De wereld van bijvoeding

03-01-2011 09:41 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Sinds een week is Doperwtje zes maanden oud en zijn we begonnen met bijvoeding. De eerste dagen waren dat een paar kleine hapjes groenten/fruit/broodkorst, maar nu -een paar dagen later- blijkt hij vrij snel redelijk wat naar binnen te kunnen werken en het tot nu toe (okee, op broccoli na ) lekker te vinden.

Nu heb ik duizend-en-een vragen over bijvoeding, de combinatie met flessen etc. Ik weet dat er meerdere topics zijn met vragen over bijvoeding, maar omdat ik door de bomen het bos niet meer zag, ben ik maar zo vrij een eigen topic te openen

Mijn vragen:

- Volgens het schema van het CB zou er op korte termijn een fles moeten afvallen (van 4 naar 3). Hoe weet ik wanneer Doperwtje genoeg binnenkrijgt en er een fles kan afvallen?

- Hoe verschuift dat 'ritme'? Nu krijgt hij op vier vrij gezette tijden een fles, tussendoor een keer wat fruit, een broodkorst en een beetje groenten. Er zou iets moeten verschuiven als er een fles afvalt?

- Wanneer moet Doperwtje nu nog slapen? Als ik naar het lijstje van het CB kijk, moet er iedere twee uur wel iets gebeuren (fles, hapje), maar mijn kind slaapt toch ook (godzijdank ) echt nog op een dag.

- Volgens het lijstje van het CB zou er 's ochtends een pap(fles?) gegeven gaan worden. Nu krijgt Doperwtje die 's avonds (met rijstebloem). Wat is de reden dat dat naar de ochtend zou verschuiven?

Dat dus (en waarschijnlijk nóg veel meer vragen). Overigens vind ik het lijstje van het CB niet zaligmakend hoor, maar ik zoek enige houvast om dit nieuwe avontuur aan te gaan
Volgens mij die papfles 's ochtends omdat het dan de boterham met melk vervangt die later als ontbijt gegeven gaat worden. Meer een 'echt' ontbijt.

(Maar dat is mijn idee..weet ook niet zo hoe ik daar nou bij kom)
Dat idee heb ik ook, dat er zo naar een echt stevig ontbijt toegewerkt wordt.

Volgens mij is de gouden regel; kijk naar je kind. Mijn ervaring is dat ze echt wel aangeven wat ze nodig hebben. Veel verschillende dingen aanbieden en ze de kans geven aan een smaak te wennen.
Ah, dat klinkt inderdaad logisch. Ik zie in dat schemaatje nu ook staan dat het inderdaad op den duur vervangen wordt door een boterham. Nu weet Doperwtje tussen de middag binnen tien minuten een broodkorst weg te sabbelen. Zou ik dan binnenkort ook over kunnen naar een (halve) boterham? Dat staat namelijk in Het Schema . En zo ja: wat eet zo'n baby op een boterham eigenlijk?
Gefeliciteerd, Erwt!

die van mij is bijna 7 maanden, en hij eet nu sinds een maand "vast". Leuk is dat hé.

Ik ben begonnen met Rapley, maar vrij snel van een lepeltje gaan voeden. Waarom? simpel: ik vond dat met Rapley hij niet genoeg binnen kreeg. Nu bied ik zijn tussendoortjes als Rapley aan en de rest gewoon van een lepel.

Hier krijgt Boef nog borstvoeding, maar de laatste fles is een kv met rijstebloem. Rijstebloem tel ik eigenlijk bij 6 mnd niet meer als "pap

Hij krijgt 's ochtends lepeltjespap zonder toegevoegde suiker, niet in een fles. Dit is rond een uur of 9.

Dan om 11 uur doet hij een slapie, hij slaapt niet lang.

Dan rond 12-en een fruithap, waarop hij meestal rond 2 uur weer naar bed wil. Dan krijgt hij een borst als hij wil.

Dan tussendoor dus een stuk fruit, groente of babyrijstwafel., een uur of half zes een korte tuk en dan een warme prak.

Voor zijn grote slaap 's avonds nog een borst en dan komt hij rond 23 uur voor de laatste fles...
Hier hadden ze 'm graag met niks erop, beetje boter en het was goed. Misschien in jouw geval 'mushy peas' erop doen?

Ik heb hier trouwens ook gemerkt dat ik er geen borst meer inkreeg op een gegeven moment, dus dat die fles vanzelf afvalt klopt wel en helemaal niet druk om maken. Op een gegeven moment bied je deze aan en moet kind hem niet :-). Of slaapt kind terwijl die fles eigenlijk moest!
Er zijn meerdere antwoorden mogelijk op je vragen, maar zo deden wij het ongeveer toen minipunk begon met bijvoeding:

-'s ochtends: brood met daarna een flesje of pap (pap uit een bordje, gemaakt met opvolgmelk). Minipunk gaf en geeft de voorkeur aan brood

-tussen 9 en tien: fruit en daarna slapen

-na het slaapje en wat spelen: lunch: in eerste instantie de fles, later brood icm de fles

-tussen 2 en 3: fruit en daarna slapen

-tussen 6 en 7: fles en later: avondeten icm de fles

-om 11 uur: papfles

We hebben de flessen heel langzaam afgebouwd, zijn nog bezig. Eerst die van 11 uur 's avonds eraf, toen die van de lunch, toen het ontbijt en nu krijgt hij nog een klein flesje voor het slapen gaan om zeven uur (maar hij is al 15 maanden). Hoe meer ze 'gewoon' gaan eten, hoe minder behoefte aan de fles (of borst) is hier de ervaring. Maar ja, iedereen doet het op zijn eigen manier. Ik heb me nooit veel aangetrokken van het cb, daar krijg je duizend verschillende antwoorden, omdat er nu eenmaal meerdere wegen naar Rome leiden...

Veel succes!!!
Die van mij is 6 maanden en zit nog steeds op 5 flessen

Papfles in de ochtend is om een echt ontbijt te ontwikkelen. Idee is dat je kind in een jaar toegroeit naar ontbijt-lunch en diner met wat tussendoortjes. Dat ga je opbouwen..... Gewoon een beetje je gevoel volgen en slaap zie je vaak vanzelf. bij mijn oudste was het tussen 10.30 en 11.30 en tussen 15.00 en 17.00 sliep hij geloof ik. Dat verschoof naar ochtendslaap weg en dan tussen 12.00 en 15.00 De jongste maakt er dus nog steeds een potje van. Dus volg je gevoel en je kind
Slapen is goud
Wat goed dat jij er zo mee bezig bent! Ik heb maar wat gedaan volgens mij in de tijd (voelde mezelf niet zo goed) en dat vind ik achteraf wel jammer. Ik heb eigenlijk vooral het KDV gevolgd en dat ging opzich wel goed.

Als ik zo in het boekje van het KDV kijk duurde het nog wel tot 7 maanden voor Youkje naar 3 flessen per dag ging. Wij gaven 's avonds rijstebloem of een pjamapapje, zie geen reden om dat 's ochtends te doen.

Youkje kreeg rond 7 maanden ongeveer:

bij wakker worden fles

9.30 fruit + sap

12.00 brood + fles

15.00 liga + sap

17.15 groente

19.00 fles

Veel succes ermee!
Het is zoals het is
Wauw, veel reacties! Dank. Even lezen....
In hety begin deed ik alleen boter op het brood, pas wat later echt beleg.
Het is zoals het is
Ja dat schema van youk79 herken ik wel ja! En op een gegeven moment krijgen ze 's ochtends met wakker worden een boterham met wat melk en dan vervalt die fles. Hetzelfde geldt voor tussen de middag. En 's avonds gaan ze dan mee eten. Ik heb bij de jongste toen nog wel een tijdje een fles gegeven om 19.30 vlak voor ze naar bed ging maar ze at op een gegeven moment meer avondeten dan ik dus daar ben ik maar mee gestopt.
Haha, dipper, "mushy peas"

Oh, en op het volgende zal ik wel commentaar gaan krijgen, maar ik ben er niet zo van om al extra suikers te gaan geven terwijl babytjes die echt nog niet nodig hebben. Ik zal straks zeker niet tegen snoep/koek etc zijn, maar ik vind zolang ik nog bepaal wat hij binnenkrijgt, hij genoeg heeft aan de suikers uit borst en flesvoeding.

Dus zijn fruithap is van zoet fruit zonder suiker, Liga's geef ik niet, en papjes zoals pyamapapjes en goodnight onzin geef ik ook niet.

Als je op de verpakking kijkt zie je dat deze bomvol glucosestroop zit. Dit heeft je kindje echt nog lang niet nodig, sterker nog, van al die suiker gaan ze volgens mij alleen maar slechter dan beter dan slapen.

suiker komt later wel. Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten wat ie doet, van mijn kant alleen maar het advies niet in die pyamapapjes enzo te "trappen" als je niet wilt dat je kind veel suiker binnenkrijgt nog.
@ Rocky:

Wij begonnen de eerste dagen ook met Rapley, maar dat bleek vooral niet zo bij míj te passen . Ik prak nu fruit en groenten (en dan niet al te fijn) en dat gaat prima.

Jij geeft dus 's ochtends pap met lepeltje en 's avonds fles met rijstebloem. Wat eet jouw kind als 'warme prak'?

@ Dipper:

Mushy peas

Ah, gewoon boter of niets dus.

@ Punkiedunkie:

Jullie 'ritme' overdag komt redelijk overeen met Doperwtjes ritme nu. Dat is wel handig om even te lezen. Kreeg jouw kind toen sowieso nog een fles om 23.00 uur (al voor die bijvoeding)? Of ontstond dat door/tijdens de bijvoeding? Doperwtjes laatste fles is namelijk al langere tijd rond 19.00/19.30.

Nu doen we als volgt ongeveer:

08.30 fles

09.30 fruit, nog even wakker en dan slapen tot ongeveer 12.00

12.15 fles

13.00 broodkorst, nog even wakker en dan slapen tot ongeveer 15.30

16.00 fles

17.00 groenten, nog even wakker en dan (meestal onrustig/korter) slapen

19.15 laatste fles met rijstebloem
Bij ons ging het heel geleidelijk: eerst een paar hapjes groente, na een week of twee begonnen we met een beetje fruit. Dochter ging steeds meer groenten en fruit eten en langzaam introduceerden we brood en af en toe een kwart liga en wat diksap.

Het idee is eigenlijk om langzaam naar 3 maaltijden per dag te werken, met 2x een tussendoortje (bijv 's morgens fruit en 's middags liga met water/diksap).

De papfles 's morgens hoeft natuurlijk helemaal niet. Onze dochter wordt volgende week 1 jaar en 'ontbijt' nog altijd met een fles opvolgmelk zonder pap. Ze krijgt dan een half uurtje later aan tafel nog een stukje brood en rond 10u weer fruit.

Het lijstje van het cb is gewoon een leidraad. De opgegeven porties zijn voor mijn zoon en dochter altijd veel te groot, dus ik laat ze zelf de hoeveelheid bepalen. Wat belangrijk is, is dat ze wel een hoedanige hoeveelheid opvolgmelk binnen krijgen en langzaam steeds meer fruit, groente en brood gaan eten.
@ Noppie:

Rond welke tijd begon jouw kind een slaapje over te slaan dan? Ik zie bij Doperwtje dat de laatste slaap (ergens vanaf 17.30 tot 19.00) onrustig begint te worden en vroeg me af of kinderen die op een gegeven moment beginnen over te slaan.

@ Youk:

Dank ook voor je overzichtje. Dat is wel redelijk vergelijkbaar volgens mij. Handig om even te zien

@ Dipper:

Ik vroeg me inderdaad af of een redelijke avondmaaltijd op een gegeven moment een fles zou vervangen, maar in Het Schema staat tot 12 maanden in ieder geval nog een fles.
@ Rocky:

Wij hebben ook het voornemen vooralsnog geen suikerbevattende dingen te geven. Vind het niet nodig en niet goed. Doperwtje kent die smaak nu nog niet zo sterk en het lijkt me niet zinvol om hem eraan te laten wennen op zo'n jonge leeftijd. Volgens mij heb je van al die papjes ook de 'neutrale' variant en daar zou ik dan vooralsnog voor kiezen. Ik dacht trouwens wel dat dat pyjamapapje ook zonder suikers bestond. Volgens mij heb ik zo'n pak in de kast, even kijken...
Als ik zo jullie schema bekijk dan komt dat wel een beetje overheen met mijn dochter op die leeftijd.

Als je kind straks een hele boterham gaat eten, dan zal die fles van 16u wel erg veel zijn dus die zal binnen een paar weken wel wegvallen. Dan kun je rond die tijd wat sap of water geven met een stukje liga, en dan gewoon om 18u avondeten.

Die laatste fles voor het slapengaan kun je er best nog even inhouden, maar dan vervangen door melk zonder rijstebloem. Als het avondeten een volwaardige maaltijd wordt en je ook een toetje gaat geven dan is die fles ook niet meer nodig. Of je maakt er een half flesje van.
@ Tinus:

Dank voor je reactie. Doet me meteen aan de volgende vraag denken: als er een fles afvalt, zie ik wel dat dat ergens in de middag qua vocht vervangen wordt door iets van water/verdund vruchtensap/lauwe vruchtenthee, maar is dat dan voldoende voor wat betreft vocht op een dag?
@erwt: Ja, minipunk sliep slecht door. De fles met rijstebloem om 23 uur hielp hem om wat langer te slapen.
@ Rocky:

Ik heb hier een pak 'mijn basis pyjamapapje 8granen'. Er staat op dat het van 1-3 jaar geschikt is (niet goed gekeken toen ik het kocht). Dat is zonder toegevoegde suikers
quote:Punkiedunkie schreef op 03 januari 2011 @ 10:09:

@erwt: Ja, minipunk sliep slecht door. De fles met rijstebloem om 23 uur hielp hem om wat langer te slapen.Aha. Hier werkt wakkermaken rond 23.00 uur voor een laatste fles inmiddels averechts. Staat garant voor een nóg meer gebroken nacht (aangezien Doperwtje ook niet bepaald doorslaapt)
Oh ja, het schema wat ik noemde, is ook gebleven. Alleen sinds kort slaapt minipunk nog maar een keer, tussen de lunch en het middagtussendoortje ergens. Gaat echt vanzelf allemaal. De maaltijden bouw je steeds meer op, de flessen steeds meer af. Je kunt ook de hoeveelheid schepjes eerst afbouwen als je de fles weghalen nog teveel vindt. Minipunk krijgt deze week nog een fles voor het slapen gaan en dan is het klaar:-)
Mijn schema met een zoontje van precies 6 maanden is:

rond 9.00 (dan wordt ie pas wakker) een fles

rond 11.00 fruithap

rond 13.00 rijstebloempap

dan slaapt hij tot ongeveer 16.30

16.30 fles

18.30 avondeten

Dan gaat hij om tussen 20.00 en 20.30 naar bed en als wij gaan slapen krijgt hij nog een flesje.

Brood ben ik mee begonnen, maar daar gaat ie van kokhalzen en qua ander drinken krijg ik er thee en water nog niet echt in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven