dus ik zie het helemaal zitten.

Vandaag al vroeg wakker en het kriebelde om te gaan rennen, maar ik heb het maar niet gedaan. Na zo'n lange afstand (voor het eerst) hebben mijn spieren en gewrichten wel een optater gekregen, gisteren voelde ik mijn heupen ook wel flink aanwezig zijn aan het einde van de ren. Dus - met wat boze blikken van vriend - maar niet niet buiten gegaan. Jammer is wel dat ik de rest van de week niet bijzonder veel kans zie om te rennen. Gelukkig daarna een paar dagen vrij dus dan kan ik alles ruimschoots inhalen!
Gisteravond nadat ik de kinderen in bed had gegooid, gaan lopen. Over goed (redelijk) verlicht fietspad. Heenweg ging perfect, geen last van mijn kuiten en wind mee. Na 30 minuten ben ik omgedraaid en dezelfde weg naar huis gelopen. Nu: pijn in mijn kuiten en snijdende wind tegen. Ik was blij (en mijn kuiten met mij ) dat ik thuis was. Daarna wat oefeningen gedaan en op de bank gaan met ijs op mijn benen.

Zag net op internet dat ik toch ruim 11km gelopen heb.
@ baukje: als pro loper krijg je veel vragen ik heb een vraagje over de schoenen.... heb nu op mijn asics 1250 km gelopen sinds maart. eigenlijk lopen ze minder lekker voor mijn gevoel. kan dat nu al? ik weet uit de boekjes dat ze 1000 tot 1500 km mee gaan. wat doe jij normaal? ik loop bijna altijd op asfalt, en heb dus ook wel wat demping nodig..... zal ik toch maar de nieuwe uit de kast halen?
Hee ik moet opeens weer een hele hoop gaan bijlezen!

Dat ga ik straks na de douche even doen. Ben net terug van lopen en heb er 7 km opzitten.

Daarvan heb ik eerst 5,5 gelopen in 35 minuten, toen 5 minuutjes gewandeld en d rest op een rustig drafje uitgerend. In het begin wat last van mijn kuiten (te korte warming-up gedaan), maar het ging gewoon lekker en het was ook heerlijk weer!

Tot strakjes!
Dreamlogic weer lekker in de opbouw dus.

Max ik koop ieder half jaar nieuwe schoenen. Heb er dan veel meer mee gelopen dan de aanbevolen 1500km. Maar ik ben vrij licht en loop veel onverhard en op de atletiekbaan wat voor minder slijtage van de schoenen zorgt. Daarbij wissel ik steeds mijn schoenen af zodat ze langer kans krijgen om weer goed in vorm te komen. (ja ja zelfs loopschoenen kunnen hersteltijd gebruiken).

Als ik nieuwe schoenen koop loop ik ze goed in en vervolgens reserveer ik ze voor wedstrijschoenen. Mijn oude wedstrijdschoenen worden dan trainingsschoen op de weg en mijn oude trainingschoenen worden bosschoenen. En bosxchoenen hebben nauwelijks demping nodig.

In jou geval zou ik de nieuwe alvast aanspreken en nog even afwisselen. En misschien toch overwegen wat meer onverhard te gaan trainen. Ik weet niet wat onregelmatige ondergrond voor effect heeft op jouw gewrichten maar een redelijk egaal zandpad zou toch altijd moeten kunnen en daarmee kun je de schock belasting behoorlijk beperken.

Charlar wat naar dat je zo'n last kreeg van je kuiten. Achteraf ook nog pijn?

Videlle heel verstandig dat je vandaag niet bent gegaan. Zo in de opbouw van je duur je lichaam echt een dagje rust gunnen. Want je weet toch dat de opbouw juist plaats vind in de herstel periode. Ga je weet te vroeg trainen dan wordt het effect van je vorige training teniet gedaan.

Ja mijn dagje gisteren was wel lekker met het zachte weer. Maar bedenk dat het hier een bijna wekelijks ritueel is. En dat ik dus ook heel vaak in de blubber in de vrieskou uren door moet brengen voor de kids. En als beloning een berg was en 6 paar blubber spikes/schoenen die moeders even schoon mag maken.

Volgnede week zondag ga ik zelf ook crossen. Doen we met zijn zevenen aan dezelfde wedstrijd mee.

Lauwe achter die foto moet je dan toch ook maar achteraan. Zeker omdat je toch wat blijft voelen. Maar misschien ben je er ook te veel op gefixeerd. Dat kan ik zelf in ieder geval wel eens hebben in dergelijke gevallen.

En die darmklachten duurt echt te lang he. Gewoon allebe deze week op de agenda.
@ baukje: heb net met de nieuwe schoenen gelopen. zag dat de zool van de oude enorm afgesleten waren. de nieuwe zijn precies dezelfde dus die liepen ook prima. ik probeer als ik ergens anders loop wel op bospaden te lopen. hahaha dan doe ik echt cross country, heel erg leuk. de 100 km sauerland heb ik ook alleen maar over onverharde paden gelopen. hier is het meeste asfalt helaas, met een klein deel zandpad dus er is wel afwisseling. de langere afstanden probeer ik op mooie zachtere paden te doen. is leuker en lekkerder maar de nieuwe schoenen hebben alweer 11 km asfalt gezien vandaag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven