Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Tijgermeisje, gefeliciteerd met je pijlpaal!

Heb je je nu een ander doel gesteld?

Simoon, wat jammer dat je je laat weerhouden door de drab. Juist nu vind ik het heerlijk om te lopen. Je hebt gelijk met de drab hoor, die ligt er hier ook en het is niet fijn wanneer je voeten nat worden. Gelukkig worden hier de fietspaden goed bijgehouden en daar loop ik dan ook op.

Afgelopen zondag weer een mooie route gelopen naar de omliggende dorpen. Het was nog vroeg dus weinig volk op de weg en op straat. Een beetje mistig, overal lag er sneeuw. Zo stil, heerlijk om dan alleen mijn ademhaling te horen.

Dit keer wat meer eten meegenomen en drinken. En dat beloofd wat want na 24 kilometer voelde ik me echt nog heel energiek. Bij thuiskomst heb ik gewoon de dingen gedaan die ik normailter doe en pas om 7 uur s'avonds op de bank geplofd.

Dinsdag ging ik voor een intervaltraining de weg op en na mijn 1e versnelling verdween al mijn energie. Ik kreeg dorst en mijn benen wilden niet harder. Dus toen maar op een drafje een uurtje gelopen en dat was prima!

Vrijdag weer lopen en zondag staat de duurloop weer op het programma.

Bauke, met interval bedoel ik eigenlijk dat ik 2 keer per week lopen doe met daarin een aantal korte tempolopen. 1 ker per week loop ik een gewone loop van ongeveer een uur zonder tempoloop. Althans, dat probeer ik, soms kom ik tijd te kort en dan blijft het bij die 2 keer. Op zondag doe ik dan de lange duurloop.

Ik heb vandaag maar weer eens mijn hartslagmeter uit de kast gehaald. Vanaf nu ga ik hiermee lopen zodat ik kan bijhouden hoe en wat.

Iedereen veel loopplezier als je nog gaat. Hier in Brabant gaat dit weekend het zonnetje schijnen! Althans, zeggen ze dan he
Afgelopen dinsdag niet gelopen, omdat er overal zoveel sneeuw lag, dat het me niet verstandig leek. Wel nog even de kinderen met de slee naar school gebracht, dat voelde ik al aan mijn benen.

Gisteren gaan spinnen en ook met het buikspierkwartier meegedaan. Vanmorgen lag er dus weer sneeuw! De kinderen met de slee naar school gebracht en nu toch weer gelopen. 25 min. gingen weer goed. Heen weg was erg koud, terug was ik bijna te warm aangekleed. Maar het gaat weer goed. (zit alweer stiekum te denken om volgende week naar hilvarenbeek te gaan en de 5 km te lopen, maar dat moet ik nog even afwachten). We gaan waarschijnlijk nog een paar dagen naar Willingen, beetje skieen. Maar zijn voor oudjaar weer terug.

Wilde zo graag nog naar het glazenhuis in eindhoven, maar ga het met dit weer toch maar niet opzoeken. Breng mijn lege flessen dadelijk maar naar de jumbo!

Driewieler, goed bezig zeg, 24 km en daarna nog fris en fruitig, je gaat als een speer.

Baukje, zo veel gelopen in de sneeuw, geen wonder dat je zo moe was, is echt veel vermoeiender dan gewoon dat voel ik al aan mijn benen als ik de kinderen naar school breng.

Tijgermeisje, het gaat misschien wel rustig aan, maar is beter dan te snel en weer een terugslag krijgen. Je gaat echt goed!!!!

Simoon, jammer dat je niet gaat lopen. Maar als het maar een stukje is, dan is het toch wel te doen? Maar goed, dinsdag dacht ik ook nog ga ik niet doen en vandaag heb ik gewoon mijn spullen aangetrokken en gaan lopen. Het was erg lekker.
Hoi, ik hou er niet van, glibberen door de sneeuw, dus ik vlucht naar de sportschool om een loopband op te zoeken.

Maar zijn die Snow Steps iets die de ANWB verkoopt? Lijkt me voor een gewone wandeling wel prettig maar ik vraag me af of je er onder je hardloopschoenen ook iets aan hebt?
aw jammer ik kan de snowsteps niet zien op mn mobiel.

Jeetje driewieler, das n flinke tocht zeg! En ook in Brabant, goed lopen is het hier

Drinken tijdens het lopen durf ik niet zo goed, ik verslik me al gauw. Dus thuis indrinken en bij terugkomst weer bijtanken.

Mn volgende doel is 10 min. nonstop rennen. Dat zal in week 2 of 3 van het nwe jaar zijn. Dan 15 min., 20, enz. En eind april 5 km! Moet lukken.

Lauwe dank voor je bemoedigende woorden Ik loop dan wel graag solo, een virtueel applausje vanaf de zijlijn is altijd fijn ja toch
Vervelend simoon. is toch weer een extra drempel om te gaan lopen he. Wat dat betreft woon ik vrij gunstig. Langs een zijstraatje waar bijna geen auto's komen en er dus gewoon sneeuw blijft liggen en ik daarlangs zo richting bos kan rennen. En aan een fietspad wat er welliswaar nu een aantal dagen slecht bij gelegen heeft maar momenteel weer helemaal schoon is gemaakt (en bij de gemeente ook altijd prioriteit heeft wat betreft strooien), Kan me voorstellen als je vanuit een wijk moet vertrekken dat het moeilijker gaat. Maar helemaal geen doorgaande fietspaden in de buurt die wel goed onderhouden worden?

Je gaat lekker driewieler. Wat had je uitgeprobeerd met eten en drinken? Ik dacht dat je het de vorige keer zelfs had over dire interval trainingen per week. En drie keer per week op je omslagpunt trainen lijkt me wel erg zwaar (en ook niet meer opbouwend.). Maar je bedoelde dus tempoblokjes of tempoloop.

klinkt goed gevarieerd zo je programma.

Super cow geen idee of je met die dingen kunt rennen. Maar persoonlijk waag ik mijn pezen en spieren niet aan dit soort dingen. Ik verwacht dat je manier van neerkomen en weer afzetten toch veranderd door die dingen onder je schoenen en daardoor wordt de belasting op je pezen/spieren en gewrichten ook ineens anders. Bvoendien benut ik de sneeuw volop om extra kracht op te doen.

Leuk he tijgermeisje hoe je zo steeds je grenzen kunt blijven verleggen. Het is ook heerlijk een doel te hebben om naar toe te werken en die 5km in april ga je ruimschoots redden.

Vandaag was het fietspad weer mooie schoon dus dat heb ik maar gelijk benut door een anderhalf uurtje rennen met flinke tempo blokken. Morgen ga ik met mijn oudste zoon het bos weer in voor een rustig duurloopje.

Zit deze weken heel mijn schema om te gooien om en voldoende duur te kunnnen trainen en om toch nog een paar crossjes mee te kunnen pikken. Tweede kerstdag ga ik ook weer een cross lopen. Hilvarenbeek laat ik dit jaar schieten lauwe want de week erop is egmond al.Maar mogelijk dat ik er wel met de kinderen ben. Ik vind het overigens erg knap dat je de disipline op kunt brengen om zo afgepast op te bouwen.
Deze week (vanwege het weer) nog niet gelopen. Ik woon in Oost Brabant en het sneeuwt weer... Aangezien er in de wijde omtrek geen schone weg of fietspad meer te vinden is, houd ik maar een onvrijwillige rustperiode.

Morgen maar weer naar het bos alhoewel vorige week enorme blokken sneeuw onder mijn schoenen bleven hangen.

Baukje: heb jij daar geen last van?
Baukje de wijk is hier als volgt ingedeeld:

Er loopt één hoofdweg door de wijk met fietspad. Alle drab die van de autoweg wordt geschrapt naar de kant van de weg bedekt het complete fietspad. Verder zijn er nog smalle fietspaadjes en wandelwegen die echt tussen de huizen liggen. Hier kunnen geen auto's komen, maar deze paadjes worden dus ook niet schoon gehouden Het is in mijn woonplaats een dikke bende. De gemeente is hier heel slecht met strooien en onderhouden...

Ik heb trouwens geen flauw idee of je met kettingen onder de schoenen wel kunt hardlopen... Lijkt me helemaal niks! En witte sneeuw is nog wel te doen, maar momenteel begint hier de bruine drab op te vriezen...

Ik kijk het nog één week aan en als het in het nieuwe jaar nog zo waardeloos is hier dan ga ik mijn kilometers de komende tijd toch maar noodgedwongen op de loopband in de sportschool maken. Glibber ik daar wel met de auto naar toe... Dit weer zal ook niet eeuwig aanhouden, toch?

Fijne kerstdagen alvast allemaal!
Charlar soms krijg je inderdaad extra gewicht mee te zeulen. Maar het is inder geval een stuk minder dan dat je klein aan je schoenen hebt hangen zoals bij crossen wel gebeurd. Bekijk het dus positief en zie het als extra training. En het werkt van vandaag dus sinds even weer op gewoon asfalt. en ik ging steevast veel harder dan de bedoeling was. Maar als je de sneeuw gewent bent is asfalt net vliegen.
Simoon ikhad al het idee dat we in deze gemeente niet mogen klagen over het strooibeleid. Het doorgaande fietspad wordt dagelijks schoongeschoven en gestrooid indien nodig. Fietspad en weg ligt hier door een berm (ook in het dorp zelf) gescheiden. Dus van de zooi van de weg geen last op het fietspad.
Oh dat lijkt me heerlijk! Een scheidingsberm! Die mis ik hier echt... Je loopt echt langs de auto's, wat het nu dus extra gevaarlijk maakt. Eigenlijk is het sowieso een rare wijk. Ik moest in het begin echt ontzettend wennen, want van een stoep hebben ze hier nog nooit gehoord... Zo vreemd. Ik ben zelf opgegroeid in een wat oudere wijk waar alle straten nog recht toe recht aan lopen en er overal een stoep is... Ooit willen vriend en ik verhuizen naar een soortgelijke wijk *pretoogjes en big smile*

Einde klaagmodus!
Wilde vanochtend gaan lopen, maar dit was echt niet te doen. Hier ligt ongeveer 30-35 cm vers gevallen sneeuw! Haha...wel een geweldig gezicht al heel lang geleden dat er echt zoveel is gevallen. En nog steeds sneeuwt het hier en is de verwachting dat er 5 tot 15 cm bij komt. Dus echt een wintersport gevoel. Helaas mijn training dus wel gecanceld. Morgenvroeg nieuwe poging wagen.

Hier rijden zelfs geen bussen meer, want die komen echt de straten en rotondes niet door vanwege de hoeveelheid sneeuw die weggeschoven is. Die ligt bijna een meter hoog langs de stoepen. En dat halen zij echt niet met de bochten. Ze rijden zich helemaal vast. Echt supergaaf om te zien overigens. Dus nu even werken en vanmiddag dan maar een extra langere wandeling maken.

Iedereen hele fijne feestdagen!
Simoon, er schijnt een soort 'sneeuwkettingen' voor je loopschoenen te zijn. Yatrax heten ze. Ze hebben een hardloopversie en wandelversie. Misschien dat dit is iets voor je?
Nou een witte Kerst krijgen we zeker! Het sneeuwt nog steeds en ik denk dat er ondertussen minimaal wel 25 cm ligt.

Vanmiddag ga ik toch even naar het bos, al is het alleen maar om te zien hoe mooi het is. Baukje: door die "klompen" aan mijn voeten gaan onmiddelijk mijn kuiten opspelen, dus ik zal niet zo fanatiek van start gaan.

Voor iedereen hele fijne Kerstdagen gewenst!!
Vanmiddag een duurloopje samen met mijn oudste zoon gedaan. Had me door mijn man in het bos laten dumpen zodat we gelijk in het bos konden starten. De sneeuwpak was nog dikker dan de vorige keer en door de windverstuivingen heel ongelijkmatig verdeeld. Stukken die goed te doen waren en stukken waarin we bijna tot de knieen wegzakten. Mar heerlijk gelopen. Bijna bij huis is mijn zoon rechtstreeks naar huis gegaan en heb ik er nog een half uurtje aangeplakt. En toen ik via de andere kant ook weer dicht bij huis was de schrik van mijn leven gekregen. Want heel veel politie en brandweer en ter hoogte van waar ons huis was vlammen en heel veel rook. De rustige duurloop is dus geeindigd in een giganstische eindsprint want door bochten en de weg kon ik pas op het laatse moment zien dat het het huis van een buurman betrof.

Tot een uur geleden zonder stroom en licht gezeten. Het blussen gaat nog steeds voort. De wind staat gelukkig de goede kant op en de rook (en mogelijke andere rotzooi) gaat aan ons huis voorbij.
Ooh Baukje, wat een schrik als je zo terug komt, vervelend voor de buurman, maar gelukkig niets bij jullie!!!

Maar iedereen fijne kerstdagen!!!! Misschien probeer ik morgen nog een stukje te lopen, maar het ziet er nu erg glad uit. (heb afgelopen nacht gedroomd dat ik weer met de club aan het meerennen was, met een big smile op mijn gezicht, ik mis het meer dan ik wil toegeven)
We hebben hier gisterenavond laat nog een verse laag sneeuw bijgekregen dus dit wordt zo meteen een schitterende sneeuweditie van de 46ste kerstcross.
Hey meiden! Nou weer veel bij te lezen zie ik.

Ga ik zo even doen!

Ik heb zelf al anderhalve week niet gelopen. Hier in en om het dorp is het gewoon te glad en of te sneeuwerig. Langs de dijken kan je niet hardlopen op gewone hardloopschoenen (blijkbaar is daar wel wat op gevonden lees ik hier) en het was hier meer een wintersport-oord dan wat anders...

Ik hoop morgen weer te kunnen gaan, het dooit nu een beetje, maar ik vind het nu gewoon nog te tricky.

Ben al eens van de fiets gevallen met gladheid (enkel verbrijzeld) en dat was niet zo leuk...
Eergister, na de laatste kerstboodschappen gedaan te hebben, op 5 km van ons huis uit de auto gestapt en gaan lopen. (Wandelen, maar in stevig tempo)

Ik dacht een stuk door het bos te kunnen maar waar ik dacht 'nu moet ik bij de eerst volgende mogelijkheid rechts afslaan' bleek alleen linksaf een optie (ja of teruglopen, wat vriend achteraf opperde, maar ik ben eigenwijs )

Dus ik ploegen door n dikke laag sneeuw, geen voetstappen te zien, (ja van konijnen haha), en via een lang stuk parallelweg naast de snelweg naar huis gelopen. Ben 1,5 uur onderweg geweest, mn vriend was me al aan het zoeken!

Schuurplekken tussen mn bovenbenen van een irritante afzakmaillot, en bilspieren die aanvoelden als van beton.

Hardlopen op de juiste paden is veel minder bikkelen dan wandelen in n dik pak sneeuw of over spiegelgladde fietspaden (wel geveegd maar een laagje verijsde sneeuw achterlatend)

Vriend gaat straks werken (horeca) dus dan kan ik mooi datzelfde rondje van eerder deze week afwerken.
Tijgermeisje ik herken het wel dat als je door een modderige akker loopt en hardlopen onmogelijk lijkt en je denkt nou dan maar een stuk wandelen; dat dat helemaal niet gaat. Want doordat je langzamer gaat en geen zweefmoment hebt zak je veel dieper de modder in. Een heel dik pak sneeuw zal hetzelfde effect hebben. Maar moet zeggen dat op gladde fietsapaden ik toch echt liever wandel dan ren.

Dreamlogic hopelijk gaat het morgen wel lukken.

Vanmorgen dus de cross. En yes wat een heerlijk parcours zo door de sneeuw. We hadden bos maar ook akkers. Op een stukje akker hadden we wel wat sneeuw wegeschoven (had voor mij niet gehoeven). Maar een ander stuk akker hadden ze gewoon gelaten zoals het was. Dus dat was het echte werk. Dan nog wat klimmetjes maar die waren in de sneeuw met crossschoenen goed te doen. Ben tweede geworden dus dik tevreden. Nummer 1 is echt stukken sneller dan mij maar ik ben nog nooit zo dicht bij haar in de buurt geweest. Dus dit sneeuwparcours en dan twee keer zo lang dan had ik het nog zo net niet geweten. Het gat werd namelijk steeds kleiner.

3 van de zes kinderen hebben ook nog een beker in de wacht weten te slepen. En toen het gezin met de auto huiswaarts ging ben ik hardlopend via een ommetje nog naar husi gelopen. Want het zonnetje, de afwezigheid van wind en de temperatuur maken het echt heerlijk om te lopen vandaag.
Gefeliciteerd baukje, met de door jou en je kinderen neergezette tijden!

Heb zojuist mn vaste after run rek en strekoefeningen gedaan, na 7000 stappen (incl. in- en uitlopen)

Na iedere 5 min. rennen had ik nog wat over maar ik bedenk me steeds dat fout nr 1 van beginnen met hardlopen is om te snel te gaan, dus ik hou me braaf aan mn schema's, werkt prima.

No pain no gain ben ik sowieso niet zo van, maar overal lees ik dat de mensen die met hardlopen beginnen en het niet volhouden vaak teveel in te korte tijd willen, met bijbehorend verhoogd risico op blessures.

I'm proud to be a turtle dus haha

Hazewindhonden zijn mn inspiratie, maar alles op zn tijd ;)
Dames, wat is er weer veel bijgeschreven de afgelopen week! Ik ben zelf een ruime week weggeweest, eerst een paar dagen in het Middelandse Zeegebied alwaar ik heerlijk in korte broek en t-shirt (kunnen jullie het je voorstellen?) 2 x een kort loopje van ongeveer 45 minuten heb voltooid. Hierbij moet ik wel vermelden dat het in bergachtig gebied was, waarbij mijn loopje vooral bestond uit heuvel op rennen, steilste stuk van heuvel naar beneden lopen tot ik het weer veilig achtte, waarna ik de volgende heuvel oprende... Dus waarschijnlijk effectief ruim 30 minuten hardgelopen, maar het meeste wel bergopwaarts. Verder ook veel gewandeld door de heuvels en met een paar neefjes en nichtjes veel tikkertje gespeeld, verstoppertje gespeeld, heuvels opgerend als wedstrijdje etc. Mijn conditie heeft er niets onder geleden.

Daarna een paar dagen bij familie in Duitsland, alwaar ik een intervalles van Evy 2 heb gevolgd. Dit was erg pittig bij -7 en met stukken glad ijs waardoor ik ook daar af en toe even heb gelopen ipv gerend. Vanochtend zou ik weer gaan, maar toen ik wakker werd met ernstige keelpijn, het buiten -10 was en er zo'n 50 cm sneeuw lag (die nog niet geveegd was) heb ik mijn beurt even voorbij laten gaan. Morgen weer een dag! Want inmiddels ben ik weer thuis en hier ligt ook sneeuw, maar gelukkig veel minder en zo te zien is het prima te doen (lees ik ook uit jullie posts).

Nou, geen wereldbrekende records of verhalen hier, maar ik heb dan ook nog een lange weg te gaan voordat ik aan kerstcrosses meedoe
Videlle mijn jongste dochter was twee jaar toen ze voor het eerst aan de kerstcross meedeed. Dus wat haar op 2 jarige leeftijd lukt moet jou ook lukken. Dit jaar voor haar voor de vierde keer in de catagorie t/m 8 jaar en nu dus al de derde plaats. Terwijl ze nog 2 jaar in deze catagorie mee mag doen.

Leuke uitdaging hoor rennen in de heuvels. Vlieg je strakjes hier over het vlakke parcours.

A.s woensdag overigens al weer de volgende wedstrijd. Dit keer betreft het een prognose loop. Het gaat er dus niet om wie het hardste loopt maar wie zijn tijd vooraf het beste voorspeld heeft. Ik ga dan een 5km in dL2 doen. Alleen kan ik die DL2 nu niet controleren met hartslagmeter of met snelheid want horloges en hartslagmeters mag je niet om. Vorig jaar zat ik er maar een paar sec naast! We doen weer met het hele gezin mee.
Weer mooie resultaten neergezet, zowel jij als je kinderen!

En wat klinkt die prognoseloop apart. Wel leuk zeg, om echt op gevoel te moeten lopen.

Ik heb beiden kerstdagen ook in de sneeuw gelopen. Geen stukje asfalt te zien hier in Landgraaf. Wij waren trouwens nog op het nieuws vanwege de hoeveelheid sneeuw. Echt niet normaal. Wel mooi trouwens. Het hardlopen was wel zwaar, ben beiden dagen om 7 uur in de ochtend gegaan zodat ik op de weg kon lopen. De stoepen en fietspaden waren echt onbegaanbaar. De wegen waren geschraapt maar er lag nog zoveel sneeuw dat het leek of ik in het mulle zand liep. Ik had een rustig tempo maar mijn hartslag liet zien alsof ik bezig was met tempo of interval training.
Goede resultaten weer Baukje!

Kyon, afgelopen vrijdag heb ik ook in een dik pak sneeuw gelopen, het was echt ploegen hoor!

Gisteravond (het was erg glad op de wegen) heb ik een klein stukje op en neer gelopen op het industrieterrein. Niet de meest gezellige lokatie maar wel redelijk gestrooid. Na twee dagen heel veel eten was ik wel aan wat beweging toe.

Helaas nog steeds geen Garmin hier... Pakje ligt nog bij het distributiecentrum. Mijn man heeft afgelopen vrijdag nog gebeld want hij baalde wel dat er voor iedereen iets onder de kerstboom lag behalve voor mij. Ach, ja, zal deze week wel komen.

Aanstaande zondag is een leuke cross in het dorp maar heb toch besloten niet eme te doen. Mijn kuiten zijn nog niet 100% en ik weet dat ik bij een wedstrijd het snot voor mijn ogen ga rennen. De eerste wedstrijd wordt een halve marathon middan maart.

Over twee weken ga ik nog twee weekjes op vakantie: familie bezoeken die in de Caribean wonen... Heel raar, maar ik kijk er erg naar uit :-)

Loop ze weer! ik ga snel weer werken, zit hier een beetje illigaal te internetten...
@ Charlar, waarom verbaasd het mij niet dat jij je verheugd om over 2 weken naar de Caribean gaat om familie te bezoeken. Lekker voelen.

Wij moeten nog even geduld hebben, de winter is pas 1 week bezig! Alhoewel ik er ook wel van kan genieten.

Verstandig om de cross uit te stellen als je kuitblessure nog niet helemaal beter is. Want ingehouden een wedstrijd lopen kan ik mij ook niet voorstellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven