Hoe leer je dat af?

02-01-2011 12:35 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 1,5 jaar heeft erg veel plezier bij een paar spelletjes die ik niet zo leuk vind. Ze trekt de kat bijvoorbeeld graag hardhandig aan zijn staart of ze duwt hem tegen de vloer en zit hem hardop lachend door het hele huis achterna om hem weer lastig te vallen. Kat vindt het niet leuk, maar is ook nogal goedig en haalt nooit uit, probeert alleen te ontsnappen (waar hij kennelijk ook niet zo handig in is, maar hij is dan ook al best oud).

Nu is ze natuurlijk nog te jong om zich in te kunnen leven in andere mensen en dieren. Zeggen dat het niet leuk is voor de kat heeft dus niet zoveel zin, al zeggen we het wel. Eigenlijk zijn we nu de hele tijd bezig met het bevrijden van de kat (of we zetten de kat apart in de hal, maar dat vindt hij niet leuk, dan gaat ie mauwen bij de deur). Luisteren en handelen naar opdrachten als: 'nee', 'loslaten', 'zachtjes aaien', etc doet ze niet, daar is ze kennelijk ook nog te jong voor. Maar we zeggen het wel de hele tijd.

Hebben jullie misschein tips? En vanaf hoe oud kunnen kinderen normaal met huisdieren omgaan?
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 13:35:

[...]

Ik heb met kinderen gewerkt Banba. Ik weet wel degelijk waar ik het over heb.Dat je met kinderen hebt gewerkt zegt niks over weten waar je het over hebt. Je hebt duidelijk een hele dikke balk in je oog.
Misschien dat je uiteindelijk strenger ingrijpt ikbenanoniem, ook bij de kat. Maar niet voordat je eerst anders hebt gehandeld.

En volgens mij grijpt TO elke keer in, maar wil ze nu weten hoe ze het haar dochter af kan leren.

Nou dat kan op meerdere manieren, waarvoor we allemaal tips aan het geven zijn.

Als mijn zoontje mij continu aan mijn haar trekt, probeer ik hem dat eerst op allerlei manieren af te leren. Werkt het: mooi. Pas als niets helpt, ga ik eens bedenken of ik een keer terug aan zijn haren zal trekken.
quote:robdevries schreef op 02 januari 2011 @ 13:36:

[...]

OPVOEDEN!!! Dat doen deze waardeloze ouders heus wel.

Je hebt wel een hele lage dunk van ouders en hun kinderen.Een poging tot opvoeden zeker. Die dus niet werkt. Blijf je dan hetzelfde doen, als het niet werkt? Of probeer je eens iets anders?
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 13:29:

[...]

En heel veel opgepast en ook medeopgevoed bij familie.Dat is nog altijd heel iets anders dan zelf een kind hebben hoor. Ik heb ook een opleiding gedaan met kinderen en heb vanaf mijn 11e opgepast, kindervakantiewerk gedaan en dansles aan kinderen gegeven. Dan nóg is het heel iets anders als het om andermans kinderen gaat dan om je eigen kind.
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 13:35:

[...]

Ik heb met kinderen gewerkt Banba. Ik weet wel degelijk waar ik het over heb.

Tja, dat zegt me niet zoveel. Ik ken ook iemand die jaren als kok heeft gewerkt, maar wat hij kookt krijg in niet naar binnen.

Overigens wel een opmerkelijke beroepskeuze voor iemand die niet van kinderen houdt.
The time is now
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 13:36:

[...]

En ben je het dan met me eens dat de leercurve die TO nu gebruikt niet werkt en dat daardoor een dier nog steeds bloot staat aan pestgedrag, dat het pijn wordt gedaan en dat dat dier angstig zal zijn?Dat ben ik eens, net als de rest die dus aanraadt het kind op de gang te zetten en niet de kat. Dat had je ook kunnen lezen bij 1 ieder en van TO die dat een goed idee vindt. Ook ouders maken fouten. En deze ouder vraagt raad hoe daarmee om te gaan, wat weer voor haar spreekt.
Volgens mij moet de leercurve nog beginnen en was TO meer bezig met het voorkomen dan genezen. En nu gaat ze kijken welke manieren van genezen er zijn.
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 13:37:

[...]

Een poging tot opvoeden zeker. Die dus niet werkt. Blijf je dan hetzelfde doen, als het niet werkt? Of probeer je eens iets anders?Misschien zou je het topic eens door kunnen lezen.
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 13:34:

Zouden de ouders die hier zitten nog zo blij zijn met de herhaling van het gedrag van het kind van TO als dat kind een ander kind pijn zou doen en bang zou maken?

Of is dan op een gegeven moment de laat vol en grijp je eenmalig strenger in?

(even als uitgangspunt nemen dat het kind dat getreiterd word nergens heen kan en steeds aan het treitergedrag word blootgesteld)

Ik heb geboft met mijn dochter, in de zin van dat ze nooit beet, sloeg, pest of wat dan ook (tot nu toe). Maar ze is wel geslagen, gebeten, gepest etc. Omdat kinderen dat doen, onderling.

De meeste ouders die ik ken doen er veel aan om te zorgen dat dat gedrag ophoudt.
Gewoon concequent zijn. Mijn dochter van 13 maanden weet dondersgoed dat ze zachtjes moet doen. De poes heeft haar twee keer een tik gegeven als waarschuwing en dat heeft zeker geholpen. Ze aait de poezen nu heel zachtjes. Aangezien jullie lieverd niks terug doet zou ik haar nooit alleen in de buurt van de kat laten en telkens bij de kat weghalen met de woorden; nee! Niet de kat pesten! Maar wel concequent blijven dus!
quote:molie schreef op 02 januari 2011 @ 13:37:

Misschien dat je uiteindelijk strenger ingrijpt ikbenanoniem, ook bij de kat. Maar niet voordat je eerst anders hebt gehandeld.

En volgens mij grijpt TO elke keer in, maar wil ze nu weten hoe ze het haar dochter af kan leren.

Nou dat kan op meerdere manieren, waarvoor we allemaal tips aan het geven zijn.

Als mijn zoontje mij continu aan mijn haar trekt, probeer ik hem dat eerst op allerlei manieren af te leren. Werkt het: mooi. Pas als niets helpt, ga ik eens bedenken of ik een keer terug aan zijn haren zal trekken.

Dit is dus wat ik bedoel Molie. Op een gegeven moment zul je dus iets moeten doen als andere correctie niet werkt.

Als een kind met een teddybeer gooit of de koelkast steeds open doet, boeit het me minder dat afleren langer zal duren.

Maar als een dier gepest wordt of een ander kind, dan ga ik sneller over op een straf die het kind duidelijk maakt wat pijn is. Dat begrijpt een kind van 1,5 al wel. Waarbij je dan niet het overdreven beeld voor ogen moet hebben dat zo'n kind mishandeld wordt, maar wel dat het even voelt wat zijn gedrag voor gevolg heeft voor de kat/het andere kind.
quote:Banba schreef op 02 januari 2011 @ 13:37:

[...]

Tja, dat zegt me niet zoveel. Ik ken ook iemand die jaren als kok heeft gewerkt, maar wat hij kookt krijg in niet naar binnen.

Overigens wel een opmerkelijke beroepskeuze voor iemand die niet van kinderen houdt.Daarom heb ik ook wat anders gekozen.
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 13:43:

[...]

Daarom heb ik ook wat anders gekozen.

Ja, dat snap ik

Maakt me trouwens wel nieuwsgierig of de mening die je nu hebt over kinderen is ontstaan door het werk dat je hebt gedaan.
The time is now
Ik vind het nog lang niet zover in deze situatie om het kind even aan de haren te trekken.

Nu heeft vooral TO er last van. Die is druk kind en kat uit elkaar aan het houden. Omdat ze de kat beschermt. Nu blijft ze een poos druk want nu gaat ze het kind leren (en over het hoe, vroeg ze hier om tips) wat er wel en niet kan.

Dus nu aan de haren van het kind trekken lijkt me meer een geval van peutertje pesten, dan van echt opvoeden.
quote:molie schreef op 02 januari 2011 @ 13:45:

Nu heeft vooral TO er last van. Die is druk kind en kat uit elkaar aan het houden. Omdat ze de kat beschermt. Nu blijft ze een poos druk want nu gaat ze het kind leren (en over het hoe, vroeg ze hier om tips) wat er wel en niet kan.

Mwoah, ik denk zomaar dat de kat er het meeste last van heeft.

Ik hoop voor de kat dat er een einde aan het pest- en treitergedrag van dit kind gaat komen. Hoe dan ook.

Maar ik ben weg. Het wordt nu een herhaling van zetten.
Ow en ik vind 1,5 te jong hiervoor. Dat vergat ik nog. Mijn reactie op jou had ik oudere kinderen in mijn hoofd. Van een 1,5 jarige verwachten dat die begrijpt dat als knijpen haar pijn doet, het mij ook pijn doet is een beste overschatting.

Mijn bijna 2,5 jarige kan nu dit soort dingen beredeneren, maar echt begrijpen doet hij het ook nog niet.
Nou, pest en treitergedrag... we hebben het over een 1,5 jarige. Die is niet doelbewust de kat aan het treiteren hoor.

(wat dus niet wil zeggen dat het niet afgeleerd moet worden enz...)
Het is geen pest en treiter gedrag, daartoe is een klein kind niet in staat. Betekent niet dat er niet ingegrepen moet worden, maar het is nogal wat om het pest en treiter gedrag te noemen. Zo zet je een kind op een bepaalde manier neer wat het niet heeft verdiend.

Een kind van anderhalf ziet wat moois en pakt, trekt en gooit ermee. Daar zijn ouders voor om dat in goede banen te leiden en te leren dat je voorzichtig moet zijn en dat dieren ook gevoel hebben. Dat weten ze niet.

Het klinkt naar en het klinkt alsof jij geen inlevingsvermogen hebt in een kind. Sterker nog, kwalijker nog, je lijkt niet geintresseerd in de werkelijke ontwikkeling van een kind, je wil veel liever vast houden aan je eigen ideeen die nergens op slaan. En jij verwijt een kindje van anderhalf? Ik verwijs terug naar die balk voor je een splinter zoekt bij een dreumes die hij nog niet eens heeft.
Ik weet het niet hoor Molie. Ik bedoel niet dat je een kind aan de haren moet trekken, maar dochter is een poosje flink onder de indruk geweest van die tik en sindsdien doen ze zachtjes. Soms wordt ze ineens enthousiast en dan haal ik haar direct bij de kat weg. Ze snapt het volgens mij best wel hoor.
Ik heb zelf geen kids maar ik zou het kind op de gang zetten zoals al gezegd is. Gewoon een time out.

Kinderen van anderhalf zijn echt niet achterlijk. Heb zelf op een creche stage gelopen waar onze groep ook geregeerd werd door een dametje van 1,5 jaar. Haar op de gang zetten hielp altijd een hoop.
quote:molie schreef op 02 januari 2011 @ 13:48:

Ow en ik vind 1,5 te jong hiervoor. Dat vergat ik nog. Mijn reactie op jou had ik oudere kinderen in mijn hoofd. Van een 1,5 jarige verwachten dat die begrijpt dat als knijpen haar pijn doet, het mij ook pijn doet is een beste overschatting.

Mijn bijna 2,5 jarige kan nu dit soort dingen beredeneren, maar echt begrijpen doet hij het ook nog niet.

Molie: Bedankt voor je prettige reacties. Ik denk dus ook dat haar ontwikkeling nog niet zover is dat ze zich in kan leven in andere mensen en dieren. Daar is ze gewoon nog te jong voor en dat is niet bedoeld als goedprater, dat is gewoon een feit. Toch vertellen wij haar van baby af aan dat ze lief moet zijn, lief moet aaien en niet aan staarten en haren enzo moet trekken (én we doen ook voor hoe je lief aait). Maar dat bepaald gedrag een ander pijn kan doen, daar is ze echt te jong voor. Natuurlijk proberen we haar dat nu al bij te brengen, want we gaan echt niet zitten wachten tot ze een gewetenloos kleutertje is geworden...

En inderdaad is het geen bewust treitergedrag, voor haar is het een leuk spelletje. Ze kan ook lief zijn voor de kat, dan geeft ze hem kopjes.

Gelukkig is ze voor andere kinderen tot nu toe heel lief. Op het kdv vertellen de leidsters altijd dat ze heel lief is voor de kleine baby's; ze brengt ze speelgoed als ze huilen of ze geeft ze hun speentje terug als ze die verloren zijn.

Over pedagogische tiks wil ik niet eens meepraten. Ik geloof niet in het heilzame effect ervan, eerder het tegendeel. En ook ik heb het dan niet over mishandeling, maar wél over het geven van het verkeerde voorbeeld.
quote:robdevries schreef op 02 januari 2011 @ 13:53:

Het is geen pest en treiter gedrag, daartoe is een klein kind niet in staat. Betekent niet dat er niet ingegrepen moet worden, maar het is nogal wat om het pest en treiter gedrag te noemen. Zo zet je een kind op een bepaalde manier neer wat het niet heeft verdiend.

Inderdaad, zo'n krengetje is mijn kind nou ook weer niet.....

quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 12:50:

Nou, ik vind 1,5 niet te jong om te leren dat haar gedrag een huisdier pijn doet. Gewoon een flinke tik uitdelen of aan haar haar trekken als ze aan de staart van de kat trekt. Jammer dat de kat niet uithaalt, dan hield ze er snel genoeg mee op.

Er zijn genoeg kleine kinderen die wel zachtaardig met een huisdier om kunnen gaan.

Ik ben het hier wel mee eens.

Ik vind het ook raar dat jouw dochter zo met de kat omgaat.

Ik heb zelf 3 kinderen grootgebracht, en AltijD huisdieren gehad.

Mijn kinderen gingen vanzelfsprekend lief, en zacht met de dieren om.

Dat zat in hun karakter.

Zoniet dan had er wat gezwaaid.

En niet voor de beesten!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik heb eens zo'n buurjongen gehad. Hij kneep op z'n 7e nog de strot dicht van pasgeboren konijntjes. Ben het eens met Eindeloos en Ikbenanoniem.
http://www.opvoedadvies.nl/slaan.htm

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven